О. Мірошниченко: про межу вчительської професійності

На який відсоток навчальних невдач має право вчитель, щоб говорити про провину учнів, а не свою?

О. Мірошниченко: про межу вчительської професійності

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Питання насправді серйозне. І принципове. Хоча очевидність цього питання затуляється пафосом та сторонніми розумуваннями. 

А питання таке. На який відсоток навчальних невдач має право вчитель, щоб говорити про провину учнів, а не вчителя? 

Спробую розшифрувати. Є умовний клас. І якийсь предмет. Ну, припустимо, географія (біологія, математика…). Є рівень успішності класу, виражений в оцінках. І тепер питання. Якщо поганих оцінок відсотків 20–30 – це нормально. Це закономірно. Але якщо поганих оцінок 95 відсотків? І це не одноразово, а регулярно. Чия тут провина? 

Ні! Я не закликаю вчителів бути «добрими феями» і ставити всім гарні оцінки. Оцінка повинна об’єктивно відображати рівень знань учнів. В теорії, в усякому разі. Але що ж ми подекуди бачимо? Що 80–95 відсотків класу мають відображення знань у вигляді низьких оцінок. І чия тут провина?

Питання навіть не в тому, щоб визначити винуватого. Питання в іншому. Якою повинна бути цифра негативних оцінок класу з окремого предмета, щоб говорити не про низький рівень учнів, а про те, що вчитель займається не своєю справою? 

Зрозуміло, що зараз миттєво почнуться розмови в стилі «знову вчителі винуваті» і «це ви з своїми дітьми не займаєтесь». Це все передбачувано. Але! Ви ж не назвете професіоналом хірурга, у якого 90 відсотків операцій закінчуються невдачами. Так чому в педагогіці ми використовуємо якісь інші параметри? Якщо вчитель вміє навчати – кількість поганих оцінок не буде перевищувати статистичних 20–30 відсотків. І мова не про завищення оцінок. Але якщо кількість поганих оцінок зашкалює – чия тут провина?

Я піднімаю це питання не для того, щоб в чомусь звинуватити вчителів. Я хочу розібратись. Де та межа, досягнувши якої, ми можемо оцінити конкретного педагога як профнепридатного? І навпаки. Оцінити талановитого педагога, зрозумівши і побачивши конкретику його роботи.

Тільки зразу прошу. Любителі писати коменти в стилі «так ідіть самі працювати в школу» – можете не витрачати час на подібні безглузді коменти. Бо «сам дурак» – це не відповідь на поставлене питання…

Оригінал

Освіта.ua
12.03.2021

Популярні блоги
Л. Булигіна: про щоденну хвилину мовчання в школах Все, що за вказівкою і не від серця, – все обернеться проти дітей і проти суспільства
Л. Гриневич: діти за кордоном мають подвійне навантаження Щоб уникнути подвійного навантаження, необхідно напрацювати механізм перезарахування результатів
О. Северенчук: для дітей важлива якість розкладу Не так важливе навантаження, як грамотний підхід до формування розкладу і робочого дня дитини
В. Співаковський: у батьків дуже змінилися пріоритети На перше місце вийшла безпека дитини, на друге – соціалізація, і лише на третє – знання
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
До чого тут взагалі лікарі? Автор хіба не знає, що є поняття здібності і його не перескочити. В хірурга один хворий на столі, а не 30. Врешті-решт учні роблять власний вибір. Причому вибір залежить від престижу освіти в державі. Навчання- тяжка праця. Коли діти бачать наочні приклади мізерної залежності положення в суспільстві ві д диплома - чуда не станеться.
Ситюк Роман
Для ??? Щодо обов’язків здобувачів освіти, їх батьків , педагогічних працівників статті 53,54,55 та 56 Закону України "Про освіту" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text). Підкреслюю, ще раз я не за те щоб батьки виконували роботу вчителів, але я і проти того, щоб вчителі виконували роботу батьків.
???
Для Ситюк Роман: яку роботу виконують вчителі замість батьків? Вперше чую.
Ситюк Роман
Почитайте матеріал https://mel.fm/shkola/274589-education_idea там висловлені цікаві ідеї. Тому зараз у багатьох є думка, що виховувати дитину, це функція школи, а не батьків. Тому коли виникає питання, щодо поведінки дітей часто буває ситуація,що претензії висловлюють вчителю та школі, хоча функція батьків та сім’ї.
Коментувати
Сергей
Для початку необхідно визначити, які це "погані" і "негативні" оцінки. Якщо це початковий рівень (1-3 бали), то в більшості класів учнів з такими оцінками 0-5% (в залежності від предмету). Якщо вже і писати таку статтю, то необхідно спочатку оволодіти термінологією, а не розводити пусті балачки
Володимир
Для Сергей: Якщо це провокація, то він вже отримав, чого заслуговує. Якщо дослідження - це розвідка боєм...
Коментувати
Вася
Пане, Ви знову лізете туди, де нічого не розумієте. Хірург робить операцію хворому у якого або нема виходу, або він хоче її робити. Пацієнт при цьому розуміє, що операція дасть шанс йому далі жити (або ж померти, бо відсоток, хоч і малий, є). Якби 100% дітей сьогодні йшли до школи з бажанням розвиватися, щось дізнатись нове, то Ваша статистика (70-80 на 30-20) була б справедливою. Реальна картина з мотивацією далека навіть від 50%. Тому той камінь, який Ви знову кинули у вчителя, заберіть назад, і тримайте до того часу, поки Ваша мудрість не підкаже Вам (звичайно якщо вона до Вас прийде з часом, бо не до всіх приходить) реальну "мішень". Не факт, що в ту "мішень" Ви не злякаєтесь щось кидати. Вчитель для Вас сьогодні це "нуль", його можна топтати, паскудити. Ймовірно Ви були в школі не кращим учнем, тому цей комплекс ніяк Вас не кидає. Вашу "помсту" бачить кожен нормальний учитель - не пишіть дурниць, краще реалізовуйте себе в професії (чи там також не виходить?:))
Петя
Для Вася: та да, только Вы понимаете, ага. Все плохие, одни педагоги у нас правильные и хорошие. Не зря же эта публикация появилась.
Коментувати
Вікторія
Учень зобов’язаний і має право грунтовно вивчати тільки чотири предмети шкільної програми, адже тільки їх він буде здавати на ЗНО. Це моє переконання і як мами, і як вчителя. З інших предметів він повинен знати ази, а це оцінка 6, і не треба більше. Отже, механізм такий:визначаємо, скільки учнів здають ЗНО з даного предмета і проводимо моніторинг.
Володимир
Для Вікторія: Боже, яка убогість!
родитель
Для Володимир: А пройдите-ка сейчас на этом сайте "ЗНО онлайн для учителя" (в новостях за 8.03.21). Держу пари - ваша оценка будет не более чем 6 баллов.
Вася
Для Вікторія: А як, на Вашу думку, оплачувати працю інших учителів, окрім тих, що викладають "грунтовні" предмети? А як Ви, як учителька, пов’яжете написане Вами з головним принципом загальної середньої освіти, тобто загальним розвитком дитини (в тому числі і фізичним). Коли пишете дурниці, то хоч не вказуйте, що Ви вчителька, бо тінь падає і на інших УЧИТЕЛІВ. Предмети ЗНО це статистична вибірка, і перетворювати нормальну освіту у "процес підготовки до ЗНО з "грунтовних" предметів" - повний абсурд
Коментувати
Оксана
Кожен з нас має право мати право. Дитина має право вчитися, але наскільки старанно? Учитель має право працювати, але наскільки якісно? У школі я працювала 30 років і можу стверджувати, що у небайдужого до своєї роботи вчителя неуспішних учнів мало. Якщо вчитель любить дітей і свою роботу, якщо йому залежить, щоб його учні були успішними, щасливими людьми, то він зможе створити умови для того, щоб діти хотіли вчитися. А от чому вчителі втрачають бажання працювати якісно - причин багато. В освіті, як у будь-якій сфері, спеціалісти різні: професійні й дилетанти, високоморальні й тирани. На мою думку, якщо у класі багато незадовільних оцінок, то це свідчення непростих стосунків між дітьми і вчителем. Діти нелюбов до вчителя виражають у демонстративному небажанні вчитися, а вчитель мстить оцінками.
399
Для Оксана: Пропрацювавши в школі 30 років Ви, пані Оксано, так ніхрена й не зрозуміли. Бо інакше не несли б такої "ПУРГИ". Чому вчитель повинен любити дітей? При сучасному відношенні дітей і їх батьків до вчителів - це нонсенс. Своїм дописом спонукаєть ЛЮБИХ ЯЖЕМАМ і в подальшому витирати ноги об вчителів, які називаються нині НАДАВАЧАМИ ПОСЛУГ.
Володимир
Для Оксана: Тільки баба буде мститися дітям! Звичайно, чужих дітей любити не потрібно, але необхідно їх поважати... Це Ваша робота...
родитель
Для Оксана: Спасибо за Ваш комментарий. На таких учителях как Вы держится мир. Здоровья Вам!
Коментувати
Володимир
Ну й молодець режисер! Таку бурю підняв! Але тут все простіше. Треба розуміти принцип Парето. Лише 20% учителів, що отримали перепустку в школу, стають успішними. А 20% взагалі відсіюються або купують керівні посади. Лише 20% учнів є успішними, а 20% нізащо вчитися не будуть! Лише 20% батьків є союзниками вчителів і зацікавлені в успішності дитини, а 20% – взагалі фіолетово! Лише 20% директорів є успішними, а 20% мають інтелект нижче середнього рівня. На корумповані відділи освіти, департаменти й міністерство навіть цей принцип не розповсюджується!
родитель
Для Володимир: По-моему, вывод напрашивается сам - это свободное посещение. Справками своими ЗАДОЛБАЛИ! Учащиеся ходят только на четыре предмета, которые им нужны для ЗНО. Остальные - по желанию, по этим предметам годовая контрольная, которая даётся домой. И все! Все! Все! Учителя, дорогие вы наши, идите гулять!
Володимир
Четыре предмета? Для ЗНО? А нужно ли оно вообще? Я с 5 класса сдавал экзамены. Полтора десятка предметов - норма для нормального развития ребенка. А в дипломной ведомости у меня - 39 предметов! Не все нужны по жизни, но трудно сказать, который из них вообще был лишний...
Коментувати
гість
" Я не закликаю вчителів бути «добрими феями» і ставити всім гарні оцінки. Оцінка повинна об’єктивно відображати рівень знань учнів. ... Що 80–95 відсотків класу мають відображення знань у вигляді низьких оцінок. І чия тут провина?" Причина подібних запитань у самих " широких спеціалістах по вузьких і слизьких дорогах". Бляха (купрум), ну немає в школі оцінок, в школі є рівень навчальних досягнень здобувачів освіти. Тому 2 бали з фізики ніяк не завадять отримати в майбутньому диплом режисера, це якщо про об`єктивність оцінок. За логікою автора давно пора вчителів розігнати поганою мітлою. Так ким замінити? Навіть не знаю. Вже частково це зробили збільшивши наповнюваність класів. Можна замість учителів техпрацівників, але там більші втрати на зарплату (враховуючи суми які кожен вчитель відносить назад в освіту на свій предмет і школу). Тому, вангую, наповнюваність класів по 40-50 чоловік.
Сандомир
А я за авторитаризм у школі, який керівник-така і школа та освіта. У доброго керівника і вчителі гарно навчають, і учні старанніше вчаться і батьки на голову не вилазять. А там, де у керівників на головах корони ніколи немає ладу,особливо, коли вони ще й люблять на цьому заробити ліву копійку. Чому одні школи перевантажені, а у других недобір? Користолюбська кадрова політика місцевих князьків привела до того, що багатьма школами управляють кум-брат-сват, а не професійні менеджери, яких у нас зовсім не бракує, бракує чесності і справедливості при їх відборі. Хто нам допоможе? Ні, Америка не допоможе, тільки ми самі собі маємо дати раду, а не шукати чарівну пігулку.
Родитель
Для Сандомир: це як - батьки на голову вилазять? Як саме?
Паша
Для Родитель: наверное, родители хотят, чтоб их детей учили, вот и требуют. А учителя это называют "вылазить на голову".
Коментувати
Ірина
В радянські часи так і перевіряли професіогалізм учителів - по середньому балу класу. Обережно, авторе!!! Вас можуть звинуватити у прихильності до комуністів, до "совка". І заклювати. Мешканцям цієї країни не потрібна якісна освіта!!! Вчителям не треба, бо треба додатково задарма напружуватися. Учням - по тій самій причині. Та й батькам - так само... Всі бідні - нещасні - перевтомлені, недооцінені у всіх криза на кризі, депресія на депресії. А без труда не виловиш рибку із пруда... Але це теж "совкове" прислів’я. Хто хоче - шукає можливості, хто не хоче - шукає винуватих: батьків, вчителів, учнів. Але жодна з цих груп не признається собі, що нікому нічого не треба тому краще не стане...
Сер Вільям
Для Ірина: правильно , що по середньому балу, але жконтрольні були з райво або директорські. Без лажі!
Родитель
Бвда в тому, що всі чекають від навчальних закладів того, що було за радянських часів. Тобто стопроцентного навчання дітей, виховання і вміння жити у колективі, також. Як було: пішла дитина до школи, батьки на роботу. Ввечері дитина вивчила уроки і т.д. Все вирішувалося на рівні школи: проводили виховну роботу, викликали до директора. Зараз дитина побігла по коридору, вчитель вже строче у вайбер. Чому? Батьки на роботі, вчитель - на своїй роботі і повинен вирішувати усе так, як навчали його в інституті. Тобто це його робота. Зараз приходять батьки з роботи і починають роз’яснювати алгебру, наприклад, бо у вчителя 35 душ. І що? Лікарі приймають по сто душ на день і кожному потрібно поставити вірний діагноз, бо можна і за грати загриміти. Чому батьки залишаються на роботі, коли її не виконано? Безплатно!!!! Чому вчитель зараз коронована особа і її не можна чіпати? "Бо батьки є учасниками освітнього прон". Є! Але вони можуть ДОПОМОГТИ дитині у навчанні, а не систематично цим займатися. Зараз дисианційне і все на плечах батьків. Чому????
Ситюк Роман
Для Родитель: В той же час коли вчитель робить зауваження дитині, чи іншим чином намагається її покарати за провину (покарання - необхідність винного отримати певні обмеження прав, свобод чи власності як "плати" за скоєне порушення) піднімається "вой" батьків про порушення прав дитини. Тому вчителі і змушені строчити у Вайбер, бо якщо вони покарають дитину самостійно, навіть виконуючи свій обов’язок вони ризикують конфліктом з батьками та бути покараними чи навіть звільненими. Тож якщо ви хочете, щоб було так як в радянській школі надайте вчителям права та інструменти, які були у них в радянській школі.
Коментувати
родитель
Читаешь комментарии большинства учителей и просто противно становится насколько многие из них тупые. Здесь есть ТЕМА (урока, если хотите): "Границы учительской профессиональности", и все вы прекрасно знаете золотое правило, которое КАЖДОМУ из вас говорил методист, что ЕСЛИ В КЛАССЕ БОЛЬШЕ ЧЕМ ПЯТЬ ДВОЕК - ДВОЙКА УЧИТЕЛЮ! Что вы здесь шлангами прикидываетесь? Что вы здесь обсуждаете? Личность Мирошниченко? Вот вы на уроке поднимите ученика, а он вам про совершенно про другое будет рассказывать - что вы про него подумаете? Что он дебил? Так вот, такое впечатление, что дебилы - вы!
Буба
Для родитель: Ви ,напевно, водогонщик- все про шланги... Так ось - ідіть в свою каналізацію!!
Тоже родитель
Родитель, поддерживаю. Тема о профнепригодности учителей, а они обсуждают этого Мирошниченка и в каждой публикации приплетают родителей. Как же сейчас все насели на них!
Вчитель і репетитор
Для родитель: Якщо до мене на урок прийдуть діти, які хочуть, можуть навчатися і докладають до того зусиль, то успішність буде 100%. Отже, я профі? А тепер я йду до класу, де такиз дітей 4-5, умпішність яка? То я вже не профі?
Коментувати
Олена
Чого людина не фахівець з освіти говорить про неї, порівнює лікарів і вчителі - невідомо. Мабуть, немає чим зайнятися. З приводу міркувань над поняттям "високий професіоналізм учителя", хочу сказати, що до лікарів йде на операцію пацієнт, який розуміє: або лікуюст і житу, або вмру. А ви запитайте, шановний, чи всі докладають зусиль, щоб здобути освіту? І чому вчитель має відповідати за неуцтво певних здобувачів освіти. І наостанок, поділіться досвідом, скільки видатних акторів саме ви підготували!? Майже жодного душевного фільму немає, тільки шоу і карикатури. Може вам цим питанням зайнятися треба?
Родитель
Для Олена: при чем тут фахівець не фахівець? Этот человек родитель! Он уже устал за вас выполнять вашу работу!
Коментувати
Поліна Івченко
Знов допис цього актора- режисера, який "тільки хоче розібратися", а в голові має пустий дзбан. Я стою перед класом і бачу десь приблизно 5 пар очей, яким я б навіть гола виклада, зараз все "до фені бантик", вони сплять з відкритими очами. І я в цей момент винна у тому, що ми просто тупо вчитися не хочемо. А цей писака пропонує оцінювати мою роботу. А скільки Ви , шановний О. Мірошніченко підготували за всю свою кар’єру Смоктуновських, Джигарханянів, Бенюків, Сумських. Будете розказуватим про талант? Якого дідька Ви , шановний пане, лізете в освіту. Другий раз Вас читаю і Ви "шо папало " мелете. Даруйте! Ну, не ваше це! Давайте, будьте як ви, актори кажете: "Будьте справжньою твариною!" Про що я - Ви зрозумієте!
Для тех, кто никак не поверит
Да, все верно, если весь класс не понимает урок, то вина учителя! И не нужно сваливать с большой головы на здоровую
Ситюк Роман
Вважаю порівняння з хірургом некоректним. Не через те, що пацієнт один, а не 35, не через вплив батьків. Основна відмінність між вчителем та хірургом, в тому, що навчання є процесом ДВОСТОРОННІМ В НЬОМУ БЕРУТЬ УЧАСТЬ І ВЧИТЕЛЬ І УЧЕНЬ. Сьогодні в нас забули про те, що освіту ОТРИМУЮТЬ, ДАТИ освіту неможливо в принципі. Якщо так то тоді давайте будемо рахувати відсоток невдалих операцій з врахуванням тих пацієнтів, які померли бо з якихось причин (залежних чи незалежних від хірурга) вони операції не зробили. Так і вчитель не може ЗАСТАВИТИ дитину вчитись (в межах його повноважень) він може ЛИШЕ ПЕРЕКОНАТИ. Але якщо пацієнт відмовився від операції то цю операцію хірургу в мінус не рахують, а вчителю рахують. Стосовно відсотка негативних оцінок - кожен випадок повинен розглядатися окремо в його конкретних умовах, бо тоді ми досліджуємо "сердню температуру по лікарні".
Tet-a-tet
Для Ситюк Роман: Більшість дописувачів уважають,що п.Мірошниченко використав некоректне порівняння вчителя і хурурга, і це чиста правда.Ці професії знаходяться в діаметрально протилежних позиціях і порівнянню не підлягають. А от щодо бажання вияснити"хто винен"- то тут автора треба пожаліти. Ні він, ні хто інший ніколи не вияснять до кінця хто винен, що учні погано вчаться, надто багато причин, які до цього приводять. Мій досвід мені говорить, що головна проблема у сім*ї,саме там закладається ставлення людини до праці(навчання і є працею, часто дуже важкою).Коли ж дитина бачить, як її батьки косять від роботи, як махлюють і брешуть, що ви тоді хочете на виході? 12літні смаркачі курять на лавках,хто їм дає гроші на цигарки по 5о гр. пачка?І мат на маті, після такого воно хоче вчитися?То ж винуватець очевидний, яка родина, такі і діти.
Медик
Правда в тому, що хірург не може скинути свою роботу на когось, як це роблять педагоги.
Ситюк РомнС
Для Tet-a-tet: так проблема в тому, що навчання перестали розглядати як роботу, іноді нудну, іноді нецікаву, але таку яку треба зробити, бо ти це ПОВИНЕН ЗРОБИТИ. Зараз і учні, і батьки і управлінці вимагають цікавості, уроків в ігровій формі,але забувають, що практично немає роботи в ігровій формі, а керівник на роботі в першу чергу цікавиться результатом та вимагає саме його. Того ж хірурга не можна підготувати в ігровій формі, лише через наполегливу працю, звичка до якої виробляється в школі.
Коментувати
Ольга
НЕ ЗАБУBАЙТЕ I ПРО BАШI БАТЬКIBСЬКI ОБОB’ ЯЗКИ! ПРОЧИТАЙТЕ B ЗАКОНI! БАТЬКИ НЕ ЛИШЕ НАРОДЖУЮТЬ!
Медик
Для Ольга: ви свої також не забувайте! Навчайте дітей!
Ситюк Роман
Для Медик: А діти хай не забувають свій обов’язок навчатися, Тоді все буде добре.
Медик
Було б кому навчати, в діти вчитися будуть.
Коментувати
мама
Сразу видно - автор статьи ещё новичок в "родительском деле" и даже не представляет себе всего цинизма с которым учителя могут обращаться с детьми. Помню, как младшая дочь училась в начальной школе и "англичанка" каждый урок устраивала диктанты на 20 новых слов. Практически у всего класса были двойки, слезы. Я подходила, спрашивала, существуют ли ещё какие-то другие виды деятельности на уроке, кроме как диктанты. А она говорила: "Не переживайте, эти двойки ничего не значат, я их в журнал не ставлю. Я просто хочу заставить детей учиться!" Мне потом классная подсказала: "Что же вы хотите? Там репетиторство. Только репетиторство..." Вот такие вот гниды среди учителей бывают.
)))
Для мама: Для Оксана Науменко: он дед уже, какой новичок?! Наверное его конкретно уже достали. Ишь, как вы запели...
Елена Заблодская
А как выучить язык без знания слов? У вас есть другие предложения?
мама
Для Елена Заблодская: Здесь речь о том, что каждый урок был построен следующим образом: учитель диктует двадцать слов на русском, а дети должны были их записать на английском. И так из урока в урок. Подобное занятие может провести ЛЮБОЙ с улицы. Другие виды деятельности - бери репетиторство (и только и неё, ненаглядной). И все это - второй класс. Зачем ходить в школу?
Коментувати
Оксана Науменко
Хірург працює з однією людиною , а не в один момент 35 осіб. Думаю, якщо б у нього був клас пацієнтів одночасно , результативність була б так само близько 80 % невдач. Зворотньо ж . Кожен день працюючи з одним учнем , вчительський показник якості перевищив би 90% . Як-то кажуть : грішне з праведним порівнюємо. І що до хірурга... якщо б вчитель був хірургом, а не сімейним лікарем...наразі спеціальність вчителя передбачає не тільки вчити, а й виховувати, доглядати , тощо ( хто знає, той зрозуміє), тож про які вдалі операції може йти мова ? Здебільшого це консультації, рецепти та рекомендації.
Оксана
В нас зараз дисианційне. Діти практично не вчилися минулого року і цей рік. Онлайн уроки відсутні. То винні діти чи вчитель? Або, як завжди, батьки? Нагадаю, загальну середню освіту отримують не вдома.
Ольга
Для Оксана: ЧИЯ BИНА? УЧИТЕЛIB? ХТО МАЄ ЗАБЕЗПЕЧИТИ BЧИТЕЛIB УСИМ НЕОБХIДНИМ ДЛЯ ПРОBЕДЕННЯ ТАКИХ УРОКIB? ХIРУРГ КУПУЄ СОБI СКАЛЬПЕЛЬ ЧИ ЗА BЛАСНI КОШТИ ЗАБЕЗПЕЧУЄ BАС ЛIКАМИ? СУМНIBАЮСЯ.
Оксана
Для Ольга: батьків це не повинно хвилювати. Ви самі обирали професію. В той час, коли вчителі мирно відсиджували вдома, коли була пандемія в минулому році, батьки кожного дня працювали НЕ вдома. І тих вчителів це не хвилювало. Тому самі розбирайтеся!
Ситюк Роман
Для Оксана: Загальну середню освіту не отримують а ЗДОБУВАЮТЬ, з іншого боку чому не всі хірургічні операції проводять у нас - тому, що немає обладнання. Аналогічно чи може вчитель провести онлайн урок при відсутності інтернету? НІ чи повинен він самостійно забезпечити цей інтернет? НІ, так само як хірург не повинен самостійно забезпечити операційну (інакше то вже мова йде про платну медицину, або нашу умовно-безплатну). Але якщо слідує вашій логіці то пацієнта не повинно хвилювати де хірург бере ліки та обладнання, але все ж таки хвилює, то чому життя та освіта дітей повинна хвилювати батьків менше?
Коментувати
Ганна
Для вступу до вишу потрібно три ЗНО, українська, математика, історія або англійська і опційно ще якийсь предмет. Атестат практично ніде не береться до уваги, якщо і потрібен, то його вартість близька до нуля. Спитайте у вчителів природничих дисциплін, як їм працюється, не говорю про зарубіжників та інших. Самі створили систему репетиторства, ввівши обов’язкову математику для вступу на профільному рівні тоді, як більшість її вивчає на рівні стандарту. Для вступу у медичні заклади потрібна математика, зате хімія, біологія, фізика за вибором! А потім запитуємо про результат.