В. Онацький: чи потрібно збільшувати «вагу» атестата?

Необхідно взагалі не враховувати бал документа про освіту при визначенні конкурсного бала вступника

В. Онацький: чи потрібно збільшувати «вагу» атестата?

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

На думку, т. в. о. міністра освіти пана Сергія Шкарлета, максимальний бал свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти 10 відсотків, які надають окремі ЗВО при вступі, - це дуже мала оцінка навчальних досягнень учнів.

Нумо розбиратися разом: можливо, і дійсно варто збільшити вагу документа про шкільну освіту. Що відображає середній бал свідоцтва? В ідеалі, він мав би відображати успішність випускника школи. Насправді, може відображати не лише академічні юнака чи дівчини, а й лояльність педагогів, рівень навчального закладу, який закінчила дитина, участь батьків у житті класу та школи, поведінку учня, стан відвідування школи і ще безліч факторів, які могли вплинути на підсумкову оцінку.

Як правило, педагоги переймаються подальшою долею своїх учнів і максимально стараються дати якісні знання з тих предметів, які учні будуть складати на ЗНО, які потрібні для вступу на обрані спеціальності. При цьому дуже поблажливі до опанування учнями інших дисциплін.

Між результатами ЗНО та шкільною оцінкою, як правило, дуже висока кореляція. Оцінка, виставлена учителем, може відрізнятися в межах 1-2 балів, що є нормальним, враховуючи стрес та інші фактори ЗНО. Але чи була б кореляція такою високою між всіма шкільними оцінками та незалежним оцінюванням усіх предметів. Ніхто це не досліджував, а тому підтвердити чи спростувати не можемо. Разом з цим, усі учасники освітнього процесу зазначають, що особлива увага приділяється тим предметам, які будуть складатися на ЗНО.

Саме незалежне оцінювання стало причиною того, що вся увага учнів та вчителів зосереджена на предметах ЗНО. У перші роки проведення тестування чиновники від освіти ще заявляли, що успіхи дитини на ЗНО залежать не лише від навчального закладу, а й від багатьох інших факторів. При цьому оприлюднюються різноманітні рейтинги навчальних закладів. І що ж показують ці рейтинги? На перших позиціях заклади, які відбирають академічного обдарованих учнів на навчання, у яких жорсткий внутрішній рейтинг. Зрозуміло, щоб хоч якось бути на рівні з цими навчальними закладами, звичайні школи кидають усі сили на підготовку учнів з меншими академічними здібностями, з меншою мотивацією, з меншим інтересом на засвоєння хоча б тих предметів, які потрібні для вступу.

Та система ЗНО, що є зараз, змушує вчителів за руку водити випускників на тестування. І провал учня на ЗНО сприймається як провал навчального закладу, як пляма на фасаді, і будь-який директор скаже: «От, замість того, щоб сидіти над технологіями чи мистецтвом, краще б більше уваги приділив українській мові». Так предмети стають пріоритетними і не дуже.

Можна припустити, що середній бал свідоцтва відображає рівень навчальних досягнень учнів. Але ж для ВНЗ важливий не міфічний рівень знань з усіх предметів, а реальний (з тих дисциплін, які стануть базовими при опануванні професією). А що засвідчує атестат особи, яка закінчила школу двадцять років тому? Її актуальні знання відповідають тим оцінкам, які виставлені в атестаті?

На думку того ж пана Шкарлета, людина, яка закінчила школу двадцять років тому, не здатна здати ЗНО, то що ж тоді буде засвідчувати середній бал атестата?

Отже, на мій погляд, необхідно взагалі не враховувати бал документа про освіту при визначенні конкурсного бала вступника. Єдиним мірилом мають бути результати ЗНО та конкурсних випробувань на творчі спеціальності.

Оригінал

Освіта.ua
14.07.2020

Популярні блоги
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Олександр Мірошниченко: для чого займатись самообманом? Вибір простий - між продовженням навчання в звичному режимі і імітацією навчання під соусом онлайн-навчання
І. Лікарчук: наскільки ЗНО точний інструмент? Наскільки ефективним інструментом для вимірювання рівня навчальних досягнень абітурієнтів є тести ЗНО
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ДепартаментДюсолей
Завжди, в певній мірі, оцінки об’єктивно не відображали на всі 100% рівень знань учнів з того чи іншого предмету. Десь були завищені, десь занижені. Але не враховувати бал атестату при поступлені у вузи теж не правильно. Все ж таки не даремно проходять учні шкільну програму. А якщо відмінити бал атестата, це означає, що весь шкільний курс незрозуміло для чого проходити. Інша справа, що політики довели шкільну освіту в 10 і 11 класах просто до абсурду, оскільки учні легковажно ставляться до відвідування уроків, або взагалі пропускають їх, так як готуються в репетиторів для того, щоб здати ЗНО і поступити у вузи. Тільки реформа освіти зможе усунути ці проблеми.
Учасник
Для ДепартаментДюсолей: А реформу дуже легко зробити: 1. Ввести законодаво хоча б серйозну адміністративну (а краще -- кримінальну!) відповідальність батьків за виховання дітей. 2. Ввести також відповідальність дітей за результати навчання та поведінку. 3. Підняти зарплату вчителя хоча б відповідно до Закону про освіту -- і конкурс у педуніверситети дасть змогу вибирати кращих з найкращих, а не кращих з найгірши, як тепер. І тоді всякі блогерші "яжемами" чи "мижеродітєлі" не будуть керувати в школі, вказуючи директору, якого вчителя ставити в класі, а якого виганяти... Але, на превеликий жаль, це уже ніхто ніколи не зробить, мабуть. Прикро, але факт...
Коментувати
Tet-a-tet
Ми далі усіх хочемо примусово зробити щасливими: ЗНО-аби чесно поступали у ВНЗ,середній бал атетстата-аби хтось не постраждав від необ’єктивності,кореляція між шкільними оцінками з предметів -аби дитина була всесторонньо підготовлена, і можна ще продовжувати перелік заходів у пошуку абсолютної справедливості. А чи стане від усього цього людина щасливою у житті? Ми виховуємо людей, чи тільки робочих мурах? Я бачив щасливих землеробів і садівників, і бачу щодня заплилих від жиру бізнесменів, нещасних і заклопотаних щоденним рятуванням своїх статків.Такі аналогії можна проводити безконечно, але чи це те, заради чого потрібно давати життя дітям?Я промучився і ви мучтеся? Ми продовжуємо пропагувати суспільство споживання, хоча вже немаємо чим дихати і вживаємо брудну воду. Видаймо усім дипломи про ВО, чи стане наше життя від цього кращим? А може нехай людина розвивається природно,згідно своїх генетичних можливостей і виростає в любові, чесному ставленні до інших, а не на основі ЗНО? Амінь!
Олекса Позняк
Для Tet-a-tet: як казав Рокфеллер : я хочу щоб ви на власному досвіді переконались що гроші не приносять щастя
Коментувати
Новицький, Полтава
Розмови про різну ціну атестату пусті. Все компенсується трьома результатами Зно. Всі оцінки- по 25 %!!! Цим допоможемо школі, дітям, їх всебічному розвитку!!
Олекса Позняк
Бал атестата відмінити. Мій внук вчився в звичайній школі на 12, у фізматшколі на 7-8. Що відображає той бал? Відображає наскільки добрий учитель. Відома ситуація: учились діти непогано, приходить новий учитель, і ставить усім 3-4. Взагалі наша система ЗНОзанадто важка і заплутана. В США здають 1 випускний тест + ессе SEA. І лише в вузькопрофільні вузи екзамен по предмету. І цього досить щоб визначити рівень учня
Вчителька фізики
Для Олекса Позняк: Бал атестату обов’язково враховувать , бо вшколі нічого робити вчителям!
Олекса Позняк
Для Вчителька фізики: бал атестата необєктивний
Аріель
Для Олекса Позняк: Тоді для чого ти тоді такі вчителі в школі, як ти і сама школа зокрема? Щоб необ’єктивні оцінки виставляти?
Коментувати
Директор І. П.
Практика - критерій істини. Пан Онацький, ви розумна людина, але не досвідчена.При Союзі за атестат давали бал при вступі, як і за решту три іспити. Це стимулювало учня до системного навчання. Десятки років ця норма успішно діяла. Переконаний, що середній бал плюс три Зно - об‘єктивні показники. Здорові колективи шкіл добре з цим справляться.Франція, Німеччина , Пшеки враховують також атестат...Словаки приймають по ряду спеціальностей до вузів по атестату...Шкарлет правий!!!
Олекса Позняк
Для Директор І. П.: не плутайте Кацапетовку з Парижем. Там бал атестата відображає рівень, бо учні в кінці курсу пишуть стандартизовані тести і там НЕ СПИСУЮТЬ! Мій друг викладає в Прінстоні і піймав студентку на списуванні. На перерві підійшов і попросив більше цього не робити. Він думав що вона помре так вона злякалась. Бо це автоматично виліт з вишу і пляма на репутації. А друг зробив службовий злочин - він повинен був не бесіди проводити а повідомити адміністрацію. Тому там бал атестата і можна враховувати
Одеський понт
Яке відношення має Прінстон до Парижу? До- речі, в Парижі такі самі школи, як і в нас, скільки самі проблеми!! Бал атестату враховувати!!!
Олекса Позняк
Для Одеський понт: школи такі та не такі. Оцінка нашого атестату необєктивна
Коментувати
Виктория Владимирова
1. Бал атестату відмінити. 2. У 10-11 класі учні вибирають предмети: клас ділиться на групи та діти ходять на уроки до вчителів, які викладають потрібні для вступу дисципліни. Виключення - українська мова.
Шевчук
Для Виктория Владимирова: Повна ахінея, як атестат не враховується...?
Коментувати
Skeleton
Согласен. Аттестат не должен играть роли при поступлении. Бывает так, что человек плохо учился в школе, но прекрасно готов к поступлению и имеет мотивацию учиться в университете. Почему его балл должен быть ниже из-за аттестата?
Семен Петров
Для Skeleton: Если атестат не учитывать, зачем школа??
Олекса Позняк
Для Семен Петров: зачем учитывать если оценка необъективна. Что она отображает? Насколько добряк Иван Иванович и насколько злая Марьванна?
ТТ
Для Skeleton: єслі чєлавєк плоха учілся в школє,значит он тупой і лєнівий!Всьо!И в унивєрсітєтє он не будєт учіцца,патаму,что не патянєт праграму і нє прівик учіцца.Паєтаму нужна атмєніть аттєстат нахуй!Я всь сказал!))
Коментувати
Гість
Так, учні у 10, а особливо у 11 класах, практично повністю "забивають" на усі предмети, крім ЗНОшних. І керівництво шкіл цьому потурає, бо рейтинг школи у ЗНО - наше все. Низькі результати - і тебе з гівном з’їдять.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!