В. Онацький: у серпні повно роботи для освітян

Педагогам треба відчувати тенденції, які є в суспільстві стосовно школи та вчителів, які щороку різні

В. Онацький: у серпні повно роботи для освітян

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Серпень. Дітей у школах ще немає, але роботи для освітян повно: потрібно завершити ремонти та причепурити шкільні коридори та класи, ознайомитись зі змінами в програмах, новими підручниками та методичними рекомендаціями, а ще побувати на багатьох семінарах, конференціях, можливо, десь навіть виступити. А ще відчути тенденції, які є в суспільстві стосовно школи та вчителів. А вони щороку різні.

Наприклад, у серпні 2017 суспільство вимагало заборонити вчителям початкових класів використовувати червону ручку. «Червоний колір – це стрес для дитини», – стверджували батьки-активісти. Не знаю, мені в дитинстві подобався червоний колір, це був колір свята в сірій буденності. «Скасувати швидкість читання», – вимагали ж вони. Ну, що ж: скасували і швидкість, і якість, і саме читання… «Не треба каліграфії, для чого красиво писати?! Хіба хтось в реальному житті щось пише? Тепер усі друкують!» Мета досягнута, днище пробито: все більше і більше дітей не розуміють власний почерк та не можуть прочитати, що написали…

Наступний серпень запам'ятався мені шаленими баталіями між прихильниками шкільної форми та тими, хто вимагав її скасування. В усьому знову звинувачували вчителів, хоча ті лише виконували указ президента, який на вимогу громадськості і запровадив цю форму. Я – за свободу. Для мене важливі діти, їхні очі, їхня жага до знань та комфорт у школі. Тож, ніколи не вимагав від дітей бути в формі, адже сам завжди у джинсах і кросівках, бо мені так зручно.

Мабуть, тоді ж я дізнався, що найбільша проблема сучасної освіти – це вчителі. Це дико було вперше почути від людини, яка очолювала освіту. Саме з її подачі вчитель став ворогом батьків, родин, дітей. «Подивіться, хто вступає до педвузів. Це люди з найнижчим рівнем знань. Вони ж закінчують навчання і нічому не можуть навчити», – щотижня лунало з усіх каналів.

Згодом я до цього звик. Звикли всі. Мета досягнута, дно пробито: тепер ті, хто відчував покликання до роботи з дітьми і намагався пов'язати своє життя з педагогікою, став оминати заклади педагогічної освіти, а вчителі з незнайомими намагаються не говорити, що причетні до школи.

А пам'ятаєте боротьбу з квітами на 1 вересня? «Хто вони такі, щоб їм квіти дарувати! Я готова щотижня приносити їм до учительської поминальний вінок», – писала жінка в батьківській групі. Неймовірну кількість схвалень набрала ця пропозиція. Важко навіть уявити, з яким відчуттям та настроєм приходить її дитина до школи. Адміністрація багатьох шкіл відтоді щороку вивішує оголошення: «Просимо першого вересня квіти не приносити. Дякуємо за розуміння».

А мені пригадалось, як я з мамою ходив на базар щороку 31 серпня, щоб купити квіти вчительці. Ми довго ходили по базару та обирали найкрасивіші айстри чи жоржини, і я з такою радістю ніс їх до школи. Ах, мамо, мамо, як же я вдячний тобі, що ти навчила мене цінувати та поважати вчителів за їхню працю, за любов, яку вони дарували дітям…

Змінюється час. Можливо, вже дарувати квіти вчителю для когось mauvais ton, не знаю. Так передайте вазончик з фіалкою чи кактусом до шкільного кабінету, і хай там буде красиво, і нехай діти доглядають за квітами, а на літо заберете додому. Це ж так просто. І це не для вчителя, це для вашої дитини.

А як не згадати літо 2019, коли Мінфін запропонував збільшити навантаження вчителя на ставку з 18 годин до 20 годин на тиждень, а також при досягненні вчителями пенсійного віку звільняти їх з роботи, або переводити на умови строкового договору. І знову мета досягнута, днище знову з діркою: новим законом в один день вчителів-пенсіонерів перевели на контракт, а заступник міністра фінансів заявив, що в Україні 36000 зайвих вчителів, яких необхідно оптимізувати. Як можна оптимізувати людей, ЗМІ не повідомляли.

Серпень 2020 запам'ятався тим, що школи самотужки знаходили шляхи організації освітнього процесу в умовах пандемії. Ніякої підтримки вчителі не отримали: купували за власний кошт комп'ютерну техніку, щоб проводити дистанційні уроки, а молоді вчителі були навіть позбавлені обіцяної матеріальної допомоги. Її чи в дороги зарили, чи на зарплату поліціянтів спрямували, які гуртом виловлювали невдаху з Дніпра в Гідропарку. А днище, як завжди, пробито…

І ось серпень 2021 року. У країні немає більшої проблеми, окрім як вакцинувати шкільних вчителів та прибиральниць. Саме таку інформацію збирають чиновники щодня: «Скільки провакциновано». Наче мова йде про худобу. Ми не один рік до цього йшли і прийшли. Досягли чергового днища і полетіли нижче.

Тепер керівники шкіл дають вказівки своїм працівникам, як вони мають розпоряджатися власними тілом. Щодня вони втручаються в приватне життя працівників, допитуючи, чи вакцинувалися вони, вимагаючи довідки від лікарів, якщо людина має сумніви щодо щеплення, шантажуючи втратою роботи, позбавленням премій, зменшенням навантажень. Їх не цікавить, що вакцинація – це справа добровільна. Керівники шкіл під тиском старших товаришів, телефонограм, циркулярів, усних розпоряджень, самі здійснюють шалений психічний та економічний тиск на своїх працівників… Їх не цікавить, що буде з тим вчителем: головне – показати потрібну цифру, головне – прозвітуватись про 80 відсотків вакцинованих…

Ну, що сказати – як пустеля потрохи завойовує родючі землі, так освітяни втрачають свої права: гідна зарплата, пенсії по вислузі років, можливість роботи стільки, скільки бажаєш – це вже все втрачено. Тепер педагог навіть не має права розпоряджатися власним тілом. Браво! Скільки днище не пробивай, нижче буде нове ... І нова пробоїна…

Серпень скоро мине, і розпочнеться новий навчальний рік. Готуймося, друзі!

Оригінал

Освіта.ua
25.08.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KVP1248
Все, що написано вище не є самим великим жахом для вчителів! Сучасні технології та самоізоляція готують великий сюрприз – штучний інтелект всесвітньої нейромережі, який поступово витіснить стандартного вчителя з освітнього процесу. Людина не може змагатись з глобальним знанням, з індивідуальним тестовим контролем та іншими можливостями штучного інтелекту. Але і це не головне. Стандартна школа знищує геніїв завдяки ефекту Мауглі, а штучний інтелект навпаки, буде знаходити геніїв завдяки спеціальним методикам, подібно як знаходять та виховують майбутнього Далай-Ламу. Соціум, лінійний по своїй природі, не може контролювати багатовимірну множину геніїв. Генії, створюючи те, чого немає в природі, розширюють еволюційні можливості прогресу. Експансія в нескінченність – один із самих головних законів для любого інтелекту, в тому числі і штучного, якщо його рівень достатній для розуміння, що нескінченність та хаос лежать в основі будови реальності. To infinity... and beyond!!!
Кока
Для KVP1248: А ти, часом не з церкви летючого макаронного монстра?
KVP1248
Для Кока: Я атеїст. Лінійний соціум-зграя не може ефективно взаємодіяти, тим паче контролювати нескінченною множиною лабіринтів реальності багатовимірного світу в якому живе кожен індивідуум. Ми пізнаємо істину, що в основі буття лежить нескінченність і сліпий випадок. Головним для науки стане не підготовка кваліфікованих спеціалістів для промисловості…, а пошук способів і механізмів, які дозволяють забезпечити автономне, незалежне від соціуму існування кожного індивідууму.
Кока
А 100 тисяч років хіба не розвиток лінійного соціуму-etc?
Коментувати
Sandomur
Попри Ваш фаталізм п.Онацький, школа була,є і буде.Десь краща,десь гірша,але без неї не обійтися,адже куди подіти дітей,коли батьки на роботі?Стільки написано про самоуправління у школі,а ми далі продовжуємо орієнтуватися на те,що нам пришлють зверху. А може просто плюньмо на усі ці рекомендації і просто організовуймо навчальний процес цікаво і грамотно,а нашими суддями нехай будуть батьки та наші учні. Адже головне у навчанні-виховати щасливу і працелюбну людину.Навіщо мені інструкції,коли я маю знання і досвід,любов до своєї роботи і дітей,бачу їх очі і читаю у них відповідь на те,що їм потрібно, а від чого смертельна нудьга? Пенсіонерами станемо усі,це не трагедія, але готуватися до цього дня потрібно,без психозу та рукозаламування.Кому приємно слухати вчителя,що шамкає протезами,надривно говорить фрази і ледве дихає від перевтоми на 5 му уроці? І ніяке бажання заробити не може виправдати таке ставлення до учня.Учитель-це актор, а актор має вчасно покинути сцену.Такий закон жанру.
Тарас
Для Sandomur: ну від ем індукції у дітей смертельна нудьга. І ШО? Не вивчать? Суддями будуть батьки і учні? Фізику до глибини не розуміє 99% батьків і стільки ж учнів. Насудять вони. Скільки таких учителів - акторів я перебачив. Суперпопулярні -щось вивчив, половину пропустив біля дошки поскакав - для селя саме то -артіст. А вчили мене отакі шамкаючі старі з паличками -доктори наук і академіки і ми ловили кожне їх слово бо багато розуму було в тих словах
Sandomur
Для Тарас. Дякую Вам за увагу до мого допису. Поясніть мені,чому фізику до глибини мають знати 99% батьків? Тоді і інші предмети мали би так знати. Але ж природа не наділяє усіх такими здібностями,хтось сильний у точних науках,хтось у гуманітарних, а хтось взагалі невідомо де.Але для вчителя вони усі мають бути хороші,обдаровані і розумні.Інакше буде ненависть і відраза до школи взагалі. Не порівнюйте школу і ВНЗ.У ВНЗ старенького професора сприймають належним чином, а у СШ вони викликають жаль.То навіщо втікати від реальності,усьому свій час.Коли я порівнював учителя з актором, я мав на увазі майстерність вчителя.І якщо прийшов час,коли ти не можеш якісно виконувати свою роль чесніше покинути цей театр,ніж щодня фальшивити у ньому і викликати жаль.
399
Для Sandomur: фізику і інші предмети мали би знати знати 99% батьків. Оскільки 70% із них не вміють розв’язати задачу за п’ятий клас, то я не хочу щоб мене такі СПЕЦИ судили. Ми вже задемократилися по всіх параметрах.
Коментувати
Ruslan Kuznetsov
Ці "активісти" - охлос. Нажаль від охлосу нічого розумного чекати не приходиться. Все, що вони продукують - дешевий популізм та бажання досягти високого результату, грунтуючись на утопічних ідеях. Біда в тому, що цей охлос і в міністерстві "рулить".
Тарас
Для Ruslan Kuznetsov: а Руслан хто? Вже записав себе в еліту і надуваєшся?
Коментувати
Совість
Люди, а в яких містах масово звільняють вчителів-пенсіонерів? Соромно...якщо людина має сили працювати, чому її треба посадити на маленьку пенсію, щоб вона відразу перетворилася на жебрака.
Тарас
Для Совість: у містечках і селах звільняють запросто. Там черги до районо, ще й 300 долярів як мінімум чиновнику за місце
Роман
Школа місце для молодих.А пенсіонери, деякі з яких вже задом наперед заходять в школу і забирають роботу в молодих - на заслужений відпочинок.
Тарас
Для Роман: хахаха. Я прошу свойого директора - выдпустіть, беріть вже молодих. Кого? Отих недоумків? - каже директор
Коментувати
сусід
Ага... тільки автор мовчить, що його школа показала 80% вакцинованого персоналу однією з перших у районі...
Автор
Для сусід: у автора взагалі найкраща школа в світі. І автор може публічно висловити свою позицію, в тому числі і на проблему вакцинації.
Павло
Автор статті -молодець! Завжди піднімає актуальні питання.Цікаво читати.
Коментувати
Лілія
Нема профспілок?. Ніхто не захищає на рівні держави! А в кожній зокрема школі важко захищати самого себе, бо один воїн у полі лише наживе собі болячок, комплексів і ворогів.... Ми - НІХТО....Чому б нарешті не прийти до розуміння, що потрібно створювати альтернативу сучасній профспілці з керівниками, які не годуються з державного корита. Чому б ви не спробували? Простий невідомий вчитель не зуміє повести за собою. Потрібна людина, яка вже має довіру вчителів, має знання та (якби ж то!!!) бажання щось змінювати. Дно ще є куди пробивати .: підняти ставку, дозволити батькам ходити до школи всім і кожному кожен день, покласти відеокамери, доступ до яких матимуть батьки без освіти (вони ж і аналізуватимуть методику...), зменшити відпустку ...і .т.д... А натомість підпис голови ОТГ творить чудеса: накази МОН, положення і т.д. не указ! З досвіду члена групи аудиту. І --- нуль ...
Катерина Іванівна
Для Лілія: якось не зрозумілі ваші слова "..дозволити батькам ходити до школи всім і кожному кожен день, покласти відеокамери, доступ до яких матимуть батьки без освіти (вони ж і аналізуватимуть методику.." - це значить, що батьки можуть в любий час ходити по заняттях, кабінети, їдальню, в технічні приміщення - кругом увесь день.. вибачте, а коли вчителям вчити дітей, проводити наради і ін. заходи, гуртки, виховні години і т.д. Цеж потрібно батьків супроводжувати та відповідати на численні питання...і батьки аналізуватимуть методики навчання? - напевне вони повинні знатися на цих методиках і освітньому процесі, режиму роботи, охороні праці, ОБЖД, літературі методичній та підручниках.. а що вчителям залишається?
Василь Д.
Дно є ще куди пробивати...
Коментувати