Л. Найдьонова: психологічний аналіз результатів ЗНО з математики

Психологічних причин таких результатів багато, і необхідно покращити ситуацію в цих напрямах

Л. Найдьонова: психологічний аналіз результатів ЗНО з математики

Автор: Любов Найдьонова, доктор психологічних наук, член-кореспондент НАПН України, заступник директора з наукової роботи Інституту соціальної та політичної психології НАПН України.

Психологічний аналіз результатів ЗНО з математики. Прийшлося досить довго чекати в черзі в лікарні, то я тим часом «здала ЗНО» з математики (стандарт). Набрала всього 20 правильних відповідей з 34 (багато позабувала). Але ж прохідний бал у цьому році 10 (могла б і вступати, не на ФІОТ, звісно, але десь би вистачило).

Але ж цих 10 не отримала майже третина бажаючих випускників у цьому році. Чому так багато дітей не змогли відповісти на 10 найпростіших завдань? Мій аналіз психологічних причин (я не вчитель математики, не викладала математику в школі, далека від думки стверджувати, що причина тільки в тому, що просто погано вчили математиці, хай це доводять більш компетентні в цій сфері колеги, спираючись на доказові дані).

Я також не погоджуся, що це нормальна ситуація, це дуже тривожна ситуація. Попри постковідні стани в багатьох, я б не списувала такі показники лише на пандемію. На мою думку, психологічних причин достатньо багато, і покращити ситуацію в цих напрямах дуже необхідно. Тому для тих, хто зараз проводить «аналіз помилок на ЗНО», від медіапсихологів топ-3 причини низьких результатів: стрес, мотивація, стратегія.

1. Стрес. Недостатня зосередженість уваги не дала можливості ЗНО-здавачу правильно прочитати завдання або призвела до невірно записування відповіді (механічна помилка). Причина може бути як ситуативна (надмірне екзаменаційне хвилювання, виснаженість від перевтоми підготовки – хронічний стрес, погане соматичне самопочуття), так і вади розвитку – несформованість умінь управління увагою, набутий дефіцит уваги внаслідок, наприклад, зловживання кіберпрактиками.

Приклади таких помилок – поспішив і переплутав радіус з діаметром кульки в ящику. Після аналізу помилки через неуважність цілком можна коригувати за індивідуальними програмами розвитку уваги і емоційної саморегуляції. І коригувати треба, бо «само минеться» тільки разом з багатьма втратами продуктивності, яких можна уникнути.

2. Мотивація–воля. Відсутність мотивації досягнення найвищого результату, що унеможливлює адекватні зусилля. Попри те, що записалися і прийшли здавати математику, деяких ЗНО-здавачі не мали бажання викластися «на повну», дати максимально можливий для себе результат, тому було мало зусиль і наполегливості, «не вгризалися» в завдання, а пасували після невдалої першої спроби.

Причина – занижена / нестабільна самооцінка, слабка віра у власну ефективність, а також несформована звичка вольового зусилля для долання перепон. У нашому прагненні розвантажити, полегшити життя (начебто це збереже здоров'я – хибне спрощене уявлення) ми досягаємо протилежного ефекту – не створюємо умов для розвитку волі і адекватної самоефективності.

А тут іще зваби кіберреальності з її спрощеним форматом спілкування, наведеними ритмами і потоковими станами, ілюзіями ефективності, постійними винагородами навіть мінімальних зусиль.

Якщо ваш аналіз помилок виявив такий тип причини низьких результатів, програми саморозвитку теж існують, розвиток волі після пропущених сензитивних періодів формування довільної поведінки (молодша школа) має іти через ціннісну саморегуляцію, світоглядні настанови, спільний дух (команди, побратимів, громади), справжню справу-місію. Звісно, ці екзистенційні пошуки і самовизначення теж починаються раніше, у підлітковому віці, але не завершуються, тому є можливість працювати над зменшенням помилок у майбутньому через саморозвиток.

3. Стратегія. Неефективна стратегія інтелектуальних дій. Дитина «кидається» робити те, що нібито вміє (наприклад, рахувати), втрачає на цьому масу часу, а правильну відповідь можна дати без складних точних підрахунків. Не вибирає завдання, рухаючись послідовно, не слідкує за часом (дія розподіленої уваги), не знає себе достатньо, щоб діяти в зоні найвищої ефективності, перестраховуючись, а то й уникаючи зон найнижчої ефективності.

От наприклад, забулася я геть тригонометрію, то зосередилася на геометричних завданнях. От знаю я, що швидко втомлююся, або навпаки, довго налаштовуюся – то управляю послідовністю завдань різної складності. Або, наприклад, я знаю недоліки почерку, чи здатності оформити, розписати, намалювати ескіз функції. Є тактики обходу проблемних зон. Або, наприклад, я знаю, що помиляюся в найпростіших діях, тут більше уваги на перевірку.

Стратегії і тактики інтелектуальних дій мають бути індивідуалізовані, спиратися на досвід аналізу себе любимого, а не тільки на досвід розв'язання великої кількості, виснажливо великої кількості завдань-задач-прикладів, як це часто буває на етапі не дуже психологічно грамотної підготовки. У цій причині я згадаю і традиційну складову «знань», яку я розглядаю як сформованість необхідних когніцій, розуміння того, як застосувати визначення термінів (радіус, похідна).

Тому що коли ти знаєш і розумієш суть математичного явища, що стоїть за словом-терміном, то можеш вибрати правильну відповідь досить швидко, не занурюючись у підрахунки. Цей рефлексивний самоаналіз своїх стратегій не дуже акцентований в навчальних програмах, хоча в уміннях у стандартах згадується (на елементарному рівні – як здатність оцінити результати своїх дій, а не як уміння підібрати ефективну стратегію, яка підвищує результативність праці).

Тому прохання, проводячи аналіз результатів ЗНО, враховуйте психологічні аспекти. Буде ще не одне випробування в житті. Знання будуть потрібні різні, а психологічні якості – ті ж самі, має сенс вкластися в їхній розвиток. Усім здоров'я і літнього відпочинку з відновленням для нових звершень.

Оригінал

Освіта.ua
23.06.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ECTS
Для Валентина: Считается, что школа и универ - это подготовка к жизни. А где вы видели постоянно комфортные условия в/для жизни? Далее, а с каких пор математика (поэзия цифр) стала сложнее языка и литературы (уравнений букв), не говоря о смежных науках вроде химии, биологии, физики? И ведь ещё творчество и интерпретации фактов вроде истории. А вся школьная программа по математике - это формулы на одну страницу А4.
Олена
Ваш результат закономерен. Вы УЧИЛИ математику. Не сдал тот кто не УЧИЛ. Единицы могли не справиться с волнение, а остальные просто не учили...
Танаиса
А нельзя ли вернуть старую добрую традицию? Окончили школу, получили аттестаты, месяц спокойно подготовились к ЗНО (тем, кому нужно) и получили, думаю, лучшие результаты. А кто учитывает то, что детям нужно в конце года сдавать зачеты, контрольные и т.д, а еще нужно готовиться и к ранним ЗНО???? Ну что это такое - 21 мая - и уже первое ЗНО!!! Во время продолжения учебного года???
Назар
А де тут психологічний аналіз РЕЗУЛЬТАТІВ ЗНО З МАТЕМАТИКИ? Ну підставте замість "математики" що-небудь інше, трішки підкоректуйте статтю, і що зміниться? А, результати з інших предметів були вищими? А де в цій статті пояснення, чому саме в математиці той психаналіз працює? А де порівняння з іншими роками? Чим вона не підійде під будь-який інший рік?
Валентина
Якщо говорити про психологічний аспект, то в першу чергу ЗНО з математики не повинен бути першим. І будуть говорити, що діти перед тим здавали англійську і хімію, та це декілька людей з класу. Математика не найлегший предмет і до нього теж потрібен час на підготовку, як і на історію , мову. Тому більшість дітей долали свій стрес саме на " найлегшому" предметі - математиці . Другий психологічний аспект- ЗНО з математики в кінці робочого тижня???? Компетентні вчителі навіть в кінці робочого тижня стараються не проводити контрольної з математики, а тут ЗНО, та ще і з дискусіями, коли проводити останній дзвінок....Організатори ЗНО з математики не врахували жодного з психологічних аспектів для того, щоб математику діти здавали в максимально комфортних умовах.
Тарас
Наші діти дуже розумні. Вони миттєво вираховують що учити потрібно а на що не звертати уваги. Казало мені дитя в 7 класі - я вашу фізику учити не буду бо на лікаря її не здають. Доречі на Заході на лікаря здають фізику, тому ті мої діти які збираються вступати за кордон гарно її вчать
Василь
Для Тарас: прикро, але значна кількість наших дітей дуже швидко вираховує тільки пояснення чому їм не треба вчитися й зі спокійним сумлінням нехтують уроками
Коментувати
Володимир
Ну, дуже розумна людина, що писала цей аналіз! Я - нічого не зрозумів! Знаю тільки одне: хто вчився - то набрав бали! Без стресів і репетиторів!
Lev
Все вірно, але це ЗНО здавали діти, що мають початковий рівень знань й не бажають вчитися взагалі, просто їх батьки змушують вступати у ВУЗ, бо це підтвердить їх статус "бути в тренді", щоб було чим далі хизуватися в соцмережах. Порогові бали потрібно поступово піднімати, щоб заохочувати учнів вчитися у школі не лише в 11 класі та з репетиторами, що зараз "модно", а самостійно й систематично
Ирина
Переглянути прохідні бали ЗНО на медичні спеціальності (медицина, стоматологія, педіатрія) у 2021 році. И уберите минимальные баллы по конкретным предметам. Напишите общий балл, например, не ниже 170. Читала о 175, но это уже слишком. И для учителей минимальный 170, или минимальный по предметам 150.
Надія Дмитрівна
Дуже вдячна автору за глибокий аналіз психологічних причин такої катастрофічної, на мою думку, ситуації з результатами ЗНО з математики. Звісно, на першому місці - стрес. Навіть якщо діти сумлінно готувалися, то сам факт року навчання онлайн похитнув їх віру в свої можливості. Що вже говорити про дітей, батьки які не мали можливості забезпечити дітям додаткові заняття з репетитором. А надмірна робота за комп’ютерами ще й виснажила фізично. В таких умовах шкільні психологи повинні брати ініціативу в свої руки. А скоріш - це їх прямий обов’язок. Повинні бути розроблені спеціальні антистресові тренінги для дітей і якісь вебінари для батьків. Дітям необхідно допомогти, можливо і додатковим джерелом вітамінів та мікроелементів для підтримки мозкової діяльності. Одним словом - це комплексна проблема і вирішувати її потрібно теж комплексно.
Tet-a-tet
Дуже розумна стаття,усі проблеми розпочинаються з голови. Жаль,що школа не працює над психологічною підготовкою дітей,це я бачу по своїх онуках. Психологами часто працюють бездари,які банально заробляють гроші, а робота їм не цікава. Батьки мають про це знати і самим дбати про своїх дітей,чужій людині доля вашої дитини до лампочки.
Avgusta
Дуже мудро, особливо стосовно вибору стратегії, а для цього необхідна практика, досвід діяльності в подібних обставинах, чого в сучасній школі бракує катастрофічно.