І. Ящук: чому вчителі проти залучення «айтішників»?

Без переосмислення не буде поступу, або що дасть освіті залучення не вчителів?

І. Ящук: чому вчителі проти залучення «айтішників»?

Автор: Інна Ящук, доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

Погляньте, з якою нестримною швидкістю змінюється все довкола нас: технології, можливості та загалом ритм життя. За таких умов вже не діють вчорашні, здавалось би, непорушні  норми та устої, хоча раніше роками вони могли бути ефективними чи навіть єдиними доцільними.

Тепер кожен день зволікань може обернутися роками тупцювань на місці й навпаки кожна свіжа ідея може стати «квантовим стрибком» для всього суспільства. І освіта в цих аспектах є одним з найяскравіших прикладів.

Своєрідним ударом струму особисто для мене стали результати опитування з теми «Чи запрошувати до шкіл фахівців з непрофільною освітою?», що проводилося на порталі «Освіта.UA», де я впродовж років є активним читачем та дописувачем.

Зріз громадської думки проводився у розрізі пропозиції від Міністерства цифрової трансформації України покращити викладання математики й інформатики шляхом залучення до навчального процесу фахівців із галузі вітчизняного ІТ.

Особисто для мене відповідь лежала на поверхні без тіні сумнівів чи вагань звісно, так. Але переважна більшість учасників опитування, а саме 62% респондентів висловилися негативно. Це наштовхнуло на певні роздуми, якими б я воліла поділитися із широким загалом, оскільки збентежила не так конкретна ситуація, як острах глобального нерозуміння сучасної ситуації та, як на мене, однієї з найбільш своєчасних ініціатив чиновників.

У жодному разі я не критикую вибір більшості та прошу дочитати до кінця мій допис, перш ніж робити упереджені висновки щодо моєї позиції. Довгий час я працюю у сфері освіти та всім серцем вболіваю за усіх колег-освітян, глибоко шаную колосальну працю кожного із нас та поважаю благородний вибір трудитися на благо вихованців, учнів та студентів, а якщо узагальнено нашого майбутнього. Саме тому підвищення якості освіти в цілому та освітніх послуг з точки зору економічної доцільності мають для мене досить високе значення.

На жаль, українська освіта має в цьому плані довгу історію системної кризи, постійного недофінансування, нестачі кадрів, невідповідності програм реальним викликам часу тощо. Досі гостро стоїть питання щодо справедливої винагороди важкої праці та заохочення освітян, хоча саме в останні роки  всі ми є свідками початку позитивних зрушень у цьому питанні.

Але найперше, що варто брати до уваги у розгляді ініціативи Міністерства це мета, а саме підвищення якості освіти. Звісно, люди, які займаються цифровізацією, у першу чергу запропонували зміни там, де йде мова про те, на чому вони розуміються найкраще та стикаються щодня. І якщо математичні формули, геометричні фігури чи інтеграли залишилися сталими від своєї появи у вжитку людей і донині, то інформаційні технології розвиваються мало не кожного дня. Найрізноманітніші ІТ-технології не просто оточують нас або стали невід’ємною частиною повсякденного життя, як, наприклад, програмне начиння наших смартфонів чи платіжні системи, але вже й проникають всередину людських тіл у вигляді імплантів, повнофункціональних протезів та навіть пристроїв, що взаємодіють із думками. Нехтувати цим, хоча ще нещодавно подібне було лише у фантастичних фільмах, означає свідомо закривати для себе участь у творенні вагомих досягнень.

Також більше не можна закривати очі на факт, що шкільна інформатика, так збалансована, так фундаментальна, але вже морально застаріла. На початок вивчення дисципліни більшість сучасних дітей можуть не знати, що таке операційна система, але вже вправно «перепрошивають» її на смартфонах своїм бабусям та дідусям, розуміють, як влаштований інтерфейс, хоча також можуть не до кінця розуміти значення цього слова. Тому шкільна програма для них видаватиметься примітивною або закостенілою.

У той самий час уроки інформатики можна дійсно перетворити на захоплююче дійство, що пояснює принципи роботи сучасного цифрового світу а також дає базові знання та навички, як на це можна реально впливати самому.

І якщо в нашій країні дійсно не вистачає спеціалістів, які працюють з великим адронним колайдером і можуть розповісти щось особливе у фізиці, бракує експертів з питань клонування рослинних клітин для занять з біології, то якраз працівників зі сфери ІТ вдосталь. Причому вітчизняна галузь високих технологій, а також вклад українських «айтішників» у розвиток світового надбання жодним чином не прикрашений у нас є чудові спеціалісти, вагомі досягнення та гучні проекти. Аналогічні приклади можна знайти й у царині економіки, побудови власної справи та інших сферах, де живий приклад та реальний досвід мають більше практичне значення, ніж хрестоматійна теорія.

Переконана, що так само насправді думає більшість людей, але результати опитування свідчать про зворотне. Тому на моє переконання, головна причина результату лежить більше у економічно-соціальній площині, ніж освітній.

Учитель це передусім покликання, а кожен майстер ревно ставиться до прямого втручання ззовні у свою діяльність. Тому залучення сторонніх спеціалістів люди сприйняли, як перетин червоної лінії професіональної діяльності.

З іншого боку неодмінно даються взнаки попередні роки низького соціального забезпечення вчителів. Адже логічно, що залучення нових учасників навчального процесу не відбудеться на волонтерських засадах. Зараз спеціалісти ІТ-галузі у суспільстві мають образ успішних громадян з доходом, м’яко кажучи, вище середнього. Тому запрошення «айтішника» не просто забирає хліб у вчителя, а ще й вимагає чималих коштів, аби винагородити й мотивувати асоційованого співробітника. А де ж їх узяти? Правильно, очевидно за рахунок тих самих вчителів, навантаження на яких зменшиться. І така сукупність негативних факторів не лише сприяє упередженому ставленню, але й цілком здатна викликати хвилю невдоволення.

Однак при детальному розборі ініціативи Міністерства цифрової трансформації більшість висновків, зроблених зопалу, розвіюється. Чиновники не прагнуть розправитися з учителями за рахунок програмістів та навіть не збираються перетворювати останніх на педагогів. Фаховий вчитель це результат багаторічного кропіткого навчання, який володіє не лише знаннями, але й здібностями та навичками для роботи з учнями. Його завдання вчити, а не ділитися досвідом. Натомість залучені спеціалісти мають пройти базову підготовку, що дозволить їм вільно та правильно спілкуватися з дітьми, та не претендують на інше.

Саме тому в питанні залучення спеціалістів не лише з інформатики та математики, але й інших дисциплін – усім найперше слід керуватися доцільністю та ефективністю такого процесу. Чи стане це кориснішим для учнів? Чи отримають діти більше своєчасних знань та навичок, що вплинуть на майбутнє? І оскільки відповіді, вочевидь, ствердні, надалі слід продумати й забезпечити механізм впровадження нового підходу до освіти з урахуванням захисту інтересів вчителів, сприяння діяльності залучених осіб та, звісно ж, підвищення якості освіти для учнів.

Таке моє особисте бачення ситуації довкола залучення сторонніх спеціалістів загалом та опитування від «Освіта.UA» зокрема. Переконана, що його результати могли б стати діаметрально протилежними, якби респонденти більш детально вивчили передумови постановки питання, суть ініціативи, а головне спокійно та зважено оцінили й осмислили теперішню ситуацію: результати, що можна досягти з грамотним оновленням підходу, а також втрати, що неодмінно стануться за умови консервативного ставлення.

Маю світлу надію, що вже досить скоро всі учасники цього процесу порозуміються, спільно знайдуть оптимальні шляхи, і наші діти навчатимуться з більшою цікавістю та користю.

Освіта.ua
04.02.2022

Популярні блоги
Г. Громко: прибраний шкільний підвал – це ще не укриття Не можна перекладати відповідальність за облаштування укриттів на керівників шкіл
Є. Козолуп: освіта з таким керівництвом скоро помре Високопосадовці достатньо хайпонули на коментарях щодо початку навчання в очному форматі
І. Лікарчук: будемо калатати дзвоником під виття сирен? Втрачені знання чи не здобуті можна відновити чи здобути пізніше, а втрачене життя – ніколи
В. Онацький: чи відновлювати очне навчання у вересні? Відновлення очного навчання – це реальна загроза безпеці учасників освітнього процесу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Кізонько моя люба! Кізонько моя мила! Що ти пила? Що ти курила? Ох.
родитель
Может быть и программисты в школу не пойдут, но агрессия со стороны учителей шокирует - принцип "собака на сене" - и сам не могу, и другому не дам) Они тут "кипятком писают", что их не ценят, мало платят и т.д. и т.п. Ну и пусть придут в школу люди без педобразования - на химию и биологию - медики, на физику - инженеры. Сравните дипломы в отношении количества часов по данным предметам этих специалистов и ваши - вы им и в подметки не годитесь! Так нет же, часы информатики датут скорее приближенным трудовикам, библиотекарям... Хоть бы не позорились здесь... А автору статьи совет - обговаривать подобные идеи лучше на родительских сайтах - там Вы найдете полную поддержку)
Хубз аль Султан
Для родитель: Так пусть идут! Чего же не идут?! :)
Visage
Для родитель: Лично встречал многих высококлассных специалистов, которые не только не могут внятно пояснить и научить, но и не хотят учить, потому что их бесит, когда кто-то не понимает их стиль изложения. Профдеформация в деле, когда все вопросы должны основываться на предыдущих знаниях и понятиях: спрашиваешь про высшую математику, значит почти всё знаешь до этого уровня. Спрашиваешь о нейрохирургии, значит тебе нужно и есть практика в общей хирургии. Спрашиваешь про аргонную сварку, значит умеешь сваривать другим способом. Спрашиваешь о Power Bi, значит работал с масштабируемыми платформами, имеешь понятие о big data, бизнес-аналитике и визуализации... А это вообще никак не подходит для общеобразовательной школы с одарёнными детишками, да ещё на "дистанционке". Кто контролирует знания, контролирует потенциальных и реальных конкурентов.
родитель
Для Хубз аль Султан: Куда же ни придут? В нашей школе - администрация-семейная мафия: дочка директор школы, ее мама - завуч (бывший директор), невестка - зам по воспитательной, все остальные друзья и знакомые. Зачем ей брать кого-то со стороны? Она лучше даст часы какой-нибудь куме, которая и на уроки приходить не будет. А зачем? У детей же есть родители - пусть приглашают репетиторов!
Коментувати
DRSPDR
Я вчитель інформатики, донька і зять - програмісти. Чи боюсь я конкуренції з їх боку? Приблизно такою ж мірою, як вони з мого)). Це смішно, тут нема що обговорювати
Хубз аль Султан
Для DRSPDR: 15 гневных и обличающих негодяев-учителей абзацев авторства придворного теоретика-гуманитария были на тысячи осколков разбиты одной-единственной фразой практикующего специалиста. Браво.
Себас
Для DRSPDR: Почему не идёте в нормальную практику хоть в качестве джуниора или не хотите от 800 долларов чистыми? Каждые пару месяцев после успешного проекта бонусы и повышение на сотку или две. Только не надо задвигать туфту про детолюбовь и бессребролюбие.
Коментувати
«Потрясна логіка»!
Оскільки «шкільна інформатика «морально застаріла», то давайте запросимо невчителів, (які і не думали йти в школу працювати, тому і вибрали іншу професію). Шкільна інформатика дійсно «морально застаріла», але хто придумує і затверджує програму? Логічно було б спочатку змінити програму навчання і створити цікаві сучасні підручники для школи. А, до речі, де молоді вчителі інформатики і що вони вивчають в університетах? Вони теж вже «морально застаріли»?
Хубз аль Султан
Для «Потрясна логіка»!: Двоичный код устарел? Формальная логика устарела? Алгоритмы устарели? Ура! Даешь по новому фреймворку в школьной программе каждую неделю! Так не устареем!
Коментувати
Taya
Усі ідеї у нашого керівництва як завжди "свіжі" і дивно мені, що доХтор педнаук, який"вболіває і тд" досі ще не знає, що у багатьох дипломах (особливо з Шевченка) вже давно прописувалось "з правом викладання... " А ти ж диви, яке придумали. Ніхто ж до них не дотумкав, а вони ич... ПРОХВЕСІОНАЛИ!!!!
Сюрприз
А хто сказав, що вчителі проти? Але пані усвідомлює собі, що ті, так звані IT-спеціалісти, хто погодяться на таке або божевільні фанатики, або продаються по 7 за цибулю... Хоча що взяти з автора, вона філолог, а це говорить про відсутність мислення як такого... Тому нижньою частиною її спинного мозку не осягнути, що справжні IT-спеціалісти, які дійсно можуть принести користь дітям, не підуть працювати на зарплату в 15 разів, принаймні, нижчу, аніж їх власна... Це філологам байдуже - або викладач, або - "вільна каса".
Олег
В нашому розумінні айтішник - це програміст. Який відсоток годин на програмування у програмі? Який відсоток учнів має бажання прграмувати? Який відсоток учнів може програмувати? Організуйте гурток, запросіть айтішника-волонтера і буде щастя. Запостіть художника, запросіть композитора, запросіть поета, і так далі.
Наталія
Посил всієї статті: вчителі інформатики-бездарі, тільки айтішніки можуть створити чудо і навчити. А разом з інформатиками і всі інші вчителі легко заміняються. Десь мы вже таке чули "Кожна кухарка може стати депутатом"
Євгеній Тєплоухов
Для Наталія: ви чули дурню. "Ми не утопісти. Ми знаємо, що будь-який чорнороб і будь-яка кухарка НЕ ЗДАТНІ ЗАРАЗ ЖЕ ПРИСТУПИТИ до керування державою" - Ленін, стаття "Чи втримають більшовики державну владу?" Але ще більшу дурню намолола авторка, враховуючи той факт, що вона аж цілий доктор педагогічних наук! Доктор педагогічних наук, мабуть, не знає, що професіоналізм у будь-якій галузі не гарантує професіоналізму у сумісній галузі. Успішний ІТ спеціаліст-професіонал - це не запорука успішності на педагогічній ниві. Успішний практикуючий фізик - не запорука успішності на педагогічній ниві. Педагогіка - це окрема галузь, що потребує вивчення. Знаю вчителя, що працював до цього програмістом. Вчитель з нього, чесно кажучи - так собі. Щоб бути вчителем з якогось предмета - недостатньо знати цей предмет і авторка, маю надію, це розуміє, але чомусь робить вигляд, що це дрібниця.
Коментувати
novatika.org
Мені цікаво, а самих айтішників спитали, чи вони хочуть працювати у школі? А то авторка вирішила повчати вчителів і ділити шкуру невбитого ведмедя :) Для того, щоб вчити дітей потрібно постійно повертатися до основ. Який айтішник цього захоче?
Хубз аль Султан
А чего только айтишников? Носитесь подобно макакам со своей информатикой и потрясаете ей в воздухе по приказу партии на каждом углу. Пусть биологию читают инфекционисты и орнитологи, математику и физику - инженеры-проектировщики. Верка Сердючка - музичне мистецтво. Стив Фрай - английский. Не? Только информатика и только потому что партия прошептала "вперед"? Как же задолбали вы уже, придворные трубадуры-теоретики.
Степан з Микитівки
Для Хубз аль Султан: Оце не второпаю, невже ти в школі працюєш? Але коли? Куди не заглянеш, скрізь твої коментарі. Щодня і з місяця в місяць. Все по Брежневу, "человек с активной жизненной позицией"
Хубз аль Султан
Для Степан з Микитівки: Работал. Сейчас, после смены профессии, появилось больше денег и свободного времени. "Активная жизненная позиция" не по Брежневу, а просто хоть как-то поддержать бывших коллег по цеху.
Коментувати
ЖінкаВП
Дурний піп тебе хрестив, докторинє педагогічних наук! Вчителі не проти, айтішники проти. Бо тієї "допомоги по безробіттю" у вигляді зп їм і "на каву" мало.
Олена
Спеціалістів залучати треба, але тих, які вміють працювати з аудиторією. Спостерігала роботу ІТ-спеціалісти з дітьми - мрак. Слухає тільки перша парта. Інші - в мобільних телефонах. Мабуть такий спеціаліст потрапив.
Олена
Для Олена: отже, дітям це не було цікаво. Є такі діти, zrb[ нічим неможливо зацікавити... Хоч клоунів запрошуй
Александр Замятин
...отже дiтям було не цiкаво...: А нашo тодi айтiшник? Пробубонiти текст перед неслухаючою аудiторiею може будь хто
Коментувати
Vizavi
Стаття правильна і чесна.Але правда така,що при такому фінансуванні освіти як зараз ійтішників до викладання у школах не залучити. Така ж ситуація і у профтехосвіті,кваліфіковані майстри у підприємстві отримують у три-п’ять разів більше ніж у НЗ. Тому буде як є,кому треба-той навчиться сам,а решта-житимуть як жили. Головне,щоб був мир і путіністи повиздихували.
Местный
Для Vizavi: вы больные и не лечитесь... как можно было у тут путина усмотреть...?)))
Visage
Для Vizavi: Глупый людь, а что если бы твои деды решили: "Всё, что угодно, лишь бы не было войны" в беззаботной надежде, что переживет фашистов? Не удивлюсь, если ты из семьи колаборационистов, попущеных или геев.
Коментувати