І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована

Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні

І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти.

От правильно кажуть в народі: «Чим би дитя не тішилося, якби не плакало». Отак і з цим законопроєктом. На якого лиха потрібно шукати якісь варіанти? У ситуації з ДПА повинен бути лише один варіант без вибору: її давно потрібно відмінити взагалі. 

Між іншим, давно (5 лютого 2019 року) рішення про відміну випускних іспитів у школах  (наша ДПА – аналог таких іспитів) прийняла Грузія. З того часу пройшло два роки. Грузинська система освіти не розвалилася, і світ після відміни випускних іспитів не перевернувся... Про них забули і згадують лише з іронією.

Я давно писав і говорив, що українську ДПА також потрібно відмінити і забути про неї, як про страшний сон. Мої аргументи на користь такого рішення.

1. ДПА була і є абсолютно формальною процедурою. Об’єктивного зрізу рівня виконання навчальних плану і програм вона ніколи не показувала і не покаже.

2. І без ДПА кожен учитель дуже добре знає рівень знань своїх вихованців. І він їх завжди зможе показати, якби йому дозволило начальство і власна совість обєктивно оцінювати знання учнів і не «натягувати оцінки».

3. Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні. Я не знаю прикладів, коли б учні якогось класу чи школи, або навіть 10–15% учнів одного класу, не склали  ДПА. І це не від того, що всі дуже добре оволодівають знаннями. А від того, що поганим інструментом ці результати вимірюють. ДПА свідчить, що в українській освіті все дуже добре. Хоч так воно не є. І про це всі дуже добре знають.

4. Якщо розглядати ДПА з точки зору теорії педагогічних вимірювань, то це тотожно тому, що розглядати користь малинового варення у лікуванні ковіду. ДПА нічого не вимірює і ніколи не буде вимірювати. Але видимість такого вимірювання створює. Як і підстави для вселенської метушні різних чиновників і методистів: від гори і до низин.

5. ДПА є іще одним проявом чиновницької недовіри для вчителя. Бо начебто має перевірити об'єктивність його підходів до оцінювання учнів. І хоч цю роль вона ніколи не виконувала й апріорі виконати не зможе, але у деяких випадках як жупел у боротьбі з окремими вчителями стає в пригоді.

6. У свій час ДПА запроваджувалася, як альтернатива радянським шкільним екзаменам. Кращою альтернативою радянським екзаменам ДПА так і не стала. І вийшло знову, як у тій приказці: «Застряли, як собака на перелазі». Грузинські колеги вирішили з цього перелазу злізти раз і назавжди. А ми там і досі висимо й дригаємо чи то задньою, чи то передньою частиною тіла, продовжуючи співати багаторічну осанну ДПА.

Тож повторюю: ДПА в українських школах  має бути ліквідована, як формальна і марудна процедура, котра, крім неефективного використання бюджетних коштів і чергової забави для чиновників, жодної іншої ролі не відіграє. Але створює додатковий головний біль для вчителя та учнів, відволікаючи їх від більш важливих проблем.

Оригінал

Освіта.ua
08.02.2021

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вчитель математики
Цікаво, що колись для вступу у престижні вузи абітурієнти готувалися за збірником задач Сканаві. А зараз, назвавши це прізвище, хтось подумає, що ви заматюкалися. Ось до чого впав рівень вимог до знань з математики абітурієнтів.
Гонта
Щодо ДПА і ЗНО. По-перше: дістало вже, що умови постійно змінюються (і не в найкращий бік). І навіть в ході навчального року, за три місяці до їх проведення. Пропоную заборонити проведення змін в проведенні ДПА і ЗНО в середні навчального року. По-друге: чому всі мають здавати обов’язково математику, історію або іноземну мову? З українською МОВОЮ я згідний, але навіщо все інше? Невже перекладачу потрібна математика, а лікарю історія?. І чому ввели вже чотири обов’язкові предмети? Абітурієнт повинен знати предмет по профілю, а не пів шкільної програми. По-третє: а чому вимагають різні рівні знань? Програми для навчань різні? Підручники для вступників до політехнічного дітям видали не такі як для тих хто буде здавати математику , і які будуть навчатися на історичному факультеті? Чи вимоги держави відрізняються до школярів, які навчалися в спецшколах від звичайних? І останнє: чому в тестових завданнях присутні запитання, яких немає в підручниках? Чому люди, які складають тести дозволяють собі поставити завдання типу ДЕ ЗНАХОДИТЬСЯ ЦЕРКВА ТАКА ЧИ ІНА, а в підручнику з історії про неї ні слова? Вибачте, але це все наводить на думку, що реальність іде своїм шляхом, а Міністерство Освіти своїм. І наплювати на випускників і абітурієнтів.
Марія
Не шановний Вася! А хто вам дозволив ділити дітей на розумних і дурних за принципом їх прописки. Чому такий акцент на дітях із села? Дуже багато видатних українців народились і виросли в сільській місцевості!!!! Те, що дитина із села ще не означає що вона дурна. Так само той факт, що дитина проживає в місті не свідчить автоматично, що вона обдарована. Що це за дискримінація. Сільські діти на рівні із міськими мають право на освіту за конституцією. І серед міських абітурієнтів є також різні діти. І вони також не всі зорі з неба хапають. Якщо говорити про підвищення якості освіти, то далеко не з приниження окремих категорій дітей треба починати.
Вася
Для Марія: За "не шановний" дякую, але Ви не тільки окремі слова почитайте, а й подумайте, якщо не розумієте - читайте щось простіше (або коментуйте сама собі). З Ваших слів я сам себе назвав дурнем? Цікаво. 89 рік це мій клас СІЛЬСЬКОЇ школи, а інші дані - з СІЛЬСЬКОЇ школи, де працюю. При чому тут місто чи село, просто володію точно даними саме про село, їх і наводжу. Де хоч слово про кращих чи гірших, чи якась дискримінація? Поясню, як для "повільнодумаючого": погані вчителі в поганих школах, які чомусь останні роки тільки "паскудять" та "реформують" (то зарубіжна - то світова, то знання - то компетентності, то 11 - то 12), причому не безкоштовно, готують учнів, з яких 60-90% вступають до ВНЗ, а колись в "нереформованих" школах цей відсоток становив всього близько 20%. Так зрозуміло? Без села і міста. Пані Маріє, у Вас випадково не було COVIDу, кажуть дуже по "мозгах" дає (і довго проходить). Почитаєте пізніше, може за "не шановного" і свої "фантазії" Вам стане соромно.
Коментувати
Вася
"ДПА свідчить, що в українській освіті все дуже добре. Хоч так воно не є." Пане Лікарчук, давайте "котлети окремо, а мухи окремо". 89 рік: з 24 учнів класу сільської школи до ВНЗ вступили 5 (20%) (це при тому, що "двійочників" в класі не було). Не хвалю радянську освіту, а от мотивація з боку держави була. Сьогодні "завдяки" контрактникам, пороговим балам (які щороку знижують), середній клас сільської школи - 60% вчаться у ВНЗ, а були роки, що й 80-90% (беруть з 19 балами з укр. мови та літ., при прохідному 24, правда "пільговик", але пільга в цьому випадку є абсурдом - дитина не готова далі вчитися). Виходить, що в українській середній освіті все "більш ніж добре". Можливо Ви мали на увазі українську ВИЩУ освіту, де "так воно не є". Я вважаю, що так воно і є, після того як почали "хапати усіх" до ВНЗ, аби заробити - рівень середньої освіти почав падати. Принцип "а для чого? в батьків гроші є - буду вчитися де захочу" плавно вбиває школу. Саме цікаве, що винними в цьому є учителі.
Анна
А мене, найбільше за все, вражає письмове завдання на ДПА з англійської. Хто і коли вчить дітей в школі писати листи або які-небудь твори англійською? Яке право вони мають перевіряти ці навички?
Галина
Для Анна: тобто? цього точно навчають в школі. Я пам’ятаю з 6-го класа в школі твори писали (школа звичайна)
Анна
Для Галина: З англійської? У нас лише переклади зі словником (якщо ще вчителька прийде на урок). Решта - справа репетиторів за гроші батьків.
Коментувати
Наталія
А ДПА в учнів 4 класу.В мене дитина вже нервуе,боїться,що з школи виженуть.Він взагалі дуже вразлива дитина,переживає,що розгубиться Навіщо калічити психіку таких малих діток?
Вася
Для Наталія: А що необхідно робити в школі, щоб не боятися, що виженуть? Правильно, більше гратися, не виконувати домашні завдання, не слухати (ігнорувати) вказівки вчителя, батькам дотримуватися принципу невтручання у навчання дитини (за що вчителі гроші отримують? хай вчать). Чи ні? У демократичній Америці давно працює такий механізм: для переходу з початкової ланки в середню - тести, з середньої в старшу - тести, і ніхто нікого не калічить, а навпаки привчають до систематичної старанної роботи та відповідальності (а не гульок чи пустої трати часу в соцмережах) і не "перепихають" "нулів" з класу в клас. Україна відстає на кільканадцять років від більш розвинутих країн, якщо вони були змушені піти на такий крок раніше, то й нас це не мине - інакшого шляху підвищення якості освіти нема (упрошування та "мотивація обманом" не проходять). P.S."Мотивація обманом", це коли ми кажемо дітям, що вони будуть краще жити потім, якщо зараз будуть краще навчатися.Прикро, що держава НІЯК не мотивує.
Юлия
Для Вася: Может Вы в чем-то и правы, но столь категоричным, тем более к ребёнку 4 класса, быть нельзя. ДПА в в 9 классе - тут я согласна, нужно выгонять. И с другой стороны, если уж совсем быть честным, может Украина и отстаёт, потому как имеет массу несертифицированных учителей, которые не умеют работать с детьми.
Аскет
Для Юлия: Дістали ви зі своїми "дітьми". Навчання - це праця!! Кому важка, кому дуже важка. Знаю, в Португалії після четвертого класу проводять аналог нашого ДПА. Причому , не у своїй школі, а в іншій. З іншими вчителями . І ніхто , мля , не ниє що травмують дитячу психіку. Треба вчити дітей працювати . Працювати для себе , для свого благополуччя, а не ростити анемічних нитиків.
Коментувати
Назар
Так скаже хто-небудь що відбувається з тими, хто не здав ДПА? Дають йому атестат чи ні? І що там повинно стояти - "два" чи вже який-небудь прохідний бал? Задовбали. Шифруються і шифруються...
Роман
Для Назар: Жодного учня, хто не здав ДПА не буде, зараз всі оцінки позитивні від 1 до 12. А от щоб подавати документи до вишу потрібно, щоб ДПА/ ЗНО було не нижче 4/ 100 Тобто атестат учень отримає, а от чи приймуть документи до конкурсу залежить від балів по шкалі, але не менше 100
Назар
Для Роман: Дякую
Коментувати
Володимир
ДПА має бути перепусткою до ЗНО. З пороговим балом "7".
Олександр
З року в рік він це пише, а віз і нині там. Є велика кількість людей в освіті, яка задіяна в опрацюванні цієї статистики заради статистики і ніхто з високих чинів не бере на себе відповідальності щоб розірвати це коло
Директор
Все, що тут написано- чистісінька правда. І розумні речі говорить Лікарчук, але ми далі будемо перти того дурного непотрібного воза. Бо всім чинушам треба познущатися над вчителем. А, що буде, якщо учень отримає ’’1’’? А нічого не буде!!!! Тому більшість учнів вважає, що ДПА треба вчителю, а не йому!!! Найсмішніше те, що це так і є!
Ірина
З попередніх коментарів бачу, що люди не дуже розуміють, що таке ДПА. Ще за часів срср в кінці навчального року учні випускних класів здавали випускні екзамени з багатьох предметів. Пізніше залишили українську і математику і ще історію України і один предмет на вибір.Ті ж екзамени стали називатися ДПА Оцінка за ДПА, як правило, не дуже відрізнялася від річної. І не впливала на середній бал атестата.У школі зараз вивчають дуже багато предметів. ДПА ,чомусь, лише із трьох предметів. І чому, саме українська, математика,історія чи іноземна на вибір. Чому не біологія, фізика, хімія іт.д. ?Вважаю, що ДПА треба відмінити зовсім !!! ЗНО залишити для бажаючих вступити до ВНЗ.
Тарас
Лікарчук правий.ДПА це фікція. Якщо любите ДПА то зробіть як у поляків - екзамени діти здають не в своїй школі і не своїм учителям. Про школу дізнаються перед посадкою в автобус
Сандомир
Буде ДПА-не буде ДПА, люди все одно дадуть собі раду. Фалсифікатом є дописи п.Лікарчука,який очманів від ненависті до всього, що робиться в освіті.І не важливо чи це добре, чи погано-важливо, щоб Лікарчук міг вилити відро своєї жовчі,яка давно у нього не сходить.
Вчителька нормальна
Для Сандомир: Вы точно в Райво працюєте. Та познущатися із вчителів любите. ДПА то примара. Треба ставити, щоб школа була "на рівні".
Отто
Моя дочка закінчила 9 клас , їй занижували оцінки бо я на штори нездавав гроші, та нінащо не здавав. А дпа здала на 10 11 11. На бюджет поступила в коледж, отримує стипендію підвищену за відмінне навчання. От Вам і вчителі, от і оцінювання
Коментувати
Віктор Логвін
Це гумореска? "Оцінка вчителя" немає шансів на об’єктивність. Навіть зараз багато батьків втрачають людський облік у підлабузництві до вчителя і адміністрації, що ж буде коли доля стане залежати від оцінки вчителя?
!!!
Для Віктор Логвін: вчителі втрачають людський облік, коли не хочуть наачати дітей!
Директор
Для!!!: Діти втрачають людську подобу, коли не хочуть вчитися
!!!
Для Директор Так, ви ж ненавидите свою професію і дітей. Це у всіх освітянських спільнотах так. Усі негаразди перекручуються на ненависть до дітей!
Коментувати