В. Мещеряков: принцип 80/20 – чи він працює в освіті?

Коли я уявляю, що в Міністерстві освіти і науки теж діє закон Парето, мені стає сумно. Хочеться помилятися

В. Мещеряков: принцип 80/20 – чи він працює в освіті?

Автор: Володимир Мещеряков, учитель, Харківська область.

Я не вперше порушую заборонену в Україні тему. Мене можуть зрозуміти ті, хто веде свої блоги. Хтось поставиться вороже…

Принцип 80/20 – емпіричне правило, назване на честь економіста і соціолога Вільфредо Парето (1848 – 1923). У найбільш загальному вигляді формулюється як «20 відсотків зусиль дають 80 відсотків результату, а інші 80 відсотків зусиль – лише 20 відсотків результату».

Це було не лише відкриття, що 20% людей користуються 80% багатств країни. Двигун внутрішнього згоряння також чудово підтверджує справедливість принципу 80/20: 80% енергії, що виділяється при згорянні палива, втрачається, а колесам передається лише 20% всієї енергії. Ці 20% палива дають 100% всього руху.

Але Парето визначив, що ця схема дисбалансу залишається незмінною для всіх статистичних даних. Виявилось, що схема знову і знову повторюється, причому з математичною точністю.

Одним із правонаступників Парето був професор філології із Гарварда Джордж К. Зіпф. У 1949 році він відкрив принцип найменшого зусилля. Принцип Зіпфа визначав, що ресурси (люди, товари, час, знання чи будь-яке інше джерело продукту) самоорганізуються так, щоб звести до мінімуму затрачену роботу. Таким чином, приблизно 20 – 30% будь-якого ресурсу виробляють 70 – 80% діяльності, пов’язаної з цим ресурсом. Зіпф дав наукове пояснення тому, що на робочому столі ніколи немає порядку, і виправдав безлад іншим законом: речі знаходяться настільки близько від нас, наскільки часто ми ними користуємося.

Чому Принцип Парето такий важливий? Він протирічить тому, що ми звикли вважати логічним.

Шкільні вчителі знають, що більшу частину проблем з дисципліною чи прогулами дає невелика кількість учнів. Однак після аналізу виявляється, що дисбаланс все ж виявляється більшим, ніж вони очікували. Вони напружуються, щоб працювати ефективно, але отримані результати просто шокують. Тому що в системі існує ланцюгова реакція. Розуміння принципу 80/20 дає нам тверезе бачення того, що в дійсності відбувається в оточуючому світі, зокрема, в освіті.

20% дітей використовують 80% можливостей, які надає система освіти в Україні. Інші 80% йдуть шляхом мінімального обсягу навчання: 20–30%. Але відмовитися від чотирьох п’ятих не так просто. У Законі України «Про освіту» першим принципом освітнього процесу є людиноцентризм, який об’єднує вчителів, батьків та учнів. І всі діти мають право на середню освіту, яка залишається ще досить здоровою в хворому суспільстві. І законом передбачено не скорочення мережі шкіл, а виявлення та усунення 80% факторів, що перешкоджають реалізації потреб у сфері освіти.

Восени я розмовляв з одним хорошим лікарем про імунну систему людини. Розмову він розпочав з фрази: «Я вчився на лікаря й трішечки розуміюся в медицині на районному рівні». Це викликало ще більшу повагу до нього й розуміння, що в медицині я розуміюсь ще менше.

В освіті теж не може бути багато кумирів. Тільки 20% з тих, що закінчили педагогічний вуз, трішечки розуміються на освіті. Інші – ще менше. Тобто, сам диплом дає лише перепустку до школи. А 20% випускників взагалі відсіюються на старті. Решта 60% намагаються якось пристосуватися. Частина вчителів просто висиджують стаж, який автоматично дає право кожні п’ять років отримувати категорії й надбавки до зарплати.

Але навчальний процес вимагає емпатії. І не кожний хоче і може віддавати енергію учням, у тому числі, і «розгільдяям». Тоді купуються чи беруться в оренду посади, які дозволяють забирати енергію в інших. Такі особи формують корумповану еліту.

Який директор – така і школа. Звичайно, ефективно працюють лише 20% директорів. Інші тиняються по школі, вишукуючи якісь порушення, складають звіти за спущеною формою, сумлінно виконують «вказівки» начальства, влаштовують наради, не наповнені конструктивним змістом. А головне – обожнюють господарські клопоти, які забирають багато часу й підвищують самооцінку.

Відділи, управління та департаменти освіти теж мають 20% компетентних. Інші працівники – вихідці з пересічних учителів та викладачів.

Коли я уявляю, що в Міністерстві така ж сама картина, мені стає сумно. Хочеться помилятися…

Освіта.ua
12.01.2021

Популярні блоги
В. Громовий: «миздобули» не перевелися в освіті Два основні приховані мотиви організації конкурсів – заробити грошей і виправдати своє існування
О. Халепа: дайте нарешті спокій дистанційній освіті! Дистанційне навчання -  передвісник глобальних змін в освіті, причому незворотних змін
Д. Семьонов: чи вбиває безкоштовність освіти її розвиток? Кожна інвестована в навчання гривня – це не лише користь для себе, ці гроші рухають галузь загалом
Роксана Харчук: боротьба за ЗНО з літератури необхідна Хай закриваються непотрібні псевдоуніверситети, а ЗНО – це єдиний рятунок української освіти
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Сенатор
Ще у 70-х роках минулого століття було проведено математичне моделювання наступної ситуації. Нехай є система багатьох елементів. Їх не повинно бути дуже багато, але і не дуже мало. Там діють зовсім інші закони. Цій системі було дано завдання виконати якусь роботу. Виявилось, що при виконанні роботи К.К.Д. такої системи приблизно 15-20%. Через деякий час почали періодично з системи виключати по кілька самих сильних, діючих елементи. К.К.Д. впав до 2%. Якщо ж з системи почали періодично виключати по кілька самих слабих елементи К.К.Д. зріс до 90%. Ось так-то. Рефлекс самозбереження ніхто не відміняв і не відмінить. Так закладено природою.
Володимир
Для Сенатор: Те ж саме трапилося з Японією, коли з нею попрацював Юран.
Сенатор
Для Володимир: Що-до Японії. У 1986 р. вийшла книга Владимира Цветова "Пятнадцатый камень сада Рёандзи". Якщо відкинути комуністичну мішуру, то читати цікаво. Там описується, як в той час говорили, "Японське Чудо". Як з страшенно відсталої феодальної Японії, приблизно за 30 років, утворилася передова країна у яку кожного року з усього світу приїжджали до півтори тисячі делегацій з метою вивчення досвіду. Зараз це ж відноситься і до Південної Кореї та до деяких інших східних країн. А чого ж ми досягли за 30 років? Як казав класик: "За державу обидно".
Володимир
Для Сенатор: Кожен має виробити в собі імунітет проти паскудства
Коментувати
Кетерпіл5
Стаття свідчить про низьку підготовку автора, він метафізично хоче все розкласти за принципом Парето. Такого не буває. Все це єресь: в простому класі може бути так, а в класі спецшколи - не так.... А реакція хронічного болтуна Білого тому підтвердження.
Володимир
Для Кетерпіл5: Адмінресурс привіт! В спецшколи, навіть у виправні, проводиться відбір з інших шкіл. По району, області та й по Україні картина залишиться така ж сама. Крім того, моя підготовка, викликає чорну заздрість у 80%...
Коментувати
Той, хто вболіває
В житті, на жаль, ті, хто не дуже компетентний, дуже вдало влаштовуються. Витягають свої близьких, дітей, друзів. І вони вже панують у світі. Гноблять тих, що трошки розуміються в якійсь галузі. Вони представляють себе у дуже гарному світлі, їх підтримують їхні такі ж друзі. А ті 20 компетентних працюють, розраджують себе, як вміють, розуміють, що поїзд пішов. І нема на то ради.
Володимир
Для Той, хто вболіває: Борітеся - поборете!
Коментувати
Владимир Белый
Автору великий респект. Лише не варто впадати у стан суму, бо вже одна можливість до того, що такі думки отримують можливість до публічного поширення є імпульсом до переходу системи освіти на вищій рівень своєї самоорганізації.
Володимир
Для Владимир Белый: Дякую! Але я вже давно впав у стан суму і туги за тією якісною освітою, яку я отримав свого часу. Ця зухвала публікація - запрошення до дискусії. Схоже, новий міністр налаштований на конструктивні зміни.
Аскет
Для Володимир: Новий міністр налаштований не серйозні зміни ???!!! Ви це серйозно ??? Хм... Навіть не знаю чого у вас більше - наївності , глупоти чи бажання вислужитися???
Коментувати
Сенатор
Спасибі за статтю. В дійсності все так і є. Колись, як буде бажання, розповім про одне математичне моделювання роботи системи будь-яких елементів яке було проведене ще у 70-х роках минулого століття. Результати вражаючі.
Володимир
Для Сенатор: Це буде цікаво.
Коментувати
Анна
Экономика, социология, филология - псевдонауки. И физику должно быть зазорно у них учиться. А если у какого-либо механизма (явления) низкий КПД - нужно его повысить - уменьшаем трение, изменяем форму и материал деталей, используем смазку и топливо высокого качества (на социум тоже можно спроецировать) - а не складываем лапки и констатируем факт. Конечно, если данная бандура уж очень стара - проще отнести её на свалку и не морочить себе ... (поменять профессию).
Володимир
Для Анна: А Юран?
Коментувати
Семен
Друже Мещеряков, Ви ,певно ,гарна людина. Але трішки наівні. Принцип Парето видуманий на конкретному аналізі, певних справах, а Ви його поширююте на все? Куди воно ніяк не лізе. Дуже багато залежить від державного устрою, соціальноі політики. А вона не державницька, антинародна. Ось і 80/20 ....
Володимир
Для Семен: Не наївний. Аналітик. Можливо, досвід Юрана Вас переконає?
Коментувати
Сандомир
Навіть не знаючи теорії Парето спостерігав у практичному житті те саме,що Ви описали,може відсотки трохи інші в ту чи іншу сторону. Цікаво б було довідатися, а як ця проблема виглядає у благополучних крахнах? Урівноважити ситуацію може допомогти тільки підвищення рівня моральності, а з цим,як Ви знаєте, у нас ще більші проблеми. Зрештою усі пристосуються і вийдуть на щось середнє, адже сумління нас вже давно не гризе, так що усе буде гаразд. Як жили в брехливому суспільстві, так і житимемо.Якщо генпрокурор, совість і честь правди бреше, то що дивуватися з нас, простих смертних.
Володимир
Для Сандомир: Я не простий смертний. Тому й показую зуби. Банда теж багато чого боїться. Мої публікації більше двох років не пропускали. Можливо, новий міністр зняв цензуру...
:)
Для Володимир: Ви ще й гуморист: "Можливо, новий міністр зняв цензуру..." Чи Вам приємно пофантазувати, що от про Вас взяв і дізнався міністр, уявили, що він почитав навіть Ваши опуси. Так, сам міністр власною персоною взяв Ваши тексти ..., і його ясновельможність відмінила щодо Вас особисто й до цього не існуючу цензуру :) Будьте ближче до реальності :) :) П.С. для інформації, публікації інколи не пропускають, бо в них суцільні дурниці.
Володимир
Для :) Що я гуморист - знають всі мої знайомі. Але моя публікація на серйозну й нагальну тему, яка надзвичайно близька до реальності. Міністр мені не надсилав рецензію на публікацію, тому його реакції не знаю. Знаю, що в міністерстві є штат клерків, які присвоїли собі право визначати, що є дурницею, а що хвалою системі тотальної корупції. І вони, сидячи на "солоденьких" посадах, штампують відписки з глибини шахти свого інтелекту. Можливо, міністр почав чистити міністерство від 80%
Коментувати