В. Громовий: в освіті совкові маразми лише примножилися

В освіті не просто збереглися, а і стократ примножилися радянська показуха та імітаторство

В. Громовий: в освіті совкові маразми лише примножилися

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Як припинити зливати «пальне» в педагогічній лісосмузі та пхати сіно в бензобак?

Ми вже забули про маразми радянської системи, які зрештою призвели до краху соціалістичної економіки.

Якщо на радянських автобазах водієві платили за кількістю «ходок», для того щоб мати нормальну зарплату, треба було «намотати» кілометраж. Для цього слід було:

1. Домовитись, щоб табельниця поставила більше ходок.

2. Не переобтяжувати себе ощадливим використанням пального.

3. Злити з бака в придорожню канаву не використану солярку чи бензин, щоб не спалитись і «виправдати» накручений пробіг.

(Діяв принцип: продати не можна вилити. Бо солярка нікому і даром тоді не була потрібна).

Якщо швейні чи взуттєві фабрики – тоді просто «гнали план», як наслідок, магазини були завалені неякісним одягом і взуттям, яке практично ніхто не купував, бо всі «ганялись за імпортом».

Якщо була диспропорція в цінах – білим хлібом годували свиней…

В економіці ринок усе розставив на свої місця. Ну не все, бо в нас кланово-олігархічна модель економіки, але принаймні очевидні абсурди зникли.

А от в освітній сфері совкові маразми не тільки не зникли, а і всіляко примножились.

Ми вперто продовжуємо «гнати план»: 100% українських учнів отримують раніше атестат, а тепер свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти. Другорічників у нас давно вже не існує, усі оцінки позитивні, а пороговий бал «склав — не склав» ЗНО на межі сліпого вгадування.

80% випускників шкіл продовжують «здобувати» вищу освіту. Нікого не хвилює те, що дві третини з них фактично мають свідоцтво про нездобуту повну загальну середню освіту й абсолютно неспроможні опановувати університетську премудрість.

Ми зберігаємо поурочну оплату праці вчителя. Якщо платять за «години», то, звісно, усім цих «годин» не вистачатиме, буде йти війна за «години» і завданням №1 буде зробити запис про проведені (а іноді й не проведені) уроки в журналі ручкою з пастою одного відтінку.

Ми вперто тримаємось за радянський гібрид слона і носорога школу І-ІІІ ступенів, створення якого було одним із проявів гігантоманії в країні Рад. Як наслідок, «маємо, що маємо»: розтягнуту на 12 років початкову школу, яка є абсолютно нефункціональною.

Ми навіть у старшій школі досі позбавляємо учнів можливості вибору предметів. «Їж, що дають», — досі діє принцип радянського «общепита» замість забезпечення індивідуального освітнього меню.

Радянська вертикаль управління, МОНоцетрованість і начальникоцентрованість – наше фсьо! Як наслідок, дика забюрократизованість і несвобода у всьому сковує по руках і ногам сили змін.

Ми давно вже не ведемо «битви за урожай», забули про соціалістичне змагання й уявлення не маємо, який передовий комбайнер скільки намолотив зерна, але в освітній сфері зберігаються усі ці «намолоти» з кавалькади заходів, предметних олімпіад та шкіл року, помножені на новітні рейтинги ЗНО, «псевдопортфоліо» з перпедосами (передовим педагогічним досвідом), сертифікації передовиків-учителів тощо.

В освіті не просто збереглись, а і стократ примножились радянська показуха та імітаторство, псевдозаходи та відверта брехня… Тільки тепер це все називається піаром, з головним принципом «реформування»: робити лише те, що «приречене на популярність». Тому, замість розпіареної НУШ, на практиці у нас виходить розцяцькована СРУШ (стара радянсько-українська школа).

Наприклад, щойно прийнятий стандарт вчителя звучить, як витвір ненаукової фантастики на кшталт програми побудови комунізму новою радянською людиною в «одній окремо взятій країні, яку не шкода».

Не відбувся в українській освіті й педагогічний «лєнінопад». Ми досі, наприклад, банальні досягнення радянської НКВДшної педагогіки безпритульності видаємо за вершину світової педагогічної думки.

P.S. Знаю, як реально реформувати українську шкільну освіту... Продам своє «ноу-хау» відповідальним політикам. Дорого! У вигляді дорожньої карти, сценарію розвитку, програми, «підручника (настільної книги) реформатора освіти» чи концепції.

Ви знаєте, як мене знайти.

P.S.S. Усі, хто читає мою ФБ-сторінку упродовж останніх десяти років, добре знають моє бачення шляхів прориву у майбутнє нашої школи.

Оригінал

Освіта.ua
04.01.2021

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Лестер
У меня вопрос : почему самоустранились от образовательных проблем депутаты из Комиссии ВРУ во главе из Господином Бабаком. Ни слуху ни духу! Ни пользы - ни вреда!! За почти два года деятельности - ни одной толковой вещи не принято на пользу школы или университета. Пустобрехи яловые, вот почему такие , как громовой и патякают что попало.
Моро
Для Лестер: Потому что бабаки ничего не решают. Как МВФ с Америкой скажут- так в украинской колонии и будет! А о Верховной Раде хорошо сказал Кузьма,что надо делать с депутатами( за что его и убрали)
Електрон
Бабак за ці рокині ні разу не побував в жодній школі чи профтехі, навіть боіться до вузу виіхати ... Академіі наук боіться, як чорт ладану.
Тарас
Для Моро: Забув про Сороса дур4чок написать. Та вже ж твої Єрмаки при владі, МВФ грошей не дає
Коментувати
Тарас
авторитет це аргумент кримінальщиків. Діти різні і для когось я авторитет бо він знаходить моє прізвище на сайті відомого московського вишу з приписом "Назва наукової роботи засекречена". А для когось я нікчема бо не навчився 4 поверховим матом оперувати. У кожного свої авторитети
Study
Для Тарас: дядя, Вы о чем?
Батьки з совка
Авторитет (нем. Autorität, от лат. auctoritas — «власть, влияние»): в общем смысле: общепризнанное значение, влияние, власть; в узком — влияние какого-либо лица, основанное на занимаемом им положении, должности, статусе и так далее. Влияние, побуждающее уважение к лицу, основанное на его выдающейся и признанной мудрости, знаниях, нравственных достоинствах, жизненном опыте. У В. И. Даля в словаре, Авторитет — свидетельство или мнение известного человека в деле науки, принимаемое слепо, на веру, без поверки и рассуждений[1]. Стидно не знати...
Тарас
Для Батьки з совка: совковий ви наш. В науці сліпо вірити автритетам це остання справа. Галілей, Ньютон, Ейнштейн тому і просунули наукущо не вірили авторитетеам. Ну а в кримінальному середовищі слово авторитета закон. Я навчаю по іннету дітей по усьому світу, мої учні викладають в солідних наукових центрах США, Китаю, Німеччини. Але для люпмен-учня я ніколи не буду авторитетом. І я не намагаюсь їм бути
Коментувати
Марченко С.
Оці експерти - Громові і к‘ своіми новаціями нагадують активістів у табірному бараку. Все щось поліпшують... Але немає головного : як звільнитись із неволі, як вирватись із олгархічноі бідності, нерівності? Бо всі оці атестаціі, сертифікаціі, назяви, зно, дпа, мони , шмони і т, п. - це димзавіса. Ніхто не вникає в суть: куди йде краіна, яка стратегія, під неі який зміст навчання,навчальна база, ставлення до вчителя , житло і т.п. Краіна мусить змінити вектор розвитку, жити своім розумом , дбати за людину, а не за інтереси Ахметки чи Пороха із Коломойськими із іхніми охоронниками із нацкорпусів.
Марина
Для Марченко С.: коментар глобальний , дає відповідь на глобальне питання- що діяти! Але як це зробити - практично дуже важко !
Прометей
Прометей: раджу всім прочитати і задуматись , якщо є чим
Коментувати
Тарас
Основна проблема школи - відсутність мотивації учня. Друга проблема школи - люпмен учень може зривати уроки і нічого йому не буде. У колеги був випадок коли на уроці один роздягнувся догола і ... стукав по столі перед учителькою. Позвали директора. А мені жарко -відповіло бидло- чому у клас кондиціонера не поставили? І нічого йому не було - виховна бесіда. Колись за 2 бали при учнях такий непотріб погрожував мене перестріти і зарізати. Написав заяву в міліцію. Приїхав через тиждень з дитячої кімнати а його батьки не прийшли. Міліціонер каже - без батьків я не можу проводити з ним бесіду. Дойшли до ручки в освіті. При Союзі за таке в колонію загримів би. І мотивація там була 10 -20 чоловік на місце в виші, а не вступив - гайда на ферму при -20 гній вилами грузити на прицеп. потужна мотивація
))
Для Тарас: у учителя нет авторитета. Если бы он был нормальный, дети слушали бы на уроках.
BBNN
для )): то якщо ви працюєте в школі то як ви створили свій авторитет - мабуть танцюєте на уроках та заглядаєте учневі до рота!!!!
))
В мене інша сфера. І я працюю, а не б’ю байдики на роботі. А вчителі звикли у всьому сподіватися на батьків. Тому вони навіть на мінімалку не заслуговують.
Коментувати
Кока
А тебя не надо погонять дрыном, чтобы не писал чего ни попадя? Неужели всю жизнь парторторгом был?
))
Для Кока: меня не надо! Я в свое время получил высшее образование без репетиторов! И тогда в школе учили! А в, если не хотите работать, шуруйте на производство, работайте физически!
Коментувати
))
Уважаемый пан Громовой! Вы, наверное, при совке учились и получили высшее образование? Скажите спасибо, что Вас научила школа, а не родители дома! Современных педагогов родители скоро дрыном будут гонять, чтоб работали, как положено! Ты смотри, совок его не устраивает.
Сонце
Демократія в діі- всі критичні пости проти Громового забілюють, а похвальба подається чорним. Ганьба!
Забалка
Всі ми совки, відсталі деградати. І лише месія новоявлений - вітя громовий нас просвітить, навчить і поведе в майбутнє. Щиро вклоняємося його пустій величі...
Горбань
Мене прийняли його помічники, які потім повідомили, що проект передали у комісію з розробки нового закону. Впевнений, що там його викинули у смітник.
Клотрімазол
Для Горбань: ваші дикі ідеі саме такоі оцінки і вимагали.
Коментувати
Горбань
Шановний Вікторе Володимировичу! Вважаю, що Ваші прекрасні напрацювання щодо виходу шкільної освіти з кризи владі не потрібні, бо якби були потрібні, то самі б до Вас звернулися. Поділюся досвідом. Коли у Верховній Раді з’явилася "Самопоміч", то мені здалося, що це не олігархічна сила, на чолі якої мудрі патріотичні лідери. Я розробив проект закону про середню освіту, у якому передбачав: виборність всіх керівних посад починаючи з школи і до міністра, звільнення директора від господарських функцій, відміну обов’язкової середньої освіти і надання педраді права відраховувати деструктивних учнів, кардинальну зміну порядку атестації, збільшення кількості кваліфікаційних категорій для кращого стимулювання вчителів та ще багато чого необхідного і корисного. Проект повіз сам у Київ до народного депутата від "Самопомічі", члена Комітету з питань освіти і науки, бо сподівався на конструктивний діалог з ним.
Квартал 100
Для Горбань: Самопоміч, як і Голос- це проект Сороса , в якому беруть участь грантоіди, експерти , громадські діячі - всі рукожопі шкідники
Коментувати
Забалка
Вираз - освітній експерт не точний! Точніше- агент розвалу украінськоі освіти. Але що цікаво- при квіту і грині навіть ці грантоіди громового на роботу не брали.... Чому!? Бо це - дупель пусто!
Алла
Дуже жаль, що такі професіонали та фанати своєї справи як В. Громовий не очолюють МОН. Згадую навчання в гімназії, директором якої був В.Громовий. Це був свіжий ковток повітря для учнів та переформатування освітнього процесу, а це були 90- ті роки і такого бачення не було ще тоді у радянських школах нашого міста. Дякую Вам В.В. Громовий.
Кіров с.
Для Алла: це написав сам Громовий- ха , ха!
Для Алла:
Ваш коментар з точки зору психології є брехливим. Вдячні учні не закінчували би його фразою "Дякую Вам В.В. Громовий", а принаймні написали би "Дякую Вам, Вікторе Володимировичу". Похвала не спрацювала. Наступного разу будьте уважніші.
Коментувати
Горбань
Уточнення. За Сталіна показухи в освіті не було, бо навіть 7-річка не була обов’язковою. Моя односельчанка просиділа 3 роки у першому класі, але читати так і не навчилася - її відрахували з школи назавжди. Була практика відрахування з школи на якийсь період за негідну поведінку. Показуха почалася за Хрущова, а особливо розквітнула, коли "корєш" Брєжнєва Трапезников став завідуючим відділом науки і навчальних закладів ЦК КПРС. Зробили просто: заборонили з "двійками" переводити до наступного класу і вчителі, щоб швидше звільнитися від безнадійних учнів, перестали "2" ставити. Нині, дякуючи Кременю, з "1", "2", "3" переводити можна, але їх заборонили ставити. Влада робить все, щоб духу справедливості у школах і близько не було. Невже міністру важко дозволити вчителям ставити "двійки"?
Тарас
Для Горбань: Толку з тих 2. Атестат все одно видають хоч там і всі 2
Марія Примакіна
Хто сказав, що 1 і 2 ставити заборонили? Брехня! Це ваші директори лапшу вам на вуха вішають, щоб покращити показники. Це і є совок.
Коментувати
Єлисаведград- Кісм
Якщо такі , як цей самопроголошений пан експерт , прийдуть до влади, то освіту чекають танталові муки... Іхній принцип: не знаю що , не знаю як , але все не так! Собі ніколи не раді.Нічого ніхто особисто не досяг. Ненавидять успіхи других,з приниженням ставляться до історіі, нехтують своім вітчизняним, з рабською покорою ставляться до чужого( з грішми). Готові за 30 срібляків колошматити все святе. Оце і є колективний портрет таких, як пан Громовий. Отака і ціна ім усім...
Юрій
То в чому він ЕКСПЕРТ?Хто його знає?Ковтунець?Мабуть, претендує стати ще одним директором чергового директорату і ганяти повітря «реформі»
Інна
Ми були на домашньому навчанні півроку.З січня вирішили ,що син піде в школу.4 клас.Зауваження вчительки на контрольних він не стільки клітинок відступив,паста не того кольору.Не розумію для чого ці вимоги у 4 класі?Замість радощів від знань одвічна напруга і рахунок клітинок.Для дівчаток це ще як ні як,а для хлопців цього віку взагалі відбиває бажання щось вчити.Бо головне не знання,а однаковий колір пасти.
Прокіп Свиридович Сєрков
Для Інна: Я розумію, про що йдеться. Діти є діти. Тільки коли дитина збирається писати пастою зеленого чи яскраво-бузкового кольору, то це те саме, коли дома вона буде сьорбати суп не ложкою, а чим-попало. Потерпить це мама? Ніколи. А от в школі це вже буде позбавлення радощів навчання. Коли дитина буде в чернетці вирішувати приклади й писати будь-якою пастою, жоден вчитель не зробить зауваження. Проте коли в зошиті, тим більше у контрольному - то, мамо, вже вибачайте, бо треба зробити як потрібно. Бо попереду в дитини ціле життя, і в цьому житті багато-чого регламентованого. Коли сина вигонять з роботи через нехлюйство, що скажете? "Та ще в школі його ні до чого не привчили"
Марія Примакіна
Для Прокіп. Згодна на 100%. За логікою Інни може тоді й хірургу після операції можна зашивати звичайними швейними нитками, а не спеціальними?
Коментувати
Шевчук
Громовий про автобазу і бензин в посадку пише, а про квартири для вчителя, безкоштовне навчання в інституті,лікування, стипендію, путівки за копійки в Крим ....А ще кабінети фізики і хіміі, спортзали і тири укомплектовані... Безкоштовне харчування дітей....Дитсадки без черг ... Тож , громовий, не наводьте тінь на плетінь! Не обманюйте молодь!
Для Шевчук:
Звідки йому це знати? Він у той час займався пошуком імпортного взуття і думає, що інші теж це робили.
Коментувати
Володимир
Так, примножилися і помножилися на коефіцієнт корумпованості від 1,5 до 7,3.
VVTT
Ну та за десять років можно ж було, щось змінити в освіті, а так тільки публікації та переливання з пустого в порожнє, а те, що пропонуєте перероблене совкове, але названо модніми словами...
Віктор Логвін
все вірно, тільки головного не вистачає - ЧОМУ в Україні продовжує існувати школа створена Сталіним і ЧОМУ рецепти В. Громового залишаться незатребуваними. Причина в тому, що на місці зруйнованого соціалістичного устрою в Україні було побудовано устрій феодальний (з елементами ринкової економіки), і дивно було б якби нові феодали, князьки і монархи зруйнували такий чудовий інструмент управління і маніпуляції суспільством. Це ж так зручно бризкати демократичною телевізійною слиною і одночасно мати можливість шикувати мільйони у радянські шеренги "делай раз, делай два".
Vlad
Для Віктор Логвін: Був не соціалістичний устрій, а феодальний під назвою соціалізм.
Коментувати