Андрій Бутенко: студенти – рушійна сила змін

Студенти мають активно доєднуватись до процесів становлення експертного середовища

Андрій Бутенко: студенти – рушійна сила змін

Автор: Андрій Бутенко, голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.

Сьогодні відзначення так званих професійних свят відійшло на другий план із зрозумілих усім причин. Минулого тижня усе ж не пройшов непоміченим Міжнародний день студента, 17 листопада, започаткований у 1941 як вшанування пам’яті чеських студентів, що чинили спротив діям окупаційної влади фашистської Німеччини.

Не було цього року традиційних святкових концертів студентської самодіяльності, гучних веселих компаній в університетських містах України, спогадів поважних професорів про бурхливі студентські роки. Вітання керівників університетів стали сповненими смутку через втрати серед випускників і студентів… Але, на мій погляд, студентство сьогодні є вкрай важливою частиною суспільства, більш важливою, ніж рік чи два тому.

Студенти традиційно залишаються рушійною силою змін, поєднуючи щире прагнення до вдосконалення суспільства з притаманним молоді максималізмом і завзяттям. Не раз в історії саме студенти ставали ініціаторами руйнування тоталітарних систем, змушували політиків йти на поступки, а консерваторів – відкривати двері для нових ідей і епох.

Сьогодні українські студенти не за віком дорослі. Хтось залишив навчальні аудиторії, лабораторії чи спортивні зали й узяли до рук зброю. Хтось долучився до широко волонтерського руху, і масштаб залучення не так важливий, як саме формування нового усвідомлення себе як частини єдиного українського організму, де все більше діють цінності взаємодопомоги, переваги суспільного інтересу над особистою потребою та розуміння, що саме твої власні дії і вибір формують твоє сьогодення і майбутнє.

Справедливим буде зазначити, що ці соціальні явища не є новими для України, але сучасний етап боротьби за незалежність України призвів до широкого залучення молоді до більшості процесів із оборони країни, забезпечення армії, гуманітарних місій, соціальних рухів.

Виконання молоддю своєї соціальної місії спонукало згадати дискусію, яка тривала, та й триває досі в освітньому середовищі. Дискусію про роль студентів у формуванні внутрішніх і зовнішніх систем забезпечення якості освіти.

На мій особистий погляд, дуже дивними виглядали заяви деяких старших колег-освітян про «зайвість», «недоцільність» залучення студентів до системи забезпечення якості освіти, до формування внутрішніх університетських політик, до участі в системі акредитації освітніх програм.

Найбільш я дивуюся, коли чую щось на кшталт: «Добре, формально нехай для політкоректності буде студент (студентка), але ж він нічого не розуміє, тому ми все за нього зробимо самі». Щиро, дуже прикро чути, що колеги досі дивляться на студентів як на об’єкт власної діяльності, а не як на партнера в освітньому процесі і одного з головних стейкхолдерів.

З початку роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти студенти активно доєднувалися до усіх процесів, зокрема формування нормативних документів, напрацювання внутрішніх політик, становлення експертного середовища.

Студенти є членами кожної Галузевої ради Національного агентства і кожної експертної групи, які проводять акредитаційну експертизу. Звичайно, можна згадати різні випадки, як позитивні, так і негативні. На сьогодні ми переконані, що без погляду студентів на реалізацію освітньої програми її оцінка не буде об’єктивною.

Дуже хотілося б, щоб колеги із закладів вищої освіти вибудували стосунки з студентами як партнерами, як повноцінною стороною дискусії з питань функціонування внутрішніх політик університету і формуванні освітніх програм.

Так, інколи з студентами не просто. Часом їх не цікавлять не лише проблеми освітньої програми, а й залученість до загальноуніверситетських завдань. У такому випадку варто поміркувати, чи система відбору на вашу програму враховує всі необхідні складові для здобуття вищої освіти та опанування визначеного фаху, чи проводиться достатня інформаційна робота із студентами про життя кафедри факультету, університету.

А часом здобувачі вищої освіти слушно не хочуть чути аргументи, що цей предмет потрібен для «галочки», чи зручності чийогось навантаження – і вони вимагають реальної дискусії, обговорення змісту освітніх компонентів, структури програми, більш ефективної співпраці з роботодавцями чи ремонту в аудиторії і закупівлі необхідного обладнання для опанування нових знань.

Такі ситуації – реальність. Не потрібно її боятися і імітувати звіти «нагору» про суцільний «одобрямс» і залученість студентів до всіх процесів. Варто шукати в кожному випадку можливості спільних дій для ефективної спільної роботи, часом пропонувати варіативність змін чи змінюватися самим, відходити від традиційних практик на користь осучаснення і ефективності життя університету чи окремої освітньої програми.

Для діяльності Національного агентства студенти є вкрай важливими. Нам прикро, що часом експерти із студентського середовища працюють з агентством найкоротший термін, припиняючи співпрацю, коли втрачають статус здобувача вищої освіти.

У свою чергу, ми постійно намагаємося залучати все більше студентів до різноманітних тренінгів із забезпечення якості освіти. Гадаю, що здобуті знання із функціонування систем якості освіти, міжнародних практик, стандартів та рекомендацій Європейського простору вищої освіти дають змогу нашим колегам із когорти здобувачів освіти бути ефективними і корисними членами команди кожного університету.

Колеги-освітяни, пишу не з нагоди Міжнародного дня студента (він нещодавно минув), а щоб укотре нагадати: якщо ви не залучаєте студентів ваших освітніх програм до внутрішньої дискусії про вдосконалення освітньої програми, якщо ви не проводите регулярних опитувань власних здобувачів та не враховуєте їх результати в повсякденній роботі – обов’язково зробіть це!

Сьогодні ми готуємо нові цікаві тренінги для здобувачів освіти і сподіваємося, що наступна «хвиля» експертів-студентів із забезпечення якості освіти долучиться до непростої, повсякденної, кропіткої  роботи з подальшого вдосконалення освітніх програм і системи вищої освіти в цілому.

Незаперечно, що студенти – рушійна сила змін, тож нехай наше студентство рухається вперед до самовдосконалення і змінює нашу країну на краще, крок за кроком, день за днем.

Освіта.ua
21.11.2022

Популярні блоги
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
М. Гриньова: виховуємо ще одне покоління, яке не читає Нашим учням треба давати медаль за відвагу, бо толерантно терплять усі хвороби нашої освітньої системи
І. Лікарчук: чиновники не уявляють життя без олімпіад Життя змінюється, формується абсолютно нова суспільна ментальність, а в батьків отих олімпіад – «скрєпи»
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів