В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі

Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах

В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Тема репетиторства в останні роки набуває все більшої актуальності. Не оминула її і Оксана Онищенко в «Дзеркалі тижня». Стаття, безумовно, цікава. Авторка визначає три причини існування в Україні репетиторів: кадровий голод, організація навчання і «шкільні схематози». Не буду підтверджувати чи спростовувати висновки пані Оксани. Скажу одразу, я не займаюсь репетиторством. Утім, висловлю свої думки з цього питання.

Шкільне навчання нагадує вимушену довготривалу поїздку з пункта А до пункту Б. І, як під час будь-якої поїздки, ми обираємо маршрут, яким будемо рухатись до поставленої мети. І цей рух називається індивідуальною освітньою траєкторією.

З перших років життя дитини батьки обирають між сімейним вихованням та дитячим садочком. У разі сімейного виховання чи залучати няню, чи обмежитись лише родинним колом. Вибір дитячого садочка – також непроста справа: державний чи приватний, цей чи той. А потім школа. Яку обрати? До якого вчителя? А хто буде з моєю дитиною вчитися разом? Усе це нагадує мені побудову транспортного маршруту в Google.

Google завжди підкаже альтернативні шляхи, як в умовах мегаполіса можна дістатися з одного місця до іншого. Отже, можна пішки за 6 годин, можна транспортом з двома пересадками за 2 години, а можна на машині за 45 хвилин.

Те саме і в освіті: можна роками щось вчити в державній школі, а можна за кілька місяців опанувати з репетитором. По дорозі в громадському транспорті тебе кілька разів штовхнуть, наступлять на ногу, ти десь змушений будеш довго чекати, бо тролейбус зламався, на тебе подихають вірусом корони чи учорашнім застіллям... Чи ти сідаєш у простору машину, привітний водій увімкне приємну музику, і ти отримаєш задоволення від рутинного заняття – переміщення з пункту А до пункту Б.

І що з того? Хтось йде пішки, або переміщується на велосипеді чи самокаті, тобто займається самоосвітою. Влада потрохи намагається змінити систему громадського транспорту: з'являються нові маршрути, якісь ліквідовуються, працюють маршрутки, які є покращеним варіантом громадського транспорту. Але все одно, на таксі є попит завжди, і в часи пік він збільшується.

Так і на репетиторство є попит, і під час ЗНО він збільшується.

Звісно, треба покращувати громадський транспорт: оновлювати рухомий склад, збільшувати його, платити гідну зарплатню водієві, розробляти зручні маршрути, ремонтувати дороги…

Так і в державній освіті необхідно оновлювати програми, не перевантажувати їх зайвим, зменшувати кількість учнів у класах, платити гідну зарплатню вчителю.

Але при цьому всьому далеко не все залежить від учителя, на уроці завжди один учитель і 30 учнів. І, на жаль, активність тінейджерів далеко не завжди спрямована на здобуття знань. Звісно, що за таких умов багатьом дітям, які й хотіли б здобувати знання в школі, доводиться бути такими, як інші, щоб не бути «білими воронами».

Отже, репетиторство дуже схоже на таксі: найкоротший шлях до поставленої мети, економія часу, персональна увага та комфорт. І це – факт.

То чи варто боротися з репетиторством, якщо на нього є попит? Звісно, що ні. Але покращувати освітній процес у закладах загальної середньої освіти, безумовно, треба.

Оригінал

Освіта.ua
13.01.2022

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Маніту
Як казав один професор, головний ресурс сучасного світу -- слухняний ДУРЕНЬ, який нічого не знає і всьому вірить. А для цього можна вирощувати дурнів у спеціальних теплицях і штампувати у школах-конвеєрах. Так і буде, допоки світом неуків керує невігластво і мракобісся!
ЖЖ
Для Маніту: Дотепно і смішно, якби не так реально. І більшість погодиться бути чи здаватися дурниками, аби не напрягали.
Коментувати
Володимир
Все вірно.
Юрій
За деньги оно лучше доходит (я про знания, которые ученики получают у репетиторов). Сам учитель и репетитор (учеников, у которых веду не беру). Когда на уроке спрашиваешь, почему ученик не слушает и не работает, ответ: "Я с репетитором это буду учить". Занавес.
Лагута
Согласен с В.Кравчук полностью—оценку школ через Зно не применяют ни в Сша , ни в Японии …. Это нонсенс!! Сша принимает учеников у вуз по среднему балу, япония тоже, но больше учитывает тесты!!! Зно - только при поступлении, а средний бал довести до25% вступительного сумарного бала!!
Олександр
Для Лагута: подождите, как это в США нет ЗНО? SAT score, не слышали?
Григорій
В університет вступ по середньому балу в більшості випадків!!!
Бездоговірний платіж (фіз. особи) З
Для Лагута: моя школа ввійшла в 20ку кращих по результатам здачі ЗНО. Можете репетувать хоч 100 раз що це не є оцінка школи. А ле батьки не дурні і платять немалі гроші щоб дитина училась в нашій школі. Бо ЗНО і є результат. А хто не може навчити той репетує що треба по середньому балу школу цінити бо вони вміють гарно оцінки малювать
Коментувати
Бездоговірний платіж (фіз. особи) З
Репетитор уже років 30, з них років 15 по іннету у тому числі і за кордоном. Порахуйте скільки грошей бюджету вартує НАПНУ, РУО, інститути статистики і розвитку дитини. Опалення, утримання шкіл, розкрадання на всіх рівнях освіти і бажаючим віддайте половину цієї суми на картку, нехай хто хоче найме репетитора, хто хоче - опанує професію.Результат буде кращий. У нас на 2 учителів один дармоїд що їх перевіряє, атестує і сертифікує. А як репетитори без сертифікації досягають таких результатів? Чим більше перевірок тим гірші знання бо учитель не думає як краще дитині а як догодити дуремару перевіряючому
SV
Здесь тоже были вопли насчёт репетиторов-"200-бальников", которые унижают выпускников и объедают школьных учителей, НО ни один из слезливых учителей не захотел показать как набирает 200 баллов. Так в чём суть рейтингового тестирования, как не в шкале знаний + шанс угадайки? А в чём критерий отбора тех, кто может подготовить к формату экзамена, если это не набор максимального балла? Дикая тупость и зависть упоротых. А без дополнительных материалов других авторов, других лет, для других классов и школ, знания не полноценны.
Лос Анжелес
Репетитор , Ви у нас самий вумний. Розяснюю- на школи йде десь 130 млрд грн, на Апн - 150 млн грн . Підручники і програми, в т.ч. І для дітей з вадами пише , в основному, Апн. Розігнати легко, зібрати назад - неможливо. До - речі , в Англіі діє своя академія, є і у Польщі. Так що - чеши лісом, дровиняка!
Бездоговірний платіж (фіз. особи) З
Для Лос Анжелес: дубино, тебе не дивує що на навчання 4 мільйони учнів витрачають меньше грошей ніж на купку старпердів НАПНУ.
Коментувати
Микола Селівейстр
Школа потребує нового змісту освіти, сучасних тзн , забезпеченого вчителя… Контроль знань має бути різним, але найкраще - спілкування з наставником. І однозначно- Зно лише для вступу, крапка. Іще- суперувага до педвишів!!! Найкраще фінансування і база. Ось короткий рецепт відродження школи.
Vizavi
В психології є такий термін-"індивідуальний підхід до людини".Чи є наші учні у загальній школі індивідами? Як люди -так,як учні-ні,і ніколи ними не були,бо вони усі різні і кожен з них це цілий всесвіт. Чи має час учитель при наповненні класу у 30 і більше учнів час на індивідувльну увагу до кожного? Ні,немає і не буде мати.Тому у приватних школах чисельність учнів у класах 15-20 осіб,а з вивчення іноземних мов ще менше. Чим складнішій професії необхідно навчати людину-тим менше учнів має педагог чи майстер.У консерваторії викладачі мають взагалі по кілька студентів. Отож перестаньмо ламати списи на тему "ЗНО -це зло чи добро",бо це нічого і так не вирішує.Усе вирішує старша і професійна освіта.І як ми привели до неї свою дитину(з репетиторами чи без),так і складеться її подальша доля.Вона буде або успішною,якщо ми навчили дитину працювати творчо над собою в існуючих умовах,або трагічною,якщо ми постійно шукали винуватого у її невдачах і виховували неробу-споживача.
Сталін (інший)
Для Vizavi: Це аналогічно лозунгам "Всі однакові і рівні, але кожен унікальна індивідуальність", "Народ - це всі і ніхто" та новомодних "Відчуй себе ні хлопчиком, ні дівчинкою, а за настроєм та по бажанню"! Така дурня, що неозначені та трансгендери виграють конкурси та жіночі олімпіади завдяки чоловічим гормонам, але то інше. Маразм кріпшає і буде буча.
Vizavi
Для Сталін.Намолов,намолов,а по суті нічого корисного,щоб мало відношення до мого коменту не сказав.
GRoM
Вы оба говорите о балансе взаимоисключающих заявлений и противоположных лозунгов, потому либо одно, либо другое, редко бывает компромиссный вариант. Но это лишь значит, что о нечёткой линии партии и что вы не совсем понимаете разницу между Балансом и Гармонией. А что касается старшего и профобразования, вы же не забыли, что оно на базе школьного (ЗНО) ?
Коментувати
Wlad
Раньше учитель - это уважаемый и обеспеченный человек, который может улучшить будущее подопечных. К таким стояли очереди из рекомендательных писем, одаривали подарками и осыпали обещаниями, но право ВЫБИРАТЬ учеников, как УЧИТЬ и обоснованно ВЫГОНЯТЬ оставалось исключительно за учителем. От ученика требовалось полностью соблюдать все указания, выполнять все задания и задавать релевантные вопросы, а от учителя требовалось только одно - максимально приблизить ученика к своему уровню. А сейчас с нуля до 190 баллов ЗНО или ЭГЕ можно буквально за два-три месяца интенсива или полгода по два-три часа в неделю + домашние задания. И так по любому предмету. Зачем нужна такая школа и формализованные требования? Это трупный формалин, и лучше без таких школ. Так что правительство успешно хоронит(ся) не только живое, но и мертвое.
Віталій Карпа
Для Wlad: а коли це вчитель був забезпеченим? Сьогодні теж толковий вчитель не бідує. Але платяь за це батьки. А державі не до цього
Коментувати
Taya
Чим більше "покращують", тим більше дітей йдуть до репетиторів. Навчання у школі перетворилось на імітацію з показовими "заходами". А стосовно балу атестату, то з свого досвіду можу сказати, що якщо оцінка залежить від вчителя, то й вчитель залежить, бо незалежного вчителя в наших школах не буває!!! Тому й знадобилось НЕЗАЛЕЖНЕ оцінювання. Згодна, що не можна по зно оцінити роботу вчителя, бо по-різному відбувається оцінювання на зно і в навчальному процесі. В школі оцінку виставляють після вивчення теми по поточним оцінкам. Це не можна порівнювати з бліц по усім темам за 5-11 класи.
Лодигін Саша
Для Taya: якщо ставати на позицію- вчитель залежний і жувати гумку корупціі, то треба закрити всі школи і вигнати всіх вчителів… Іще - ставиться програма - всі оцінки за 9-11 класи обліковуються в електронному журналі,виставляється середній бал.До речі, так роблять в багатьох краінах, в т.ч. І америкоси. Зно в школі- це нонсенс. Зно використовувати лише при вступі. Так треба робити. Жаль, що в мон і парламенті народ слабкий,нікому робити справу.
Віталій Карпа
в МОН і в раді такий ж народ як і на вулиці
Коментувати
Вадим
фраза "...покращувати освітній процес у закладах загальної середньої освіти, безумовно, треба." Так покращуйте на ділі!
В. Кравчук
Володю, Ви ж думаюча людина. То ж по суті- треба зно прибрати із оцінювання школи!! Підняти роль шкільного навчання, підвищити роль середнього балу при вступі на рівні одного із трьох зно (буде чотири оцінки по 25%). Всі волання про корупцію - єресь. Середній бал рахується за три останні роки по всім предметам , враховуються всі поточні оцінки і затверджується відкрито педрадою.Можливо і Радою школи. Механізм зно- лише для чистоти вступу у внз. Потрібно відродити процес продуктивного, всебічного навчання в школі.
Наталья
Для В. Кравчук: Средний балл аттестата сильно зависит от континента учеников. На фоне двоечников средний ученик становится отличником. А если в классе сильные ученики? Например, в классе моей дочери 9 победителей и призеров областных олимпиад по математике, физике, информатике, 3 призера Всеукраинской. З В этом классе все заслуживали отличных оценок по математике, средний балл ЗНО по математике у них 192,5 ( без репетиторов). Но в аттестатах у них от 5 баллов до 11, хотя в другой школе эти 5 баллов приравняли бы к 12. Все познается в сравнении. Нельзя чтобы средний балл сильно влиял на поступление, главное это проверка знаний.
не "українець"
Для Наталья: Оце і є сумнозвісна рейтингова система, коли сову натягують на глобус.
Коментувати