Cергій Захарін: про нові Ліцензійні умови

Пропозиції, навіть конструктивні, але висловлені у соцмережах, залишаться лише «інформаційним шумом»

Cергій Захарін: про нові Ліцензійні умови

Автор: Сергій Захарін, доктор економічних наук, професор, голова ГО «Науково-дослідний інститут економічного розвитку», керівник Патронатної служби міністра освіти і науки України.

На сайті Міністерства освіти і науки України оприлюднено для громадського обговорення проєкт нової редакції Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності. Вказаний проєкт викликав жваву дискусію, у тому числі й у соціальних мережах.

У багатьох випадках (і нинішній – не виняток) обговорення проєктів нормативно-правових актів відбувається переважно у соціальних мережах, а не за допомогою передбачених законодавством каналів комунікації. Є позитивні відгуки, але є й негативні.

Основне зауваження – ліцензійні умови змінюються занадто часто (майже щороку), і практичні працівники змушені витрачати багато часу, аби опанувати нові зміни та навчитися їх правильно застосовувати.

Навіщо знадобилося розробляти нову редакцію Ліцензійних умов? Відповідь очевидна: 16 січня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти» від 18.12.2019 № 392-IX, яким внесено зміни до Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту». Окрім того, 18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про загальну середню освіту», у якому також визначено окремі положення щодо ліцензування діяльності на рівні середньої освіти.

Таким чином, розробка нової редакції Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності – це цілком очікувана реакція Міністерства освіти і науки України на попередні законодавчі новели.

Отже, що передбачено проєктом нової редакції Ліцензійних умов?

По-перше, запроваджено ліцензування у сфері позашкільної освіти, яке не є обов’язковим, але може здійснюватися за рішенням засновника (засновників) закладу позашкільної освіти. Визначено мінімальні вимоги для започаткування та провадження освітньої діяльності у цій сфері.

По-друге, на інших рівнях освіти удосконалено вимоги до започаткування освітньої діяльності - особливо це стосується вимог щодо кадрового забезпечення у сферах дошкільної та загальної середньої освіти. На рівні професійної (професійно-технічної) освіти послаблено вимоги для юридичних осіб, які здійснюють освітню діяльність на виробництві.

По-третє, на рівнях фахової передвищої та післядипломної освіти спрощено вимоги до започаткування та провадження освітньої діяльності для здобувачів ліцензій (ліцензіатів) у частині кадрового та матеріально-технічного забезпечення, зокрема – зменшено норму щодо площі навчальних приміщень (нині вимагається, аби заклад освіти мав 2000 кв. м навчальних приміщень).

По-четверте, запроваджено низку суттєвих новел у ліцензуванні у сфері вищої освіти. Відповідно до статті 24 Закону України «Про вищу освіту» (у редакції станом на сьогодні) ліцензуванню у сфері вищої освіти підлягає освітня діяльність закладу вищої освіти на певному рівні вищої освіти та освітня діяльність за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання. Перелік таких професій затверджується актом Уряду.

Таким чином, кардинально змінено процедуру ліцензування та вимоги до започаткування та провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти. Відтепер ліцензується діяльність не в межах спеціальності, а в межах освітнього рівня. Тобто ліцензія видається, наприклад, на «увесь бакалаврат», або «усю магістратуру». Може здатися, що таким чином заклади вищої освіти зможуть краще реалізувати свою автономію. Але насправді вказана новела містить багато ризиків. Припустимо, знайдено порушення ліцензійних умов за певною освітньою програмою. Що в цьому випадку повинен зробити орган ліцензування? Позбавити заклад ліцензії на увесь рівень, у тому числі і за тими освітніми програмами, у яких порушень не встановлено?

По-п’яте, у зв’язку з суттєвими змінами, внесеними до Закону України «Про вищу освіту», була призупинена видача окремих ліцензій (розширення провадження освітньої діяльності) у сфері вищої освіти - до затвердження нової редакції Ліцензійних умов.

Відповідно до чинних Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності (нагадаю, вони затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187 з подальшими змінами), Міністерство освіти і науки України з 02 січня 2020 року запровадило надання послуг з отримання ліцензій в електронній формі через Єдину державну електронну базу з питань освіти (далі – ЄДЕБО). Електронне ліцензування освітньої діяльності запроваджено у сфері фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти через модуль «Електронне ліцензування» ЄДЕБО, з 16 березня 2020 року – у сфері післядипломної освіти. Електронне ліцензування суттєво спростило процедуру отримання адміністративних послуг щодо ліцензування освітньої діяльності, а також забезпечило прозорість у наданні послуг з видачі ліцензій на освітню діяльність. З 1 вересня 2020 року надання таких адміністративних послуг, як звуження провадження освітньої діяльності, переоформлення та анулювання ліцензій у сферах вищої, післядипломної, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти здійснюється виключно через ЄДЕБО.

Для сфери вищої освіти процедури електронного ліцензування будуть розроблені після затвердження Ліцензійних умов. Запровадження електронного ліцензування у сфері вищої освіти потребуватиме проведення тендерних процедур на розроблення програмного забезпечення ЄДЕБО і виділення додаткових коштів з Державного бюджету України на впровадження таких змін.

Електронне ліцензування у сфері вищої освіти було розроблено у минулому році, але не запроваджено – у зв’язку із змінами у законодавстві.

Існують побоювання, що виконання нових Ліцензійних умов призведе до ускладнення бюрократичних процедур та збільшення кількості паперів, що мають подаватися до Міністерства. Такі побоювання безпідставні, оскільки при формуванні ліцензійної справи заявка та необхідні документи «експортуються» із бази даних ЄДЕБО, додаткових паперів оформляти не потрібно.

Це дуже добре, що проєкт оновленої редакції Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності викликав жваву дискусію серед небайдужих фахівців. Громадське обговорення проєкту триватиме до 10 жовтня. Одначе подані пропозиції можуть бути розглянуті Міністерством освіти і науки України лише у тому випадку, якщо вони направлені на відповідну поштову або електронну адреси. Пропозиції, навіть конструктивні, але висловлені у соціальних мережах, залишаться лише «інформаційним шумом» і не будуть враховані.

P.S. У цій статті відображено лише позицію автора. Висновки та фактичні твердження, наведені у цій статті, не відображають позиції державних органів, установ, організацій.

Освіта.ua
30.09.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
за державу
Тобі ж сказали, що ігнор за академічне шахрайство. Коли шахраїв виженемо - умови переробимо.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!