О. Калинич: у фінансовій автономії багато плюсів, але…

Закон «Про освіту» дозволив українським школам стати фінансово незалежними

О. Калинич: у фінансовій автономії багато плюсів, але…

Автор: Олеся Калинич, начальник управління освіти, релігій та у справах національностей, м. Хуст.

Повну фінансову автономію мають школи у Бельгії, Латвії, Данії і Швеції. Тут заклади освіти використовують бюджетні кошти самостійно, без управлінь чи відділів освіти.

Закон «Про освіту» дозволив і нашим школам стати фінансово незалежним. Він визначив автономію закладів освіти як право суб’єкта освітньої діяльності на самоврядування, яке полягає в його самостійності, незалежності та відповідальності у прийнятті рішень щодо академічних (освітніх), організаційних, фінансових, кадрових та інших питань діяльності (стаття 1).

Отже, школа може самостійно розпоряджатися коштами: субвенціями, іншими фінансами відповідно до закону.

У фінансовій автономії є багато плюсів:

  • зарплата вчителів: директор може витратити заощаджені кошти, наприклад, на преміювання;
  • унормування педагогічних ставок: коли витрачаєш власні кошти, доведеться подумати, чи доцільно відкривати N-ий факультатив чи курс, просто щоб довантажити вчителя; чи доцільно оплачувати гурток, у якому діти є тільки в списку в журналі;
  • оплата енергоносіїв створює умови, коли школа зацікавлена в розумній економії, щоб знову ж таки розпоряджатися заощадженими коштами;
  • заклад освіти в особі керівника також закуповує продукти харчування, матеріали, наочність, обладнання тощо;
  • можливість прямих закупівель без оголошення тендерів. Наразі закупівлі здійснюються публічно (через величезні обсяги). Це – затримка часу й залежність від доброчесності учасників тендерних процедур. За фінансової автономії школи матимуть можливість працювати з підприємцями переважно напряму (у межах закону);

Також це можливість заробляти:

  • гранти вітчизняних і міжнародних організацій;
  • доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання;
  • плата за науково-дослідні роботи (послуги) та інші роботи, виконані на замовлення підприємств, установ, організацій, інших юридичних та фізичних осіб;
  • плата за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів;
  • добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб;
  • інші джерела, не заборонені законодавством.

Питання капітального будівництва залишається за засновником.

З одного боку, плюсів багато. Виграють насамперед заклади освіти з великою кількістю учнів, бо «гроші ходять за дитиною».

Але...

Яку субвенцію на зарплату отримають малокомплектні школи?

Зросте кількість бухгалтерів (чи можна, наприклад, у селі знайти відповідального працівника на порівняно невелику зарплату?).

Чи впораються керівники з відповідальністю за великі кошти?

Чи не буде зловживань?

То що краще – централізована бухгалтерія чи фінансова автономія?

Оригінал

Освіта.ua
20.10.2021

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Дядько Франклін рулить
Ще більше можливостей для директора вкрасти гроші! Аж нудить на звітах - суцільна брехня! Звідки ж у них нові будинки, нові автівки, бізнеси...
399
Також це можливість заробляти: Пані з глузду з’їхала? Тільки попробуй, як податкова зразу ж покаже звідки ноги ростуть.
Скептик
Фінансова автономія це автономія без (від) фінансів.
Марина
Школа не бизнес и такая смена, мне кажется, только приведет к выкидыванию из образовательной системы детей, которым больше всего нужна помощь. Страшно смотреть, как система, которая должна спонсироваться и поддерживаться государством отправляется на свободное плавание.
ЗНОз української мови
Ця пані нещодавно писала статті як учитель української мови, а зараз її посада : "начальник управління освіти, релігій та у справах національностей". Дуже дивний набір слів. Люди добрі, поясніть! Начальник (кого? чого?) управління (кого? чого?) освіти,релігій (а це як? управління релігіями чи як? Це однорідні члени речення? Та ще й "у справах національностей". Пані Олеся, поясніть, будь ласка, свої функції як начальника такого управління, тобто як управляєте релігіями чи справами національностей? Поясніть речення, що визначає Вашу посаду, розберіть це речення, будь ласка, як фахівець з української мови в минулому
399
Для ЗНОз української мови: ... поясніть, будь ласка, свої функції як начальника такого управління, тобто як управляєте релігіями чи справами національностей? Не управляє ніяк. Як говорять росіяни: "Пи...ть вегда легче, чем работать".
Міністерство
Гарна жінка і розумна
Коментувати
борис
Всі ці проблеми вирішуються одним махом, якщо малокомплектні школи реорганізувати, зробивши їх філіями великих опорних шкіл.
Ха ха
Для борис: Ха-ха. Мысль не новая. Мою школу " реорганизовали": сначала так и сделали филией опорной школы, потом её ликвидировали,а на опорной школе сменили название на " лицей".
Коментувати