Володимир Бєлий: проблема відсутності вибору предметів

Вибір учнями власної освітньої траєкторії не є аналогом вибору фруктів чи смаколиків

Володимир Бєлий: проблема відсутності вибору предметів

Автор: Володимир Бєлий, ексзаступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Вибір базових предметів учнями (батьками) … 5 класу? Ну-ну…

Наші освітні популісти не бачать, що вибір учнями власної освітньої траєкторії не є аналогом вибору фруктів чи смаколиків.

Такий вибір апріорі має балансувати з персональною здатністю учня до мінімально стандартних вимог того вибору. А для цього потрібен хоча б якийсь час пізнання сутності того вибору через його предметні особливості.

Мірою персональної здатності учня до навчання того чи іншого спрямування є його оцінки. Хай там як їх не шельмувати.

Саме заради нівелювання останнього у світі притомно організованих освіт передбачають, що, окрім оцінок учителя, учень (батьки) вже у ході поточного навчання матимуть ще й більш об’єктивні оцінки, ніж лише від «свого» вчителя.

До речі, «там» поняття «свій учитель» здебільшого поширюється лише на один рік, бо наступного відбувається ротація і учнів, і їхніх учителів – кожного наступного року учень вчиться у новому оточенні і з новими вчителями.

Незалежне оцінювання поточного плану

Атестаційні роботи у форматі ЗНО заклад здійснює як елемент внутрішнього моніторингу. Він передбачає планову (один раз на рік) атестаційну підсумкову «сесію», для якої запроваджується спеціальний режим, який, наприклад, у французьких колег називається «стоп-тижнем».

Під час цього тижня призупиняються поточні навчальні заняття за тижневим розкладом, а натомість визначається перелік дисциплін, за якими проводяться письмові атестаційні роботи у рамках відповідного додаткового розкладу.

Варіанти завдань друкуються за день до проведення роботи з використанням комп'ютерної та розмножувальної техніки. Конкретні завдання й питання вибираються із загального банку завдань відповідальною особою. Зазвичай завкафедри вчителів-предметників (у французів вони мають статус вчителя-координатора). Банк завдань, сформований відповідними кафедрами, щорічно поповнюється й корегується.

Цей щорічний етап роботи є також внутрішнім моніторингом і, як показує і наша, українська, практика, дієвим засобом до спонукання учителів вчасно і у повному обсязі опрацьовувати плановий зміст навчальних програм відповідно до цільної освітньої програми закладу загалом.

Така практика моніторингової роботи має неформальну позитивну підтримку з боку вихователів (тьюторів) класів та батьків учнів і стабільно забезпечує високе реноме закладу в очах місцевої інтелектуальної спільноти.

А головне, цей системно-щорічний організаційно-технологічний елемент мотивує учнів до відповідального ставлення до навчання, бо:

  • по-перше, під час атестацій «стоп-тижня» учні сидять по-одному за столом/партою, а за порядком в аудиторії слідкує вчитель зовсім іншого неспорідненого предмету, і нічого ти у нього, підтримуючого твою впевненість, не дізнаєшся;
  • по-друге, папірці учнівських робіт шифруються, і їх перевіряє не «свій» учитель, а «чужі» дяді/тьоті.

Відтак і учні, і батьки більш повно бачать, з чим учнівська «душа сродна», а з чим ні.

«Там» так роблять усі заклади країни без винятку.

Старша ланка

Світ прямо опирається на найбільш значимий винахід людства – розподіл праці.

Відтак і є успішним, бо оптимально застосовує метод спеціалізації у сегменті суспільно-економічної діяльності, зокрема й в освіті.

Натомість ми на тридцятому році незалежності від кремлівської політики колективізації досі притримуємося натурального господарства.

Особливо кричущим є позбавлення своїх, українських, старшокласників можливості мати вибір власної освітньої траєкторії.

Ми не вирішуємо цієї нагальної потреби, а натомість розкидаємося популістськими дефініціями про свободу тих, хто ще й не став на ноги інтелектуальної/загальнокультурної здатності – дайош вибір основних предметів з 5-го класу. До речі, в умовах ухилення від державного/комунального фінансування більш ніж доречних у цьому віці факультативів та предметних гуртків, студій та спортивних секцій у стінах кожної української школи.

У нас ця проблема (відсутність вибору дисциплін) панує навіть у студентському середовищі.

А у школах – це на рівні безпросвітності: навіть вже маючи новий освітній закон, що дозволяє будівництво новоякісної місцевої мережі, «варимося» в одному колективі з 5 до 11 класу, ніби й не відаємо про переваги принципу РОЗПОДІЛУ ПРАЦІ.

Оригінал

Освіта.ua
16.02.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Для Володимир Бєлий
Скільки можна ностальгувати? Немає такої посади "ексзаступник директора". Іди вже спокійно на пенсію.
Омелько Терен
Для Для Володимир Бєлий: А цікаво, що спонукає тебе пропонувати Бєлому "спокійно йти"? Власна злостивість? Що можеш сам запропонувати і де про це можна почитати?
Коментувати
Карло с
Які предмети на вибір? Хто їх підготував? Розробив? На практиці це стане профанацією і гульнею, хто на що здатний!! Потрібен експеримент , ретельна підготовка, зміна планів навчальних педвнз ... А те , що пропонує Бєлий, як завжди - бред сивої кобили.
Карло с
Які предмети на вибір? Хто їх підготував? Розробив? На практиці це стане профанацією і гульнею, хто на що здатний!! Потрібен експеримент , ретельна підготовка, зміна планів навчальних педвнз ... А те , що пропонує Бєлий, як завжди - бред сивої кобили.
Ната
Для Карло с: згодна!!!
Коментувати
Аскет
Давно сказано що неможливо обійняти неосяжне. Відомий наш сучасник якось сказав : "Не можна впихнути невпіхуємоє". Це очевидно майже всім, окрім "керманичів" України і її освіти.Вибір предметів і профільне навчання потрібно було впроваджувати тридцять років тому.
serj
Щодо тестування. То все було б ТАК, якби зупинилося на рівні учень-вчитель-батьки-(директор?). Але ж у нас це дійство перетвориться на соцзмагання (рейтинг) та оргвиводи!!! От і доводиться домальовувати
Володимир
Нинішня профілізація класів в мене асоціюється з профанацією. А вибір предметів звужений штучно. Уявіть собі, що учні масово почнуть вибирати трудове навчання/технології. А в більшості шкіл трудові майстерні знищені. Це переведено в позашкільну освіту. Тому варіації предметів дозволяються лише в межах рейтингових. Які винесені на ДПА/ЗНО.
Сандомир
Ваша правда,п.Бєлий, ми просрали 30 років і далі горланимо "караул", бо має бути НУШ. Замість підтримати, відкорегувати і запровадити-совки продовжують лементувати,що стара школа була краща, бо їм так не хочеться міняти методологію навчання. І що тут поробиш, молодих педагогів у школах мало, а старі вже не мають сил і бажання за ту жебрацьку зарплату освоювати щось нове. Так і живемо,точніше існуємо, бо маючи такий високий розумовий потенціал не хочемо рухатися вперед. Може гетьмана треба вибрати, щоб був свій месія, кажуть нащадок десь ще зберігся у Європі?
Кремгес
Пан Бєлий - яскравий представник вчення про педагогічну діарею, яке діє за принципом: головне щось зламати, а далі буде, як буде... Чому так кажу: 1) Де брати фахівців з предметів на вибір? 2) чи готові діти? Досвід цього кроку в внз говорить , що такі дії важко йдуть , особливо у першачків . Порада: НЕ СПІШИ !!!
Свирид Петрович
Для Кремгес: А можеш сказати щось потрібне без оцих порівнянь - "діарея"?
Володимир
А скільки чекати? Поки й НУШ здохне?
Коментувати
Лисий
Многа букв!