Є. Стадний: немає сенсу в 10–12 класах без профілю

Якщо реформа стоїть, якщо зупинені процеси, то це пряма її дискредитація та поле для маніпуляцій

Є. Стадний: немає сенсу в 10–12 класах без профілю

Автор: Єгор Стадний, віцепрезидент з бакалаврських програм Київської школи економіки.

Розпочалась інформаційна атака на старшу профільну школу. Очікувано! Збуваються найгірші прогнози. Якщо реформа стоїть, якщо зупинені процеси, то це пряма її дискредитація та поле для маніпуляцій.

Окремі народні депутати почали поширювати відверту неправдиву інформацію про те, що ліцеї зможуть бути створені лише в містах з населенням не менше 50 тис. осіб. Мовляв, у деяких областях це будуть виключно обласні центри.

Проте Закон «Про загальну середню освіту» говорить дещо інше, внизу я наведу усю частину 1, статтю 32, щоб усі могли пересвідчитись. Закон говорить, що заснування ліцеїв лежить у компетенції обласних рад або рад міст з населенням не менше 50 тис. осіб. Тобто заснувати ліцей можна будь-де, але рішення про це приймає обласна рада або місто з населенням не менше 50 тис осіб. Відчуваєте різницю? Народні депутати забули про обласні ради і дуже своєрідно передали норми Закону.

Але давайте пригадаємо, чому так? Для цього ми повинні згадати, чим має бути ліцей, і що таке профільна середня освіта у 10-12 класах.

Проблема: навчальний план старшої школи на сьогодні перенасичений предметами. Вчити 21 предмет водночас є контрпродуктивним. Звідси походить відповідь багатьох батьків та дітей на такий навчальний план: 11-ий клас ми не ходимо/не вчимо/ аби на трійку шкільні предмети, а замість цього готуємось до ЗНО. Самі вчителі, звісно ж, також скаржаться на демотивованість дітей.

Вирішення закладене в реформу: старша школа повинна стати профільною. Це означає, що загальна кількість предметів радикально зменшується, залишаються предмети переважно твого профілю (про нього ми ще поговоримо) і, відповідно, кількість годин на ці профільні предмети відчутно збільшується. При цьому обрання собі профілю та реалізація профільного навчання покликані відчутно підвищити мотивацію дітей. Вони вчать переважно те, до чого лежить душа та є хист, і, відповідно, не нехтують шкільною освітою, їхня підготовка до ДПА/ЗНО практично збігається з їхньою шкільною програмою у профільній школі.

Для такого вирішення проблеми потрібні ресурси та повноваження, яких не мають бюджети сіл та маленьких містечок. Необхідно обладнання класів, підвезення учнів та вчителів, самі вчителі, і як похідна - формування самої профільності, а головне - можливість планування мережі (село чи маленьке містечко не буде зважати на профільність закладів сусідніх населених пунктів, діти будуть вибирати профіль з одного й того ж самого, тобто вибір буде без вибору).

Натомість саме на обласному рівні можна змоделювати мережу таким чином, щоб діти мали справжній вибір профілю (математичний, природничий, технологічний, мовний, гуманітарний тощо), а не вибирали між «універсальним» і «універсальним». Те ж саме стосується міст з населенням 50 тис+. Кам’янець, Мукачеве, Ніжин, Дрогобич, Костянтинівка, Шостка та інші подібні міста охоплюють чималі громади, щоб планування дало можливість вибирати профілі.

Тому, якщо комусь зараз хочеться звести нанівець норми Закону та ідею профільної старшої школи, то це за гамбурзьким рахунком означатиме перекреслення всієї 12-річки. Тому що немає жодного сенсу в трьох роках старшої школи без профілю.

І ще одне. Чому я на початку написав, що це очікувано? Тому що ми вже дуже довго стоїмо на місці без відповіді на ключові питання. Закон дає лише наріжні принципи. Далі повинні бути пілоти ліцеїв, до цих пілотів повинні бути описані моделі ліцеїв (детальне бачення), плани мереж. Це все місяці погоджень, обговорень з громадськістю, закладання бюджетних коштів. Цього всього немає.

«Свято місце пусто не буває», якщо нічого не відбувається, якщо ніхто не пояснює громадськості можливі варіанти мережі закладів, то починають поширюватись вигадані та невигадані страхи. Тому, коли реформа зупиняється (ніби й не згортається, але й не рухається) - це ще гірше від того, коли би її відверто згортали, бо йде повзуча дискредитація самої ідеї реформи, після якої суспільство ще довго не буде готове до неї повертатись.

P.S. У коментарях до посту декілька людей почали писати про ситуацію зараз. Перепрошую, ситуація зараз є наслідком ригідності мережі, яку десятиліттями ніхто не формував на основі перспективних планів, на основі розрахунків та даних. Ми якось плутаємо причини та наслідки.

Те, що зараз багато де відсутній доступ до якісної освіти, є наслідком того, що мережу закладів освіти своєчасно не змінювали, на перспективу беручи до уваги розрахунки даних народжуваності, наповнюваності бюджетів, планів ремонту доріг тощо. Населення у більшості громад зменшується, можна нарікати, але заперечувати цього не можна. І рівно так само, як і при ситуації, коли населення збільшується, потрібно це передбачати та змінювати мережу завчасно!

Стаття 32, частина 1 Закон України «Про загальну середню освіту»

«1. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства.

Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.

Розвиток мережі комунальних ліцеїв планують та забезпечують Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні та міські ради (міст з населенням більше 50 тисяч).

Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають районні, міські, сільські, селищні ради.

Рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські ради (міст з населенням більше 50 тисяч).

Ліцеї можуть бути утворені та здійснювати освітню діяльність за умови дотримання вимог цього Закону, ліцензійних умов та положення про ліцей, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Для започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею у його складі має бути створено та функціонувати не менше чотирьох 10 класів.

Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу освіти.

З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.

Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.»

Оригінал

Освіта.ua
20.01.2021

Популярні блоги
Інна Совсун: чи забороняти смартфони в школах? На рівні держави поки немає розуміння, що робити зі смартфонами в школі
Н. Азарова: биті небитих возять регулярно Поважати свій труд і транслювати цю повагу, поважаючи інших, – оце і є суперзавдання
І. Лікарчук: ДПА в українських школах має бути ліквідована Проведення ДПА фальсифікує реальний стан якості загальної середньої освіти в Україні
А. Заможська: у космосі Тесла, а в нас — християнська етика МОН пропонує людям, які ходять до церкви два рази на рік, викладати християнську етику
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Пало Бережний
Пан Стадний намагається зараз викручуватися із тої ганебної ситуації, в яку команда МОН завела нашу освіту. От щодо ліцеїв він приводить своє пояснення і так зверхньо зазначає: "Відчуваєте різницю"? Як злодій, що вичистив вам кишені. Бачте, в обласній раді дядьки сидять розумніші, чим там, на місцях - й вони за вас приймуть рішення, чи мати вам ліцей для старшокласників ("змоделюють мережу"). Якщо ж хто вірить у "підвезення учнів", то це нездійсненна річ. Бідна країна (де ті, що "моделюють", дуже крадуть державні кошти) не зможе забезпечити це. В США школи мають по 30 - 60 автобусів і можуть підвозити дітей у велику школу, а в нас дай Бог мати школі 1 автобус, і весь час треба керівництву придумувати, де брати солярку, а учнів початкових класів не можемо розвести додому після 4 чи 5 уроку: вони сидять голодні в школі, поки в середніх та старших класах не закінчиться 7 урок. Ким уявляє себе автор? Невже технократом, котрий знає якісь недоступні іншим головам закони організації?
Світлана
Я, мама трьох дітей, повністю з цим погоджуюся. Мій старший син-відмінник після 9 класу вступив до коледжу, після закінчення виїхав в Польщу, закінчив університет і працює директором ресторану. Середній-відмінник, призер обласних олімпіад з 4-ох дисциплін, так само пішов після дев’ятого класу. Тому, що ми не бачили жодного сенсу йти в сьогоднішній десятий клас. Навіщо? Щоби мати уроки, які абсолютно не потрібні? З іншого боку, слухати те, що і так прекрасно знали. Зараз він закінчує коледж у Кракові, абсолютний відмінник, отримує і державну, і мерську стипендію. Свою 11річну дочку я свідомо перевела в польську школу. І тут, також, тільки профільні ліцеї. І вступити до них після 8го класу можуть тільки діти, які мають бали вище середнього. І це абсолютно правильне рішення. Ну не можуть всі вчитися в ліцеях, а тим більше, в університетах!
Свирид Петрович
Для Світлана: От молодці з "абсолютно правильними рішеннями". Але як вся Україна поміститься в Польші?
Світлана
Свирид Петрович: А чому в Україні всі мають йти в 10 класи? В чому сенс? Штучно підтримувати ’елітні ун-ти’, такі як поплавок? У нас надзвичайно низький рівень освіти- це правда, як би Вам не хотілося це визнавати. Мій батько-викладач коледжу, говорить, що з кожним роком рівень абітурієнтів падає катастрофічно. Вони не можуть не те, що дикиант написати, вони прізвище своє пишуть з помилками. То в чому сенс 10 класу для всіх? Більшість йде в 10 клас, щоб просто відсидіти ще пару років. То в чому тут сенс? У нас давно не має конкурентної освіти, і всі про це знають!
Егор
Для Свирид Петрович: Поляки скоро всех наших детей переучат и на наши земли претензии выставят
Коментувати
Заболотько Наталія
Я живу у районному центрі, де населення далеко менше за 50 тис. Мені, як матері, хочеться запитати: чи хотіли б Ви, посадовці, відправити свою 14-річну дитину навчатися у загальноосвітню школу (під назвою "ліцей") в обласний центр за 50-100 км? Не у Лондон,а в Україні? Чому сільські батьки розумних дітей не мають змоги жити разом із своїми дітьми до повноліття. Чи селюкам - дорога в ПТУ? Тоді пригадайте, звідки Ви родом? У законі про середню освіту немає жодної мови про створення гуртожитків, інтернатів про безкоштовне проживання і харчування дітей. Винаймайте квартири! Це знову лягає на плечі батьків, бо їх дітям не пощастило народитися у місті. Це справжній геноцид!!
Аскет
Для Заболотько Наталія: Де ви це все прочитали ???
Кока
А де візьметься гуртожиток? Хто побудує?
Алекса
Для Аскет: а де дитина повинна перебувати після уроків? Їздити додому щодня за 50- 100 км??? Що не так написала жінка? Чи діти з села це недодіти?
Коментувати
Правда тут
Никто не обратил внимание на этот новый закон о школе. Соросята , гриневич и новосад пропихнули этот разрушительный закон. А зеленые в турборежиме бездумно его пропихнули. А эта статья Стадного открывает занавес- кто эту капость -реформу - конец школе подготовил - грантоедное сообщество, а по -простому- шобло соросятское.
Аскет
Для Правда тут: Маячня повна!
Коментувати
Знищуюють середню школу!!
Стадний , ніби Ілліч із Шушенського , дає поради. При цьому ніде , ні дня він не робив чи у школі , чи дитсадку, хіба туди ходив . Абсолютно правильно пишуть і кажуть депутати, вчителі , що настав кінець повній середній освіті. До дурного Закону про середню освіту школи були у відані міст і райрад. Тепер вони лише опікуються основною школою. Тож відкрити старшу школу- зась!!! І стоятимуть пусті приміщення по всій Україні. І хай цей вумник Єгорка піде в облраду і відкриє ліцей??? Де , в чому , за що??? Що ж це за самоврядування ?? Хай Стадний і Гриневіч ще скажуть про те, що повинно бути не менше 120 учнів??? І цей негідник кричить- реформа стоїть!!!?? Яка ??? Яка ? А ще лконкурсний відбір в ліцеї?? За таку реформу треба судити !!!! Це розстріл Конституції !!!
Місячний
Для Знищуюють середню школу!!: точно - про мінімальне число десятикласників для відкриття ліцею -120 осіб всі мовчать. Ні одне село , містечко , сільський район такоі чисельності не має. Висновок— дітей не пустять в школу , розваляться коледжі і університети, зникне наука. Украіна стає фактичною колонією!! Закон писали при Гриневич, а проштовхнули новосад, совсун , стадний . АЛЕ- як Зе і Бабак , нардепи Зе пропустили це??
Володимир
Для Місячний: ЗЕ-нардепи корумповані. Їм спритні ділки від освіти заносять кожного разу річну міністерську винагороду.
Аскет
Для Знищуюють Скільки критики в коментарях! А по суті??? В якомусь селі школа з двома-трьома десятками учнів. Класи де 3 учні ??? Вчитель отримує зарплату не набагато меншу вчителя де в класі, скажімо , 30 учнів, чи , навіть, 20. Директор отримує зарплату на кілька сотень менше директора де 1,5-2 тис учнів. А ще завучи, завгоспи, прибиральниці, кочегари, двірники. А ще ці школи потрібно сяк-так ремонтувати, опалювати , освітлювати. От і виходить вартість навчання такого учня в рази більше вартості навчання учнів де в класах 20-30 учнів. Здавалося б, 3 учні в класі мали би бути успішними - адже вчитель має змогу працювати з ними чи не індивідуально. В дійсності, майже завжди, навпаки, - вони не засвоюють навчального матеріалу. До того ж , учні в таких школах позбавлені навичок комунікації. Очевидною є необхідність будувати школи , оснащені на сучасному рівні. Два-три спортзали, басейн, їдальня. Якщо багатьом не подобаються великі школи , навколо такої інфраструктури ( спортзали , стадіони , басейн, їдальня ) можна будувати декілька шкіл. Школи , класи, повинні бути профільними. Ну і, звичайно , для цього мають бути побудовані хороші дороги, продумані раціональні маршрути , закуплені надійні шкільні автобуси. Розумію - це фантастика, але потрібно це робити.
Коментувати
Володимир
Теоретик.