І. Лікарчук: укотре повторю, що відміна ДПА – прогрес

Відміна ДПА не врятує систему загальної середньої освіти від деградації, бо контроль має бути

І. Лікарчук: укотре повторю, що відміна ДПА – прогрес

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

Міністерство освіти і науки прийняло рішення про відміну цьогорічної ДПА у 4 і 9 класах... Нарешті звершилося те, про що я казав і писав останні п’ять років. ДПА як форма перевірки знань та результатів навчання безглузда та абсурдна. Це своєрідне освітнє шоу, від якого немає будь-якої користі. Як, між іншим, й особливого зла. Тобто мова йде про абсолютно не потрібне дійство. Але...

Блукаючи сторінками соцмереж, я звернув увагу на те, що багато вчителів не підтримують рішення про відміну ДПА. Мотивація у них орієнтовно така: «Чи хотіли б ви лікуватися в лікаря, який під час навчання в медуніверситеті не склав жодного екзамена?»

Мені така думка імпонує. Бо успішне та результативне навчання, справжня якість освіти (а не та, як її сьогодні тлумачать ті, хто начебто цю якість забезпечує), неможливі без підведення підсумків певного етапу навчання, без оцінювання його результатів. А таким оцінюванням завжди були спеціальні контрольні заходи, які можна влучно об’єднати одним поняттям – «екзамени».

У дорадянські й та радянській школі екзамени були обов’язковою складовою навчального процесу. Вони проводилися після закінчення навчального року в обов’язковому порядку і були своєрідним методичним і психологічним рубежем для переходу на новий (більш високий) рівень навчання.

У радянській школі екзамени до середини 60-х років минулого століття проводилися для всіх учнів, починаючи з п’ятого класу. Пізніше від екзаменів для всіх учнів неповної і повної середньої школи відмовилися і залишили їх лише для учнів випускних класів. А потім і їх замінили ДПА, повністю нівелювавши значення та важливість підсумкового особистісно орієнтованого контролю.

У чому були переваги радянських шкільних екзаменів? Насамперед те, що екзамени кожен учень складав особисто членам екзаменаційної комісії. До її складу входили три педагоги. У випускних класах екзаменаційну комісію очолював або директор школи, або його заступник. Кожен учень мав «витягнути» білет, підготуватися й доповісти членам комісії. Не написати диктант укупі з однокласниками, а доповісти особисто. Більше того, члени комісії задавали додаткові запитання, щоб отримати достатню чітке уявлення про рівень знань того, хто складав екзамен. Екзаменів боялися, до них готувалися, вони не були формальною процедурою.

Працюючи в освітніх архівах, я бачив достатньо велику кількість документів про чималу кількість тих, хто екзамени успішно не складав; їм призначали перескладання екзаменів наприкінці серпня і т. ін.

Хочу нагадати і те, що зміст екзаменаційних білетів розроблявся тодішнім Міністерством народної (!!!) освіти; білети були однаковими для всіх шкіл. Вони публікувалися задовго до екзаменів, щоб учні мали змогу готуватися до них. Між іншим, у наказах тодішнього Міністерства зустрічав такі, котрі категорично забороняли вчителям підготовку до екзаменів під час уроків...

Таким чином, тодішні екзамени були достатньо ефективним і дієвим засобом контролю за результативністю роботи системи загальної середньої освіти. На засіданнях колегії Міністерства обговорювалися результати екзаменів з окремих предметів; визначалися проблемні місця та теми тощо...

І досі згадую, якими були моторошно-тривожні відчуття перед кожним шкільним екзаменом, і піднесена радість від кожного успішного складання іспитів...

Запровадження ДПА повністю нівелювало особистісний підхід до перевірки знань, умінь і навичок та забезпечило нечуване поширення безвідповідальності, як здобувачів, так і надавачів освітніх послуг за результати своєї освітньої діяльності. Тому укотре повторю, що відміна ДПА – прогрес.

Однак відміна ДПА не врятує систему загальної середньої освіти від деградації. Бо кожен етап навчання має завершуватися підсумковими контрольними заходами, метою яких має бути, насамперед, оцінка досягнутого, виявлення проблем та прорахунків, мотивація до їхнього усунення.

Чи є щось подібне в нашій системі загальної середньої освіти? Немає. І в цьому біда.

Якість освіти не можна виміряти нічим іншим, як її конкретними результатами. А такі результати потрібно отримати (виміряти), уміти їх проаналізувати та зробити висновки.

На жаль, в нашій системі загальної середньої освіти немає ні першого, ні другого, ні третього. Хоч і є тьма державних інституцій, які могли б цим займатися: ДСЗЯО, Інститут освітньої аналітики, Інститут розвитку освіти, УЦОЯО...

Немає вимірювань, немає аналізу, але є ерзац усього цього – ДПА. Бо вона поки що відмінена лише на цей рік.

Пишучи це, добре уявляю собі тьму коментарів типу: «Лікарчук тягне в совок до екзаменів». Відповім відразу, що не потрібно у сучасній школі відроджувати совкові екзамени. Із сьогоднішніми комунікаційними можливостями, цифровими технологіями від совкових методів проведення екзаменів і ДПА відмовитися потрібно давно. Але проведення екзаменів як організаційно-педагогічної форми завершення певного етапу навчання та переходу до іншого має відновитися.

Проведення контрольно-вимірювальних заходів під час інституційного аудиту чи сертифікації вчителів також має стати обов’язковим. А для цього при ДСЗЯО повинен бути створений Інститут освітніх вимірювань. Замість деяких існуючих в системі освіти безплідних інституцій...Котрим вже, образно кажучи, ніяка віагра не допоможе...

P.S. Як відомо, навіть якість курячого яйця визначається не за процесом та умовами його знесення. А ми й до сьогодні якість загальної середньої освіти визначаємо, оцінюючи лише процеси та умови... Чи гарний у курки курятник.... Не оцінюючи результат. Цього навіть в радянській освіті не було.

Дореформувалися. Крок уперед чи два назад?

Оригінал

Освіта.ua
19.03.2021

Популярні блоги
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи
Д. Ламза: учитель має залишати негаразди за парканом школи Потрібно залишати негатив за порогом школи, а дітям нести і сіяти добре, розумне, вічне
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вечноуставший
Да, прекрасно, с современным объемом "полезной" информации сдавать ежегодные экзамены. Ну после этого одни Ньютоны будут выпускаться, если не Нострадамусы. И никто из "великих" педагогов не пишет про практику как экзамен (диктант в каком-то роде ею и является), им бы только заучить билет и рассказать надзирателю... Все как под копирку. И как будто эти три педагога не будут завышать оценки, чтобы не понизить рейтинг школы...
Вечноуставший
Я уже представляю, как сдавать один только экзамен по биологии 9 класса с основами генетики и биохимии...
Коментувати
Оксана
А ми недавно здавали екзамени три дні поспіль по шість предметів щодня. Дітям 10-12 років. Наплювати школі на психіку дітей...
Галина
Дуже шкода, що такий поважний чоловік пише ахінею. Я не прихильник ДПА. Але якщо беретеся писати про щось, то хоча б володійте інформацією. Такі екзамени, яким ви співаєте оду, була насправді до року, боюся помилитися, 1998, а не до середини 60- х. А ще дратує фраза, що діти переживали, нервували. Невже в цьому полягає освітній процес?? Що дітей тримати в стресів і страви? Це якась соціалістична чи комуністична методика. Дітям потрібно давати необхідні знання і вчити їх на практиці приміняти, вміти їх використовувати. Хоча від сучасної науки і липової ДПА теж не в захваті. Та й пан цей не має права стверджувати, що в ті ностальгічні для нього часи все ідеально було на екзаменах, і що всі такі хороші знання на них демонстрували, коли за часи його керівництва умудрялися ЗНО купувати
Галина
Для Галина: до 1998 року точно ні. Я закінчила школу в 1993 році, ще спочатку були іспити після кожного класу, а потім залишились лише після 5-го, 9-го та 11-го. В 1993 році ми здавали 4 предмети у вигляді тестувань за 60-бальною шкалою, яка потім переводилась в 5-бальні оцінки. Рос. мова (майже всі школи в нас ще були російські) та алгебра були обов’язкові, а 2 можна було обирати. Найбільше в нас не повезло тим, хто здавав сторію. Доки не взнали про тести, історичка сказала всім обрати тему та написати з неї щось на зразок курсової роботи (в звичайній школі), яку вона потім зарахує як випускний іспит. Більшість вже майже половину роботи написали, і тут повідомили, що замість іспитів будуть обов’язкові тестування.
Коментувати
Завучка
Правильно! ДПА - це цирк! Списують ті тести одні в одних. Кладуть, що попало) Оцінки ставимо ті, які за рік (приблизно), бо ж сам себе не підведеш). Якщо учень написав геть паршиво - переписує тихенько! Чи ви думаєте це інакше відбувається? Я - завуч. І цей цирк бачу щороку. Нічого ДПА не вирішує і ми це розуміємо. Повинно бути як ЗНО - не в своїй школі і прийняте чужими вчителями. Тоді діти готуватимуться , вчителі готуватимуть і буде справедливо. А так.... ТАКОГО окозамилювання, як тепер не було ніколи! І це болить, бо всі ми робимо вигляд, що вчимося, працюємо, перевіряємо. Усний екзамен - це таки екзамен, бо хоча б щось мусить сказати. А тут -наклав буковок і все! А НАЩО здавати екзамен? Якщо в 10 клас просимо всіх, бо інакше : нема класу -нема годин! І йдуть неуки, привчені не працювати. А куди їх дінеш? Система освіти - вийшла на ноль! Далі -- нІкуди! Держава не зацікавлена у високому рівні знань, батьки в більшості хочуть оцінок, а не знань. Вчителі - на роботі. А діти?
Завуч
Для Завучка: Вважаю, що все від вас самих залежить. А ми за академічну доброчесність. Все чесно і прозоро. Списувати не дозволяється. На скільки написали, такі оцінки і виставляємо. Навіщо влаштовувати цирк?
Вечноуставший
Для Завучка: ну это именно из-за ДПА, а не из-за человеческого фактора. Просто вашей школе нужен завуч, а не "завучка".
Коментувати
Іван
Пам’ятаю як здавали ДПА з математики... Вчителька просто робила вигляд що не бачить як всі списують. Але стандартизація повинна бути щоб уникнути корупції. По розповідям моїх знайомих, коли ввели ЗНО, тодішній ректор мого універу був дуже невдоволений, тому як це був шалений прибуток.
Володимир
Лікарчук хоче всім догодити. Тому, з одного боку, хвалить радянську систему освіти, а з другого - застосовує термін "совок". Прибиральник політичний....
Den
Судя по комментариям, дед так и не разучился мастерски кидать какашку на вентилятор.
Елена Владимировна
Воспитание, однозначно, должна давать семья, а основу знаний - это, все таки, школа. Основу, подчеркивпю, а дальше должен быть контроль этих знаний родителями. От учителя очень многое зависит. Учитель - это человек, который должен любить детей. Без этого хороший учитель не состоится. Я учитель математики в прошлом, сейчас пенсионерка. Занимаюсь с двумя моими правнучатам - 4 и 2 классы. Могу сравнить отношение к работе и детям двух учителей. Разница поразительная. И отношение детей к школе такая же. Но, при всем том, моя позиция при детях, что учитель всегда прав. Так было с моими детьми, внуками и теперь правнуками. И, однозначно, родители должны заниматься детьми в вопросе воспитания и знаний. Это аксиома.
Володимир
Для Елена Владимировна: Зачем Вы врёте? Учителя не будут любить чужих детей, если есть свои. Любите своих внуков и правнуков, а за других не расписывайтесь. Учеников просто уважать надо, без высокопарных слов.
Коментувати
Луна Тено
Ганьба. Ви всі в Міністерстві, які орієнтовані не на розумне, добре, вічне, а на якісь "америки", на кого завгодно, лиш не на людину.
Alex
І це пише "спец освіти", що перевіряв наявність пилу на верхній полиці шафи в класі. П.Лікарчук, який отримав "погану освіту" і який нищив її, підтримував ЗНО, тепер розмірковує "Чи гарний у курки курятник...". Вчитель історії (КПСС не України), який вніс значний вклад в руйнування системи освіти нарешті зрозумів її переваги?
Марина
Після радянської освіти діти вміли писати без помилок,читати,переказувати,зміст розуміли зміст,перекладати з іноземної мови,а зараз з технічними інноваціями не вміють нічого!
Ліна
Для Марина: А ви коли вчились ? Бо пишете з помилками . Сьогодні ,як і колись , є діти ,які і пишуть без помилок , і зміст розуміють . Також завжди були і будуть ті , яких навчання зовсім не цікавить .
Батько
Для Ліна: повністю підтримую! Все залежить від батьків! Якщо батьки спонукають дитину до навчання, перевіряють, як дитина працювала на уроці, чи систематично виконує домашні завдання, щиро підтримують у невдачах, хвалять за досягнення і взагалі заохочують до навчання, а не порожнього проведення часу в соцмережах, займаються розвитком своїх дітей -- музичні і художні школи, спортивні секції, гуртки (у нас, наприклад, у невеликому обласному центрі є і Центр дитячої творчості, і Станція юних техніків, і Спортивна школа, і купа інших секцій , і державних , і приватних. Звичайно, "яжематям" набагато легше і простіше жзривати злість на вчителях і плакатися в соцмережах таким же тупим куркам, які тепер ліниві вчителі, ніж займатися своїми ж дітьми... Нічого, це все повернеться сторицею.
??
А школи які функції виконують і взагалі, щось виконують???
Коментувати
Елена
А ще ведеться цькування тих дітей, котрі ходять на додаткові і не до вчителя предметника. (Київ).
Ексучасник
Для Елена: Нешановна пані! Не пишіть більше таку дурню, бо своїм повідомленням ви лише показуєте свою безмежну тупість і відірваність від реального навчального процесу, а не розвінчуєте вчителів-репетиторів. Просто порахуйте, скільки реально додаткових занять може провести вчитель щодня? Максимум 4! Це максимум! А реально 1-2, тобто, 5-10 за тиждень! А для забезпечення результату від додаткових занять треба хоча б 2 з математики, наприклад! А скільки учнів у класі в міській школі? В середньому -- 35! То як може вчитель "заставляти" когось ходити на додаткові заняття???? В добі всього 24 години, а не 124!!! Не пишіть і не поширюйте цю ідіотську тезу, що вчителі когось змушують займатися додатково! Краще слідкуйте, що роблять ваші тупі діти-неуки замість того, щоб виконувати домашні завдання! А то всі тепер блогерами раптово стали! "Блохери" тупоголові, підтримувані ще тупішими і нахабнішими "яжематями". Нехай щастить! А від дєда чергове бла-бла-бла. Ми теж здавали ті екзамени. І здавали
Мати
Шановні, проконсультуйтеся, будь-ласка, у вчителів радянської школи, як навчати дітей так, щоб більшість з них розуміла предмети, і як не скидувати свою роботу на батьків. Впевнена, що ви почуєте багато цікавого. Тупі не діти, а вчителі, які не хочуть працювати!
Батько
Погана ви мати, м’яко кажучи, бо виховуєте ледащо, яке їздить вам по вухах, оббріхуючи вчителя, не слухає вчителя на уроці, не виконує домашніх завдань! А ви, замість того, щоб змусити своє тупе, ліниве і брехливе чадо працювати, поганите вчителів! Якби я, коли був учнем, сказав криве слово про вчителя, моя мама просто перетворила б мою задницю на відбивну! Те саме я кажу своїм дітям! Не знаєш -- ти винен! Ти що на уроці робив? В інстаграмі сидів? А ну покажи зошит, що ви сьогодні вчили? Чому тут недописано? Це що за половина задачі? Це що , за весь урок 3 рядки з мови??? Далі оргвисновки з обмеженням соцмереж через функцію батьківського контролю в смартфоні і компютері, і наступного дея вже все записується на уроці і виконується вдома. Просто треба бути справжнім батьком чи мамою, які дбають про майбутнє своїх дітей, а не тупою куркою типу "яжемать"
Коментувати
Елена
ДПА - це привід ходити на додаткову підготовку, до тих самих вчителів. Є випадки, коли окремі вчителі (не всі, а саме окремі), створюють ситуації, щоб до них ходили додатково((( а при спробі дитини підійти і запитати, по даній темі у відповцдь - іди на додаткове будеш більше знати)))
Сандомир
Якщо п.Лікарчук претендуєте на правдолюба, то згадайте,як ті три члени екз.комісії ставили такі оцінки на екзамені як треба було, бо тоді блат ніхто не відміняв. Як витягували медалістів, знайомих директора, дітей секретарів райкомів і т.д. Забули? Не скажу,що в проведенні ДПА усе гаразд, але то великий крок вперед щодо рівності усіх, а це Вас дуже нервує.А те що залишали на другий рік щось кардинально вирішувало? Школі ж і було гірше, бо то була її компрометація, а який директор прагнув до такої статистики. Перестаньте ностальгувати за минулим, воно не було таким прекрасним як Ви хочете показати, але й не таким трагічним, як дехто намагається представити. Хто хотів бути людиною-був нею навіть у тих умовах, а хто хоче бути тварюкою- той і в наш час нею стає.
Учасник
Для Сандомир: Повністю підтримую! А в дєда вже просто манія величі зашкалює безпідставно! Тому і безапіляційно стверджує всяку дурню . Та крім нього мільйони і здавали, і приймали ті екзамени! Всі це все пам’ятають! Я сам був медалістом, якому просто подарували 5 з біології! Так я бездоганно знав математику, прекрасно хімію, мову і літературу (і українську, і російську), і т.д., захищав честь школи на найрізноманітніших олімпіадах! А біологія чомусь геть "не зайшла", як тепер кажуть. Ну, подарували 5, щоб не "зарізати" честь школи.... А в нинішні часи діти можкть просто не здавати ЗНО з подібних предметів, які їм не потрібні для майбутнього
Коментувати
sergox
В цілому згоден з автором. Але одна ремарка: а , власне, чому від "якими були моторошно-тривожні відчуття перед кожним шкільним екзаменом, і піднесена радість від кожного успішного складання іспитів..." ми отримали "Запровадження ДПА повністю нівелювало особистісний підхід до перевірки знань, умінь і навичок та забезпечило нечуване поширення безвідповідальності..."? Гадаю не лише зміною назви. Можна було проводити ДПА, а насправді - екзамени. Хто пройшов школу екзаменів у радянській школі, той пам’ятає, чому "були моторошно-тривожні відчуття" перед іспитом. Пам’ятаєте наслідки здавання екзамену на двійку? Залишали на повторний курс! Не маю на увазі дискутувати, чи був від цього толк, але тремтіння і тривогу відчував кожен. Причина, мабуть, не у запровадженні ДПА, а у відсутності значущих наслідків від результатів навчання. Та і, в цілому, в результаті падіння престижності міцних знань. Полуниці збирати за кордоном можна і з поміткою "не атестований" чи двійками в атестаті.
Аскет
Якась повна маячня і демагогія. Здається , маразм перемагає Лікарчука безповоротно.
Maison
Для Аскет: Не хамите деду, он уже лет 30 освитян прижучивает.
Вчитель
Коли нам розповідають про якісь інноваційні технології, виникає бажання послати на небо до зірочки. Коли грошей катма, а нам розповідають про яеісь інновації, розумієш , що просто все заговорюється, щоб не звнртали увагу на занепад освіти. А по виступу дєда, хочеться запитаись, де він отримав освіту і чому його радянське минуле дає йому можливість когось вчити)))
Коментувати