О. Панич: у нашому суспільстві магічне ставлення до оцінок

Мало хто замислюється, наскільки оцінювання в школі впливає на психіку та психологію дитини

О. Панич: у нашому суспільстві магічне ставлення до оцінок

Автор: Олена Панич, незалежний експерт із питань освіти й освітньої політики.

Мало хто замислюється, наскільки оцінювання в школі впливає на психіку та психологію дитини. Якби про це хоч трохи більше думали, це багато чого б змінило.

Від справедливості оцінювання залежить відчуття справедливості світу в цілому. Це те саме відчуття, яке в людини формується в дитинстві і на все життя. Дитина, якій ставлять оцінки несправедливо, буде вважати світ несправедливим у принципі, і так само буде ставитися до нього, і до себе, і до інших людей. Відповідно всі її життєві стратегії будуть ґрунтуватися на цьому деструктивному почутті.

У нас є практика, коли вчитель ставить оцінки не стільки за знання, скільки за якісь додаткові речі. Наприклад, він може знизити оцінку «за поведінку», а в інших випадках підвищити, наприклад, за участь батьків у ремонті класу. У результаті дитина росте з відчуттям, що успіх залежить не від її конкретних знань і не від її праці та наполегливості, а від якихось інших, здебільшого непередбачуваних обставин.

Влада вчителя над учнями ґрунтується на його праві ставити оцінку. Але як часто виникає бажання зловживати цією владою? Можна, наприклад, чіплятися до всіх недоліків дитини, ігноруючи її сильні сторони, можна постійно погрожувати двійками, і цим самим викликати психоемоційні травми, страх або демонстративну байдужість дітей.

У нашому суспільстві магічне ставлення до оцінок. Напевне, з радянських часів зберігається уявлення, що погана оцінка в школі може зіпсувати людині все життя. Через те батьки іноді занадто жорстко вимагають хороших оцінок від своїх дітей, а вчителі вдаються до сумнівних «виховних» методів, використовуючи оцінювання без об'єктивних критеріїв.

Якось я натрапила на новину про вчителя школи у Рівненській області, який змушував деяких своїх учнів присідати з муляжем снаряду. Вчителя тоді звинуватили у булінгу (сумнівне, як на мій погляд, звинувачення). Журналістам він прокоментував ситуацію так: «Хто уроки не вчив, я двійок не ставив...» От я думаю, а, може, даремно не ставив? Це було б чесніше. І безпечніше. Для усіх.

Власне, поставити чесну оцінку, хай навіть двійку, насправді набагато гуманніше щодо дитини, ніж несправедливо підвищувати її з якихось суб'єктивних мотивів. Звичайно, якщо це оцінка відповідно до чітких критеріїв і без супутніх принизливих ремарок типу: «будеш пиріжки на базарі продавати...»

Щоправда, якби у нашій культурі було це уявлення про важливість оцінки, далі довелося б системно вдосконалювати критерії і методи оцінювання. Сьогодні вони ґрунтуються більше на інтуїції вчителя, на його внутрішньому відчутті справедливості і прихильності до конкретного учня, ніж на якихось об'єктивних наукових підходах.

Думаю, що багато наших вчителів на запитання, чому вони поставили таку чи іншу оцінку, швидше за все сказали б щось на кшталт: «Ну, бо це гарна (або погана) дитина». Цим самим вони не оцінюють, а судять.

Дитина мусить мати правдиве уявлення про себе, свої знання і результати, щоб планувати своє подальше життя і досягати успіху. Це можна робити лише на основі об'єктивних даних. Тому так важливе чесне оцінювання. Інші підходи дезорієнтують.

Оригінал

Освіта.ua
22.03.2021

Популярні блоги
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи
Д. Ламза: учитель має залишати негаразди за парканом школи Потрібно залишати негатив за порогом школи, а дітям нести і сіяти добре, розумне, вічне
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Дмитро
Пам’ятаю,, коли вчився в школі. Все розв’ язував правильно - занижували. Я ніколи не списував з ГДЗ, де є купа помилок. Інколи закидали мені ніби-то я списував. Я вже після розв’язання завжди перевіряв хід розв’ язку з ГДЗ. Мене цькували, залякували, з мене знущались однокласники, тобто я зазнавав булінгу. В результаті однокласники все казали, що це я починав, хоч я не займався цим і не починав цього. Відповідно мені знижували оцінку за поведінку. ЗНО, я з класу нпйкраще здав. Але факт у тому, що табель швиденько перетворився на інший. І в атестат ввели оцінки, деякі з яких були відмінними.
Анна
Для Дмитро: На сколько я знаю, в Германии разница оценок аттестата и независимого оценивания - дело подсудное, при чем разница и в одну и в другую сторону. То есть вы могли бы судиться с учителями, если бы оценки остались прежними
Коментувати
Оксана
Дякую автору за підняту проблему. Згодна повністю. А ще. Дорослі люди. Навіщо оцінювати як діти в’яжуть, співають, вишивають чи виконують зарядку? Це якесь приниження. І ще. Оцінки за тупе захворювання чомусь правильніші у нас, ніж розуміння матеріалу і море непотрібних застарілих тем.
Віктор
Ваше уявлення тільки від враження дітей, які, мабуть, не дуже добре навчаються, але чомусь хочуть оцінку. Тільки так я можу прокоментувати ваш опис " проблеми". Так, і діти різні, і вчителі. Але ніколи не чула, що ця дитина погано себе поводе, тому ставимо 2, а ця гарна і батьки такі, тому 10 . Ставиться за знання, оцінки комплексні бувають- і відповіді, і практичні, і домашні проекти і т.д. І в чому проблема в сучасному світі, підіть до реального незалежного експерта , перевірте знання . Навіщо та оцінка, якщо знань немає. Треба дитині пояснювати, що це просто оцінка і все, можна вивчити і відповісти наступного разу, а не просто хотіти. Може і діти спокійно та з розумінням почнуть ставитися і до оцінок і з розумінням навіщо їм освіта і що таке об’єктивність.
Сандомир
Для Віктор: Правильно пишете, а то знайшли проблему для обговорення,ніби немає нагальніших.
Коментувати
Егор
Есть учителя, которые сами с помощью ГДЗ задачи на доске решают)))... А вообще очевидно, что каждый учитель должен регулярно сдавать профессиональное ЗНО с оглашением результатов! И только после этого он вправе кого-то оценивать!
Юрій
Для Егор: Я.Вчитель і я згоден.
Лариса
Для Юрій: Я теж учитель. І цілком підтримую вашу думку.
Коментувати
Tet-a-tet
Біда починається з виховання. Марнославні батьки вчать дітей заробляти собі на гаджети гарними оцінками, а не гарними знаннями. Мені не справляли дня народження аж до 18 років, коли я сам заробив гроші і запросив гостей. Ніколи мені не приходило в голову, що із-за цього я повинен погано вчитися. Скажіть теперішній дитині, що батько немає грощей на подарунки. Ніколи не карав дітей за двійки,але прискіпливо контролював, щоб вони були виправлені. Мій товариш по парті,отримавши випадково трійку, просив мене йти з ним додому, бо й моїй присутності мамі буде незручно його бити куском шланга.Однак, визнаймо, принципова оцінка в руках вчителя може бути і нагайкою, і заохоченням.Чимало вчителів немають терпіння і гуманності користуватися нею в інтересах учня,а тупі батьки готові затовкти дитину, угледівши у ній образу власного гонору.Я такий-розтакий, а ти у мене тупак? Євреї правильно виховуюють своїх дітей:"Ти у мене самий вумний", а у Вені самі трійки.
Поганий вчитель
Знову вчитель у всьому винний. "Важливе чесне оцінювання" А ні слова про чесне виконання завдань учнем. Бо учень тепер у всьому правий. А виконані учнем завдання чесно? Та 95% учнів постійно списують, ГДЗ тепер замість підручників, спише все, а тоді вимагає чесне оцінювання. З дитинства вчаться хитрити, обманювати, списувати, видавати чужу роботу за свою, так про це ні слова, ось вчитель винен, бо нечесно оцінку поставив бідному дитятку.Вже тошнять оці "експерти" .
Світлана
Для Поганий вчитель: Як я з вами згодна! Вчора на уроці учень низького рівня знань, якому з жалості ставлю четвірки, списавши розв’язки з інтернету на уроці, розсердився, що поставила 6, а не 8. Сказав, що більше нічого на уроці не буде робити, бо я несправедлива.
я так думаю
А Ви, пані Світлано, зловили за руку,що списав. Вчитель для того на уроці,щоб вчити а не припускати домисли. А якщо Ви вирішили,що завжди праві, то подумайте ...!
Твій Мозок
Для думаючої: домисли? Що за лайно в людей в головах... Які можуть бути домисли, якщо учень з розряду "не знав та ще й забув" виконує всі завдання правильно? З космосу інформація прийшла? Ось про це і говорять, що немає чесно виконаних завдань. Дибіли списують і щиро не розуміють, чому їм 2. І мамашки теж не розуміють. От як пояснити, що оцінки за переписування гдз нема? Оцінка ставиться за ЗНАННЯ. Оцінюється РІВЕНЬ цих знань. Розумієте? Якщо рівень 0,то ловити за руку нікого не треба, це і так видно. Але кожного разу бісів цирк. За руку ж не піймали. Саме страшне, що потім ці дурні стають "спеціалістами" і від них страждають інші люди. Особлива іронія, коли такі адвокати як ви, натрапляють на таких спеціалістів. Бачив пару випадків. Швидко перевзуваєтесь. І хочете потрапити до людини, яка гарні оцінки свого часу отримала чесно. З чого б це раптом цікаво? Не скажете?
Коментувати