Олена Маляренко: як уникнути емоційного виснаження

Виживання вашого «Я» в цей час – не зрада всеукраїнського «Ми», а невід'ємна частка спільної перемоги

Олена Маляренко: як уникнути емоційного виснаження

Автор: Олена Маляренко, письменниця.

Колись давно, починаючи кар'єру вчителя та збираючись працювати в школі все життя, я відкрила для себе просту таємницю: якщо ти заволодів емоціями класу, ти заволодів ними.

Тобто розчулив – зможеш розсмішити, розсмішив – можеш налякати, зацікавив – зможеш мотивувати і зосередити, пригнобив – можеш змусити підкорятися і обожнювати (але не зможеш змусити насправді полюбити чи поважати, лише загіпнотизуєш), аби тільки не зупинявся цей рух і ритм.

Зрозумівши секрет управління емоціями, я зрозуміла і те, чому мені дитиною було важко в школі: я вибивалася із загального ритму, бо мала власне бурхливе емоційне життя. Тому для любові та поваги до вчителя мені треба трохи більше, ніж мікс цікавих анекдотів, крику, довірчих історій та артистичного загравання з класом. Я прийшла учитися, здобувати знання, а не на шоу управління масами.

І опанування емоціями дітей – це старт, а далі повинні розбудовуватися взаємини і спільна праця, справжній авторитет та взаємна повага...

Але переважній більшості вчителів (і дітей) це вже не цікаво. Є видимість процесу навчання, соціальна гра, забезпечена керуванням емоціями.

Ставши учителем сама, я теж опинилася перед вибором – «повєлєвать» чи організувати процес пізнання, бути вождем чи диригентом, стати примою власного театру для юних глядачів чи спонукати їх бути зірками. І отут головне – вчасно дати собі відповідь щодо емоцій. Для тебе важливіше:

  • емоційні гойдалки й паралізований маніпульований та виснажений страхом учителя клас, який боїться помилок і копіює правильні відповіді?
  • легкий робочий шум і зацікавлені працею та пошуком відповідей учні, які сперечаються, критикують тебе, але цінують твою думку?

Я обрала друге.

До нас частенько заглядали завучі – нема оцієї традиційної тиші і «вєщающєго», польотного голосу вчителя над схиленими головами. Є дивний рівномірний звук – питання, відповіді, діти самі підходять до контейнерів з додатковими завданнями, пересідають до тих, хто не справляється, і дають їм пояснення.

Рух, вулик. І... ніякої втоми ні в мене, ні в дітей. Бо я не імператор, у якого все має бути під контролем, я... старший партнер, маяк, що манить, і буйок, що обмежує рух. А діти – не об'єкт мого впливу, а рівноцінні суб'єкти взаємодії. Чесно, ми не чекали перерви.

Тоді я втомлювалася, готуючись до уроків, а не проводячи їх.

А от коли довелося заміщати в чужих старших класах – каюся, застосовувала емоційні гойдалки: розсміши, налякай, мобілізуй, завантаж завданнями по ніздрі, тихо попускай віжки і заохочуй, бо без заохочення буде бунт, роби короткі перерви для зацікавлення і – знову тисни, будуй єдиний емоційний ритм...

Там була гробова тиша, висока щільність (мовчу про продуктивність) роботи, а потім напівмертва я і виснажені діти виповзали на перерву. І так, аж поки вони до мене не звикнуть і я не почну впроваджувати свій вільний стиль, у якому кожен в ідеалі вільно йде до самонавчання під моїм диригентством. Аж тут повертається основний учитель – фініта...

Ви вже здогадалися, до чого я?

Постійно бути на високих емоційних нотах – виснажливо. Якщо ви цілий день дивитесь / слухаєте новини, то ви гойдаєтеся від гордощів до ненависті, від радості до горя, від плачу до сміху і... виснажуєтеся, стаєте об'єктом впливу, а не суб'єктом дії. Навіть з благими намірами «єдиний народ – єдині новини» влаштовані для того, щоб ви кілька разів підключалися, набували тонусу та інформації і жили. А при цілодобовому споживанні емоційні гойдалки дають зворотній, паралізуючий ефект.

Отож....

Дивіться марафон рідше, зранку і ввечері, більше робіть щось своїми руками, з власної ініціативи, привчайте себе думати про відсторонене й інколи відключати емоції чи вмикати їх з інших, нетелевізійних, особистих приводів.

Інакше – емоційне виснаження і підвищена вразливість до маніпуляцій, роль об'єкта, який чекає кінця подій, а не суб'єкту, який продовжує жити і в війні, і попри війну.

На жаль, образно кажучи, – це поганий, довгий, страшний урок життя, з якого ніяк не пролунає рятівний дзвоник.

Пригадайте, як важко було, раз по раз дивлячись на годинника, чекати кінця уроку з нелюбим і злим учителем. І як непомітно завершувався цей жах, якщо «на ничку від учителя» ти починав малювати, читати, грати з сусідом в «морський бій» чи робити домашку з інших предметів. Раз – і ти уже поза контролем агресора.

Раз – і все вже скінчилося.

Емоційно це те саме.

Прошу, не бійтеся наповнювати навіть під час війни життя своїми власними смислами. Маючи кожен день за останній, намагайтесь максимально наповнити його маленькими добрими подіями для себе й оточення.

Окрім співпереживання горя і «все для перемоги», ви повинні і радіти, і відпочивати, і виключати інші емоції, навіть закохуватися, вивчати нове, ділитися спогадами та мріями, гратися з дітьми та посміхатися хрущу, що звалився з мокрої кульбабки й чеберяє ніжками у повітрі.

Ви повинні жити – скільки кому відміряно – не тільки в ритмі всенародної війни, а й у ритмі особистого життя. Мати не тільки спільні жаль і гордість, а й особисті, власні, потаємні чи явні, емоції.

Так ми всі – на крок ближчі до волі, до перемоги, спочатку особистої, а потім нашої.

Виживання вашого Я в цей час – не зрада всеукраїнського МИ, а невід'ємна частка спільної перемоги.

Правда.

Оригінал

Освіта.ua
23.05.2022

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів