В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності

Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня

В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Моя ФБ стрічка розділилась на дві частини. Одна частина перебуває у радісно-тривожному стані на старті навчального року (близько 70%).

Інша (близько 30%) – у радісно-втішеному настрої (дехто навіть у стані ейфорії: «Я - вільна!») з приводу того, що це свято тепер уже проходить без них.

До них долучаються і ті, хто може вслід за Іваном Франком сказати: «…учителем, богу дякувати, ніколи не був!» Попри те, що педагогічну освіту таки здобув.

Не можу точно сказати, який відсоток випускників педуніверситетів 2020 змушені шукати простіші і менш енерговитратні способи заробити собі на життя. Але можу відстежити дуже тривожну тенденцію: вчителювання кидають зараз і ті, хто попрацював у школі два десятиліття, має заслужене визнання дітей і колекцію формальних відзнак. Пишуть, що нарешті вирвались на свободу! Радіють, що всі маразми нашого освітянського істеблішменту та педагогічного болота тепер відбуватимуться без них.

Як пише Оксана Гусак : «І нікого не звільняють. Всі йдуть самі і не обертаються...»

Запрошують на своє місце йти працювати до школи тиловиків (освітянських чиновників разом із «прикормленими» ними «агентами змін», «модераторами реформ» та гіпервимогливими яжмамами) з тим, щоб ті самі спробували, щось змінити у вибудованій (не зміненій, доведеній до повного абсурду) ними чи ще до них «дебільній системі».

Значна частина з тих, хто попрямував на вихід, пішли «в нікуди». Просто тому, що вичерпались сили боротись із вітряними млинами і тому, що, куди б вони не прийшли, «хуже не будет», аніж у школі. І, звісно, у кожного була своя «остання крапля, яка переповнила чашу терпіння».

Отака тривожна нотка, малята. Негативний відбір і зворотна селекція в освітній сфері тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня.

P.S. Прочитайте ну дуже показовий коментар до цього посту Валерія Фофанова.

Цитую:

«Відчував крила, підтримку учнів колективу, батьків, керівництва...

А потім - фраза: «Ну і що, що ви директор...Та директор-це ніхто...»

Крила приборкали...

Але вдача не дозволяла змиритися. Але...

Раз за разом...

І поступово з лелеки... - страус, який біжить, висолопивши язика, вирячивши очі.

«Реформи» - з 1980-х... І досі «рехформи»...

«Повага» до професії, посади у суспільстві...

А ти ж ЛЮБИШ, ЖИВЕШ ЦИМ! Давай, страус, давай... Озираєшся навколо, а тебе часто вчать літати «народжені повзати»...

Це не вигорання... Це те, чому навчав... і не схилятись до іншої дупи...

Тож і кажеш собі та іншим: «Маю честь!» Прощавайте.

І в душі, голові - просвітління!.. І вже немає місця болю...

Зовсім!»

Чи прочитайте коментар Оксана Гусак: «І нікого не звільняють. Всі йдуть самі і не обертаються. Надаючи право іншим спробувати «зламати» той код безпорадництва, сірості і безнадії. Система навчилася створювати умови для витіснення «неформату». Проблема у тому, що скоро освіта, як отой іржавий човен у цьому дописі, доведе себе до точки неповернення, коли критична кількість випадкових персонажів зайде на впливові освітянські позиції і стане диктувати нам свої правила гри. Гри, яка заснована на тотальній корупції, кумовстві і подвійних стандартах. І це вже відбувається. А я тим часом також приєднуюсь до тих, хто «йде в нікуди» - першого вересня я зробила крок за межі паркану під назвою «департамент освіти і науки ЗМР». Не хочу залишатися там більше.

А от коментар від Валентини Круглик, яка ламає стереотип «проклятущих пенсіонерів, яких ніяк не можна спекатись зі школи, щоб дати дорогу молодим»: «Я допрацювала до пенсії. Останні 2 роки терпіла ради своїх випускників, які просили «доведіть нас». А вийшовши на пенсію, мала таке відчуття, що виросли крила. Свобода просто п'янила. І тепер, 1 вересня, я тільки співчуваю тим вчителям, які живуть в тому бюрократичному і «яжемать» маразмі. Тільки діти, які хочуть щось знати, дають душевну підтримку».

Простий контент-аналіз таких коментарів дозволяє зробити вбивчий висновок: попри всю демагогію про НУШ і академічну свободу, школа залишається територією несвободи і великої нерадості. Тому вчитель і має таке соціальне самопочуття. Принижені і пригноблені. А якщо не складається у нас із щасливим вчителюванням, немає змоги в школі розправити «гідності вітрила», люди йдуть світ за очі подалі від цього багна СРУШ (старої радянсько-української школи).

P.S.S. Мені здається, що межа незворотності уже пройдена. Доведеться перезасновувати освіту, як «нову поліцію». Дуже хочу помилитися з цим висновком...

Оригінал

Освіта.ua
04.09.2020

Популярні блоги
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
гість
А щоб недопустити "темних"до влади були механізми і час. Коли говорив колегам, що нас чекає в майбутньому-дивилися на мене як на божевільного. СРУШ-дуже точне визначення ,а ще до всіх досягнень підходить термін ВИПЕРДОС. Я думаю, що зараз навіть загальний страйк не допоможе. Зженуть по 40-50 дітей у класи,незгідних учителів за двері, а інші нахилять голови і вперед по драбині яка веде вниз.
Горбань
Як би важко не було, а дітей начати потрібно, бо коли ми їх покидаємо, то це на руку "темним". Я особисто стараюся відмежуватися від деструктивних освітянських рекомендацій і осіб, які ці рекомендації нав’язують, вивожу їх поза межі своєї уваги. Головне - діти і урок! Тут я від них абсолютно вільний! В мене немає класного керівництва, але дуже співчуваю класоводам і класним керівникам, бо їх дуже "дістають" міністерськими виховними "перлами"! Це нав’язування формального безглуздя - дійсно нестерпне!
Местный
Для Горбань: благодаря таким терпилам, как ты, на работниках образования и катаются чиновники разных ровней.
Горбань
Для Местный: На мені ніхто не катається. А міністерство системно створює для своїх господарів ситуацію, щоб хороші вчителі пішли зі школи. Їм потрібні неосвічені, безкультурні, сформовані у школі виборці. Для майбутнього важливо, щоб ми на них начхали і по совісті навчали дітей.
Коментувати
Горбань
"Межа незворотності" пройдена 13 березня у п’ятницю, коли Зеленський підписав новий закон про школу, який залізобетонно закріпив безправність педагогів перед адміністративними самодурами. Закон пропхнули "соросята", яких ми обрали, під керівництвом своїх господарів, які ніколи не "світяться", але реально керують і Україною, і всією планетою. Саме вони свідомо створили нестерпну для чесних вчителів ситуацію, здебільшого не безпосередньо, а через правові норми, які нас зробили безправними. Підтвердження їх дії - всесвітній карантин через хворобу, подібну до грипу.
Аскет
Для Горбань: Повна маячня горбатого.
Коментувати
Ушел и не жалею
Отработал в образовании с 1988 по 2017. НАДОЕЛО! P/S/ Кроме крыльев вырос и достаток. Спасибо ребятам, что не забыли своего учителя.!
Учитель
В 9 класі треба зробити ЗНО з усіх предметів. Грошей досить.. Третьякову трошечки " потрясти", зарплати їм зменшити. Тоді буде видно, хто гуманітарій, хто технар, а кому і 9 класів достатньо- на ринок.Та й батьки задумаються, готуватися треба. З усіх предметів репетиторів не наймеш, працювати в класі треба..Та йпоріг зменшувати не треба.Виходить математика- у технічний клас, гуманітарій- у гуманітарний
Людина працює
Для Учитель: зараз на 150 балів в медичний,то який клас:технічний?,гуманітарний?Ви кажете після 9 класу зараз по 12 системі(НУШ),напевно після 10,ото діти навчаться?!А Громовий взагалі казав:залишати на другий рік,а ще в червні щоб діти ходили в школу-ці люди щось "добре"в освіті роблять?-вони не розуміють що діти є різні і всі не будуть вчитися і 12 років і залишання на другий рік -це все протирання штанів!Тротьякова то хто?,кажуть судді мають по 400 тисяч,може з них починати,країна бідна.
Коментувати
Учитель
Треба заборонити батькам втручатися у навчальний процес, не реагувати на їх скарги,а просто навчати. Не подобається- до приватної школи. А у державній вони не є господарями. А то всі бояться батьків, їхніх скарг. От вони й роблять у школі те, що хотять.Прикро!. Нехай дітьми своїми займаються. а не вчителями!
Лілія
Останні роки в школі стали вже нестерпними через надмірні вимоги батьків. Їх нічого не влаштовує : не виконує домашню роботу учень, то він не зрозумів на уроці, не прочитав художній твір, то вчитель не той текст дав та ще й ним не зацікавив, поставив двійку учню, то вчитель поставив собі оцінку, якщо вчитель дає мотивуючу домашню роботу, до якої треба докласти руки учню, то вчитель таке "стерво", вигадує різну дурницю. Якщо діти все це чують вдома, то чого вони будуть дослухатися до того шкільного " стерво". Учасників процесу троє : батьки, які називають вчителів останніми слова в присутності дітей, учні, які,почувши від авторитетних батьків брутальні слова про вчителів, поводяться в школі жахливо і вчитель, який має мотивувати не мотивованого, догодити адміністрації , виконати купу додаткової роботи (особливо зараз) і витримати пресінг з боку неадекватних батьків, які звинувачують вчителя в тому, про що повинна подбати держава. Немає ні матеріальних, ні моральних сил у вчителя.
Володимир
Немає ні нової поліції, ні нової школи. Гасла.
Нина
Стало хуже,реформирования бумажные,главное бумажка, наличие компьютера увеличило бумаги, учитель бесправный, крепостной, что сказала администрация то и делай. Администрация выдумывает что угодно,ей надо застолбить своё кресло. Родители не понимают что своими придирками они уничтожают желание учить детей. Ничего не изменится пока не прекратятся реформы
Лариса
Чи знайдеться той, хто оцю прорехформовану освіту захоче змінити? Чи заховає голову у пісок, як страус?! Давним - давно відомо, на якій ,,висоті’’ у нашій Державі вчитель.Про освіту у сучасних умовах навіть говорити не хочеться.Межу незворотності пройти було легко, а повернути її ,вирівняти, привести до ладу, як кажуть люди , ніхто й не збирається.Розповідається про те, що усім відомо, а як боротися з отим БЕЗЛАДОМ, хаосом в освіті , як змінити ситуацію, як змусити державу повернутися обличчям до проблем освіти й освітян ?!! Вибачте, але важко повірити, що, залишивши улюблену справу, у когось раптом виростають крила.Йдуть ,не оглядаючись, від приниження,відчаю, розчарування...А розчаровуватися у ,,рехформаторській’’ освіті є багааааато причин. І перша та, що розумними людьми керують неграмотні й цинічні неуки, котрі нехтують законами -і юридичними, і християнськими... Відносно пенсіонерів. Теперішня влада вважає їх відпрацьованим матеріалом,який, за словами новоспечених гітлерівців українських, пора відправити на утилізацію.Закон ,,Про освіту’’ - яскраве тому підтвердження. Але, тримаймося і надіймося, що будуть зміни у кращу сторону, не буде меж незворотності!!!
Виктор
Ой, да ладно! И не стыдно автору было в конце так грубо испоганить свои вполне адекватные мысли глуповато-пошлым «СРУШ»?! Автор хочет сказать, что в советской школе учитель - нет, Учитель! - ощущал себя таким же бесправным де****м, как и сейчас? Чушь! В советской школе учитель был на два порядка авторитетней, чем в нынешней «отреХВормированной». Авторитет советского учителя был непререкаемым! Да, иногда это создавало некоторые проблемы, конфликты, но! Такая ситуация гарантировала целостность и эффективность воспитательной системы. А сейчас учитель низведён до уровня обслуживающего персонала, зачастую вынужденного плясать под дудку невоспитанных, безграмотных и нахальных родителей (да, именно родителей!) своих горе-учеников.
Аскет
Для Виктор: " Авторитет советского учителя был непререкаемым! Да, иногда это создавало некоторые проблемы, конфликты, но! Такая ситуация гарантировала целостность и эффективность воспитательной системы." - і де та система ??? і де той союз ???
Коментувати
Давно.Живу
"Війни виграють не генерали, а шкільні вчителі і парафіяльні священники" © Бісмарк. Питання не в тому, чи вкладає бабло спецоперацій "тастороння федерація" в те, щоб шкільного вчителя "помножити на нуль", а парафіяльний священник був від МП. Навіть не в тому - скільки: без сумніву, "неміряно". Питання - як довго. Двадцять років, чи тільки дев’ятнадцять? "Точок вкладення" - повні печерські пагорби.
Поясніть
Знаєте я вже не хочу це все читати,прочитала уривками.Та з такими керівниками,які тільки говорять(маютъ блоги),незнаю чи вони піаряться чи шукають не доліки в роботі іншого, скоріше перше і друге разом взяте.Мені не подобається такий спосіб такий хід роботи-ви краще робіть покажіть як саме має бути-ви там від того є!,а говорити кожен може!НУШ?--добра не чекай і скоро буде результат;"яжемать"так само "коронований вчитель"-поставити в школі(класі)камери і все вирішиться і навіть проблеми "булінгу"-він зі сторони і дітей і вчителя є.Вчитель, та в кожній професії є недоліки,а те що їдуть на заробітки,в нас немає заробітку такого щоб прожити,не те щоб житло собі купити.На пальцях можна перерахувати професії,що можна за ці зарплати нормально жити,на щось розраховувати.Пан Громовий,ви так розумієте,шкодуєте,співчуваєте вчителям,питання,що ви особисто зробили для того,щоб так не було?,щоб вчителів в школі поважали,щоб мали відповідну зарплату,і т.д.і т.п.
Valentina Gradzion
У колектив прийшла новий завуч з виховної роботи. На понеділок треба здати індивідуальні плани виховної роботи класних керівників на затвердження у двох екземплярах, які мають бути ПРОШИТІ !!! Форма має близько 50 сторінок!
Скляр Яна
Для Valentina Gradzion: так планивиховної роботи не входять до переліку необхідної документації. Чи ви на педраді вирішили і проголосували про те, що ці плани вам дуже потрібні?
Олена
А нам на нараді з цього приводу сказали: "Голосувати? Навіть не мрійте!". Тож також пишемо їх...
Володимир
Для Valentina Gradzion: Ще з 2003 року електронні документи мають однакову силу з паперовими...
Коментувати
Лідія
Найгірше, що нема світла в кінці тунелю! БЕЗНАДІЯ.... коли ти живеш в селі, в якому тільки ФАП та ліцей (400 учнів), сільрада та три магазини.... Якщо звільнишся з цього маразму, то єдиний вихід --Бельгія, Чехія, Польща, Італія... Тому і терпиш вимоги, рекомендації, рекомендації до рекомендацій, які щодня змінюються, робиш вигляд, що все Зашибісь (як кажуть учні). ВИХОДУ нема: нема грошей на започаткування бізнесу (бо треба було їхати за кордон швидше), нема машини, щоб добиратися до міста, нема НІЧОГО. Так, сільські вчителі винні, що народились в селі, винні, що не вміють бути будівельниками, бізнесменами і т.д. Якщо міські вчителі мають хоча б якийсь вибір, то мені треба покинути сім’ю ( чоловік вже за кордоном і тих грошей вистачає тільки на проживання нашої сім’ї, бо один в полі не воїн) і їхати світ за очі! ГЕНОЦИД. Та жахливо те, що звільняються і їдуть не найгірші, і ми кожного року шукаємо вчителів, яких не знаходимо, бо хто буде доїздити до села?
Вчитель
Для Лідія: А живеш у селі, де малокомплектна школа І-ІІ ступеня, і райво забороняє участь дітей в тих змаганнях, де їх вонючі лапки не можуть фальсифікувати результат, коли за те, що підготувала учнів до КЕТ (8 і 7 класи) на уроках та поза, але не репетиторством,а ще й склала всі модулі ТКТ (єдина в районі, хоча не профільний вчитель) і мені за це райво організувало АД. Після 2016 року в мене 17, 14,5, 15 годин навантаження. На 9 годин англійської мови молодших класів наймають сумісників. В пєятий клас діти приходять та не можуть порахувати до 19, маючи 10 балів. Це щоб я більше не змогла підготувати учнів до КЕТ. ...
Лідія
Нема значення, яке завелике село! Всюди -- БЕЗНАДІЯ! Чудові вчителі, чудові діти, чудові школи, яких принижують від гори до низу: село дурне, вчителі дурні, діти дурні! Це загальнодержавна політика, яка принижує гідність всіх, хто живе в селі! Якщо село хоча б під обласним центром, то ще є можливість змінити роботу. А якщо далеко??? Ця зневага вбиває вогник у тих, хто ще горить. Приїздиш в місто на семінар чи нараду і слова: " Аааа, ви з села...." Нижчий сорт... Ні забезпечення, ні поваги! Молодь, яка з нашого села йде вчитися у педвузи, на роботу не хоче йти, бо вони хочуть жити вже, а не в примарному майбутньому, отож їдуть мити туалети по всій Європі. Я дуже жалію, що дозволила своїй дочці вчитися в педвузі. Старша пішла на стоматологію і заробляє вже значно більше як я. А що чекає другу дочку? 3 тисячі? 6 тис. через 10 років, 9- через 20? Я надіюся на те, що вона зможе знайти перспективну роботу в місті, чоловік зможе заробити на квартиру. ВСЯ ОСВІТА в цій ситуації...
Светлана Рулько
Лідіє, а чому б Вашій доньці не попрацювати асистеном вчителя в інклюзивному класі? Це навіть по найнижчому 10 розряду -вже 5000! Значно менше документації, зате хороший досвід і можливості налагодження співпраці з усіма учителями, можливість вивчити методики викладання не лише тим, у кого головний канал сприйняття- аудіальний(таких, до речі- лише 10% від усіх дітей). Йдуть переважно ті, хто зможе заробляти репетиторством без мозговиносу і з зацікавленими учнями . А залишаються ті,яким такі речі не світять, так як з їх предметів ЗНО не здається.
Коментувати
Віктор Громовий
А щойно розрахувалась ще одна, відома всій Україні своїми реп-уроками з біології, вчителька. Написала цього вірша: Це свобода! Я вас вже не знаю. Буду вільна, вільна, вільна! Тільки я і світ, добро, любов. І так тихо, Боже, так спокійно, Я не в клітці, я вже світолов. Десь в багнюці квакатимуть жаби, Я ж свій вузлик кину в океан, Точно знаю, сонце із кульбаби, З наших снів весь вранішній туман. Я візьму й розкрию полотно, Там не те, що ви мені ліпили. Вас шкода, вам знати не дано, Як тріпочуть гідності вітрила. 3 вересня 2020 року #ОльгаХалепа Wasylkiw Ira: І я вже вільна... Ні, не так. Вільна! Світлана Філімоненко констатує: «Що ж, ті вчителі просто дослухалися до слушної поради "Змініть професію, що ви нарікаєте!". Їм стало краще. А от чи стало краще порадникам?» Ексдиректор школи з Кременчука Валерій Фофанов їй відповідає: Це не зміна професії. Це просто відліт душі у вирій... І... світло!». А Helen Medvedkova доводить, що гарний вчитель завжди знайде собі сферу самореалізації: Ой, так радію вже третій рік - я не у школі! Свобода! Freedom! Знайшла себе у давно забутому - я - гід. Закохала сотні людей у неймовірні рожеві озера, загадкові плавні Дніпра, пекучу Олешківську пустелю, перлину країни - біосферний заповідник Асканія-Нова, потужну історію родини Фальц-Фейнів.
Олена
Дуже влучно, сумно що це правда... "І нікого не звільняють. Всі йдуть самі і не обертаються", можу додати - навіть не жалкують, що пішли...
Віталій
Повністю підтримую. З випусників вишів, за останні років 10, всі хто навчався на "педагогічних факультетах" влаштувались в "бізнесі". На запитання про повернення в школу - лише сміються. Щоб якось триматись, ( сільська школа, більше 200 учнів) просимо виходити на роботу вчителів, що вже давно пішли на пенсію... Якось так... Виникає запитання, коли ми нарешті оберемо людей, які хоч трішки уявляють чим керують і матимуть уявлення про хоч якусь статегію розвитку а не про зайвих вчителів?
Светлана Рулько
Для Віталій: Не пишіть дурниць. Ті, кого ми обираємо, ніяк не впливають на політику місцевих департаментів освіти, бо в нас же- гройсманівська децентралізація! і владі на місцях часто плювати на закони, написані в парламенті- у них своя правда! І ніякі скарги ні в МОН, ні освітньому омбудсмену не допоможуть нікому відновити законність. Верхи змінюються- а підвершки всі ті самі і так само крадуть та знущаються.
Віталій
Для Светлана Рулько: Можливо, на вашу думку і дурниці, але "правила гри" на законодавчому рівні в державі визначаюся людьми яких ми обираємо. І, на мою думку, якщо на місцях "плювати на закони", то у нас щось не так із відповідальністю службових осіб... А тут ніби декілька вертикалей державних створено (і освітній омбусмен також)... Керівники цих вертикалей підзвітні людям, яких ми, знову таки, обираємо чи на державному чи на місцевому рівні; питання використання бюджетних коштів, знову таки, на всіх рівнях контролюється і регулюється тими, за кого ми з Вами відмітку в бюлетенях поставили... І якщо ми хочемо жити в нормальній державі а не шукати роботу на плантаціях у Польщі, то, на мою думку, потрібно навчитись брати виважену участь в житті держави та регіону де проживаємо... А якщо Ви говорите, що ніщо не допоможе, то залишається тихо сидіть, знайти когось винного і займатись котиками...
Львів
Для Світлана Рулько:наших людей не зрозуміти!-всі відказують на владу,на місцеву владу,і знову її вибирають!Якщо вибирають значить все добре!У Львові відказують на Садового,будує житлові будинки,ні школи,ні садка.Смітєпереробний завод (в центрі всім нормально а як фури зі сміттям будуть їхати,там і так затори)вже є ролик трактор їздить по ділянці і те він обіцяє 3 або 4 раз.Зараз питні фонтани відкриває,в світі закривають у звязку з коронавірусом,щоб люди там свої дзюбки не пхали.Але Садовий наш мер!Як говорять:шкодувати козі лісу?!люди самі вибирають і вже не вперше.Кажуть а кого другого ?,третього четвертого а тих садити і другі не підуть.
Коментувати
Тina
Але, як несумно, це жахлива правда! Яка автономія учителя, директора і закладу! Суцільні лещата маразматично-бюрократичної машини! Особливо влучна абревіатура СРУШ!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!