О.Мірошниченко: набридло бачити дім філіалом школи

Коли дітям жити і розвиватись – у коротких перервах між шкільними і домашніми завданнями?

О.Мірошниченко: набридло бачити дім філіалом школи

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Тема стара. Але безмежна, наче океан.

Неправильно формулюємо. А неправильно формулюємо – значить, мислимо з помилками. І помилки множаться і множаться, набуваючи обрисів догм та дисертацій.

«Домашнє завдання» – це те, що роблять вдома, і те, що потрібно для дому. Винести сміття чи помити посуд – це «домашнє завдання». Поспілкуватись з батьками чи почитати гарну книжку – це домашнє, хоча і не зовсім завдання.

Робити щось вдома для навчання в школі – це не «домашнє завдання». Це «шкільне завдання для виконання вдома». Це якщо вже прискіпливо розглядати зміст слів. А потрібно сам прискіпливо. Бо «виконання шкільних завдань вдома» розмиває кордон між тим, що повинно відбуватись в школі, і тим, що повинно відбуватись вдома. Дім стає філіалом школи. Стираються кордони. І оце стирання кордонів поступово поглинає всі ті речі, які повинні, власне, відбуватись у домашніх стінах.

Спілкування, ігри та задоволення – виключно в перервах між підготовкою до завтрашнього походу в школу. Де знову дадуть завдання, яке знищить всі домашні плани. І так кожного дня. Нескінченний у своїй безглуздості процес.

Учень взагалі в ідеалі не повинен приносити додому ні підручники, ні зошити. А для чого вони вдома? Їхнє місце в школі. Відзаймався. Склав все в шафу. І пішов додому. Відключившись від всього навчально-шкільного.

Це в ідеалі. І за умови вмикання здорового глузду. Бо, чесно кажучи, набридло бачити свій дім філіалом школи.

Є безліч речей, на які просто не вистачає часу. Бо потрібно ще вивчити вірш, вирішити десять завдань з алгебри, перечитати три параграфи з біології, намалювати таблицю з історії…

А жити дітям коли? Думати, дихати і розвиватись коли? У коротких перервах між «шкільними-шкільними» та «шкільними-домашніми» завданнями?

Ні. Щось не так у нас з усім цим. Школа, все ж таки, повинна залишатись у школі. Ну і дім, звичайно, – вдома…

Оригінал

Освіта.ua
01.02.2022

Популярні блоги
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Л. Гриневич: діти за кордоном мають подвійне навантаження Щоб уникнути подвійного навантаження, необхідно напрацювати механізм перезарахування результатів
О. Северенчук: для дітей важлива якість розкладу Не так важливе навантаження, як грамотний підхід до формування розкладу і робочого дня дитини
В. Співаковський: у батьків дуже змінилися пріоритети На перше місце вийшла безпека дитини, на друге – соціалізація, і лише на третє – знання
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Пане режисере, а ви після ознайомлення з ролями і першої читки даєте завдання тексти вчити додому акторам чи витрачаєте для цього робочий час в театрі?))
Євгеній Тєплоухов
Для Володимир: цей пан такий же режисер, як ми з вами - балярини.
Коментувати
Ірина
Повністю згодна з автором статті, батьки з роботи не несуть свою роботу до дому. Однак і вчителі не повинні заповнювати ел..журнали, писати плани, аналізи, звіти (які нікому не нужні) вдома.
Ганна
Для Ірина: У нас 40 годинний робочий тиждень для усіх. У вчителів 18 годин на тиждень уроки, і, відповідно, 22 години на журнали, плани, конспекти і т.п. Тобто щодня, крім проведення уроків, за межами школи (чи в школі, кому, як зручно) вчитель повинен працювати не менше 4 годин. Але наші вчителі дуже швидко про це забувають.
Антоніна
Запрошую до себе з годинником, зробити хронометраж всього, що я роблю за день. Ні про які 8 годин мова не йде. Мінімум 10, це якщо повезе. Тому не треба говорити дурню. Розмови з батьками це робочий час чи просто відпочинок? Мені повезло, батьки дітей адекватні і помірковані, але у колег переписування-перезвонювання займає до двох годин в день
Коментувати
Людмила
А вчителям жити коли? Електронні журнали,паперові журнали,перевірка зошитів, звіти,оцінки,календарні плани,поурочні плани,вебінари,семінари,постійні курси підвищення кваліфікації,презентації робити на кожен урок,проекти і т.і.Чому вчителі все це дома роблять? А ви пропонуєте не давати дітям домашніх завдань.Дітки бідні на уроках втомлюються,а вчителі - ні. Коли вчителям жити? Коли хатню роботу виконувати,відпочивати?
Марія
Думаю, проблема не в домашніх завданнях. Проблема у відношенні до навчання. Навчання-процес, що не обмежується поняттями " дім - школа". Навчання - це розвиток, який приносить задоволення. Чому б вам не перестати виконувати домашні завдання. Чому виконуєте? За невиконання домашніх завдань немає покарань. Думаю, ви розумієте, що вправляння потрібні, потрібен аналіз, невід’ємний процес пригадування, узагальнення. При умові: " Дитина насолоджується цим процесом" Раджу: " Мотивуйте, захоплюйтесь, насолоджуйтесь, отримуйте задоволення, радість від процесу навчання". У Вас все буде добре!
Наталія
Підтримую. Сім годин в школі достатньо, після- час для родинних справ і позашкільної освіти. Багато непотребу в шкільній програмі, яка з’їдає вільний час і нерви.
Олена
З нетерпінням чекаю, коли нарешті діти пана Мірошниченка закінчать школу. Тоді мабуть він переключить свою увагу на критику університетів. Тоді нас чекають дописи на тему "Навіщо в університеті заліки та екзамени, підготовка до яких заважає дитинці жити студентським життям?", "Чому моїй дитині не можуть просто поставити 100А, а змушують виконувати якісь завдання?" і на десерт чергова петиція на сайті президента про скасування ЄВІ.
Гість
Комусь не подобається філіал школи вдома, комусь не подобається коли школа перетворюється на інфекційний відділ, бо саме через батьків школа і йде на онлайн- хворіють самі на ковід, так треба ж і дитя контрактне , якщо не з температурою до школи відправить, бо заважає, бо самі батьки не можуть справитись зі своїми результатами виховання) а потім і пів класу з температурою і всі щеплені вчителі. А лікарям теж набридло після робочого дня лікарню вдома продовжувати) Хтось добросовісно ставиться до уроків онлайн, і працює шість уроків по 40 хвилин щодня, а хтось три класи на 20хвилин в зумі збирає.
Марія
Цікаво, я коли почала читати цей твір, подумала, що мій дім-філіал моєї школи, як більшості учителів на дистанційному навчанні.
Випускник
Я взагалі не розумію, до кого має претенрції цей чоловік? Нехай краще ознайомиться з законодавчою базою, а тоді базікає. "Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів". Лист МОН № 1/9-651 від 29.10.21 року: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/85155/. А ще краще, нехай з’ясує, скільки часу на самоосвіту витрачають учні в Японії. Звісно, якщо він думає, що в пустій голові думкам просторніше, то його справа.
Василь
Для Випускник: так може вже треба міняти законодавчу базу, а то зміни йдуть по освіті, але ж є і застаре яке потрібно вкрай оновити
Випускник
Для Василь: Що ви конкретно пропонуєте змінити у законодавчій базі? Відмінити домашні завдання? Вчити вірші напам’ять під час уроку? Читати класичні твори тільки на уроці? Уявлення про зміст навчальних програм маєте? Ви вважаєте, що можна засвоїти весь навчальний матеріал тільки на уроці, не закріплюючи його в позанавчальний час?
пані Евеліна
Для Випускник: Діло кажете. Спочатку пояснити мету (для чого), дати наочність, дозволити емпірично зробити висновок, сформувати правило чи теорію і після муштрування до автоматизму закріпити на схожих задачах. Як хтось розумний казав - "Хто вчиться лише по книжках, знає і вміє набагато менше, аніж той, хто не боїться вчитися на помилках."
Коментувати
Роман
«Відзаймався. Склав все в шафу. І пішов додому. Відключившись від всього навчально-шкільного.» - якщо пан актор, режисер і драматург за тим же принципом готує свої ролі і пише твори, то можна тільки поспівчувати його глядачам. Хоч може він і настільки геніальний актор, що може роль грати "з листа", хто зна... Та не всі ж такі геніальні.
Домашня))
Для Роман: а хто знає про цього режисера?
Коментувати
Вася
Не розумію за що мій попередній коментар "засвітили". Для вас, пане актор і режисер: якщо дитина нормально розвивається, то батьківська робота вдома полягає лише у створенні умов для навчання дитини і контролі за процесом (при будь-якій формі навчання), адже до дз є певні вимоги (знайдіть, як Вам цікаво). Якщо ж Ваші, пане, діти потребують більшого, то тут або проблема з генофондом, або ж дійсно Вам потрібно вибрати інший навчальний заклад (на жаль сьогодні до школи працювати беруть УСІХ, замість того, щоб гідно оплачувати роботу ПЕДАГОГІВ)
Юля
100 ???? відсотків. Дай Боже, щоб ваші слова дійшли до влади і відмінили це знущання домашніми завданням.
Олександр
Ви праві на 100%. У мене третій син навчається у 2-А"Інтелект" класі. Старшим 40 і 35 років. І тільки зараз я відчуваю НЕПОТРІБНІСТЬ НАВАЛИ шкільних завдань на МІЙ ДІМ. А у своєму житті я бачив зовсім інше, таке як ви описали, як СВОЮ МРІЮ. Це було у вересні - жовтні 1972 року у піонерському таборі "Молода Гвардія " в місті Одеса. Школа знаходилася на терріторії піонерлагеря. Підручники (8-й клас), зошити знаходилися ТІЛЬКИ в класі. Портфелі були не потрібні! Урок починався з самопідготовки (15 хвилин), потім відповіді учнів, потім викладання нового матеріалу, потім 15 хвилин!! самостійне вивчення нового матеріалу. Чотири, через день П’ять уроків, дванадцять хвилин перерви (на них теж готувалися до відповіді. Весь матеріал за навчання там у продовж 2-х місяців пам’ятаю краще, ніж за всі шкільні роки. І все життя НЕ РОЗУМІЮ : ЧОМУ ТОЙ ДОСВІД НЕ БУВ РОЗПОВСЮДЖЕНИЙ НА ВЕСЬ "союз"!??!
Oleksandr Babkin
Наша проблема в тому, що спеціалісти не займаються своєю справою, а лізуть туди, де їх не просять. Не розумію, в Україні кіно стало світового рівня? Може література хоча б до Польщі дотягнула за світовими номінаціями? Навіщо давати тоді поради в школі? « в ідеалі дз не повинно бути взагалі» - мене просто добило. Можливо пан Олександр назве хоч одну країну, де загальна освіта не має дз? Більше того, профанація спостерігається в тому, що людина зовсім не розуміє першочергового завдання школи, як інституції. Суть - дати базу, загальну. Поглиблення знань, вирішення напрямку поглибленого навчання - завдання батьків ( якщо за здоровим глуздом, як сказав автор). В більшості випадків ( якщо брати звичайне українське село), діти рідним батькам не потрібні настільки, як вчителям. Але ніхто про це не говорить. подивіться на відсотковий показник молодих вчителів в сільській місцевості. Не з того, шановні, Ви починаєте реформу. Ой, не з того. Пану Олександру можу також дати пораду, хоч може він її не потребує, але й його думок я теж не потребував: « Якщо мене не влаштовує робота - я звільняюсь і йду на іншу. Якщо Вас не влаштовує система освіти - персональну домашню за власний кошт ніхто не відміняв.» Вчитель і школа - це те, за рахунок чого зараз виживає село. Люди мають підтримувати ці установи.
Владислав
Якщо домашнє треба залишати вдома, припиніть забирати дітей з останніх уроків, на відпочинок посередині семестру та не треба писати та телефонувати дітям під час уроків. Ну, ось доручили мені дітей у відповідний час та зникайте нафіг.
Не актор
Все вірно, молодець автор. А хоча й не зовсім. Не потрібно зовсім навчатися дітям в школі:прийшли, погралися, а в цей час батьки відпочинуть. Для чого країні розумні діти. Це солдеповщина. Потрібна повна декомунізація. Отак виглядає бачення багатьох батьків і акторушків.
Ментавр
Для Не актор: Совдеповщина? А ты часом не переслушал обожаемого уколотого стендапера в угаре? В то время почти любой "троечник" имел честную оценку знаний ПО ВСЕМ предметам, а не крестики-нолики по профильным, да и то ГДЗ. Так что прикрой свой ротик радужной тряпочкой и маршируйте в припрыжку туда, куда таких как вы всегда посылают - и не возвращайтесь.
Не актор
Ментавр, ти так і не зрозумів сарказму моїх слів, а жаль, що не всім дано догнати і осмислити
Коментувати
Vizavi
Щоб не писав п.Мірошниченко йому відразу тицяють,що він актор а не педагог.А те,що він батько і має право висловлювати свою думку на захист дітей,це як? Чи має дім бути філією щколи? А це як ми собі постелимо.Зараз зручно так як є,бо завжди можна сказати,що в неуспішності дитини є частина їх вини.А якщо буде так як каже п.Мірошниченко уся відповідальність за успішність ляже на школу, а цього педагоги бояться як чорт вогню. Ось де собака закопана.Нам головне,щоб відповідальність була колективна,тоді і спитати конкретно не буде з кого. В управлінні є такий принцип-розмежування рівнів відповідальності.Може вже настав час розмежувати їх і у відносинах батьки-школа?
Гість
І знову чергова великорозумна нісенітниця. Насправді все може виглядати простіше. Домашні не виконуємо, "думаємо, дихаємо,розвиваємося". В школі на другий день: за домашню 1, за класну 12, середнє арифметичне 7 балів "на користь дитини". По " усним" предметам взагалі (12+12):2=12 балів. Дитина на уроці віддано працює, не сидить в телефоні, не курить за рогом школи, еге ж? Так в чому проблема. Не виконуйте домашні. Треба говорити про перевантаженість учнів, це однозначно, бо вона існує. Але "зуб даю" - переважна більшість дітей не працює ні в школі ні вдома. Тому у автора однозначно щось не так з усім оцим.
Роза
Актор, режисер, драматург - не педагог! То ж нічого пхати свого носа до процесу навчання. Хто з учителів дає настанови режисерам, лікарям, журналістам...? Хочеш показати як, іди працюй вчителем, зараз можна!
Ментавр
Для Роза: Скажи это сучке коломойского.
Коментувати
Вася
Згідно діючого освітнього законодавства батьки мають повне право вибирати форму і заклад для отримання їх дітьми ПЗСО. Знайдіть "достойного" (на Ваш погляд) учителя для своїх дітей, переведіть на таку форму навчання, яка вам до вподоби і не паскудьте учителів, які, на ваш погляд, усі "не такі". Класно-урочна система з чітко встановленим годинним навантаженням на учня не можлива без ДОМАШНІХ ЗАВДАНЬ. Коли їх задають для виконання вдома - вони завжди будуть домашніми (не плутати з домашньою роботою, чи роботою по дому). Розберіться з елементарними поняттями, вникніть в суть освітніх систем, а потім лізьте з постами на освітні сайти. P.S. Актори також вчать сценарії тільки в робочий час?
Ментавр
Для Вася: Ага, а ещё у всех было и есть право не участвовать в бесплатных лабораторных исследованиях, защищать право на труд и свободу передвижения. Вот "рабство" переименовали в "демократию" и людяшки радуются. Каждый ищет свой путь к смерти, но зачем заранее и в лишних муках?
ЖінкаВП
Для Ментавр: Офігіти! Яка середньовічна єресь у 21 столітті! Чи, може, великоросійська пропаганда...
Досвід
Для ЖінкаВП: Жіночко, ну, а ви з чим не згодні,сердешне? Чи не приємно усвідомлювати, що вас наїмали як лохвицю?
Коментувати