М. Пілаш: вища освіта для абітурієнтів з глибинки

Протягом останніх чотирьох-п'яти років вища освіта не стала доступнішою для абітурієнта з глибинки

М. Пілаш: вища освіта для абітурієнтів з глибинки

Автор: Марина Пілаш, викладач Ужгородського національного університету.

Я знову про наболіле…

Чи стала доступнішою для абітурієнта з глибинки вища освіта?

Ні, не стала. Протягом останніх чотирьох-п'яти років – точно не стала. Навпаки, її горизонти відсунулися для більшості вихідців із сіл та маленьких містечок з якоїсь там української провінції аж ген на край світу.

Та розуміють це, здається, усі, крім керманичів від освіти. Спитаєте, яка причина такого категоричного твердження? Хіба в нашу еру цифрових технологій, коли кожен може й самотужки знайти будь-який матеріал, ознайомитися із сотнями відеоуроків та спеціальних сайтів, існує проблема нерівних умов для навчання? А хто каже, що ні?

Тільки недалека людина може вважати, що Ірина з Києва чи Харкова має такі самі шанси на якісну освіту, як, наприклад, Ірина із села Богданівки Рівненської області. Насправді не одна – низка аргументів свідчить про зворотне.

1. Чи стало викладання в школах (я зараз беру до уваги не столичні й не обласні заклади) більш якісним упродовж останніх років? Наважуся стверджувати: «Ні»!

2. Чи забезпечені всі провінційні школи достатнім комп'ютерним обладнанням та якісним інтернет-зв'язком, щоб ґарантувати якісний навчальний процес і вільний доступ школярів до цих засобів? – Ні!!

3.Чи вдома в усіх учнів з маленьких населених пунктів є комп'ютери й Інтернет? Можливо, вони мають смартфони (але, погодьтеся, учитися зі смартфонів не можна)? – Ні!!!

4. Отже, нехай у десятикласника, що проживає десь там у Чернігівській області, є доступ до онлайн-навчання. Тоді наступне питання: чи може майбутній випускник із глибинки звернутися до репетитора? Скажете, звісно, так. Ось скільки їх, тих репетиторів, обирай дистанційно, якого хочеш (правда, доведеться платити за уроки, а тоді виникає наступне питання: чи однакові фінансові можливості в дитини із далекого села і, скажімо, міста-мільйонника, якщо тільки її батьки ще не на заробітках десь там, у світах?) Ні, у більшості випадків неоднакові, і ні, не зможе вона, така дитина, мати / оплатити репетитора.

Навіть якщо провінційні вундеркінди існують (а вони таки є, бо Україна багата на талановитих людей!), і ці вундеркінди самостійно, попри всі перепони і складнощі свого походження та умов проживання, склали ЗНО на 190–200 балів і пройшли за широким конкурсом на бюджетні місця, то їх одиниці.

А інші, котрі досягли хоча б середнього рівня – до прикладу, набрали 160–170 балів (повірте, це для випускника з глибинки – неабияке досягнення, варте поваги!), – мають шанси на «бюджет» лише з тих спеціальностей, котрі наразі є «непрестижними». «Підеш туди, де є шанс пройти», – кажуть батьки такій дитині, і немає значення, чи подобається їй цей фах. Головне – щоб не треба було платити за навчання, і щоб була можливість отримання студентом стипендії: по-іншому сім'я не в змозі «дати» дитині вищу освіту.

Цікаво б зробити моніторинг якісного зрізу нинішніх 60 тисяч першокурсників за регіонами, звідки вони приїхали, за їхнім походженням і, звичайно, їхніми балами – але саме в розрізі спеціальностей і вишів, до яких вступили ці випускники шкіл. Упевнена: отримаємо «картину маслом» про так звані «рівні» можливості молодих людей і про «батьківське» піклування влади й усіх дотичних до прийняття «розумних» законів і постанов у царині освіти.

Якщо знайдете колись серед майбутніх дипломатів, міністрів, видатних авіаконструкторів, айтішників, лікарів або економістів зі світовим іменем тощо декілька нинішніх першокурсників – вихідців саме із наших сіл або містечок, то, запевняю вас, це стовідсотково буде неабияким винятком, ексклюзивом, а не звичайним явищем, про котре ми знаємо з біографій справжніх особистостей минулого.

Тобто – не надто намагайтеся шукати серед майбутніх українських світил таких Сергіїв Корольових, Микол Амосових, Костянтинів Яцимирських, Ігорів Юхновських, Леонідів Кравчуків, Петрів Порошенко або Борисів Тарасюків, котрі дійшли до вершин, розпочавши свій шлях зовсім не з Києва…

Отже, що ж нам робити, спільното, щоб це було не так? Може, досить вже топтатися по вищій (і не тільки!) освіті, як і по викладачах? Невже ми хочемо насправді стати глухою провінцією Європи?

Оригінал

Освіта.ua
11.08.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Черкаси
Пілаш права в очевидній оцінці політики уряду до дітей, украінського села- все на знищення!!! Всі іі критики- це цинічні падлючки, які ненавидять все украінське.
Tet-a-tet
Запитання до.п.Пілаш. Чи маленькі села виникли сьогодні?А чому люди з них виїзджають? А чому у всьому світі маленькі села у такому ж становищі і не розростаються? Що легше і раціональніше-розвивати маленьке безперспективне село, чи завезти дітей в опорну школу? Де у світі дітям з маленьких сіл держава купує смартфони і комп’ютери? Чи не здається п.Пілаш,що вона забула,хто має насправді турбуватися про дітей?І нарешті,хто хоче пса вдарити - палку знайде сам.Хто хоче отримати знання і любить вчитися-вчиться старанно,наполегливо,і це не залежить від розмірів населеного пункту.І.Франко не жив у Харкові,але захистив дисертацію на німецькій мові.Ви п.Пілаш геть просякнені сльозливою пацифістською ідеологією-дайте мені,зробіть для мене,подбайте про мене,забуваючи,що актвність має випромінювати сама людина,і якщо її вчать з дитинства працювати і боротися за свою долю-ціль буде досягнута, і розміри населеного пункту(як і роль держави) та його віддаленість від столиці тут ні до чого!
Ніка
Для Tet-a-tet: дякую вам за коментар.
Суліко
Намахане сорося!!
Коментувати
Суліко
Стаття правильна, адекватна, потребує реакціі влади. Не буде сільськоі школи- не буде села, земля піде чужинцям. Тоді кінець.
Ніка
Якщо чесно, то дивно бачити подібну статтю від викладачки. Хто сказав, що всі мають мати вищу освіту? І що таке "престижна" спеціальність? Якщо дитина не змогла мінімум - здати на гарному рівні ЗНО, а підготовка до нього доступна при бажанні і в селі, то як вона буде вчитися в медичному чи на ІТ-напрямках? І який з неї буде юрист? Чергова манікюрниця, перукарка чи касирка з дипломом ВО? Поважаю всіх, але для цього не потрібно вступати до ВНЗ, втрачати свої і державні кошти і найважливіше - час. Його точно не повернеш.
Артистичний
Для Ніка: цинічний коментар антиукраінського дебіла!! В Японіі , Сша …- всі бажаючі можуть мати вищу освіту, а в нас - НЕ Треба, навіщо …???
Твій татко
Для Ніка: Хоча навчання це фактично приховане безробіття, однак щось підказує, що якась Ніка відчула себе майже університеткою і панянкою та шукає дармову золоту європейську рибку. Так чому наше сонечко не хоче сама чи щоб діточи після 7 класу йшли на завод чи ферму аби "не гаяти час"? У сіромах та безхатченків часу вдосталь, але не в радість. А скільки часу в тяжко та смертельно хворих - півроку за все життя, і що? Лікарі такими вже не займаються бо не рентабельно, як і затуркані вчителі забили на дітей та й чиновники на український народ. Рахувати до 10 та ставити хрестик на підпис.
Ніка
Татусику, спробуйте не робити висновків про незнайомих людей. Не будете виглядати таким недолугим.
Коментувати
Олег
В селах є діти, що навчаються гарно, на високому рівні. Але в нашій країні бюджетні місця надають університетам, а не студентам. Ось, наприклад, мій син мав середній бал ЗНО 182, а його однокласниця 130 балів. Що маємо, син на контракті, бо вибрав спеціальність - іноземні мови, а однокласниця- бюджет, бо пішла на вчителя в університет, який не має рейтингу в Україні. Навіщо такі університети, що випустять з дипломами вищої освіти спеціалістів низької якості. Мабуть, таке в медичних вузах. Ось і відповідь. Чому освіта та медицина не якісна в Україні?
Галина
Для Олег: Ви неправильно розумієте. Місце дається саме абітурієнту, а не вишу. Просто для різних спеціальностей різний прохідний бал. Всі хочуть бути юристами, економістами, філологами, міжнародниками, жутналістами. А державі таких спеціалістів потрібно мало, отже і прохідний бал високий. А ось вчителем фізики або інженером-будівельником мало хто хоче бути, тому і вступити можна з низьким балом. Якби Ваш син вступав на вчителя іноземної мови, а не на філолога. то міг би отримати отримати бюджетне місце. Ось Вам ссилка на прохідні бали за спеціальностями: https://vstup.edbo.gov.ua/statistics/konkurs/
Ніка
В медичних ВНЗ є мінімальні бали для вступу, щоб відсіяти подібних. Було б добре і для педагогічних поставити мінімум хоча б 150.
Проблема Зомби
200 баллов Х 80% = 160 баллов. Мир никогда не был слишком простым, но перестаёт быть человекомерным, потому что люди быстрее деградируют.
Коментувати
Андрій
Жодним чином не хочу образити авторку або сперечатися щодо загального рівня доступності до освіти - хочу звернути увагу лише на аргумент щодо недосяжності для середнього випускника бюджету за престижнимм спеціальностями - люди, у нас є значне викривлення в цьому - престижні в Україні юристи, менеджери, економісти переповнили ринок праці, а престижні у світі технічні та технологічні спеціальності (що зроблять молодого спеціаліста значно більш конкурентним на глобальному світовому ринку праці) у нас пасуть задніх за популярністю. Включайте мізки, не женіться за натовпом, а дивіться на картину ширше.
Днепро, Савицкий
Видно как правительство думает о будущем Украины , о детях из глубинки. Чтобы землю взять за копейки - никого учить не надо!! ОПРОВЕРГНИТЕ— в соответствии с действующим Законом о приоритетном развитии села введите квоты для поступления у Внз этих нищих (с вины власти )детей, выпускников сельшкол!???! Пан Арахамия, ау!!!
Vlad
Не место красит человека...
Роман
Для Vlad: Ну, іноді й так буває, як сяде людина на щойно пофарбоване місце. А якщо Ви про російську приказку, то вже продовжуйте далі. Тільки ж, зауважте, щоб фарбувати місце, людині треба фарбу купити, а фарба нині грошей коштує... Та й для того вища освіта не дуже то й потрібна, щоб місце фарбувати.
Коментувати
Александра
Моей бабушке 81 год. Родилась и выросла в селе Белка Житомирской области, Коростеньского района. В семье было трое детей. Отец погиб на фронте. Жили бедно. Бабушка выучилась на врача стоматолога. Работала в детской поликлинике. Ветеран труда. Родной брат бабушки закончил унивеситет, исторический факультет, работал учителем истории. Родная сестра закончила мед.училище, работала акушеркой. Из этого села и Владимир Матвиенко. Владимир Павлович Матвиенко — советский и украинский финансист, банкир, первый председатель правления Национального банка Украины. Профессор. Меценат. Герой Украины. О Матвиенко есть информация в Википедии. Благодаря ему в селе Белка была построена новая школа. Третяк Анатолий работал в КПИ, доцент. Ещё один бабушкин односельчанин преподавал в Житомире, в мед.институте. Интересно, как сейчас с обучением в селе Белка и сколько выпускников , после окончания школы поступили в ВУЗы на бюджет?
Черкаси
Для Александра: для цього треба відновити справедливу владу, назву якоі заборонив жлобяра Порох,
xyz
Для Черкаси: А можна назвати керівника "справедливї влади". Я так думаю, що єдиним претендентом такої влади був Янукович разом з міністром Табачником. Чи я помиляюся? Адже в попередніх коментарях його не згадують. Отже, серед всіх колишніх міністрів він найкращий?
Олександра
Для слабознаючих історію- мова про пізню(80роки) радянську владу, де табачники були офіціянтами, а вчителя шанували і житло давали
Коментувати
Ковалівка
Цене стаття- це голос болі серця за наших дітей!!! Саме із 2014 року освітню політику в державі осідлали на вигляд патріоти, а насправді агенти впливу чужих краін. Очолили цей рух вихованці великих грошей Сороса: квіт, новосад, совсун, гриневіч, колтунець, фінніков, стадний,бабак, шаров…. На жаль, вони і нині диктують політику, стриножують Мон,опираючись на фракціі голосу, пороха, дезорієнтованоі частини Слуги, проштовхнуте раніше злочинне законодавство. Сільськоі молоді на держзамовленні в Кду ім Шевченка, могилі, кпі , львівському ім Франка… не шукайте! Вихід- повернути квоти для абітури із сільських дітей: 30% для всіх внз, 50% для пед і агровишів. Але без усунення антиукраінських сил від освітньоі політики— нічого не буде!!! Вони будуть верещати , що це не можливо!! Бо іх мета - гибель села!! А потім і держави.
xyz
Для Ковалівка: Все правильно! На майбутніх виборах голосуйте тільки за партію ОПЗЖ. Єдина надія тільки на них.
Серий
При чому тут Опзж ?? Це регіонали такі самі. А коментар правильний
Олександр
Запамятайте ці прізвища- іх ще будуть судити божою карою! Ттам ще не всі
Коментувати
399
Для М. Пілаш. Не надто намагайтеся шукати серед майбутніх українських світил таких Сергіїв Корольових, Микол Амосових, Костянтинів Яцимирських, Ігорів Юхновських, Леонідів Кравчуків, Петрів Порошенко або Борисів Тарасюків, котрі дійшли до вершин, розпочавши свій шлях зовсім не з Києва… А Ви, пані спробуйте і потім РОДІТЬ СТАТТЮ.
Питання
Для 399: а що головний Свинарчук над всіма своїми меншими свинарчуками, п.Порошенко, теж світило? Він може хіба 5-тим каналом відсвічувати, та й то перекрученою інформацією. Чи Ви мали на увазі світило цинізму й підлості? Он як він гарненько повернув прокремлівського Медведчука в українську політику, відразу в парламент!! Завдяки цьому "світилу" відроджено партію ригів як ОПЗЖ. Завдання кремля виконано на 5+, їх політсила знову у вищих ешелонах української влади!! Та й лапши громадянам про патріотизм клану порошенок стільки навішано, що до цього часу в неї люди вірять і знову оберуть цього прокремлівського циніка в парламент разом з ОПЗЖ .... Знову на роки буде боротьба з московитами за владу в Києві! Нехай такі "світила" чахнуть над своїми гаманцями й не лізуть у владу!
399
Для Питання: А хто Вам првідомив, шановний пане, що свинарчуки, медведчуки, порошенки жили і навчалися в сільських школах?
Питання
Для 399: будьте уважні, йшлось не про те, де вони, ті свинарчуки, вчились, а про те, що вони наче б то світила! Розумієте, як авторка статті, порушуючи одну проблему, наприкінці підсовує читачам свій перелік світил, куди додає різного роду свинарчуків. Автокою статті використана одна з технік маніпуляції громадською думкою: порушено одне питання, потім відповідаючи на нього вона торкається інших достойних осіб, напр. Б.І.Тарасюк, а поряд з достойними особами ставить кілька звичайних свинарчуків. В результаті свинарчуки опиняються в колі достойних людей. Почали з проблем сільської освіти, а завершили рекламою свинарчурів :)
Коментувати