Інна Літвінова: ЗНО-2020. Післясмак кампанії

Складні, але адекватні завдання – це стимул наполегливо працювати й підвищувати рівень знань

Інна Літвінова: ЗНО-2020. Післясмак кампанії

Автор: Літвінова Інна, кандидат філологічних наук, доцент, автор низки навчально-методичних посібників з підготовки до ЗНО.

Отож, ЗНО минуло, результати надійшли на електронні скриньки учасників, пристрасті стихають. Саме час підбивати підсумки та планувати майбутнє. Обговорімо кілька проблемних питань.

Цьогорічне ЗНО виявилося особливо непростим, тому одразу хочу висловити подяку всім причетним за те, що воно, попри нарікання й супротив на різних рівнях, таки відбулося.

І от перше питання: треба чи не треба нам ЗНО. Маємо розуміти, що, окрім суперважливої антикорупційної функції (усі поступово усвідомлюють, що вступ = знання) та інтелектуального розвитку дітей (випускники наполегливо вчаться, тобто розвиваються), ЗНО, не побоюся пафосу, суттєво змінює якісний склад українського суспільства. На жаль, не для всіх це очевидно (або ж очевидно, але не бажано).

Говоритиму насамперед про українську мову та літературу. Якщо в будь-якій сфері маєш справу з молодою людиною, яка вже писала ЗНО з української мови, вона, навіть будучи російськомовною, легко переходить на українську, адже має базові мовні навички. З людьми, що випустилися зі школи до 2008 року (коли проходження ЗНО стало обов’язковою умовою для вступу), ситуація принципово інша. Отож факт: через ЗНО ми поступово таки рухаємося до зняття мовного питання з усіма подальшими позитивними наслідками.

Друга проблема: у багатьох учнів, їхніх батьків, учителів виникли традиційні нарікання щодо складності завдань. Увага: ЗНО не повинно бути легким, адже його мета – з’ясувати рівень оволодіння навчальним матеріалом, а також встановити рейтингову систему, щоб дати змогу найбільш підготовленим абітурієнтам вступити на найпрестижніші спеціальності.

Уявімо, що завдання на ЗНО легкі. Діти впоралися без проблем, усі отримали високий бал. Що далі робити з усіма відмінниками? Складні, але адекватні завдання – це стимул наполегливо працювати, підвищувати рівень знань, а також можливість розподілити абітурієнтів за рівнем і дати більше шансів найрозумнішим.

Кілька слів щодо завдань  нового формату з літератури: вони були повністю витримані в межах програми. Абітурієнти мали застосувати набуті теоретичні знання для аналізу незнайомого матеріалу – хіба не в цьому полягає сутність навчання?

Ще часто говорять про обсяг матеріалу: мовляв, забагато інформації для дітей. Відповідаючи, хочу звернути вашу увагу на те, скільки «гігабайтів» їхньої пам’яті зайнято інформацією про відеоігри, серіали, ціни на розпродажах тощо. Тим більше, що обсяг матеріалу адекватний, якщо не починати підготовку з усіх предметів за півроку до екзаменів.

Третє питання про стрес, якому піддаються діти. Безсумнівно, цей фактор існує. Але ми маємо справу із людьми 16+, які готуються до дорослого життя, на жаль, сповненого цих самих напружених моментів. Ми ж усі хочемо мати класних спеціалістів, які можуть діяти в психологічно складній нестандартній ситуації. Яка користь від висококваліфікованого хірурга, який дуже хвилюється й не може зосередитися під час операції? Тому, на мій погляд, стресостійкість – необхідна риса майбутнього фахівця. Звичайно, абітурієнтам було би простіше, якби вони мали змогу перехвилюватися на пробному ЗНО, але оскільки всі цьогорічні випускники були в однакових умовах, то все по-чесному.

Отож, вітаю абітурієнтів з тим, що витримали, впоралися, зробили висновки, і щиро бажаю вступити до омріяного вишу. Радію за батьків, які були поряд, вірили у своїх дітей і (що дуже важливо!) говорили їм про це. Дякую всім учителям і працівникам УЦОЯО та регіональних центрів за шалену роботу під час кампанії.

Акцентуймо не на тому, що 8% випускників не пройшли пороговий бал на ЗНО з української мови та літератури, а на тому, що 92% впоралися! До речі, минулого року не подолали поріг 16% випускників, тобто маємо прогрес!

Насамкінець з огляду на цьогорічну ЗНО-кампанію щиро бажаю нам відкинути звичку все критикувати, навчитися толерантно висловлювати зауваження та мудро реагувати на виклики життя! Усе буде добре!!!

P.S. Я не працюю в УЦОЯО, цього року навіть не брала участі в перевірці висловлень))

Освіта.ua
28.07.2020

Популярні блоги
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Олександр Мірошниченко: для чого займатись самообманом? Вибір простий - між продовженням навчання в звичному режимі і імітацією навчання під соусом онлайн-навчання
І. Лікарчук: наскільки ЗНО точний інструмент? Наскільки ефективним інструментом для вимірювання рівня навчальних досягнень абітурієнтів є тести ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
В курсі цікавих подробиць
"Акцентуймо не на тому, що 8% випускників не пройшли пороговий бал на ЗНО з української мови та літератури, а на тому, що 92% впоралися! До речі, минулого року не подолали поріг 16% випускників, тобто маємо прогрес!" Цікавий факт: поріг склавнесклав визначається групою людей після проведення ЗНО. Саме ця група визначає на свій розсуд відсоток людей, які не склали ЗНО. Який прогрес? Комісія стала добрішою, хіба що. Довідка: в минулому році поріг був на бал меншим.
Арсеній
Я таки дико ізвіняюсь. Заява Бойка, що наступного року результати з мови і математики не будуть дійсними - то є правда?
Євгеній Тєплоухов
Випускники зубрять виключно предмети для ЗНО - про інші вони остаточно забувають. Так що балакайте про ЗНО, але не починайте розказувати офігенні історії про інтеллект. ЗНО - це угадайка. Частину можна вивчити, частину відгадати за методом виключення завідомо дурних варіантів, частиру просто вгадати. А комедія з прохідним балом, який берется зі стелі та висмоктується з пальця - ради бога, навіть не починайте, не ображайте свій інтелект! І, будь ласка, досить казочок про чарівну антикорупційну силу ЗНО! Навіщо взагалі брати хабар при вступі один раз, якщо можна брати хабарі п’ять-шість років за іспити на сесіях?? Такси давно встановлені, всі про них чудово знають, грошики платяться, дипломи купляються! Не можуть люди з вищою освітою бути такими наївними!
как в Польше
Для Євгеній Тєплоухов: В польские Вузы из наших берут всех подряд, плати 1000 евро за год и поступай. Но... попробуй закончить. Мой сын поехал с пятью товарищами, закончил он один. Остальные остались работать на рабочих специальностях.
Коментувати
Ганьба шкалі з хімії
Для тих, хто кричав, що ЗНО з хімії складне. Ну і як бали з хімії? Про таку шкалу інші предмети і не мріяли. З математики на 12 балів допускається втратити лише 4 тестових бали, а з хімії 8 тестових балів! 8 помилок і 12 балів дарують.Ганьба! 12 балів - це бездоганний тест має бути, адже це 12 балів!!! А подивіться ще на цю шкалу з хімії. Для 10 балів достатньо 51 тестовий з 74. Це ж смішно!!! 24 тестових втрачай і 10 получай! А 10 - це ж вищий рівень! 24 помилки і вищий рівень? До чого котимося?
Наталя
ЗНО було легким. Деякі тести майже дублюють основне 2019 року. Синтаксис легесенький. Л-ра теж проста: по верхах. Фактично 6 б. подарували, бо питання до тексту не ускладнювали, крім того, аналіз вірша елементарний. Також мало було завдань на ОКРІМ, труднощі з якими учень має через формулювання. А тема власного висловлювання - це пісня) Хай щастить вступникам. Пробним хоч не розслабили, як буває зазвичай.
Надія
На своїх дітях відчула користь ЗНО, вони успішно склали і змогли поступити куди хотіли. Тільки треба старанно вчитися, готуватися. Треба привчати дітей до цього, а не критикувати їнших. Тому згодна з автором, що полегшувати завдання на ЗНО немає смислу, треба ж, щоб були рейтинг. Добре, що при вступі на бюджет гроші ходять за вступником, можна пробувати себе в різних вузах. Кращого захисту дітей, які хочуть навчатися в університетах, ніж ЗНО, в нас немає. У статті все зрозуміло і змістовно написано. Кому не подобається, це значить він далекий від сучасних реалій.
мадам Литвиненке
Смотрю я на эту мадам и вижу - насколько мы разные! Разная вера, разные праздники, разные герои, разные лица в конце-концов. Откуда вы взялись со своей "явно не славянской внешностью"? Чего вы рассказываете нам на каком языке разговаривать?Смотришь новости: Днепропетровская область первая по пшенице, первая по стали (даже сейчас, после развала страны). А какая от вас польза? Из задницы после наводнений вытягивать? Достижения у нее: язык! Достижения - это вакцина от короновируса, космос, машиностроение и т.д.
Марія
Для мадам Литвиненке: Вибачте, а відколи це Харків потерпає від паводків?
Коментувати
Олекса
А в мене теж питання. Якого ляда потрібно здавати ЗНО випускникам минулих років, які мають вже диплом молодшого спеціаліста? І саме, щоб отримати диплом молодшого спеціаліста, такі випускники вже здавали ЗНО! Ви вже зовсім мумукнулись? Тобто, отриманий раніше атестат не є дійсним? Тобто, абітурієнт йде до ВУЗу за профілем, на підставі диплома, здає іспит з фахової дисципоіни, та головне!!! має скласти ЗНО зі шкільної програми??? ЗНО, яке вже складав!!! Дайте відповідь, на куя і кому це потрібно? Батьки майбутніх абітурієнтів, в наступному році, реєструйтесь на ЗНО, та валіть його до біса!
К
Для Олекса: в МОН ще придумають їм здавати ДПА,наші "реформатори"все можуть.Дибилізм серйозний в тих хто це зробив!Є людина яка не згідна(-1),поясніть з чим саме ви не згідні?
Олекса
Отже (-1), мабуть, і саме не знає, з чим саме не погоджується. Вибачаюсь за ненормативну лексику, та вже дістали такі реформи разом з їх реформаторами! Вище було питання, що ЗНО 2020 у наступному році не буде дійсне. На сьогодні це правда. Оскільки буде змінено формат здачі ЗНО. Тобто, будуть братися до уваги напрямки - технічний та природничий. Математика (два рівні складності) і українська мова та література (два рівні складності). Але для технічного напрямку замість укр. мови та укр.літ. в одному зошиті, абітурієнт здаватиме лише мову ( перший зошит) Відповідно для природничого напрямку мова+література (перший+другий зошити). Так і з математикою, відповідно до напрямку. Доречі,вона знову буде обов’язкова.
Коментувати
совесть
Доцент, кпн, науковець пише про прогрес у вивченні української мови, спираючись на лише 8% тих, хто не подолав поріг "склавне склав" цього року (порівняно з 16 % минулого). Все. Це просто треш. Як такі висновки може робити НАУКОВЕЦЬ? Це ж просто суб’єктивно виставлений бар’єр (голосуванням кількох людей, нехай і дуже порядних, але іноді таких далеких від певного предмету за поріг якого голосують... і такі далекі від рішучих дій у політиці держави у галузі вищої освіти). Та й зсув пропозиції порогу на 1 бал більше, як правило, тягне значний відсоток + тих, хто пролетить. Це ж просто РЕЙТИНГ! За рекламу себе на освітньому сайті, як репетитора-знавця з підготовки до ЗНО, з п. Літвінової треба стягнути плату. А краще - податкова нехай поцікавиться...
Марія
Для совесть: Звідки інформація про репетитора-знавця?
Коментувати
Бабська логіка
"Акцентуймо не на тому, що 8% випускників не пройшли пороговий бал на ЗНО з української мови та літератури, а на тому, що 92% впоралися! До речі, минулого року не подолали поріг 16% випускників, тобто маємо прогрес!" Який прогрес? Невже ця кандидатка і доцентка не розуміє, що наведеними відсотками легко маніпулювати, встановлюючи пороговий бал нижче плінтуса? Був би він цього року на 1-2 вищий, то його не подолали би ті ж 16%, а то й більше.
989
Для Бабська логіка: логіка у Вас точно на "бабська", а кась не логічна. Прогресу немає, бо в цьому році ЗНО здавали лише ті, хто збираються вступати до вишів, а отже відсіялись учні ПТУ, а ті, хто взагалі не претендує на будь-яку подальшу освіту і після школи йдуть працювати. Тож серед тих, хто збирається вступати до вишів взагалі не має бути тих, хто не подолав поріг.
Для 989:
Як же Ви не розумієте, що поняття порогу є досить відносним. Він повністю залежить від думки кількох дядь і тьоть з порогової комісії. І єдиним критерієм для його встановлення у них є умова, щоб число тих, хто не подолає поріг, було в "розумних" межах. Тому визначати наявність прогресу можна лише у разі встановлення якогось абсолютного критерію, наприклад, на перших порах не менше 25% від максимального можливого числа балів з поступовим підняттям цього відсотка принаймні до 40, а то й до 50. А тепер візьміть таблиці переведення і порахуйте, яким мав бути при цьому пороговий бал та поцікавтеся, скільки відсотків абітурієнтів його не подолало би.
Коментувати
автору
"Мовне питання" будет снято? Это вы про тех, кто украинский не выучил, а русский забыл? Почитайте лучше как дети общаются в интернете - они пишут русские слова украинскими буквами. Вот и все ваши достижения. Такие дети скоро, будучи хирургами, вас резать придут - вот так послевкусие будет так послевкусие!
989
Для автору: а якими літрами вони мають писати в тлефоні, в якому немає російської клавіатури? Я теж так пишу, коли відповідаю на якихось російських сайтах, заміняючи російську літеру "ы" сполученням "ьі", а літеру "э" літерою "є". А що, я по Вашому маю змінювати для цього налаштування телефону? Зовсім не бачу в цьому проблеми
0987
Для 989: Вы что издеваетесь? В телефоне есть функция "выбор языка", предлагаются десятки алфавитов
Дмитро
Для 0987: є ті, яким передають із закордону. І часто буває таке, що треба перешивати ОС або встанлвляти сторонню програму. Надійніше, перевстановити ОС.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!