Н. Слободянюк: мотивація до навчання в умовах карантину

Здається, що багато хто з педагогів не вмотивований до того, аби мотивувати своїх учнів

Н. Слободянюк: мотивація до навчання в умовах карантину

Автор: Наталія Слободянюк, ГО Демократичний альянс жінок.

В умовах «домашньо-шкільного» навчання актуалізувалося питання мотивації учнів. Опитування батьків навесні показали, що головною проблемою стала відсутність прямого контакту дітей з вчителем. Зокрема громадське опитування батьків м. Житомира виявило, що 76 % опитаних роз'яснюють своїм дітям новий матеріал.

Але комунікація вчителя з учнем несе подвійну функцію: по-перше, це фахове роз'яснення навчального матеріалу і, по-друге, психологічний контакт, який є одним з мотивуючих факторів (часто головним фактором) до вивчення предмету.

Минуло літо - а від батьків так само можна чути: «тільки висилають завдання, а я з дитиною їх роблю».

Водночас багато хто з вчителів вважають, що роблять достатньо і працюють в умовах перевантаження.

Отже, чи є комунікація вчителя з учнем (у тому числі з метою мотивації до навчання) невід'ємною та обов'язковою частиною освітньої послуги? Чи повинна школа прищеплювати любов до навчання? Чи можна цю функцію повністю перекласти на батьків в умовах тимчасового дистанційного навчання?

Якщо учень обрав інституційну форму навчання (до якої віднесено як очну, так і дистанційну), організація освітнього процесу (уроку), належить до обов'язків вчителя.

З денною очною формою все достатньо просто. Дитина приходить до школи і виконує завдання, надані вчителем. Сама по собі форма організації очного навчання вже значною мірою мотивує до навчання і полегшує виконання вчителем задач щодо проведення уроку.

Задача батьків: аби дитина прийшла у правильному настрої на урок. Задача адміністрації: донести до батьків їхні обов'язки під час освітнього процесу.

На дистанції складніше.

Стоїть задача провести урок для дитини, яка залишається в домашніх умовах. Батьки можуть спиратись на поради педагогів, але не повинні опановувати нову професію.

Ймовірно, адміністрація має знайти спосіб донести до всіх батьків форму організації освітнього процесу в нових умовах, а також рекомендації щодо участі батьків в цьому процесі.

Учитель може звернутись за допомогою до батьків, але головуючим в організації уроку має залишатись вчитель.

Синхронний (онлайн) режим навчання дозволяє створити умови, наближені до класно-урочних: вчитель отримує можливість візуально, вербально та емоційно взаємодіяти з учнями.

Якщо ж онлайн-уроків вчитель не проводить, він, імовірно, мав би піклуватись про організацію уроку в інший спосіб (телефонна розмова, листування), тобто надати чіткі роз'яснення стосовно дій учня, враховуючи рекомендовані часові обмеження щодо його навантаження.

Чи можна вважати, що освітня послуга надана (урок проведений), якщо вчитель сформував пакет навчальних матеріалів та виклав його на сайті закладу, онлайн-платформі, у месенджері?

Очевидно, що оприлюднення навчального матеріалу не є повноцінною освітньою послугою та потребує подальшої комунікації вчителя з учнем, рекомендацій щодо виконання завдань, супроводження в процесі засвоєння, заохочування до навчання. У Законі «Про освіту» немає «самостійної» форми навчання. Учитель має виступати ініціатором комунікації та знайти спосіб комунікувати з кожним учнем - це частина його роботи.

На жаль, складається враження, що багато хто з педагогів не вмотивований до того, аби мотивувати своїх учнів. У весняних листуваннях з освітянами м. Житомира ми дійшли до того, що керівники шкіл обґрунтували відсутність якісної освітньої послуги академічною свободою вчителя.

Звертаючись до тих вчителів, які ще не готові до активного застосування синхронного режиму, ще раз підкреслю: комунікація з кожним учнем (а не з сайтом чи надісланими учнями роботами) є невід'ємною та обов'язковою частиною освітнього процесу в умовах навчання з використанням дистанційних технологій. А опанування дистанційних технологій значною мірою вирішує як проблему організації комунікації, так і проблему перевантаження всіх учасників освітнього процесу.

Освіта.ua
13.11.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Tet-a-tet
У кожному класі СШ,як правило, на 30 учнів 1о вчиться, 10 слухає, і з 10 витає в своїх небесах, тобто бездарі. У всіх трьох випадках обов*язки батьків будуть різними.Очевидно, що дві третини батьків раді перекласти свої клопоти з дитиною на вчителів. Це допомагає їм зберегти обличчя, зняти з себе провину за здібності дитини, переклавши відповідальність на вчителя. Дистанційне навчання ще гостріше оголило цю проблему,яку оргзаходами не вирішиш.В давні часи її вирішували індивідуальними заняттями з вчителем, що дорого і доступне лише заможним, але й тут не було 100% ефекту.Незаможні посилали до школи до 5-6 класів, а далі залучали до ремесла. Усіх стати талановитими не примусиш, є природа,генетика і вони керують по-своєму і мотивація чи немотивація вчителя тут ні до чого. Мотивація має йти від сім*ї, від родини, бо саме тут дитина живе і виховується, а школа -це лише поводир у дорослий світ. Краще б ми вчили дітей як виживати, а не примушували усіх ставати математиками та фізиками.
Вчитель хімї
Отакої, то вчителі ще мають шукати шляхи для комунікації з учнем, не учень з батьками шукає вчителя, а вчитель шукає учня! Щоб той з мамою послав його кудись, бо якщо він не виходить на звязок, або його батьки то їх повинні соціальні служби з ювенальною поліцією шукати і комунікувати з ними, а не вчитель!!! Таки мені треба змінити роботу!
Інна
Для Вчитель хімї: Таки правду Ви пишете! Може, якщо ми позвільняємося, то поприходять на наші місця такі "мудрі слободянюки", і зразу все буде якнайкраще. І всі батьки будуть щасливі, бо їхніх діточок навчатимуть такі супервчителі, які, маючи педосвіту, не змогли працювати в школі і втекла звідти аж бігом. Зате вона знає, як треба учителям працювати, і всюди суне свого довгого носа. Слободянюк, поміняймося місцями, ти в школу на моє місце, а я на твоє в громадську організацію. Будь певна, я теж умію роздавати поради і знаю, як краще. Тільки не на все маю матеріальні можливості.
Коментувати
я
Пані Слободянюк Житомира виявилося замало... Тепер повчає усіх у Всеукраїнському масштабі. Дуже важлива річ - психологія. Людська істота - соціальна. І замінити все дистанційним спілкуванням нереально. І дітям, і вчителям дуже важко. ККД дистанційної освіти все-одно буде значно нижчим від звичайної, і ваші розумні, можливо, поради тут не допоможуть. І нереально вчителеві налагодити в такому обсязі комунікацію з учнями дистанційно...
Інна
Чия б мичала, а твоя б мовчала, Слободянюк. Іди працюй у школу, а не теліпай язиком по форумах. Сидить у громадській організації, гранти відпрацьовує, меле дурниці. У громадських організаціях, звичайно, краще, ніж провести хоча б три онлайн-уроки на своїй техніці, заплативши сам за інтернет, бо в школі слабкий інтернет. Твоя стаття тільки й ряснить словами "вчитель повинен, вчитель має...." Ніхто тобі нічого не повинен. Чому ж не пишеш про те, а що вчителю повинні? Бо це ж невигідно тобі? Чому ж не працюєш учителем, якщо закінчила педінститут? Бо сама бездар, а хочеш комусь вказувати, як робити? Активістка безглузда! Не хотілося б вживати такі слова стосовно іншої людини, але стосовно тебе вживаю, бо ти, за спеціальністю вчитель, стільки бруду виливаєш на вчителів. Тільки й умієш, що повчати їх. Іди працюй у школу і стули вже рота.
Интерес
Страна уникальная! Интересно,что делает Коболев за свои 320 млн.грн. зарплаты? И Лещенко с Найемом?Из учителей сделали невесть кого! За минималку. При этом многие учителя должны эксплуатировать свою ЛИЧНУЮ технику и свой ЛИЧНЫЙ интернет. Это нормально?
Гість
Учителю оплата йде за комунікацію з учнем, а за роботу з класом. І вчитель не повинен сам будувати школу, щоб здійснювати цю комунікацію, а також за свої кошти закупати технічне забезпечення. Чи не багато Ви вимагаєте від вчителів за зарплаиу в 7-10 тисяч гривень???
Учитель
Для Гість: Харків. Нас уже спонукають за свій кошт по 1000 грн. На інтернет в кабінеті.
Коментувати
Тарас
Навіть у Києві де у всіх є інтернет директори не бажають переводити школи на дистанційку. Тому що мають відкати з столовки, "на штори" від батьків.Та і зверху КМДА тисне щоб школи не закривали бо як тоді розкрадати 1 мільярд виділений на маски, санітайзери. З 1 вересня видали 3 маски а санітайзер на кабінет і не дали. У школі вже захворіли більше 10 вчителів - 1 на інвалідності. Профспілка дере гроші і не захищає, учителі як кріпаки німі на панщину ідуть
Дарина
Конституція України. Стаття 27. Кожна людина має невід’ємне право на життя.... Обов’язок держави - захищати життя людини. Зараз ця стаття не діє? Чи на життя дітей та вчителів вона не поширюється?
Головна проблема...
дистанційного навчання - це недисциплінованість учнів, навіть тих, які у школі були добросовісними «виконавцями волі вчителя та батьків». Карантин показав, що більшість дітей не можуть самостійно самоорганізуватись, (діти звикли, що дома вони майже не навчаються, а домашні завдання часто списують у школі один у одного). Вони також не можуть зосередитись на тому, що вивчають. У школі увагу учня можна протримати 10-15 хвилин, а далі необхідно змінювати види роботи, бажано, на інтерактивні. Це інша проблема дистанційного навчання і її вчитель не може вирішити, навіть якщо дуже захоче. Вочевидь, що більшість батьків не можуть вплинути на дітей, навіть тоді, коли усі вдома і це їх найбільше розсердило/засмутило. Окрім того батьки не вчились вчити, не розуміють психологію учня, (а не дитини). І що б хто не говорив, а дистанційне навчання неможливе без участі батьків, тому що до екрана телевізора чи комп’ютерного монітора дитину повинні, все-таки, довести батьки, адже вони поруч, а не вчитель.
Вчителька
Для Головна проблема...: Не ,,чешіть усіх дітей під одну гребінку’’. Є діти дисципліновані і відповідальні, такі і дистанційно будуть вчитись. А якщо дитина вчитись не хоче, то вона нічого не робить ні в школі, ні вдома. І тут хоч лусніть, але це правда!
Вчитель
Таких як ви описали спершу - 10%, а всі інші- пусто порожня безініціативна безкультурна сіра маса, яка не розуміє чого прийшли у школу і навіть не бажає пошевелити звивинами щоб зрозуміти, а їхні батьки на позиції «Яжемать»!
Коментувати
Вчителька
Все залежить від предмету: математику треба пояснити, географію цікаво подивитися відео. Розумові здібності учнів мають значення. Не завжди синхронне навчання є виправданим. Його треба поєднувати з асинхронним.
Маргарита
От що б ми без вас, такої прерозумної, робили? Ми ж усі такі тупі, що просто не знаємо, як нам працювати без ваших "мудрих" роз’яснень. Стільки розвелося "радників" в освіті! Вже скоро працювати вчителями не буде кому, залишаться тільки ті, які вміють роздавати поради вчителям, як і що робити. Якщо така розумна, пані Слободянюк, то йдіть працюйте в школу, маєте ж педагогічну освіту (ви ж за фахом учитель). Але ж роздавати поради легше, ніж працювати, чи не так? Покажіть краще власним прикладом, як треба, а якщо не здібні, то тримайте свої поради при собі. Дуже хочу, щоб ви це прочитали, бо ваші "поради", як і ви самі, вже всіх достали.