С. Захарін: де доповідь про якість вищої освіти в Україні?

НАЗЯВО має щороку оприлюднювати доповідь про якість вищої освіти та звіт про власну діяльність

С. Захарін: де доповідь про якість вищої освіти в Україні?

Автор: Сергій Захарін, доктор економічних наук, професор, голова ГО «Науково-дослідний інститут економічного розвитку», керівник патронатної служби міністра освіти і науки України.

Нині дуже багато говорять про якість вищої освіти. Немає браку у експертах, які не підготували жодної наукової праці, натомість часто-густо гомонять про своє бачення «якісної» (або «неякісної») роботи системи вищої освіти. Натомість мало хто знає, що в нашій державі функціонує юридична особа, яка отримує чималенькі бюджетні кошти задля підготовки повноцінної доповіді про якість вищої освіти.

Давайте читати закон.

Відповідно до пункту 2 статті 17 Закону України «Про вищу освіту», Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Положенням пункту 2 статті 18 Закону України «Про вищу освіту» закріплено, що Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про власну діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та направляє зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та закладам вищої освіти для їх обговорення та належного реагування.

Аналогічна вимога міститься у пункті 9 Статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 р. № 244 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 761).

Із вказаних правових приписів випливає, що юридична особа публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» зобов’язана:

  • готувати та оприлюднювати доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства;
  • готувати та оприлюднювати звіт про власну діяльність;
  • формувати пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти;
  • готувати, оприлюднювати та формувати зазначені документи щорічно (тобто, щонайменше один раз на рік);
  • направляти зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та закладам вищої освіти для їх обговорення та належного реагування.

Автор цих рядків, начитавшись у соціальних мережах різноманітних «експертних думок» про якість вищої освіти, вирішив поцікавитися думкою тих людей, які мають піклуватися про цю якість, як-то кажуть, на професійній основі. На жаль, на офіційному сайті юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» не розміщено жодної доповіді про якість вищої освіти в Україні. Ба більше – не розміщено навіть простої аналітики про цю саму якість.

У зв’язку з цим у жовтні 2020 р. на адресу юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» було направлено інформаційний запит про надання текстів Доповіді про якість вищої освіти в Україні, а також Звітів про власну діяльність.

Відповідь виявилася вкрай дивною.

У листі юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» № 1097 від 30.10.2020 за підписом Голови Сергія Квіта вказано (орфографію та пунктуацію збережено – С. З.): «Чинний склад Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 року № 1063-р. Зазначимо, що при зміні керівництва Національного агентства та його секретаріату у 2019 році, встановлено відсутність документів про діяльність Національного агентства за 2015-2018 роки. Тому запитувана Вами інформація та відповідні документи про діяльність Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2015-2018 роки відсутні».

Давайте розмірковувати логічно. Якщо вірити Єдиному державному реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, юридична особа публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» (код ЄДРПОУ 40927307) функціонує з 31 жовтня 2016 року. Державний бюджет повноцінно фінансував основну (статутну) діяльність вказаної юридичної особи у 2017, 2018 та 2019 роках, а також продовжує фінансувати у 2020-му. Зокрема, у 2019 р. – на суму 22,1 млн грн, за дев’ять місяців (січень-вересень) 2020 р. – на суму 21,9 млн грн, більшість з цих коштів спрямовується на виплату заробітної плати керівництву та співробітникам агенції.

Таким чином, починаючи з 2017 року, юридична особа публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» має зобов’язання перед державою, суспільством і платниками податків щорічно готувати та оприлюднювати доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, а також звіт про власну діяльність.

Виходить, що платники податків у 2016, 2017 у 2018 роках оплачували створення певних документів – доповідей про якість вищої освіти в Україні та Звітів про власну діяльність. Одначе вказані доповіді та звіти за 2016, 2017 та 2018 роки з якихось невідомих причин відсутні. Значить, наші кошти було розбазарено? А фактично – вкрадено?

Також було б цікаво дізнатися: якщо документи відсутні – то з яких причин і хто в цьому винен?

У листі вказано, що «чинний склад Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 року № 1063-р». Можливо, Сергій Квіт натякає на те, що він не може нести відповідальність за події, які сталися до виходу у світ вказаного розпорядження? Натомість запит було подано не до «чинного складу» або «очільника чинного складу», а до юридичної особи публічного права. Якщо юридична особа публічного права функціонувала у 2016, 2017 та 2018 роках і отримувала відповідне бюджетне фінансування – відповідно, саме ця особа повинна мати у своєму розпорядженні документи, які вже оплачені коштом державного бюджету.

Що робити, якщо у юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» немає певних документів, які вона повинна була створити і створення яких оплачені коштом платників податків? На мій погляд, керівник юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти», виявивши відсутність певних документів, повинен видати розпорядження (або доручення) їх виготовити, навіть не дивлячись на те, що такі документи було не виготовлено буцімто не з його вини. Коли саме було призначено чинний склад агентства – зовсім неважливо, оскільки обов’язок з підготовки та оприлюднення Доповіді про якість вищої освіти в України покладено не на «склад агентства» (сукупність особистостей), а на саме «агентство» (юридична особа).

Але найцікавіше – попереду.

Виявляється, доповіді про якість вищої освіти в Україні за 2019 рік (тобто за період, коли «чинний склад» вже повноцінно працював, а Голова агентства та його заступники вже отримували захмарні заробітні плати) – також немає.

Ось що написано у вже згаданому листі юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» № 1097 від 30.10.2020 за підписом Голови Сергія Квіта: «Додатково повідомляємо, що Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти на своєму офіційному сайті опубліковано річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік… У зазначеному документі міститься інформація про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства та звітна інформація про власну діяльність Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти».

Сергій Квіт не збрехав: справді, на сайті згаданої юридичної особи публічного права розміщено Річний звіт за 2019 рік.

Якщо вірити С.Квіту, юридична особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» не готувала окремого документу під назвою «Доповідь про якість вищої освіти в Україні за 2019 рік», натомість оприлюднила відомості про якість вищої освіти в Україні у Звіті про власну діяльність.

Але давайте норму закону, як-то кажуть, читати вдумливо. Ми вже цитували: «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про власну діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та направляє зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та закладам вищої освіти для їх обговорення та належного реагування». Із цього припису випливає, що доповідь та звіт – це два різних документи, оскільки вони перераховані через кому.

Особисто мені логіка законодавця цілком зрозуміла: доповідь – це документ, у якому викладаються результати інформаційної, моніторингової, аналітичної та прогнозної роботи юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» у сфері забезпечення якості вищої освіти, а звіт – це документ, який описує результати роботи вказаної юридичної особи публічного права як певної формальної організації (управління, кадри, фінанси, зарплати, премії, надбавки, гонорари, відрядження, закупівлі, майно, оренда, ремонти, тендери, рішення, протоколи тощо).

Виходить, платники податків оплатили юридичній особі публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» створення двох документів – доповіді і звіту, натомість ця юридична особа самочинно ухвалила рішення створити лише один документ під назвою «Звіт…», і оголосила при цьому, що «Звіт…» фактично є і звітом, і доповіддю одночасно.

На мій погляд, має місце банальне невиконання службових обов’язків.

Немає нормативно-правового акту, яким би було встановлено методичні рекомендації з підготовки доповіді про якість вищої освіти. Відтак, юридична особа публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти» може цей документ формувати на власний розсуд. Вказана юридична особа пішла ще далі: вона взагалі вирішила не готувати жодної доповіді.

Вважаю, бездіяльність юридичної особи публічного права є незаконною, а тому до її засновника – Кабінету Міністрів України – було направлено відповідну скаргу. Дивно, але цю скаргу згодом спрямували для розгляду по суті до юридичної особи публічного права «Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти». У листі № 1128 від 16.11.2020 за підписом Голови Сергія Квіта вказано (орфографія, пунктуація та стилістика збережені – С.З): «…Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти не наділене повноваженнями розгляду скарг громадян на дії, або бездіяльність Національного агентства, як колегіального органу, у порядку визначеному Законом України «Про звернення громадян», оскільки вищі органи управління, або посадові особи яким може бути подано скаргу відсутні… Проведення службових перевірок із зазначеного Вами питань не є можливим, з огляду на те, що у Національного агентства відсутні підстави для проведення службової перевірки (службового розслідування), оскільки перевірка щодо встановлення фактів відсутності документів про діяльність Національного агентства за 2015-2018 роки, проводилась. І факт їх відсутності встановлено. Причини відсутності зазначених документів невідомі».

Цікаво, що цей текст підписав доктор філологічних наук…

На мій погляд, профільний парламентський комітет, Рахункова палата України та Держаудитслужба мають призначити відповідні перевірки та поставити просте питання: «Чому досі не підготовлено жодної Доповіді про якість вищої освіти – у той час, коли створення таких Доповідей прямо передбачено у законі, а також було оплачено коштом платників податків?»

Ми думали, що після «повноцінного запуску» НАЗЯВО зможемо нарешті зрозуміти ключові вектори боротьби за якість вищої освіти в Україні. Ми думали, що для «чинного складу» НАЗЯВО якість вищої освіти – то сенс життя та зміст служіння. Ми думали, що незалежність, про яку так багато говорять «агенти змін» та «провідники європейських цінностей» - це дієвий інструмент забезпечення якісної роботи самої НАЗЯВО. Виявляється, ми помилялися…

…Автор цих рядків на пропозицію С. Квіта почав уважно читати документ «Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік». Рецензія на цю фундаментальну працю – незабаром.

P.S. У цій статті відображено лише позицію автора. Висновки та фактичні твердження, наведені у цій статті, не відображають позиції державних органів, установ, організацій.

Освіта.ua
20.11.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
за державу
Тут можна погодитись, такі звіти повинні бути щорічними і у відкритому доступі.