І. Ящук: корисна праця чи пережиток минулого?

Різноманітні трудові ініціативи цілком прийнятні та необхідні в позакласний час

І. Ящук: корисна праця чи пережиток минулого?

Автор: Інна Ящук, декан факультету початкової освіти та філології Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

Школа, перш за все, має навчати — це не просто суб’єктивна позиція, яку я обстоюю повсякчасно, а постулат освіти загалом. А навчатися слід необхідним та корисним речам, що є основою життя та розвитку кожної окремою людини та всього суспільства. Саме тому навчатися працювати, тобто застосовувати на практиці теоретичні знання різного спрямування, також потрібно, однак робити це слід систематично, цікаво та, у жодному разі, без примусу.

На викладення давніх роздуми щодо ролі фізичної праці у шкільній освіті мене наштовхнули зміни до Санітарного регламенту для шкіл, що набув чинності у січні 2021 року. Увагу широкого загалу, головне завдяки ЗМІ, найбільше привернула заборона на залучення учнів до миття підлоги та вікон, а також використання дітьми миючих засобів. Я впевнена, що реакція людей з мого кола спілкування є зменшеним відображенням загальної картини думок у цілому українському суспільстві: дехто сприйняв цю звістку, як тріумф справедливості та ще один крок до перемоги над рудиментами колишніх правил, інші — як фактор деструктивний, що неминуче відобразиться на зниженні рівня підготовки дітей до дорослого та відповідального життя.

Загалом я вважаю різноманітні трудові ініціативи цілком прийнятними та необхідними в позакласний час. Навіть зміни до Санітарного регламенту не знімають з дітей обов’язок дбати про чистоту робочого місця, класної кімнати, своєчасно политі рослини, регулярно викинуте сміття тощо. А це досягається лише трудовою активністю, самосвідомістю та дотриманням зобов’язань під чітким керівництвом педагогів. Також, як на мене, немає нічого поганого у виконанні нескладної фізичної роботи на благо класу чи школи, допомогу в облаштуванні. Однак тут для мене є одне велике «але»: подібна діяльність не має шкодити учням та освітньому процесу.

Однозначно неприпустимим є використання фізичної праці дітей для досягнення специфічних цілей, що мають виконуватися іншими працівниками. Я думаю, тут не слід довго пояснювати мою позицію, оскільки у цивілізованому суспільстві це й так зрозуміло. І, на додачу, гарно описано у Кодексі законів про працю. Також зайвим є залучення учнів до робіт, що передбачають використання небезпечних чи шкідливих матеріалів, приміром, тривалого фарбування у закритому приміщенні.

Щодо пріоритетності, то навчання, як на мене, завжди має стояти вище за роботу, принаймні у школі. Перед педагогами не має стояти вибір, проводити урок за планом чи загітувати учнів долучитися до прибирання вмить опалого від паморозі листя у шкільному дворі. Будь-яка робота, навіть нескладна й спрямована на благо, не повинна йти напереріз освітньому процесові.

І в жодному разі праця не може здійснюватися під примусом чи в якості покарання. І навіть не тому, що це протизаконно — найгірше, що від подібних дій у дитини може скластися хибне та викривлене сприйняття будь-якої роботи загалом. Існує безліч способів та методик, аби довести до свідомості дитини суть її можливої провини, неналежної поведінки, умисної шкідливої чи аморальної дії. Однак наставляти на шлях істини покаранням у вигляді фізичної праці — це одне з найгірших, що може зробити педагог у своїй кар’єрі. Вдумайтеся самі: робота виступає в такому випадку карою. Чи є у когось гарне ставлення до кари? Отож бо й воно.

Але фізична праця є невід’ємною складовою людського життя і саме завдяки їй ми зараз ті, хто ми є — високоорганізовані, освічені, технологічні та високоморальні члени розвиненого та гуманного суспільства. Я починала з того, що школа має навчати, а значить, вчити працювати — теж. Дозовано, з дотриманням вимог, думкою про, найперше, добробут дитини та використанням сучасних механік, завдяки яким діти будуть пізнавати справжню суть та вартість праці. Погодьтеся, що правильний підхід, особливо у освіті, здатен приносити надзвичайно високі результати. І є велика різниця, як, власне, мотивувати учнів робити правильні та корисні вчинки.

Гарним прикладом може бути благоустрій квітнику на шкільному повір’ї. Якщо сказати учням: «Треба тут скопати, викинути бур’ян і посадити квіти», то на невербальному рівні можна буде прочитати відповідь: «Тобі треба — ти й копай». А якщо спробувати призначити це завдання учням, що десь «проштрафилися», то, як кажуть «з-під палиці» і клумба вийде абиякою, і квіти зав’януть, а ще й лопату чи граблі примудряться зламати…

Але якщо розпланувати на позакласний час колективне завдання та подати його у цікавій ігровій формі, додати інформацію про квіти, що будуть там рости, та підбадьорити учнів, що на результат їхньої роботи буде зглядатися та рівнятися вся школа — переконана, діти самі все зроблять навіть краще запланованого та отримають як навички садівництва, так і задоволення від спільної роботи.

Не дарма трудотерапію використовують по всьому світові для згуртування команд та демонстрацію досягнення спільної мети. І якщо школа навчатиме їх працювати правильно, згуртовано та ефективно — це буде величезний плюс системі освіти та Україні загалом.

Освіта.ua
19.02.2021

Популярні блоги
Г. Громко: прибраний шкільний підвал – це ще не укриття Не можна перекладати відповідальність за облаштування укриттів на керівників шкіл
Є. Козолуп: освіта з таким керівництвом скоро помре Високопосадовці достатньо хайпонули на коментарях щодо початку навчання в очному форматі
І. Лікарчук: будемо калатати дзвоником під виття сирен? Втрачені знання чи не здобуті можна відновити чи здобути пізніше, а втрачене життя – ніколи
В. Онацький: чи відновлювати очне навчання у вересні? Відновлення очного навчання – це реальна загроза безпеці учасників освітнього процесу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Taya
Повністю підтримую Віктора Логвіна і хочу додати, що про навчання працею можна буде говорити лише після того, як за кожним кабінетом буде закріплено реальну прибиральницю!!! Бо по документам і зарплатам вони наче є, а по факту: діти помиють!!!! До чого тут навчання? Звичайне використання дитячої праці (і потім сидять ті діти у отих "помитих" кабінетах і отим усім дихають день)!!!!
Омелько Терен
Для Taya: Не вигадуйте. На одну прибиральницю в школі - 500 кв.м Ті квадратні метри, що миються учнями, не додають прибиральницям. Назвіть реальну причину того, що директор бажає, аби певні квадратні метри прибирали учні, а платили за це прибиральницям. Тільки не вигадуйте таку причину
Коментувати
Віктор Логвін
"корисна" не пережиток, ПРИМУСОВА праця - пережиток, а оскільки наша система середньої освіти це суцільний цілковитий безвиключний ОБОВ’ЯЗОК і ПРИМУС, то і цілком логично викреслити з переліку обов’язків хоча б "працю", бо у сьогоднішній РЕАЛЬНІЙ (а не уявній з освітніх паперів і лицемірних промов) школі це неминуче буде саме ПРИМУСОВА ПРАЦЯ, а будь які інші яскраві епітети до шкільної праці є облудним лицемірством. Годі пурхати на пір’їнах теоретичних хмар, майте сміливість і совість подивитися правді у очі, обов’язок вчитися без проблем трансформується у "побори", та/або ремонт/прибирання школи силами батьків, "обов’язок дбати про чистоту робочого місця" - є невичерпним ресурсом безкоштовної робочої сили, безвідмовною підмогою для вирішення різноманітних господарчих питань і насправді є одним з різновидів згаданих "поборів".
Директор
Для Віктор Логвін: що ти намолов? Яку побори в селі? На школу дві технічки.
uch
Для Директор: а чому їх дві, якщо площа дозволяє? Або площу зменшуйте, або не економте на технічках.Кожна економія - гарна премія в місяць, квартал, рік
Коментувати
Володимир
Не зрозумів, хто це МИ? Це, напевне, народні депутати високоморальні члени розвиненого та гуманного суспільства...
Tet-a-tet
Американці цікаво заохочують до праці своїх школярів:потрібно прибрати сніг на подвір’ї, хто хоче заробити 5 доларів? І нікого не потрібно примушувати,завжди знаходяться бажаючі. Ми ж постійно пропагуємо дармову працю, тому і відраза до неї.Науково-техн.прогрес призвів до того, що впав престиж ручної праці, хоча саме руками людина здатна створити шедеври у багатьох видах мистецтва, наприклад. А в цілому стаття п.Ящук правильна і актуальна.
Королевич
До развала предыдущей страны дети ездили в колхозы,совхозы и никто не писал подобных теоретических статей! И все выросли ЛЮДЬМИ! А сейчас у нас- " королевство кривых зеркал"!
Ірина
Для Королевич: Тупі колгоспні начальники жирували та п’янствували, а всі дирки на полях затикали робітниками з міста, дітьми та студентами в навчальний час.
Віктор Логвін
Для Королевич: "виросла" найбідніша країна Європи.
uch
Для Королевич: росла в роки попередньої країни - не мила, не прибирала, не їздила, не збирала Виросла нормальною адекватною людиною
Коментувати
Набок
Декан права!! Праця не шкодить дітям ні багатого , ні бідного!! Мільярдери своїх чад привчають мити авто, продавати піцу... В нас урбанізовані “Яжемать “ волають , коли діти працюють в школі. Бо недалекі!!!
Ольга
Для Набок: якщо б яжеиатері не вкладали ні копійчини на утримання шкіл, то , будь-ласка, нехай би діти прибирали за собою. А так, зась! Зроби ремонт вчителям, а діти ще й прибирать будуть.
гість
Для Ольга: ви, що ходите до вчителів додому і робите їм ремонти? Оце крутий бамбук ви там курите. А то у нас вчителю - гроші здай, ремонт в школі для діток зроби, бо 80 відсотків яжематерів на ремонт не здають і робити його не бажають. Так нам це в задоволення при зарплаті в 4к у.о.
Виктория Владимирова
Для Ольга: Ви вчителям дома ремонт робите? Чи ваші діти не вчяться у тій школі, куди ви "копійчину вкладаєте"? Правильно, не вкладайте, нехай навчаються у сараї.
Коментувати
Володимир
Якесь переливання з пустого в порожнє. Невже ця деканша так само і лекції студентам читає? Співчуваю їм.
Підтримую
Для Володимир: Таки да!!! А потім дивуємось, чому такі кадри приходять в школу. Декани ПІАРЯТЬСЯ!!!!
Іван Никифорович
Для Володимира та його Підтримувача: Якби автор написала б і більш глибоку статтю, ви б нічого іншого все одно не писали б. Хоча І. Ящук викладає д у м к и, ви ж нічого не формулюєте з приводу окресленої проблеми. Так, зверхньо пащекуєте, уявляєте її лекції якимись не такими та ще й начебто співчуваєте студентам. Хіба учні не повинні привчатися до праці? З давніх часів говорять про розумний баланс між інтелектуальним розвитком і фізичною працею - виявляється, що це зайве. Покоління лінтюхів прийшло на зміну халявщикам та дбає, аби їхні діти тільки "готувалися до життя", тобто смітили, не думали про цінність чужої працю (хай би і прибиральниці в школі), та вправлялися у мріях, як же забагатіти
Коментувати