А. Сененко: правки до закону чи перерозподіл повноважень?

Чиновники з Міносвіти знову хочуть у ручному режимі контролювати грошові потоки

А. Сененко: правки до закону чи перерозподіл повноважень?

Автор: Антон Сененко, старший науковий співробітник Інституту фізики НАН України, кандидат фізико-математичних наук.

Інформація про те, що нові правки до закону про науку фактично можуть ліквідувати незалежність Національного фонду досліджень, вже з'явилася і в ЗМІ.

Я про це писав детально влітку, там було ціле протистояння між поборниками незалежності фонду від зацікавлених сторін і посіпаками, власне, зацікавлених сторін (наприклад, тут).

І от викотилася практично остаточна редакція правок по діяльності Нацфонду і... вона викликає сум.

Нацфонд має бути чим?

Незалежною структурою, що виділяє гранти найкращим науковим групам на проведення досліджень, ніде немає конфлікту інтересів, фонд максимально полегшує життя вчених.

Що хочуть зробити?

Створити такий механізм формування наглядової ради, щоб фактично МОН контролював НФД в питаннях розподілу фінансування, тематик конкурсів, порядку проведення експертизи.

Тобто чиновники знову хочуть у ручному режимі контролювати грошові потоки.

Також хочуть прибрати цінну ідею bottom-up конкурсів, коли самі вчені пропонують тематики досліджень, а не держава у обличчі чиновників вирішує, яка тема є важливішою за інші (практично всі конкурси наукових проєктів до появи НФД так у країні і проводилися).

Загалом, детально про всі ці манси Ви можете почитати тут.

Найбільше бісить, що правки, що пропонуються до закону, взагалі ніяк не полегшують фінансово-звітно-бюрократичне життя науковців, що виконують проєкти.

Таке враження, що це просто перерозподіл владних повноважень.

Якщо МОН досягне своєї мети і депутати отаке проголосують – Україна втратить не просто чергову незалежну інституцію, як це сталося з умовним Нафтогазом.

Україна втратить успішний працюючий результат реформи науки 2015 року.

Хотілось би сказати, що потім доведеться починати все з початку.

Та чи доживуть до того часу справжні вчені – питання риторичне.

Оригінал

Освіта.ua
08.11.2021

Популярні блоги
Я. Абрамейцева: у чому ціль обов’язкової математики? Випускники 2023 найважливіші роки майже не мають можливості опановувати предмети взагалі
Ігор Лікарчук: хайп навколо оцінювання учнів Оцінка давно втратила дидактичну значущість і перетворилася на холодну формальність заради звіту
Є. Козолуп: чому вчитель має доводити свою необхідність? «Менеджери» довели освіту до такого стану, що вчитель має робити свою роботу на 150% за будь-яких умов
Іван Осадчий: про оцінювання учнів 5 класів НУШ За пропонованим у Методичних рекомендаціях підходом неможливо виставити оцінки за семестр
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
СУМ
Пане авторе, шановний с.н.с. Сененко, Ви пишите: "про всі ці манси ...". Будьте ласкаві, поясніть, що таке "манси"? Звідки ця лексика у с.н.с., просто цікаво дізнатись :)
:)
Шановна чи Шановна, будь ласка, поцікавтесь історією науки, перед тим як писати, що у німців не було науки до початку 20-го сторіччя. Подивіться історію математики ... поцікавтесь Пруською Академією наук, подумайте звідки походить те, що називають класичною континентальною філософією - основа світогляду. Ви дійсно думаєте що німці на рівному місці створили свою науку? Питання не в тому, чи треба розвивати Україні свою науку і освіту, а в тому, чи спроможний це зробити наявний в Україні менеджмент. Останні 30 років показують - НЕспроможний і не збирається. в 90-ті люстрацію і оновлення менеджменту не зробили, залишили Патона керувати до 102 років! Це сумний висновок, якщо зважити на те, якого рівня наука була в Україні ще 35-40 років тому. Це не ностальгія за срср, а натяк на глибоку слібкість сучасного управлінського класу в порівнянні навіть з комуняками.
Володимир
В МОН корупція і синекура. А ви як хочете виживайте... Що вас не вб’є – зробить сильнішими.
Сімак
Сененко, якщо Ви не копенгаген в томущо пишите, то не спішіть звинувачувати когось. Ви ж не суд. А ваша академія і ваш нді- це повний відстій.
для :).
Та ж не до науки питання. А немає науки - згадаймо протистояння Росія-Німеччина у першій світовій війні, швидкий темп нацистів по всі території Європи, заслабкої, щоби їй протистояти. Кількість науковців Німеччини (досить невеличкої країни) і перед чим стоїмо сьогодні. Не відмову Донбасу жити в одній країні. Гляньте ширше.
Питання,наякі цікавлять чужі відпов
Чи багато молодих залишилось в околі автора після відсторонення незгодних? Чи багато планують залишитись в науці після подій цього року? Чи багато молоді на факультетах природничих наук в університеті? Чи багато тих, хто реально працює, а не "якщо він хоч намагається, то вже хочеться йому бал високий виставити" . За намагання! Вже про знання не йдеться. Чи багато тих, хто планує продовжувати дослідження й бачать варіанти виходу із незрозумілих ситуацій? Чи багато таких, кому цікаві саме дослідження, а не паперова робота?
:)
Для Питання,наякі цікавлять чужі відпов: Пане, будь ласка, будьте тактовні, пригадайте народну мудрість -- померлому питань не ставлять, про померлого погано не говорять. Це стосується й української науки, точніше Ваших питань до неї.
Коментувати
Гідність
Пане Антоне, Ви в свої роки все ще думали, що МОН цікавить наука чи освіта, а не гроші? Ви або не були в останні 25 років в Україні, або у Вас величезні проблеми з реальністю...