В. Громовий: пізно пити освітянське «боржомі»

Уже пізно будувати нову українську школу, настав час створювати «школу, яка не школа»

В. Громовий: пізно пити освітянське «боржомі»

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Насправді уже пізно будувати нову українську школу, настав час створювати «школу, яка не школа».

Якими ж мають бути основні характеристики «школи, яка не школа»?

Якщо ми на законодавчому рівні визнали право учня мати індивідуальну освітню програму та можливість рухатись за індивідуальною освітньою траєкторією, це означає, що:

1. «Трьома китами», на яких базується сучасний заклад освіта, є свобода, індивідуальність, різноманітність.

2. Втрачають сенс розмови про тривалість навчання, адже хтось зможе здобути загальну середню освіту за 10 років, хтось за 12-ть, а хтось лише в зрілому віці зможе скласти екстерном ДПА та отримати омріяне свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти.

3. Школа більше не асоціюється із будівлею та класною кімнатою, це тепер скоріше осередок індивідуальної педагогічної підтримки та стиль викладання. Здобувач може одночасно користуватись послугами кількох шкіл або обирати «сектор Альтернатива» шкільній формі навчання (наприклад, домашнє навчання).

4. Залишається у минулому поурочна оплата праці вчителя та урок як основна форма здійснення освітнього процесу.

5. Треба відмовлятись від практики, коли зміст освіти кожного учня визначають дяді й тьоті на пр. Перемоги, 10 у м. Києві ще до того, як він переступить поріг школи. На практиці це означає скасування базового навчального плану, який зараз є складовою частиною Державного стандарту. Також треба забути про типові навчальні програми та предметне навчання, а натомість запровадити широкий вибір освітнього меню та форм навчання.

6. Немає місця для типової освітньої програми у закладах загальної середньої освіти ІІ-ІІІ ступенів, там мають бути лише індивідуальні освітні програми! Орієнтовне співвідношення обов'язкового змісту освіти й за вибором учня має бути 80% : 20% у початковій школі, 50% : 50% на ІІ ступені (базова середня освіта) і 20% : 80% у старшій школі. Тільки так можливо перетворити індивідуалізацію (персоналізацію) із пустопорожнього лозунгу на «практику, яка працює».

7. Професія вчитель радикально трансформується, він перетворюється з «урокодавця» на фахівця з індивідуального педагогічного супроводу здобувача освіти (тьютора, фасилітатора, консультанта, коуча тощо).

8. Замість застарілого «компетентісного підходу» поступово утверджуються метапідходи: від намагання впихнути «нєвпихуєме» у голови дітей вчорашні знання з украй перевантаженої програми до пошуку можливостей вчити знанням, які ще не існують. Треба відійти від надмірної раціоналізованості освіти, яка позбавляє творчого натхнення, і почати викладати в школі та університеті навчальні дисципліни, які не дають очевидної негайної вигоди. Бо, як стверджував ще Альберт Ейнштейн, «уява – важливіша за знання».

9. ???

Майбутнє вже настало, тож треба негайно напрацьовувати моделі та практики «школи, яка не школа».

Отака нушня, малята, агенти змін і модератори реформ!

Оригінал

Освіта.ua
22.01.2021

Популярні блоги
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
І. Лікарчук: замість виховання – шароварщина і звіти Виховної роботи як системи формування людини вже давно немає, а є гам, шум, тріскотня
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Симоненко Анжела
Да пошли вы со своими советами. Верните детям нормальную школу., которая даёт детям знания и воспитание.
Оля
Погоджуюсь... Але не вірю що щось зміниться протягом 5, може і 10 років. Я вела дитину в перший клас і про це все думала, розраховувала що ось-ось розпочнуться кардинальні зміни. Зараз дитина в дев’ятому і що я пам’ятаю - вчитель молодших класів, яка скалічила психіку всьому класу(пам’ятаю як моя донька прокидалась вночі від жахів з першою вчителькою в головній ролі((( психолог працювала для своєї писанини, а не для вирішення проблеми , або не адекватні вчителі, які принижують гідність не тільки дитини, а ще і батьків перед класом. Є і хороші вчителі, яким я неймовірно вдячна(завдяки ним школа має хоч якийсь сенс).Треба вивозити дітей довчатись хоча б в Польщу ((( шкода, але не вірю що тут щось буде сучасне і зміниться комплексно в підходах... поки пічкають технікою і ремонтами, що не наближає нас до мети
Департамент Кропива
Ось цей Громовий прокукурікав про зміни ... Без розрахунків хоч приблизних: часових, фінансових, кадрових,наукових, матеріальних... А коли б думав , прораховував , то б такоі єресі не гнав би. А так він прспівав , а ти міністр роби. Як? Нікого не хвилює. Не робиш- антиреформатор! Ганьба! Совок! Курка по зернятку клює, а ми хочемо слона ковтнути за раз.
Тетяна
Школа нині душить особистість, як і за союзу. Нема діалогу, дискусії, нема розвитку уяви та творчого мислення. Сухі теоретичні знання, які в більшості не застосовуються у житті. Зміни потрібні, але зміни роблять люди, які це розуміють. Чи є такі люди, вчителі?
Не дай , боже
Для Тетяна: зміни роблять, коли вони супроводжуються планом реалізаці із фінансовою і кадровою підтримкою. А в нас- руйнацією все завершується. Зараз ліквідують 8000 середніх шкіл під реформу , під 120 осіб для набору в ліцей, в містах> 50 тисяч народу.. і буде КАПЕЦЬ.
Анна Грищенко
Не погоджусь. Навчалась в школі з 1991 року , а потім спостерігала як навчаються менші братики та сестрички. Коли я навчалась - то сама робила уроки,і творчо мислила, і розвивалась. Те що робиться зараз , коли всією сім’єю роблять уроки,а більшість дітей навіть не можуть охопити самої суті всього що відбувається, можна назвати результатом" творчого підходу викладачів, права на вибір та креативність тощо". Також раджу зважити портфель,який має носити до школи учень. Напевно, ніяких норм не витримає. Без теоретичних знань не вивчити хімію, фізику, математику. Тому коли говоримо про" непотрібність певних знань", маємо зважити ,які наслідки матиме це для загального розвитку школяра як особистості.
Коментувати
Микола
Як , перепрошую, забрали курсом вивчай та розрізняй... Тема , особливо на уроках укр.літ, нівелюється, на укр.м. залишається дуже мало часу на просте пояснення матеріалу. Кому це потрібно ? Вже мон впихнув цей курс до закладів. Просто насіли координатори на вчителів і не злазять: проводьте, проводьте, надсилайте... Та ще й адміністрація "на лапках" перед ними.
Істина
....на фоні прямування "у Європу" чи враховуєте ви, панове новатори, що найпрогресивніша її країна Велика Британія обрала більше десятка років тому саме РАДЯНСЬКУ СИСТЕМУ ОСВІТИ? Невже ви маєте сумніви щодо компетентності та професіоналізму її Освітянської верхівки? Експеримент виправдав усі надії !!! Відгуки більш ніж позитивні!!! Думайте головою, а не гаманцями. Бо складається враження, що не ТИХ називають ЗАПРОДАНЦЯМИ.... У всі часи в усіх країнах були люди, які здатні тільки РУЙНУВАТИ. А що ви ПОБУДУВАЛИ натомість? Одну ДЕМАГОГІЮ. ДЕ ваші великі СПРАВИ, де Ваш великий РЕЗУЛЬТАТ? Чи тридцяти років самостійності вам замало? Господарство, промисловість - знищені першими. Добралися до медицини, освіти. Згадайте, нарешті, - географічний ЦЕНТР Європи - аууууу, - саме в Україні!!! То куди ж нам іти? Чи може, залишатися ТУТ і згадати - чиї нащадки ми? І підняти свою економіку, свою освіту, свою країну на належну висоту.... І нехай ВОНИ їдуть до нас переймати досвід!! А ви - ідіть ви ...
Агентам руйнаціі
Вас , реформаторів - грантоідів, як почитаєш, то здається мета всього життя, в т.ч.і освіти- все змінювати??Все трощити, ламати, змінювати. Навіщо? Адже головне не це, а людське життя. Щасливе життя. Освіта і готує дітей до життя. А оці Громові , Совсуни, Квіти, Гриневичі, Стадні, Шарови, Новосади— найняті за доляри людці для формування в нас духу неповноцінності, руйнування всього святого заради жорстко вказаних ім напрямку «реформ». Прямо в гузну!! А ззовні вони виглядають , як вболівальники за нас. Ні - це агенти руйнаціі!
Liudmyla
Погоджуюсь з автором:епоха змінюється,але більшість не готова для радикальних змін.Більш доступною ця ідея може стати завдяки порівняльному аналізу досвіду передових навчальних закладів на світовому рівні.Люди!,на ютубі можно знайти все:почніть хоча б зі скандинавських країн.Бажаю успіхів!
Для Liudmyla:
А ще краще почати з Сінгапура!
Наталия Журавская
Для Liudmyla: Я вже давно помітила, що наші "новатори" з великого розуму пропонують БУДЬ-ЩО, тільки щоб не так, як було при ненависному радянському режимі. А при ньому, мушу вам сказати, і вчителі були фпховими, і знання грунтовними, і учні виростали розумними освідченими людьми. А оце тотальне прагнення до "свободи у виборі навчальної програми" - саме і призводить до вимивання змістовного, грунтовного знання і спричиняє тотальне невігластво. Звичайно, радянську систему освіти слід реформувати, позбавивши іі від завалів ідеологізаціі. Але системність і грунтовгість наданих учням знань має зберігатися. Щоб учні не ставали "здобувачами освіти", а вч телі щоб не були "коучами"(тьху!), мені взагалі більше до душі старе слово НАВЧИТЕЛЬ (той, що НАВЧАЄ). Бо якби наші горе- реформатори дійшли до змісту оцих англійських слів, то вони б знали, що коуч - це тренер, тьютор здебільшого приватний вчитель, а фасилітатор взагалі організатор дискусій. Автор взагалі чує себе? Школа, яка не школа, учні, які не учні, вчитель, який не вчитель. Все! Нема в Україні Школи... Жаль дітей і онуків...
Для Наталия Журавская:
НУШ так і розшифровується Немає Української Школи. А Громовий вирішив замінити це на Навіщо Україні Школа.
Коментувати
Людмила
Про які "ідивідуальні освітні програми" ви лепечете, якщо третина вчителів СТОЛИЧНОЇ школи нездатні проводити онлайн-уроки та повністю ігнорує дистануійне навчання?
Анна Грищенко
Для Людмила: дистанційне навчання для школи це крах освіти. Але нас заставлять це робити. На жаль.
Коментувати
Оксана
Тьютора, фасилітатора, консультанта, коуча тощо. Громов, що ви можете радити, коли не маєте національної ідентичности, національної самосвідомости? Навіщо затягуєте в українську мову всі ці англіцизми, якщо у нас є свої відповідники на кожне це слово?
Правда
...уся ця ДЕМАГОГІЯ "псевдопатріотів" підтверджує думку, що років через 10 після впровадження польського експерименту, в абревіатурі НУШ слово Нова ЗАМІНИТЬСЯ словом Нема. Наші діти-онуки з болем і жахом зрозуміють: Нема в Україні Школи. Школи не в розумінні Закладу, ШКОЛИ в розумінні ОСВІТИ взагалі.... У 40-х не зробили рабами, у 2000-х реванш узяли. Прикро до сліз.... ЗМІНИ ПОТРІБНІ, але йдемо не ТУДИ, панове. Прикриваєтесь РІВНИМ ДОСТУПОМ ДО ОСВІТИ.? НУШ у такому вигляді, як її впроваджують на місцях, як її трактують, - позбавляє цього дітей. За красивими гаслами ховається байдужість. Читайте Концепцію ВІДКРИТИМИ ОЧИМА...Там усе написано. Сподіваюся, що наша Велика нація, нація Великого історичного минулого, переживе і ці часи неосвіченого лихоліття. І час розставить усе по місцях. І держава, нарешті, визнає пріоритет освіти, пріоритет Майбутнього. І зупиниться цей ніщівний експеримент - відкинути "неелітних" українців у Кам’яний вік. Допоможи нам Боже!
«боржомі»
Не розумію, навіщо Громовому було так багато розписувати. Усі його слова могла замінити одна фраза "Замінимо всіх вчителів репетиторами", і школа зразу стане не школою. І звідки беруться такі експерди?
Аналітика
Власне. Автор статі втратив землю під ногами і пише дурниці. Уже для студентів запровадили вибіркову складову. Це НЕ витримує жодної критики. Замість фахівця готуємо розбалансовану особистість, яка свій фах знає поверхнево. А вільна траєкторія навчання- це суцільна нісенітниця.
реальність
Автор статті пише: "до пошуку можливостей вчити знанням, які ще не існують", читаємо ще раз "вчити знанням, які ще не існують". Автор статті у захваті від власного пафосу втратив землю під ногами. Авторе, продати знання (отримати грант на дослідження), які ще не існують часто на вдається провідним науковцям, а Ви пропонуєте у відсталому українському суспільстві "вчити знанням, які ще не існують". Схаменіться, Ви захопились самонасолодою від власних мрій і свого власного словоблуддя, або Ви не розумієте, що Ви написали.
Реформаторов к ответу
Как же задолбали эти все реформаторы с 1991 года! Их нужно в тюрьму сажать за результаты ВСЕХ реформ во всех отраслях! Промышленность развалили,с/х развалили,медицину развалили, пенсионный фонд развалили( где Тигипко? рассказывал сказки тогда про реформу),очередь дошла до образования!( Не забыть ещё " реформатора- сказочника" Кравчука ,который говорил,что Украина будет второй Францией). А народ всё " ведётся " на сказки о реформах.
Кравчук
Казки дідуся Панаса.... я також інколи з перепою щось можу наверзти. Це ж треба таке- 20 -% в початковій школі на вибір, а в старшій -80% предметів. Та студенти в Універі не можуть обрати -25% !!? А хто забезпечить супровід? Вчитель молодий за 4960 грн в місяць?? Горе від Ума. , а може від жиру грантів.
Tetiana
Приємно, що ці думки уже хоча б озвучувати почали. Ще би придумати, як сю скалу розлупати))) Вчитель то, в більшості кріпак безгласний, і варто на школу напасти інституційному аудиту чи ще якій холері, то буде танцювати, як пан скаже. А тим хто натхненно керує процесом ось такі реальні зміни взагалі не потрібні. Бо всі "реформи" проводяться не для результату, а заради шуму, гаму і звичайно щоб замутити воду, де можна легко впіймати собі жирненького карасика. Такі ось вони реХВорми...
Taya
Абсолютно згодна з автором. А якщо не можемо це все впровадити, то жирним маркером пишемо собі на лобі "СОВОК" і перестаємо щось з себе корчити, вставляючи новомодні словечки в старі програми. Вже давно є цікаві західні наробки, але ж наші можновладці бачать лише те, що хочуть бачити. О, там вчителі указку тримають не в лівій, а в правій руці. Ану усі швиденько перекладіть. Що, не помогло? Дивно... То пора вже нарешті "щось в консерваторії змінити"...
Анна Грищенко
Для Taya: Часто зміни безглузді. Освіту в школі потихеньку руйнують. Будуть
Коментувати
Володимир
Не кожному індивідуму властиво ігнорувати тенденції парадоксальних ілюзій.