Є. Стадний: про розподіл коштів на вищу освіту в 2021

Збільшення мінімалки потягнуло за собою додаткових 4,5 млрд видатків споживання для закладів вищої освіти

Є. Стадний: про розподіл коштів на вищу освіту в 2021

Автор: Єгор Стадний, екс-заступник міністра освіти й науки.

Уряд подав до парламенту проекту бюджету 2021 року. До фінішу бюджетного процесу дуже далеко, тому можна буде прокоментувати лише те, що маємо на старті.

Збільшення мінімалки потягнуло за собою додаткових 4,5 млрд видатків споживання для закладів вищої освіти, у проекті подані майже 22 млрд грн.

Ці кошти повинні бути розподілені між закладами вищої освіти за прозорою формулою на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності, як того вимагає Бюджетний кодекс та урядова постанова.

Згадана постанова вимагає, щоб з 2021 року усі заклади, включно з КНУ ім. Шевченка, фінансувались за формулою. У проекті бюджету фінансування КНУ включене в загальний рядок.

Так само за формулою з цього року повинні розподілятись кошти між закладами вищої освіти зі сфери управління МОЗ, МВС, Мінкульту.

З 2021 року наша команда планувала додати до формули показник працевлаштування випускників. Для цього від А до Я були зроблені усі кроки з розробки цієї електронної системи моніторингу працевлаштування випускників, її запуск запланований на листопад 2021 року. Цікаво, чи буде доданий цей показник до формули? Або простішими словами, чи будуть отримувати більше коштів платників податків ті університети, чиї випускники користуються більшим попитом у роботодавців?

Чи подав МОН законодавчі зміни для відкриття бюджетного фінансування для приватних закладів вищої освіти? Риторичне питання. Хоча це було в плані дій уряду, а також це передвиборча обіцянка влади.

Чи буде нинішнє керівництво МОН публікувати детальні результати розподілу коштів, як це вперше за всю історію було зроблено у січні 2020 року? Дуже прикро констатувати, але, наприклад, розподіл резерву у 2020 році (1,6% від всього фінансування), який нещодавно здійснив МОН, відбувся повністю непублічно. А це лакмусовий папірець.

Також у проекті бюджету є рядок фонду розвитку закладів вищої освіти та закладів фахової передвищої освіти розміром 1 мільярд грн. Це капітальні видатки на ремонти та будівництва.

Подібний фонд, але менший і лише для вищої освіти, був у 2020 році до секвестру. Тоді для майбутнього розподілу цих коштів ми заклали числові критерії, які дуже просто усім перевірити. Головне питання: як будуть розподілені ці кошти у 2021 році? Їх отримають заклади, які надають найкращу освіту? Чи кошти платників податків отримають ті, хто активно підтримує нинішнього т.в.о. міністра? Це можна буде дуже легко перевірити.

Оригінал

Освіта.ua
16.09.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Оракул
Мабуть є сенс враховувати цей показник лише для формування державного замовлення, якщо його не відмінять взагалі. Багато людей працюють фрілансерами або ФОПами - це працевлаштовані чи ні? А їм так зручно. Коронавірус взагалі всіх зробить фрілансерами. Що тоді робити? Малообґрунтований показник, який важко врахувати - це джерело для маніпуляції. Правила ж повинні бути прозорими, простими і всім зрозумілими.
Шевчук, Харків
Стадний, ви в якій краіні живете?? То в СРСР показник працевлаштування був головним, а як же з конституційним правом людини на вільне місце проживання і роботу?? Це не законна вимога.... Прийде дурню в голову якась ідея і він мучить всю краіну. А капітальні ділять від потреби, стану будівель , іх аварійності, є нормативи. Ви , по своій поверховості, це не знаєте.
головний розпорядник коштів ОБ
Для Шевчук, Харків: Це Ви в якій країні живете?! Стаття про розподіл бюджетних коштів. Коли замовником є держава, то вона має право спитати з тих на кого витрачає кошти. За власні кошти можете вчитись хо все життя і взагалі не працювати. А держава виділяє конкретні кошти на підготовку конкретних спеціалістів, і якщо вона витратила на підготовку вителів, а вони або працюють на касі а супермаркеті, або поїхали закордон, то виходить, що держава викинула гроші даремно!
Коментувати
Тернопіль
Sos! Соросогрантожери кинулись в атаку = совсун, стидний, новосрад - всі кинулись турбуватись за освіту... А справжня іх мета- зруйнувати все украінське, ці здрайці живуть за польські, соросівські срібняки.НеВІРИМО!
Олена
Цікаво, як вирахувати показник працевлаштування, щоб він відображав реальний стан речей? Раніше деякі вузи робили дивні маніпуляції на кшалт "диплом бюджетникам у руки віддавати лише при наданні довідки про працевлаштування". Випускники були змушені приносити незрозумілі папірці з липових фірм, аби отримати свого диплома. Не завжди випускник може знайти роботу за фахом одразу по закінченню вузу, іноді на це потрібно кілька місяців. А якщо випускниця на момент отримання диплому вагітна, або має дитину до 3 років, може вона взагалі працевлаштується лише за кілька років після закінчення вузу, коли дитину в садочок віддасть. Простежити працевлаштування можна хіба у випускників вузів системи МВД чи військових.