Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток?

Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом

Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток?

Автор: Дмитро Семьонов, співзасновник маркетингової агенції «Syntropy».

Чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Мені здається, що так. З радянських часів у багатьох українців залишилось переконання, що за освіту платити не потрібно – її має надавати держава. Розумію, що подібна думка для когось може бути обурливою та навіть святотатською, але давайте подумаємо, до чого «безкоштовність» освіти призводить і особистість, і суспільство.

1) Перш за все, слово «безкоштовна» – доволі умовне. Наша освіта платна, бо фінансується з податків. Просто це подається державою, як безкоштовне благо з барського плеча. Тут згадується цитата Маргарет Тетчер: «Не існує ніяких державних коштів, лише кошти платників податків». Тому наша освіта не безкоштовна – за неї платять всі, хочемо ми цього чи ні.

2) У чому проблема «безкоштовного»? До халяви не ставляться серйозно та сприймають, як данність. Це призводить до цікавого феномену – людині не хочеться думати про роль освіти в житті її, дітей, суспільства. Навіщо? Все одно це дається безкоштовно, опція по замовчанню, яку мені мають дати.

3) Ще одна проблема – відсутність важелів впливу. Не платиш – значить, не контролюєш. Чи будуть, а головне – чи зможуть батьки контролювати якість освіти, за яку «не платять»? Слідкувати за рівнем компетенції вчителів, технічним обладнанням класів, актуальністю програми? Точно набагато менше, ніж коли самі віддають за це кошти. А зараз найважливіше для майбутнього людини – формування світогляду, нових навичок та знань людини – віддається неповороткому й застарілому державному інституту, вплинути на який майже неможливо.

Також варто пам’ятати, що якщо людина не платить за товар, значить, вона ним і є. Хто формує програму безкоштовної освіти? Держава. Відповідно, як говорять, «кто за девушку платит, тот ее и танцует». Ніяких «сексистських» жартів – просто ця фраза якнайкраще ілюструє, що саме держава обирає, які ідеї закладати дітям. Не дивно, що в Радянському Союзі стільки уваги приділялось саме безкоштовності освіти – це був один з головних механізмів насадження ідеології. У результаті, людина діє згідно закладених переконань, а не своїх. Тому, як говорив один письменник «Не люблю, коли безкоштовно – завжди виходить дорожче».

4) Впливає «безкоштовність» і на престиж та рівень розвитку професії вчителя. Ці люди закладають підвалини мислення дітей! Здавалося б, вони просто зобов’язані бути найкращими з нас: освоювати останні досягнення науки, поширювати інновації, постійно розвиватись…

Натомість професія вчителя вважається «невдалою», і рівень компетенцій більшості педагогів застряг на році випуску з університету. При чому тут безкоштовність? Державної зарплатні не вистачає для інвестицій у свій розвиток, лише для закриття базових потреб. От і маємо замкнуте коло, яке знижує престиж професії та рівень компетенцій суспільства: демотивовані педагоги з застарілим підходом навчають таких же учнів, які потім самі стають вчителями та передають естафетну паличку старих парадигм наступним поколінням. Звісно, є і прекрасні педагоги, і я мав честь з такими спілкуватись, але це більше виняток, який підтверджує правило.

5) Якщо ви дочитали до цього місця, любий читачу, дякую вам, ми з вами маленькими кроками підібрались до головної проблеми безкоштовної освіти – відсутності конкуренції.

Конкуренція була механізмом розвитку з часів «первісного супу», коли якісь наші хордові предки змагались за найпоживніший планктон в океані та місце під рифом. Конкуренція – це рух, її відсутність – застій та болото, яке пахне радянськими шафами з прілими бланками.

Наразі в освіті дуже мало конкурентних механізмів. Номінальні премії формату «Учитель року», «Краща школа», невелика різниця зарплат у різних закладах і т. ін. Вони можуть трішки збільшити вартість години репетиторства чи допомогти отримати ресурси з бюджету... Але ці важелі настільки малі, що можемо стверджувати про їх відсутність. Конкуренція в освіті наближається до нуля, як говорять математики.

Тепер давайте заплющимо очі та на хвилинку уявимо, що освіта стала платною, та між вчителями, школами та університетами з’явилась конкуренція. Це запускає такі ринкові механізми:

а) Батьки починають обирати школи, до яких віддати дитину. Один з основних критеріїв вибору – рівень компетенцій учителів. Відповідно, школам потрібно змагатись за вчителів, пропонуючи найкращим велику зарплатню. Доходи вчителів зростають, їм стає вигідно вкладатись у розвиток своїх умінь, особистого бренду, бо чим більш вчитель професійний та відомий, тим більше йому платять. Зростає рівень компетентності вчителя та престиж професії загалом.

б) Посилюється конкуренція між школами та університетами. Ринок сегментується, освітні заклади об’єднуються у мережі та кластери, у залежності від реального попиту населення. Одні запрошують викладати найкращих вчителів-хіміків (Уолтер Вайт передає привіт), другі заточують програму під вступ до Гарварду, треті інвестують у закупку робототехніки. З’являються лідери галузі та напрямків, які дають сильних випускників, що завдяки отриманим знанням рухають економіку вперед та досягають вершин у бажаних професіях.

в) У галузь освіти приходять гроші, а там, де вони є, обов’язково виникає інфраструктура. З’являються платформи пошуку вчителів та шкіл, де можна знайти потрібних за критеріями та відгуками. Школи та університети створюють додаткові освітні продукти, на кшталт онлайн-курсів чи власних додатків. Розвивається індустрія освіти для вчителів, директорів та менеджерів шкіл, впроваджується софт для управління освітніми закладами, здача навчальних лабораторій в оренду… Місця для проектів виникає непахане поле…

6) Як до такого прийти? Мені здається, що механізм вже запущено. Революція у освіті почнеться не зі шкіл та університетів – державні інститути для цього занадто неповороткі та інертні. Революція в освіті почнеться з нас, «дорослих» – людей, які вже працюють та купують освітні продукти для себе.

Кожна оплата за онлайн-курс, репетитора, книгу виживає з наших голів рабську думку, що освіта має бути безкоштовною. Ми починаємо платити за неї, бачимо результати – зростання доходів, якості життя, і поширюємо культуру платної освіти на своїх близьких та дітей. І так, крок за кроком – й «відлупаємо» сю скалу невігластва та солодкого і згубного потягу до халяви.

7) Чи означає це, що вся освіта має стати платною? Навряд чи, інакше нас може поглинути хвиля підліткової злочинності. Формальна освіта виконує «побічну» функцію, яка, по факту, і є головною – вона структурує час батьків та дітей. Що б більшість батьків робила, якби не було можливості «віддати» дитину державній освіті? Що б робили діти, особливо підлітки? Найгірший сценарій можна прочитати у «Механічному Апельсині» або ж історії будь-якої відсталої африканської країни.

Звісно ж, безкоштовна освіта дає й необхідний мінімум знань та навичок. Проблема саме в тому, що це мінімум – і він у нас є нормою. Зараз у нас є «звичайна» освіта та «платна». Україна буде швидко розвиватись тоді, коли ми замінимо це на «безкоштовну» освіту та «звичайну» – у державних школах та вузах навчатиметься меншість населення, більшість же обиратиме якісні платні заклади.

8) Може виникнути хвиля обурення в плані «а звідки грошей взяти?» Але освіта і дає гроші – це одна з найвигідніших інвестицій, яка повертає щедрі відсотки. Розумним – платять. Маленькими кроками збільшувати свою цінність.

9) Тому ми маємо привчити себе платити за освіту. Кожна інвестована у навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають всю галузь загалом. Так в освіту прийдуть інвестиції, крупні підприємці та технології. Це посилить вищезгадані механізми конкуренції, зробить основну освіту більш якісною та доступною, створить інфраструктуру.

Відповідно, щоб українська освіта розвивалась, потрібно зламати рабську звичку до «безкоштовної» освіти та почати платити за розвиток себе та дітей.

А ви як думаєте? Освіта має бути безкоштовною, і саме вона дає все необхідне? Чи майбутнє – за приватною? Діліться у коментарях, давайте шукати істину разом.

Оригінал

Освіта.ua
14.01.2021

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
SINN
Для ROMAN: нужно просто понять,что всё возможно,если олигархату " прикрутить аппетиты".Чем наши дети хуже детей Коболева? Почему в нормальных странах школы обеспечиваются как надо?( здесь,на сайте не раз писали о канадских школах). Ответ прост: наши верхи зажрались!!! Бюджет Украины ВЕСЬ течёт в их карман!
ROMAN
Не надо придумывать новые форму, все давно уже есть. По типу страховой медицины, когда базовый набор тебе оплатит государство. А все доп. хотелки (крутые преподаватели, оснащенные классы и т.п.) доплачивай из своего кармана. А сейчас существует несправедливость. Ведь за этими "хотелками" приходится идти в частные школы. И получается , что я плачу дважды: сначала за обычную школу(из налогов), в которую не хожу, а потом за частную, на которой остановил свой выбор.
Проксилен
Ясно одно из этой дискуссии- мы потеряли поколение. Ребята думают только о себе. Для них других людей, госдарственного интереса- не существует. Я не говорю о небольшой группе патриотов, волонтеров... Речь о высшей власти, кбм, вру, офисе...
Мирослав, Звенигородка
Аналізував виступи і діі нвших нових депутатів, чиновників. Нікого не мають за авторитет, шалені егоісти, шалено люблять гроші, всіх старших вважають обузою. Погано знають історію, не цінують наші попередні здобутки , особливо а радянський період. Декомунізація привела до повноі зневаги до минулого. Звідси отакі напівфашистські, цинічні статті, повне нерозуміння ролі освіти в суспільстві. Семьонов і К * не винуватий, це наш педагогічний брак, наша неувага до дітей, постійне заробляння, відсутність часу ... А такі пройдисвіти, як Порох, Коломийський, Пінчук, Ахметка через Змі і всяких горе- вчених,шкідницький інститут памяті, всілякі могилянки викривили суспільне дзеркало , оббрехали нашу правду, посіяли зневагу до минулого і як виявилося і до сьогоднішнього , майбутнього
Sandro
Для Мирослав, Звенигородка: Запорожець як автомобіль?,холодильник "Ока" вагою 150кг, тел."Електрон" вагою 70 кг,масло на руках по10 р.за кг, пшоно і перловка, ковбаса "Отдельная", що слизла на другий день,напівгнила картопля по 9 коп.за кг, потріпана капуста, м’ясо старих корів по 1р.90, і т.д і т.д-оце Ви уважаєте нашими попередніми здобутками? Постійне заробляння та відсутність часу-це також показник тих часів, коли доводилося постійно десь підробляти, аби забезпечити сім’ю. Ось про це все і має нагадувати інститут пам’яті, аби ми вдруге не вляпалися в таке багно. Якщо Ви уважаєте, що існувала "ваша правда", то чому ж люди змели той устрій, від добра добра не шукають.Ви будували "своє" суспільство на лицемір’ї і брехні, а тепер ми пожинаємо плоди тої інфекції.Тому й могилянка коле Вам очі, правда завжди очі ріже.А може краще покаятися, хоч на душі стане легше.
Мирослав
Є люди, які іна сонці п‘ятна бачать. А впевненність в завтрашній день, попав в лікарню - простині з харчами не при, беробіття немає, путівки на море , на Трускавець, майже безкоштовно, гарантована квартира, вугілля і дрова, світло і газ - за копійки, безкоштовні дитячі обіди, компослуги вчителю в селі.... Не кажу про науку і космос, Патона і Амосова, Сухомлинського і Матвєєва.... А порівняння авто і холодильників того часу треба порівнювати із такими ж в той же час! Хоча гірше жили всілякі авнтюристи і чорні бізнесяки, безсовісні хапуги, які зараз в пошані і в маслі, зате ми нині в лайні... А Жигуль «Копійка» в сусіда ще бігає....
Коментувати
Юрий Латыш
„Если гражданина заставляют платить за образование и медицинское обслуживание, пенсию накапливать из собственных средств, жилье и коммунальные услуги оплачивать полностью, по рыночной цене, то зачем мне такое государство?! С какой стати я должен еще платить налоги и содержать безумную армию чиновников? Я всегда на всех уровнях говорил, что здравоохранение, образование и наука должны обеспечиваться из бюджета. Если государство сваливает эту заботу на нас самих, пусть исчезнет, нам будет гораздо легче!“ Жорес Алферов
Бодя
Для Юрий Латыш: точніше не придумаєш!!!!
Коментувати
Сандомир
Згоден з Конституцією України,де говориться,що початкова та середня освіта має бути безкоштовною.,але для тих, хто її потребує. Хто може заплатити нехай навчає своїх дітей у приватних школах,це їх особиста справа.Щодо ВО, то я би запровадив безкоштовне навчання лише у крупних університетах,життєво важливих для держави, а для хотєлок нехай вчаться за свої гроші, може тоді їх навчаться цінувати. А щодо відповідальності, так справа не у формі власності, а в моралі, яка панує у суспільстві. Якщо лікувати абияк не аморально, то це буде як в державній клініці, так і в приватній. Тільки приватнику хоч трохи залежить на рейтингу, а лікарю в державній лікарні до лампочки, без грошей кроку не ступить.
Ірина
Автор явно хоче підзаробити на студентах. Як лікарі на хворих. А ритуальні послуги на мерцях. Мабуть більше ніде і ніяк заробити неспроможний. Платне і дороге, не значить краще і якісніше. Це довела нам медицина. Платні клініки в нашій державі не за віщо не відповідають. Раз у раз повторюються скандали з Ексимерами, стоматологіями, приватними лабораторіями тощо. Так само буде і зі школами, коледжами, університетами. Я жахаюсь від рівня приватних шкіл, коли до мене звертаються за допомогою їхні бувші учні. Я не розумію, як можна платити такі гроші і нічого не знати. І люди несуть, і вірять, що їм нададуть найкраще. А людей продовжують дурити і вішати лапшу на вуха. Нічого особистісного, це - бізнес. Навпаки. Там де з’являються гроші, зникає мораль і відповідальність. Ви подивіться на якість освіти сучасних лікарів і все стане зрозуміло. На рівень юристів. На рівень поліціантів. Жодна галузь не працює як слід. А це все платні напрями. І не дешеві
Володимир
Я отримав якісну радянську освіту й пишаюсь цим. Бо в радянській освіті не було економістів. Тому що освіта - неприбуткова сфера апріорі. Зараз в освіті економістів розплодилося, мов колорадських жуків. Вони розвивають внутрішню тіньову економіку всередині освіти. Всіляко намагаються бути корисними своїм босам. Звідки беруться кошти? Відкати, гроші, вкрадені у дітей та вчителів, інші корупційні надходження... Ці колоради пожирають освіту, як картоплю...
Економіст
Для Володимир: заздрість - це погано. Вчителю, Вас цьому не вчили?
Володимир
Це не я заздрю. Мені заздрять. В мене чудові базові освіти. А потім для себе я отримав ще й економічно-правову... Так що в економіці, зокрема, тіньовій, я добре орієнтуюсь...
Коментувати
Taras Lyutyy
Ну от, бачу тут почалась праведна на конструктивна дискусія) Замість того, щоб розкритикувати ущент позицію, пішов перехід на особистості
Кармелюка Хм.
Дивує не тема, яку підняв цей автор, а те що таке пусте створіння хоче правити розвитком світу. Тільки країни з доступною і якісною освітою є добрими для людини. Де в Євросоюзі платять діти за освіту?? Навпаки, ще й українців беруть на навчання. І оцей нувориш, який не провів жодного уроку, не зробив ні на копійку для країни вже просторікує про освіту... Господи, де ж беруться такі невігласи,активні і наглі, руйнівники освітнього українства.
Кант
Для Кармелюка Хм.: точно!!!
Коментувати
Згодний
Згодний з кожним словом! Автор викликає захоплення. Ми почнемо зростати в освіті тільки тоді, коли буде конкуренція, грошова оцінка навчання для кожної людини. Найперше в освіті потрібно змінити фінансову модель. Досить обманювати самих себе, говорячи про безкоштовну освіту. Дякую автору, його стаття нагальна. Пройде час (на жаль, буде втрачений) і ми обов’язково прийдемо до нової освіти. Приватні школи вже рухаються цим шляхом, хоч і досить повільно.
Боря Трамп
Для Згодний: І я радий, як теля без цицьки!
Коментувати
Батьки
В нас освіта не безкоштовна. Батьки постійно утримують школи, роблять ремонти, здають у фонд школи та класів, купують підручники, друковані спец. зошити, здають гроші на всякі олімпіади і усі забаганки школи. Нічого безоплатного не бачимо. Тільки порушення Конституції. Про репетиторів вже мовчу.
Evgeniya Zaharchenko
Автор не запропонував механізму, як платити за освіту, за кого платити, а за кого - ні, з якого класу починати вносити плату чи за які предмети чи в яких школах? А насправді усе легко - вводиться формула "гроші ходять за дитиною", батьки, обираючи заклад, тим самим приносять кошти у заклад. Усе вже давно придумано, не треба вигадувати велосипед.
Євгенія Захарченко
Автор не запропонував механізму, як платити заповіту, за кого платити, аза кого - ні, з якого класу починати вносити плату вища які предмети чи яких школах? А насправді усе легко - вводиться формула "гроші ходять за дитиною", батьки, обираючи заклад, тим самим приносять кошти. Усе вже давно придумано, не треба вигадувати велосипед.
Доцентнетупой
Платна освіта в країні поголовної бідності не виведе Україну з економічної прірви. Університети нині перетворилися на підприємтсва із заробляння грошей. Деградація повна! Все купляється і все продається. Парадокс української освіти в тому, що студент платить гроші, а одержувати якісні знання не хоче. Немає стимулу й у викладачів давати знання. Має місце суцільна імітація навчання, як з боку викладачів, так з боку і студентів. "Платні навчальні послуги" сприймаються як необхідність обовязково поставити "платнику" хоча б задовільну оцінку. Виганяти тих, хто вчитися не може (а їх 90%) -- рубати сук, на якому сидиш. Вища освіта (формальна) в Україні має бути безкоштовною для студента. Але конкурс на неї має бути високим. Не здатний вчитися - іди працювати. Або одержуй неформальну освіту. Мережа таких закладів теж повинна бути, щоб забрати дітей з вулиці.
Taras Lyutyy
Автор хайпонув на заголовку. Хоч в тексті думки куди більш помірковані. Зараз автора почнуть звинувачувати в тому, про що він не говорив. Та все ж першим дитя разом з водою виплеснув саме автор)
за державу
Хлопцю, читай Конституцію України. Освіта має бути безкоштовна, особливо початкова і середня, якщо хочеш жити у цивілізованій державі. З вищою освітою можуть бути варіації. А свої експерименти впроваджуй у сусідів.