В. Баранов: як не втратити індивідуальний розвиток учня

Освіта – це активність інтелектуальної діяльності учня, розвиток його творчого потенціалу

В. Баранов: як не втратити індивідуальний розвиток учня

Автор: В’ячеслав Баранов, голова Громадської організації «Центр домашньої (сімейної) і альтернативної освіти «Веліцей».

Національне агентство кваліфікацій опублікувало звіт «Людський капітал 2030. Глобальні навички майбутнього», де навело передбачуваний перелік самих затребуваних професій у найближчому майбутньому.

У звіті, з посиланням на думку більшості аналітиків, відзначається, що «майбутнє за сучасними технологіями, і скоро не буде сфер діяльності, у яких вони не будуть задіяні. Тенденції сучасного ринку праці – максимальна роботизація і мінімізація фізичної праці. У майбутньому залишиться не так багато сфер діяльності, у яких буде потрібна присутність людини, а саме: медицина, освіта, персональні послуги, домогосподарство».

Таким чином, на фоні глобальної роботизації виробництва, що неминуче призведе до скорочення робочих місць, професія вчителя ще збережеться.

Але яку форму вона придбає? Онлайн-учителя, який у переліку найбільш затребуваних професій посідає четверте місце після розробника програмного забезпечення, професіонала в роботі з клієнтами і розробника інтернет контенту.

У звіті пояснюється: «Основною тенденцією в професіях майбутнього є навчання в Інтернеті. І вчителі почали помічати потенціал онлайн-класу, що дозволяє залучати більшу кількість учнів. Це козир для професіоналів, які хочуть розвивати свій бізнес, поширюючи знання. Ринок онлайн-курсів все більше спеціалізується і розширюється».

Мене як професіонала онлайн-навчання і керівника навчального центру домашнього дистанційного навчання для школярів і дорослих слухачів, як і вчителів, які бачать своє професійне майбутнє у викладанні онлайн, не може не задовольняти така перспектива. Якщо дивитися на неї з боку професійного зростання вчителя і з боку бізнесу.

Однак постає питання про іншого учасника навчання – учня, і в першу чергу, шкільного віку. І тут є проблеми, які, на мій погляд, потребують вирішення вже зараз.

Перш за все, потрібно визначитися, на яких принципах буде здійснювати навчання онлайн-учитель і які цілі переслідуватиме.

Чи буде онлайн-учитель будувати навчання на принципі дитиноцентризму і особистісно-орієнтованого підходу до учня або верх візьмуть бізнес-інтереси («козир для професіоналів, які хочуть розвивати свій бізнес»; щоб «залучати більшу кількість учнів») та інформаційна сторона навчального процесу.

Досвід карантинного періоду, та й не тільки його, показує, що освіта учня і його розвиток деякими постачальниками інформаційних та освітніх послуг розглядаються як надання учневі певної інформації та її засвоєння учнем, що неправильно. Освіта – це, перш за все, активність інтелектуальної діяльності учня, розвиток його творчого потенціалу, формування людини мислячої, яка вміє аналізувати інформацію з точки зору її здорового глузду і науковості, культури і мовної грамотності.

І ці якості учневі повинен прищепити учитель, і якщо говорити про прогнозоване майбутнє – онлайн-учитель. А це можливо тільки через систематичний безпосередній контакт дитини з педагогом. Численні ІКТ-технології і використовувані в них форми навчання (відеоуроки, автоматичне тестування, направлення завдань через особисті сторінки на сайтах, при необхідності – консультації вчителя та ін.) мають один спільний недолік: учень у них виступає як віртуальний об'єкт, а не як жива людина , з його інтересами, здібностями і запитами.

Звідси випливає наступне завдання: як в умовах дистанційного навчання, з його необмеженими інформаційними можливостями, не втратити головне – індивідуальний розвиток учня?

А це можливо тільки через активний, творчий діалог вчителя і учня в ході онлайн-уроку, метою якого є навчити дитину мислити, аналізувати, виводити причинно-наслідкові зв'язки явищ, порівнювати, проникати у сутність предметів і явищ, а не тільки наповнювати свій розум запасами інформаційних фактів. Урок (і онлайн-урок у тому числі) повинен являти собою не монолог учителя, що викладає інформаційні факти, а спонукання учня до осмислення цих фактів, до вміння висловлювати свої знання через мову і в подальшому використовувати їх в практиці і життєвої діяльності.

І ще важливий момент, який упускається в дистанційному навчанні, але випливає із зазначених вище особливостей освіти, а саме: єдність освіти і виховання, а точніше – моральне виховання учня через освіту.

Комплекс викладених вище завдань слід починати вирішувати вже сьогодні, з огляду на передбачуваний бурхливий розвиток онлайн-освіти. І мова не йде про технічну підготовку вчителів умінню навчати засобами ІТ-технологій. Навчити вчителя користуватися технікою та ІКТ-програмами можна. Але потрібно ще навчити майбутнього онлайн-вчителя зробити онлайн-урок особистісно-орієнтованим, а для цього вчителю потрібно знати особистість учня, його внутрішній світ. Це, поза сумнівом, можна здійснювати і при онлайн-навчанні.

І це буде можливо, якщо майбутній онлайн-учитель буде здатний органічно поєднати в викладанні переваги ІКТ-технологій з педагогікою.

Завдання відповідальне, якщо виходити з прогнозу Національного агентства кваліфікацій, і вимагає об'єднання зусиль вчених, педагогів-практиків у викладанні онлайн, фахівців ІКТ.

Освіта.ua
25.02.2021

Популярні блоги
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Ігор Лікарчук: ЗНО стає токсичним для освіти ЗНО повинно бути відокремлене від школи, задля збереження як ЗНО, так і нормальної школи
Д. Ламза: учитель має залишати негаразди за парканом школи Потрібно залишати негатив за порогом школи, а дітям нести і сіяти добре, розумне, вічне
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
399
Як не втратити індивідуальний розвиток учня? Стаття велика ні про що, без відповіді на власну проблему.
Тарас
Наркота поглинаэ учнів нашої школи. 18% учнів пробували наркоту - соцопитування.У школах панує наркомафія -продають навіть 5 класникам. Ніхто цим не займається, поліція в школу не потикається. А псевдонауковці строчать дисертаціїї про індивідуальний розвиток учня. Який індивідуальний якщо у класі 35-38 учнів що очно що в іннеті? Через мене щотижня проходить 800 учнів. Педаогіка наука для науки і захисту дисертацій
Володимир
Ви, дядьку, відкрили Америку. І до сліз розчулив дитиноцентризм.