Алла Тетерюк: освіта за кордоном очима вчителя

Як виглядає освіта з іншої сторони, очима вчителя, який працював і в Україні, і працює в Європі

Алла Тетерюк: освіта за кордоном очима вчителя

Автор: Алла Тетерюк, учитель, Польща.

Читаю про захоплення українських мам школами різних країн Європи. Побачила, що декількох зацікавило, як виглядає освіта з іншої сторони, очима вчителя, який працював і в Україні, і працює в Європі.

Можу розповісти про Польщу, тут, напевно, наших дітей найбільше.

Я пропрацювала 20 років в Україні (вітання колегам, які мене читають), зараз працюю в ліцеї у Вроцлаві. Якщо зовсім коротко, то суттєва різниця – менталітет.

Найперше, що мене вразило в перші дні у ліцеї – тиша на перервах, ніхто не кричить, не товче один одного, ну і учня, який біжить коридором, не бачила жодного разу. Діти вміють спілкуватися, ніколи не жартують «по чорному», вага, зріст, колір шкіри і вартість телефону значення не мають.

У польських школах батьки самостійно купують підручники, канцелярію, рюкзак. Це коштує не так мало. Правда, держава компенсує 300 злотих на ці витрати. Тож якщо комусь дали повний рюкзак підручників і канцелярії, це означає, що батьківський комітет скинувся грошима для дитини, або школі дали гуманітарну допомогу зовні (за яку теж хтось заплатив).

Батьківські комітети тут теж є... Кажу, як мама і вчитель. Гроші теж збирають, але на трохи інші потреби. На екскурсії, походи, подарунки на свята, подарунки вчителям. Яхт і дорогих телефонів не дарують, але кілька разів на рік квіти, цукерки, можливо, щось ще (мені не дарували щось ще).

Дуже відрізняються стосунки вчитель-дитина-батьки. Наприклад, за 3 роки навчання моєї дитини в ліцеї у мене не було жодного телефону вчителя. Я могла їй тільки написати на електронну адресу. Учителі так само не дзвонять батькам. У разі потреби є пошта. Не більше. У робочий час.

Ніхто не примушує вчитися, не «втовкмачує» в голови. На все добра воля дитини. Але... у 8 класі є екзамени. Якщо їх завалити, то пряма дорога тільки у робітничу сферу. Хто здасть , може вибрати між технікумом і ліцеєм.

Ліцей – наші старші класи. У кінці матура (ЗНО), не здав – немає можливості вступити у вуз.

Оцінювання шестибальне з різними нюансами (я ледве навчилась рахувати). З балом 1 не переводять у наступний клас. Одиницю отримуєш, як система (не вчитель) порахує, що навчальний матеріал засвоєно менше, ніж на 45%...В Україні тягнуть за вуха! Тут можна в 20 років школу закінчити.

Неможливою є неповага до вчителя, принаймні зовні. Хамства від учнів я не бачила жодного разу, як і п'яної мами з татом «на разборках» у школі. За 5 хвилин приїде поліція. Але й жодного вчителя, який верещав би «ви всі дебіли» тут теж нема. Так можна зробити перший і останній раз у житті.

Заробітна плата вчителя без досвіду невелика, але існують надбавки, категорії. Тож вчитель з 10-річним стажем може собі дозволити відпустку в гарному місці.

Ремонт вчителі на канікулах тут не роблять, тим паче за свої гроші...(я так робила в Україні фактично завжди). Папір для принтера – скільки треба...навіть А3, власний ноут і різні «навороти» в класі.

І дозволю собі дати пораду вчителям: будьте добрішими, йдіть зі школи, якщо ви розумієте, що ненавидите учнів, а батькам – виховуйте своїх дітей вдома, а не чекайте, коли це зробить за вас вулиця і школа.

Р. S. Адаптаційну школу для іноземців «злі язики» назвали «гетто для українців». Образливо…

Оригінал

Освіта.ua
16.05.2022

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вася
Поки в нашій освіті усі реформи зводяться ЛИШЕ до введення нових слів, тобто перейменування старих понять на новий лад, толку з нашої освіти не буде. Не може держава мотивувати до навчання (вважаю, що це саме її функція), то хоч введіть СТИМУЛЮЮЧЕ тестування після кожного ступеня навчання, НЕЗАЛЕЖНЕ. І поки учень не складе тести за І ступінь - до ІІ-го не переводити і т.д. - це світова практика. Обмежити час навчання на кожному ступені, тобто: не отримав до певного віку початкової освіти - на інд. (спеціальне) навчання або до спецшколи (без врахування думки батьків). Це буде стимулом батькам займатися освітою дитини, а саме, більш старанно виконувати свою частку роботи по вихованню і навчанню дитини. Обов’язковим також вважаю відміну на законодавчому рівні обов’язковості повної загальної середньої освіти (там де беруть кількістю - якість, зазвичай, "кульгає"). І до автора: хотілося б трохи інформації про систему "навколоосвітніх" пед. установ Польщі (мається на увазі АПН, ОІПОПК...)