В. Онацький: атестація, або канібалізм в освіті

У деяких навчальних закладах атестація – це просто правовий нігілізм та знущання над педагогами

В. Онацький: атестація, або канібалізм в освіті

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Інколи здається, що деякі педагогічні колективи – це зграя найстрашніших тварин, у якій окремі особини-ватажки так і намагаються зжерти тих, хто слабший, спокійніший, молодший, яскравіший. Вони вміло маніпулюють і згуртовують навколо себе лише з однією метою, щоб потім, обравши жертву, яка трохи виділяється з-поміж інших, накинутись на неї і розшматувати… Усі це розуміють і радіють, що цього разу жертвою обрано не їх. Комусь може здатися, що порівняння невдале, однак саме воно спадає на думку, коли доводиться чути розповіді колег про те, як їх атестували.

Часто незнайомі люди надсилають повідомлення у Вайбері. Ось одне з них: «Доброго дня, пане Володимире. Ми з вами особисто незнайомі, та мені порадили звернутися до вас. Моя ситуація наступна: я вчитель іноземної мови, вчора відбулося засідання шкільної атестаційної комісії з приводу моєї чергової атестації. Я маю 2 категорію і претендувала на присвоєння 1-ої. Рішенням більшості голосів членів комісії мені було відмовлено, я маю підозри, що рішення було замовлено головою комісії (наш директор школи – жінка, яка має до мене упереджене ставлення через особисту неприязнь та рахунки. Ця ситуація повторюється вдруге: майже те ж саме відбувалося і під час попередньої атестації. Упродовж атестаційного періоду адміністрація (завучі та директор особисто) відвідувала мої робочі уроки та особливих зауважень не було; також завітали і на 2 відкритих уроки та виховний захід, які пройшли відмінно, про що вони мені особисто повідомляли під час обговорення. Причому під час атестації ці факти враховані не були (про них лише мимохідь було згадано у характеристиці без уточнення деталей). Однак у характеристиці дуже детально було розписані незначні недоліки, допущені мною при заповнені класних журналів. Це трактувалось як некомпетентність та недоброчесність…»

Довга розповідь і в кожному слові відчувається біль та розпач. Вчитель з п'ятнадцятирічним стажем не знає, що робити. Ми довго обговорювали цю ситуацію. Я пригадав директорку, з якою доля звела на кілька років. Вона так описувала атестаційний процес: «От ви прийшли працювати до школи, і вам одразу присвоюють категорію «спеціаліст». Ви працюєте п'ять років, і на черговій атестації підтверджуєте цю категорію. Потім через п'ять років вам присвоять другу категорію. Через п'ять років атестаційна комісія має переконатися, що правильно вам присвоїла категорію, і підтвердить її. Ну і так далі. Аж поки вам не присвоять вищу категорію і за особливі заслуги, можливо, десь ближче до пенсії, звання».

Різні міста, різні роки, а ситуації однакові. Я навіть перепитав у колеги, як звати її директорку. Імена різні, по-батькові співпало – мабуть, сестри…

Ну що тут порадиш? Є два виходи: або промовчати в черговий раз, або боротися. Можна подати апеляцію, можна боротися за свої права іншими засобами, однак чи готова вчителька до боротьби? На це й розрахунок директорки, яка зробила все, щоб людина десять років ішла до чергової категорії та не отримала її. Ми розробили кілька варіантів виходу з цієї ситуації, однак далі – вибір за педагогом.

Інша типова ситуація, пов'язана з атестацією педагогів. Як проатестувати соціального педагога, якщо він за фахом учитель біології, або вчителя інформатики, який має диплом інженера, або вчителя початкових класів з дипломом вихователя дошкільного навчального закладу. Здавалося б, Положення про атестацію педагогічних працівників дає можливість проатестувати цих педагогів з присвоєнням другої, першої та навіть вищої категорії та педагогічних знань. Однак, яким же було моє здивування, коли на форумі, де обговорювалось це питання, довелось прочитати: «У нас працює така вчителька. І ми вже двічі атестували її на відповідність займаній посаді та встановлювали категорію спеціаліст, бо спеціалісти з РУО нам так сказали». А я собі думаю, що це за правова така норма «сказали», яка дозволяє принижувати вчителя впродовж десяти років?

То як же проатестувати педагога, чий диплом про вищу освіту не відповідає фаху? Відповідь на це питання дає Типове положення про атестацію педагогічних працівників, де у п. 3.26 зазначено: «Особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту».

Хтось із керівників може зауважити, що у нас в достатній кількості випускається вищими навчальними закладами педагогів. Однак, якби ми мали у достатній кількості педагогів з відповідними дипломами, то ми б не приймали на роботу спеціалістів не за фахом. У кожному місті постійно є вакансії, а це означає, що кількість педагогів певних спеціальностей недостатня. Головна вимога для цих працівників – займатися підвищенням кваліфікації. А категорії та звання цим педагогам присвоюються на загальних підставах.

Запроваджуючи атестацію, МОН ставив за мету стимулювання творчої активності педагогів, підвищення їхнього фахового рівня, оплати праці. Однак у деяких навчальних закладах атестація – це просто правовий нігілізм та знущання над педагогами.

Оригінал

Освіта.ua
30.03.2021

Популярні блоги
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи
Д. Ламза: учитель має залишати негаразди за парканом школи Потрібно залишати негатив за порогом школи, а дітям нести і сіяти добре, розумне, вічне
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Наталія
Дуже знайома ситуація, на жаль приходить розчарування при роботі в школі...мобінг рулить в закладах..а ще постійно при цьому педагоги мають показувати приклад учням, як протидіяти булінгу....дисонанс страшний
Влад
Вибачте, але я не зовсім розумію в чому сенс директору не пропускати вчителя на другу, першу категорії? Я розумію коли кирівник відчуває конкуренцію і робить припони, а коли не дає заробити ті нещасні 500 додаткових гривень, котрі ніяк не впливають на фонд заробітної платні, чесно не розумію...Влад
Сандомир
Для Влад: Причин кілька. Перша-традиція,що директор заробляє на атестаціях(гроші,кульки або подарунок).Друга-брак фонду зарплати,особливо у тих НЗ,де директор наоформляв мертвих душ.Третя-тиск управл.освіти,коли багато шкіл підвищують вчителям категорії це викликає необхідність збільшувати фінансування органам влади, а вони мають свої плани на витрачання бюджетних коштів.Вихід- добиватися свого,не зважаючи на усі ці причини,навіть якщо директор має дах.
Коментувати
Тарас
Для Володимир: Я вже воював в попередній школі за правду. Пішло дуже багато нервів і здоров’я. Одного разу по шпигунськи сунув в директорський комп флешку з цікавою програмою яка мені злила всі паролі і всю документацію. Сів розібрався - купа мертвих душ -усі родичі оформлені а й ноги їх у школі не було. Через бувшого учня вийшов на КРУ. Зустрілись - багато дякував- та ви за нас уже всю роботу зробили - тільки заарештовуй банду.На наступний день одягаю білу сорочку і парадний галстук і виглядаю у вікно - жду опергруппу як домовились. Немає. Ввечері телефоную - у чому справа? Відповідає - та там порушення на малу сумму (щомісяця директор крав 1000 доларів по тому курсу) -от якби на мільйон то приїхали б. Тобто дали йому по руках щобне ліз куди не можна. А мене виперли із школи
Світлана
Для Тарас: Ну нічого собі! Тягне на сценарій серіалу. У нас в школі нудно зовсім в порівнянні з вашою розповіддю...
Володимир
Для Тарас: Так працює СБУ, НАБУ, ДБР... Система пригноблення та обкрадання не працювала б, якби не було кругової поруки в системі тотальної корупції.
Коментувати
Тарас
З будь кого з нас можуть зробити поганого учителя. Я теж мав і всеукраїнських переможців і міжнародні перемоги, але як я став заважати красти начальству дали копня під зад зі школи. Зараз нормально в іншій школі але за правду як раніше не вискакую -тебе ніхто не підтримає а автоматично потрапляєш у вороги. Атестація та розподіл годин це батіг у руках директора - захочу вдарю, захочу пожалію. Мені то однаково, є де заробити а народ перетворили у рабів.
Володимир
Для Тарас: Працює система пригноблення та обкрадання...
Коментувати
Жителька мікрорайону
Жодного разу нічого нікому не заносила і в майбутньому не збираюсь заносити. Хай би спробували мені не дати вищу категорію та звання, якщо беру участь майже у всіх конкурсах та маю переможців. До того ж, всі знають, що працюю лише тому, що подобається, за посаду не тримаюсь. Жодної подруги в шкільному колективі не маю, до всіх лише офіційно звертаюсь, а що вони про мене думають, мене не цікавить.
Тарас
Для Жителька мікрорайону: конверт везуть в районо по любому. Пысля цього атестацыя проходить гладко. Я теж колись хотів не платити -мені аргументували- усі вже заплатили, грошей вистачить . Проатестуєтесь за наш рахнок. З тих пір плачу щоб не казали що жлоб
Володимир
Система зламала?
Тарас
Для Володимир: Я вже воював в попередній школі за правду. Пішло дуже багато нервів і здоров’я. Одного разу по шпигунськи сунув в директорський комп флешку з цікавою програмою яка мені злила всі паролі і всю документацію. Сів розібрався - купа мертвих душ -усі родичі оформлені а й ноги їх у школі не було. Через бувшого учня вийшов на КРУ. Зустрілись - багато дякував- та ви за нас уже всю роботу зробили - тільки заарештовуй банду.На наступний день одягаю білу сорочку і парадний галстук і виглядаю у вікно - жду опергруппу як домовились. Немає. Ввечері телефоную - у чому справа? Відповідає - та там порушення на малу сумму (щомісяця директор крав 1000 доларів по тому курсу) -от якби на мільйон то приїхали б. Тобто дали йому по руках щобне ліз куди не можна. А мене виперли із школи
Коментувати
Аделіна Семенівна
Якщо коротко - черговий приклад корупції... корупції в освіті. Не хочеш бути у цій схемі - йди на поле, збирай помідори. Не хочеш збирати помідори - плати тим, хто на "посадах"! Єдине бажання, щоб усі ці посадовці та їх рідні лікувалися у "врачєй", які вивчилися "за сало".
Сергій
5 років тому, я мав шалений спротив,коли хотів в свою чергову атестацію підняти категорію до вищої, та отримати звання "Старший вчитель" При тому , що в мене тільки зв 1 рік було 16 переможців олімпіад, з них 2 обласних і один республиканець МАН, участь у міжнародній виставці, та 4 місце на обласному етапі "Учителя року". Педколектив, зазвичай серпентарій, де кожен хоче знищити один одного. Конфлікт з завучем може стати перепоною,яку не можна подолати. Я тоді отримав категорію, але не звання і звільнився. Перейшов до іншої школи завучем і 2 роки займався атестацією та метод роботою. Взагалі не жалкую,що перейшов. Інколи треба не битися об стіну, а обійти її. І вікно можливостей знов з’явиться. ЗІ: завтра атестація на старшого вчителя.Побажайте мені успіху))
Анна Вакар
Для Сергій: Впевнена, що звання "сарший вчитель " Вам присвоять. Мені імпонують такі педагоги : цілеспрямовані, результативні, які вміюють знаходити вихід зі ситуації, яка їх не влаштовує. Ще буду читати про присвоєння Вам звання "вчитель-методист".Не розчаровуйтесь у людях, допомагайте їм своїм прикладом ставати кращими
Коментувати
Володимир
З точки зору директорки, тут все просто: "Я заплатила за посаду, а ти плати за категорію!"
Йолана
Я працювала директором школи і атестувалася на вищу категорію, вже перед виходом на пенсію, так мені в РВО сказали, що мені вже це не потрібно і я атестацію не пройшла. Атестувалася через 7 років, коли змінилось керівництво в РВО.
Тарас
Атестація це корупція в чистому виді. Не догодив директору, не заніс торбу чи конверт і ти недостоїн. Перед районним засіданням приготуй конверт який директор занесе в районо , щоб було на мазі. Чому так? Бо директор не зацікавлений щоб у нього працював кращий учитель. Йому потрібен особисто відданий, щоб не бачив крадійства, мертвих душ. Гриневич як кріпаків закріпостила учнів за школами. Тепер чи в школі поганий вчитель чи добрий, учень вимушений йти куди закріпили. То навіщо директору гарний? Щоб зайняв його місце? НУШ не реформував систему освіти, не створив конкуренції, щоб кращий педагог а не падруга працювала у школі. На жаль
Сандомир
Дуже знайома мені ситуація, пояснення їй є лише одне:вчитель не заніс директору кульок з коньяком, цукерками і кавою, як це робили інші.Так відбувається атестація у більшості наших шкіл, та ще й треба потім накрити стіл для тих,хто був на відкритому уроці та засіданні атест.комісії.Маєш репетиторство, години- ділись з керівником,інакше чекатимеш категорії роками, навіть, якщо ти і талант. А як поводяться завучі,якщо ти не лизнув у попу до початку розподілу годин, не отримаєш повної ставки ніколи,які б там інструкції і накази не писало МОНУ, вони знають,що воно їх ніколи не дістане. Така наша реальність і ви її або приймаєте,або будете шукати правди увесь час. А коли знайдете, то вже й працювати не захочеться. Вихід: приватні СШ,конкуренція, високоморальний голова ОТГ або мер,гласність, а якщо це все відсутнє-перекваліфікація або зміна місця праці. Мудрий в гору не піде,мудрий гору обійде.
Ольга
Для Сандомир: добре там, де нас немає! А у приватних школах наші категорії на зарплату не впливають. Всі питання вирішує керівник- представник власника або власник. Без обгрунтувань та пояснень. Подобається- працюй! Ні -ніхто на довго не затримується.
Сандомир
Але ж за 6000 Ви не працюєте у приватному НЗ, то ж якою б не була Ваша категорія матеріального програшу немає.
Коментувати