І. Примаченко: про доцільність дистанційної освіти для всіх

Питання про дистанційне навчання для початкової, середньої та вищої освіти має вирішуватися окремо

І. Примаченко: про доцільність дистанційної освіти для всіх

Автор: Іван Примаченко, засновник платформи Prometheus.

В.о. міністра освіти Шкарлет просить знайти можливість «організувати на наступні два тижні дистанційне навчання для наших дітей». Що мене здивувало в цьому заклику, так це те, що він говорить про «заклади освіти» в цілому, не розділяючи їх на університети, середню і молодшу школи. Однак не складно помітити, що кожна з цих трьох категорій в контексті карантину значно відрізняється від інших і потребує окремої стратегії.

Перед вимушеним переходом на дистанційне навчання варто оцінити щонайменше три фактори:

1) Наскільки суттєво закриття навчальних закладів цього типу загальмує поширення інфекції.

2) Наскільки дистанційка погіршить навчальні результати студентів.

3) Наскільки болючим таке закриття буде для економіки.

Візьмемо заклади вищої освіти. Студентські гуртожитки з їх спільними просторами, вечірками і новими знайомствами - майже ідеальні умови для стрімкого поширення вірусу. Тож сенс в переводі ВНЗ на дистанційку очевидний. Тим часом, навчання студентів від цього зміниться мінімально. Для більшості спеціальностей ніщо не заважає продовжувати вести лекції та семінари в Zoom, відправляти реферати і код електронною поштою, спілкуватися з викладачами в месенджерах. Вже не говорячи про безліч безкоштовних онлайн-курсів, доступних українською і англійською. А здатність до самостійного навчання і самоорганізації є ключовою компетентністю, яку потрібно розвивати будь-якому студенту. Звичайно, що перехід на дистанційку буде мати економічні наслідки - студенти з інших міст не зможуть працювати, якщо їх виселять з гуртожитків. Тому логічним було б зробити для них виключення за умови суворого дотримання карантинного режиму.

У середній школі ситуація інша. Діти довго перебувають в замкнених приміщеннях, що створює серйозний ризик зараження, але після школи відправляються додому, так що цей ризик, вірогідно, менше, ніж у студентів в гуртожитках. З іншого боку, вони можуть принести інфекцію зі школи додому. Очікувати від учнів середньої школи високої самоорганізованості нереалістично, а тому вчителі зіткнуться з суттєвими складнощами в організації якісного навчання. Але діти цього віку можуть залишатися вдома самі, що зменшує необхідність батьків відволікатися від роботи і, відповідно, мінімізує економічні втрати.

А от для початкової школи і дошкільних закладів ситуація драматично інша. Деякі дослідження поширення Covid-19 вказують, що діти до 10 років заражають інших рідше дорослих - однак поки даних недостатньо, щоб робити висновки. Втім, точно зрозуміло, що діти цього віку ще не готові до самоорганізації, для них важливо не тільки навчання, а й соціалізація та виховання. Організувати для них якісний навчальний процес дистанційно практично неможливо. Вже не говорячи про те, що дома самих їх не залишити - тож ця відповідальність ляже на батьків, які не зможуть нормально працювати.

Таким чином, питання про дистанційне навчання має вирішуватися по кожній з цих категорій окремо.

Чи варто переводити на дистанційку вищі навчальні заклади? Краще питання: чому це вже не було зроблено, адже плюси цього рішення очевидні, а мінуси мінімальні?

Чи варто це робити для середньої школи? Враховуючи вибухоподібне зростання захворюваності, це виглядає правильним рішенням.

Чи є ситуація настільки неконтрольованою, щоб йти на радикальні заходи та закривати початкову і дошкільну освіту? Відповідь знає тільки уряд, але навіть якщо відповідь «так», то чи буде це ефективним без одночасного жорсткого посилення карантину для дорослих?

Оригінал

Освіта.ua
12.10.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Уряд некомпетентний і жадібний.
Марина
С ВНЗ выйдут люди, от которых будет зависеть экономика. Так что все это бред.
Катя
Как раз для ВНЗ нельзя, потому что там учатся на специальностях, на которых необходимо общение с людьми(врачи, актеры, архитекторы)
Христина
Дуже класно! то школи на канікули на два тижні, а ВНЗ на місяць? Це яка істота таке вигадала?
kris
Як ви вже дістали! Та скільки можна знущатися над простим людом, ваші дітки навчатимуться по приватних школах, а простим дітям де отримати освіту? Добре, ок! Хочуть школи сидіти на карантині, нехай. А до чого тут ВНЗ? що викладачі за ручку водять дітей? аудиторії великі, відстань від викладача до студента теж велика...
Світлана
А студенти- медики?!!! Хто нас буде лікувати через 5- 8 років?! " Ок, Гугл"? Для медиків ситуація з пандемією повинна бути як мінімум, звичною. Медичні вузи не можна на дистанційне!!!
Ольга
Розчарована. Студент контрактник художнього закладу. Як ви собі це уявляєте? Можна ж якісь винятки зробити. Диплом буде а знань ноль.
Таня
Полностью согласна по ученикам младшей школы,хоть их не переводите на дистанционку, нужно отдельно принимать решения, как сделали в Чехии и Словакии.
Boris_Kharkov
Для состояния здоровья карантин и дистанционное обучение нужно, однако студенты морально и умственно не готовы учиться онлайн. Это показал прошлый семестр. Результаты кошмар полный. Большая часть не умеет даже пользоваться текстовым редактором, чтобы выслать контрольные на электронную почту. Желание учиться отсутствует полностью. В принципе при таком подходе к учебе, нет никакого отличия между обычным и дистанционным обучением. Результат будет одинаковый, разве что для преподавателя при онлайн обучении больше мороки с ведомостями и документацией. Я лично за дистанционное обучение, поскольку здоровье важнее, а молодежь нынче хилая.
Доцент
Однак, очікувати від студентів вищої школи високої самоорганізованості також нереалістично. Безкоштовні курси тут не до речі, тому що ВНЗ не можуть їх продавати як освітні послуги.
Імя
Дорогой товарищ, велкам к нам в ВУЗ на целый день в наморднике дышать углекислым газом в крохотных кабинетах с кашляющими и сопливыми студентами без масок. В перерывах - беготня в толпах коллег и студентов по коридорам и корпусам. Чем больше народу, тем скорее.
Микола Хоробрий
Агов, товарищ, а ти країну не попутав, ти що на українському сайті робиш? Москаль то така істота, яка живе на твоїй рідні землі, користується всіма пільгами держави і завжди невдоволене...вас жоден барановірус не знищить!
Prod 1
Для Микола Хоробрий: Скажи "хрю"
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!