А. Пуртова: чому школярі не знають базової математики?

Старе не працює, а нічого нового і більш ефективного нам за 29 років створити не вдалося

А. Пуртова: чому школярі не знають базової математики?

Автор: Анна Пуртова, народний депутат України, Голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету.

Президент оголосив 2020/21 навчальний рік Роком математики. У яких стартових умовах ми розпочинаємо роботу над ефективною математичною освітою українських школярів?

Результати тестування PISA-2018 розвіяли міф про «сильну пострадянську математичну школу». Дослідження навичок 15-річних підлітків, яке раз на три роки проводить Організація економічного співробітництва та розвитку, показало: старе не працює, а нічого нового і більш ефективного нам за роки незалежності створити не вдалося.

Кілька красномовних фактів із дослідження:

  • 36% українських підлітків не досягають базового рівня знань з математики. Ідеться не про складні математичні задачі, а про логіку, відсоткові співвідношення, дроби… Тобто ті математичні операції, які нам потрібні в щоденному вжитку.
  • Базового рівня з читання не досягає 25,9% школярів, з природничих наук – 26,4%. Кожен четвертий учень в Україні має низький рівень читацької, математичної та природничої грамотності, причому ситуація з математикою є найгіршою.
  • Учні міських гімназій і ліцеїв на 2,5 роки випереджають за рівнем знань своїх однолітків із сіл і селищ.
  • Найвищий рівень математичних навичок – у країнах Азії: Китаї, Сінгапурі, Гонконгу, Тайвані, Японії і Південній Кореї. Серед європейських країн – у Естонії, Нідерландах і Польщі. Естонія та її освітнє диво варті окремого аналізу.

Стан математичної освіти в Україні турбує мене і як політика, і як маму. Я впевнена на 100%: пристрасть до предмета починається в першу чергу не зі здібностей, а з учителя та його професійного таланту, віри в дитину і здатності захопити своїм предметом.

Я люблю математику, хоча й зараз із тремтінням згадую ночі з підручником Сканаві до 4-ї години ранку. Завдяки вчителю я й досі зможу виконати багато завдань з нього.

Але ми не можемо підміняти професійним талантом учителя необхідність системних перетворень. Чому математична освіта опинилася в такому стані? Я виділила декілька ключових причин:

  • нерівність доступу до освіти в Україні. Діти з великих міст мають набагато більше можливостей, ніж діти з невеликих селищ, де почасти математику, хімію і фізкультуру може викладати один учитель;
  • низький престиж професії вчителя. Понад 50% українських учителів – пенсійного або передпенсійного віку. Молодь не надто квапиться до професії. Через кілька років з такою динамікою ми говоритимемо не про брак вмотивованих учителів, а про брак учителів у принципі. У цій сфері як ніде потрібна державна стратегія залучення молоді до професії та забезпечення вчителів гідними умовами праці;
  • «гуманітаризація» освіти. Ми звідусіль чуємо, що за нас усе зроблять машини, що до 2030-го року зникне понад 40% професій і таке інше. Це дає хибне уявлення, що, окрім м’яких навичок, більше нічого не потрібно;
  • велика конкуренція за увагу дітей. Що не кажіть, але для підлітка 9–15 років математика менш цікава, аніж Tik Tok, YouTube чи Minecraft.

А які причини назвали б ви?

Освіта.ua
20.11.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ruslana
Все населення країни розуміє що працюють не для освіти, а проти, а МОН не розуміє. Це свідомі заходи для знищення освіти в країні, заходи для деградації, отупіння нації, з неграмотними легше справлятися, менше проблем
Мама
Эти соросовские грантоеды не слышат,что нужно вернуть нормальные программы,нормальные учебники!!!( Как ниже написали Ирина и Ривняння.) Хочу дождаться результатов первых НУШников на выпуске из школы.
Ирина
Я по образованию физик.У меня трое детей и двоих подтягивала и учила в школе сама,третью тоже буду...Плохие учебники по которым ребенок,без помощи взрослого,сам не может понять новую тему;мало часов на изучение темы-не успевают понять и уже переходят к следующей-в результате непонимание накапливается как снежный ком. Физика в 7 класса-это то,что старшая дочка учила в 8...Постоянное переписывание программ -скоро в 1 классе начнут учить то,что учили в 5...Зачем?-непонятно.Наверное,что бы детям было непонятно в силу возраста и это отбило желание учиться вообще. И отвратительные буквари по НУШ-по ним невозможно научиться читать вообще! Учимся по другому букварю,но кто-то же напечатал эти гадкие буквари и даже гонорар за это получил.... А потом виноваты все,кроме министерства,которое разрабатывает плохие программы и учебники.
Мама
Для Ирина: НУШ- это идиотизм!
Коментувати
Рівняння
Не займайтеся дурнею. Для того, щоб зрозуміти, чому рівень засвоєння математики упав, досить проаналізувати навчальні плани і подивитися, скільки годин на тиждень виділено на математику. Почитайте монографію «Реформування змісту загальної середньої освіти (середина 60-Х – початок 80-Х рр. ХХ століття)». Навчальній плани 1939-40 н.р : Арифметика 1 клас - 7 год., 2 кл. - 7 год., 3 кл. - 6 год., 4 кл. - 7/6 год., 5 кл. - 7 год. Алгебра,геометрія,тригонометрія: 6 кл.- 6 год., 7 кл.- 5 год., 8 кл. - 5 год., 9 кл. - 6/5 год., 10 кл.- 6 год. Грунтовну базу давали протягом 5 років навчання і це при 6-денному навчанні і не такій складній програмі, як зараз.
Witalina
Для Рівняння: І при тому, що в школу йшли діти в 7-8років, і в 1 класі розвязували приклади,задачі в межах 10 си 20 ,но не в мкжах 100. І як почали розвязувати задачі на зустрічний рух,то розвязували 2-3 тижні. А зараз одна задача,завтра іншого типу.
Коментувати
Nataliya Nataliya
А більше бавитися з програмою та її реформуванням , тоді і 2+2 не будуть знати. І у всіх буде бджілка збирати 1-2 кг меду да день. А як ще підуть у 5 років, то і цифри знати не будуть.
ольга
Пані депутатко, діти не знають не тільки математику. І це не через вчителів пенсійного віку. І до речі, сільські діти мають теж можливості бути навченими. Але є одна причина через яку знання бажають бути кращими з усіх предметів- бажання влади зробити всіх мобільними, жити в нереальному світі, забути про звичайні підручники,і все гуглити, перевести освіту нанівець.
Омс
Справа ще й в тому що при розвязуванні задач ( на приклад на відсотки) вчили мислити логічно. Тепер за формулами втрачається логіка. Радянське навчання передбачало вивчення теми, потім урок два розвязували задачі. Зараз поставте перед собою запитання що буде з дитиною яка пропустила урок і не змогла самостійно опрацювати матеріал.
Учитель
И так, получается, что дети знают плохо математику, просто потому что плохие учителя? Не обилие конкурсов и мероприятий, в которых нельзя не принят участие? (Для тех кто не знает несколько раз в неделю на школы приходят письма, в которых требуется провести очередной челлендж, флешмоб, линейку и прочее, и не провести данное мероприятие нельзя, ибо начинают бить по шапке. Но когда же проводить уроки, если в сутках всего 24 часа?). Ну и конечно же во всем виновата советская программа. Правда союза уже 30 лет как нет, и каждые несколько лет меняются программы и учебники в школах. Но во всех проблемах образования все равно, конечно же, виноваты учителя и страна советов.
Учитель
Якщо президент оголосив рік 2020- 2021 роком математики, то хай би ще й годин на її вивчення добавив. А то не встигаєш одну тему опрацювати, як вже іншу потрібно пояснювати. Любий . зуміє гучну заяву зробити і на роялі заграти.
:-)
Ути-пути. В нашей стране детям нардепов не нужно знать математику. Необходим небольшой популистский словарик и операция сложения для подсчета лавэ. Смешно, что народ ведется, что-то пишет, рассуждает.
Вчителька
пристрасть до предмета - Ви мабуть ніколи не викладали серйозні предмети. Пристрасть до предмета математики то вроджене вміння пізнавання й логічно мислити. А то получається люблю математику але не розумію її. )) І да - лозунгами обявимо рік математики якраз і покращується рівень освіти)) Так все - я мовчу.
Горбань
Для Анни Пуртової: Кризова ситуація не тільки з математикою, поговоріть з досвідченими вчителями біології - там просто жах! Перекручена програма з хімії! Програма з географії стабільна ще з радянських часів. Правильно, її ще тоді викривили - 6-класники, 11-річні діти повинні вивчати закономірності літосфери, атмосфери, гідросфери, для того, щоб у зародку знищити інтерес до цікавої науки! Невже не видно системне знищення шкільної освіти?! МОН під повним контролем масонів - ворогів України!
Горбань
Якщо автор дійсно хоче знайти причину низького математичного рівня у школярів, то нехай порівняє радянські програми і підручники і нинішні - небо і земля! Міністерство спеціально спотворило шкільний курс математики, владі потрібні дурні! Для чого нормальній людині скалярний добуток векторів? Сума перших члені геометричної прогресії? Подивіться аж коли вивчаються дійсно необхідні довжина кола і площа круга!
Вчителька
Для Горбань: та й тоді і тепер - 40% не засвоювало математику і решту фізик та хімій. Це відсоток профтеха.
Коментувати
Михайло
Як "декілька ключових причин" корелюють із ключовою тезою тексту "розвіяли міф про сильну пострадянську математичну школу"? Правильно: ніяк! Ось усе, що вам потрібно знати про цей текст
Вчитель
Кому в школі потрібна математика? 10 років вся діяльність направлена на проведення конкурсів, квестів, акцій і т.п. , які організовують всі хто тільки забажає заробити грошей і все це за рахунок навчальних годин.
Дед первачка
Согласен с Рівняння. Ваш отец- токарь и многие другие учились по отличным( в целом) программам и учебникам! Ради интереса нашёл некоторые те,старые,в электронном виде. У меня внук в 1 классе НУШ. Сравнил современный учебник и учебник Пчёлко " Арифметика"для 1 класса. Купил внуку.( Год издания 1959!Переизданный) Внуку он очень нравится!( Мне тоже). Так и учимся- в школе по одному учебнику,дома- по другому. Результат от старого учебника- отличный!
Рівняння
Дурниця. Мій батько працював токарем, зараз на пенсії. Сусіди свого сина пятикласника відправляють, щоб дід допоміг "порішати" задачі з математики. Мамі пятикласника 30 років, батькові - 33. Обоє вчилися в українській школі, а дід у "радянській". То чим була погана "радянська школа"?
Прокіп Свиридович Сєрков
Кожен розумака прагне маніпулювати цифрами. У нас останні 5 років учителів пенсійного віку в країні приблизно 16 %. Не так вже й багато попри балаканину та загальну думку. Чинними нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» до осіб передпенсійного віку належать особи за 2 роки до досягнення пенсійного віку. Раз автор пише про математику та ще й справляється зі збірником Сканаві, то хочу спитати: "Невже вчителів 58 і 59-річного віку у нас аж 34 % ?
Сенатор
Сьогодні, 20 листопада 2020 р. на 94 році життя помер заслужений учитель УРСР, народний учитель СРСР Шаталов В.Ф. Він був учителем математики і фізики (в основному, якщо я не помиляюся, фізики). Старше покоління педагогів його повинне памятати. Він був одним із засновників педагогіки співробітництва, вчителем-новатором. Його книги: "Точка опори", "Експеримент продовжується", "Педагогічна проза" були настільними книгами тих вчителів, які хотіли працювати по-новому і отримувати задоволення від своєї роботи. Його методика приносила дуже хороші результати, але вимагала колосальної віддачі як вчителя, так і учнів. Царство Небесне нашому колезі.
Микола
Для Сенатор: Шаталов - це ціла епоха,це видатний талант і світовий унікальний Педагог!!! Жалкуємо і сумуємо!!
Коментувати
Віктор Логвін
по-перше НЕ виділяв би математику в окрему проблему, а виділяння якраз і вказує на першоджерело негараздів, воно в тому, що влада і більшість громадян вважають цілком прийнятним функціонування в незалежній Україні радянської системи освіти, створеної І.В.Сталіним у 30ті роки, ніхто не ставить під сумнів доцільність вкладання в неї колосальних ресурсів, вважаючи що ну ось ще трішечки (тільки математику підмарафєтім, та меблі поміняємо) і цей іржавий шматок СРСР нарешті повезе нас у сучасність.
Вчитель
Для Віктор Логвін: для того щоб засуджувати радянську освіту, покажіть кращу Систему
Віктор Логвін
"радянська система" - в самій назві закладена брехня, бо ніяка вона не "радянська", а сталінська, її сутність у підпорядкуванні всього і вся одній людині, це працює (так сяк) у короткий проміжок воєнного часу, а довгостроково програє і призводить до розрухи і деградації, колись СРСР, зараз - системи освіти.
Михо
Да, прошлая система была такая " хреновая", что давала элементарные знания всерьёз и надолго. ( примеры достижений приводить не буду). А вот система " самостійной" Украины действительно ,с 1991 года,привела к современной разрухе и деградации. Стоит только посмотреть и послушать речи " молодых патриотов"( не всех). Сразу вспоминается " Собачье сердце".
Коментувати