О. Костюк: реформа вищої освіти є безальтернативною

Кваліфікаційна яма в Україні співставна за глибиною кваліфікаційній ямі в Конго та Ліберії

О. Костюк: реформа вищої освіти є безальтернативною

Автор: Олександр Костюкд.е.н., доктор управління бізнесом (DBA), професор, головний редактор міжнародного наукового журналу «Корпоративна власність та контроль».

У публічному доступі з’явилися два надзвичайно цікавих звіти на базі досліджень, які містять оновлену інформацію щодо розвитку проблеми кваліфікаційної ями у країнах Європи та Африки і дають змогу провести оновлений порівняльний аналіз ситуації в країнах Європи, Африки та Україні.

Наша кваліфікаційна яма глибша чи ні за європейську та африканську? Назви звітів «Skills Mismatch & Productivity in the EU» та «Youth Jobs, Skill and Educational Mismatches in Africa».

Варто нагадати, що кваліфікаційна яма це ситуація на ринку праці, за якої компетенції працюючих або надлишкові, або недостатні для роботи, яку вони виконують (skills mismatch).

Втрата продуктивності праці у країнах ОЕСР за причини кваліфікаційної ями складає 6%, а світовий ВВП втрачає 5 трлн дол. США щорічно.

Протягом 20072017 років у 16 країнах Європи розмір кваліфікаційної ями зменшився, у 8 країнах – збільшився, у 9 країнах залишився без змін.

Тобто за 10 років країни Європи в цілому демонструють прогрес у вирішенні проблеми кваліфікаційної ями. Середній показник кваліфікаційної ями (тобто частка працюючих, які потрапили до кваліфікаційної ями) за цей час зменшився з 20% до 16%.

Африка… Середній розмір кваліфікаційної ями у 10 країнах Африки, що вивчено у звіті, складає 46,4%. Найкращій показник демонструє Єгипет (38%), найгірший – Мадагаскар (57%). Тобто навіть найкраща країна Африки значно поступається за цим показником найгіршій країна Європи, а саме Бельгії (25 %). Отже, Європа та Африка то є різні території.

А де знаходимося ми з вами?

Використовуючи дані іншого, третього звіту відомої компанії Бостон Консалтинг Груп за 2019 рік, можна спроектувати розмір кваліфікаційної ями в Україні 4550%, це втричі більше, ніж в країнах Європи і дорівнює середньому показнику країн Африки. Якщо бути точними, то кваліфікаційна яма в Україні співставна за глибиною кваліфікаційній ямі в Конго та Ліберії, та глибша, ніж в Замбії та Уганді.

Нагадаю, що за рівнем продуктивності праці Україна співставна ще з однією країною Африки – Нігерією (18,9 тисяч доларів США на рік на одного зайнятого в економіці країни).

Варто нагадати один важливий факт – демографічний. Африка, на відміну від України, має найбільш молоде населення і одні з найвищих темпів його приросту у світі. До 2050 року кількість лише молодого населення країн Африки, цікавого як для системи освіти, так і для ринку праці, зросте майже вдвічі – до 845 млн.

У нас у країні протилежна динаміка. Питання: «Які країни – Україна або країни Африки, будуть представляти стратегічний інтерес і яким ресурсом (людським) для країн Європи до 2050 року?»

Протягом 30 років ми добре робили лише одну справу – розбалансовували нашу економіку та систему вищої освіти, віддаляючи їх один від одного, вирили глибоку кваліфікаційну яму, спровокували трудову і освітню еміграцію тих наших громадян, які у нашу кваліфікаційну яму потрапляти не бажали.

Якщо в Україні використати показник втрати продуктивності праці від кваліфікаційної ями, як у країнах ОЕСР, тобто 6% ВВП, то щорічні втрати ВВП України від дії кваліфікаційної ями складуть приблизно 300 млрд грн. При цьому, беручи до уваги, що кваліфікаційна яма у нас утричі глибша, ніж в Європі, можна лише уявити, наскільки зростуть щорічні втрати вітчизняного ВВП.

Тому реформування системи вищої освіти України є безальтернативним. Це має робитися у комплексі з реформуванням економіки, особливо державного сектору, а також шляхом створення стимулів для приватного бізнесу щодо партнерства з університетами, які не мають жодного права на інертність відносно власних ініціатив у вирішенні проблеми кваліфікаційної ями.

Що для цього мають робити власне університети, нам усім вже добре відомо, адже головною метою реформування вітчизняної вищої освіти є підвищення якості людського капіталу для забезпечення «високотехнологічного та інноваційного розвитку країни, самореалізації особистості, задоволення потреб суспільства, ринку праці та держави у кваліфікованих фахівцях».

Освіта.ua
16.07.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KVP1248
В 2023 р. до Луни полетить десяток «туристів» які мають геніальну структуру будови своєї нейронної мережі в різних сферах творчості. Їх мозок здатен відкрити те, після чого людство кардинально змінить свої погляди на природу реальності. Ми пізнаємо істину, що в основі буття лежить нескінченність і сліпий випадок. Головним для науки стане не підготовка кваліфікованих спеціалістів для промисловості…, а пошук способів і механізмів, які дозволяють забезпечити автономне, незалежне від соціуму існування кожного індивідууму. Невдалий біологічний експеримент китайських роботів на Луні показав, що на даному етапі еволюції безмежний космос мертвий. Це не можна пояснити ніякими моделями на основі лінійної механістичної парадигми. Творець створив…! – це помилка, механіцистів. По Еверетту, майбутнє, минуле і сучасне існує одномоментно, в одній точці! Час «тоне» в нескінченності лабіринтів реальності! Ми живемо в момент історії, де вперше в еволюції головним стає індивідуум замість зграї-соціуму.
KVP1248
Підкова приносить удачу навіть тому, хто не вірує у ці забобони! За мільйони років еволюції Природа створила прилад, який і через тисячу років технічного прогресу не буде перевершений – це нейронна мережа неокортексу Homo sapiens. В легендарних експедиціях Apollo приймали участь професійні астронавти, мозок яких загартований для перенесення великих навантажень і не здатен сприймати парадоксальні сигнали. Лише в Apollo-17 був вчений-геолог Гаррісон Шмітт. Його мозок дозволив зібрати більше сотні кілограмів зразків породи, які якісно перевершили досягнення інших експедицій.
Коментувати
Громихо
Такий опус написав доктор ек . наук!?!?Автор пише: « Кваліфікаційна яма в Украіні - як в Африці , дає збитки в Зоо млрд грн?» Звідки це випливає , чому, хто доказав? А чи відомо,що на всі внз краіна ( з приватними) витрачає в рік десь 26 млрд грн!! Повний алогізм, бездоказова нісенітниця і висосана з пальця популістична єресь. А висновок робить- треба реформа освіти, яка , чого??
Скептик
Для Громихо: Так він з когорти тих, хто пропонує садити мільйон дерев на день навіть взимку. Це ті, хто з математикою не дружать, але розбираються в економіці так, що дохтур не потрібен.
Роман
Для Скептик: Ну, правильно, не потрібен - він сам собі "дохтур" ;) От ще б він звернув увагу на такий парадокс - в Україні чи не найбільше з європейських країн докторів економічних наук "на душу населення" (С), а економіка в ж..пі, чи не найбільше докторів педагогічних наук на ту ж саму багатостраждальну "душу", а освіта - там же. Може почати з цієї "кваліфікаційної ями"?
реальність
Для Роман: пане Романе, Ви пропонуєте їм зайнятись самокастрацією? Думаєте вони дослухаються? :)
Коментувати