І. Ящук: перший раз у дистанційний клас

Спостерігаються всі передумови вимушеної дистанційної освіти вже з Першого вересня

І. Ящук: перший раз у дистанційний клас

Автор:Інна Ящук, декан факультету початкової освіти та філології ХГПА.

За вікнами вже середина літа, і все менше часу відділяє нас від початку нового навчального року, що за багатьма прогнозами цілком може бути дистанційним. У країні зберігається складна ситуація з поширенням коронавірусу, щодня з’являються нові невтішні дані, а подекуди карантинні заходи лише посилюються. Ми вже багато разів говорили про можливість дистанційної освіти загалом, однак є категорія учнів, яким буде важко за будь-яких, навіть найкращих, методик — це першокласники.

Березневий загальнонаціональний карантин для всіх був великою несподіванкою, однак це сталося вже ближче до завершення навчального року. Поки спостерігаються всі передумови вимушеної дистанційної освіти вже з 1-го вересня, і це кардинально змінює ситуацію. Починаючи з других класів, учні зустрінуться з однокласниками онлайн або в обмежених у часі чи кількості учасників очних заняттях. Порівняно з сучасними першокласниками, у них буде велика перевага: вони вже знають одне-одного, пам’ятають своїх педагогів, попри дійсно довгий час окремо, все ж, мають навички навчання у колективі та, одним словом, — пам’ятають, як бути школярами.

Інша справа — «першачки». На їхню долю в будь-якому разі випаде неабияке випробування: окрім початку, без перебільшення, нового етапу життя, пов’язаного з серйозним навчанням, перед ними постане завдання соціалізації. Новий ритм, розклад дня та збільшене навантаження, нові знайомства та розуміння субординації — все це насправді надзвичайно важко для кожної дитини в реальному класі. А як все це відбудеться у віртуальному?

Певні переваги матимуть першокласники, які відвідували садочок на час весняного карантину. Вони вже мають уявлення про спільне навчання, пройшли стресовий момент переходу на віддалену роботу і, принаймні, бачили заняття в онлайні, отримували завдання та за допомогою батьків відправляли результати своїх досягнень вихователям. Але ж є велика кількість дітей, які не відвідували дитсадок та не мають жодного уявлення про це. Крім того, під час загальнонаціонального карантину була одна, так би мовити, перевага: разом із дітьми вдома лишилося й багато батьків, які допомогли малечі справитися з такою радикальною переміною. У новому навчальному році більшості батьків уже не буде поруч.

У сучасному діловому світі є два терміни, що влучно ділять типи навичок співробітників на дві категорії: так звані «тверді навички» («Hard skills») та «гнучкі навички» («Soft skills»). До перших належать професійні технічні вміння співробітників, за якими визначається цінність того чи іншого спеціаліста. А от до «гнучких» — навички роботи у колективі, лідерські якості, що сприяють ефективності члена команди у професійній діяльності.

Якщо спроектувати цей поділ на школярів, то ефективне засвоєння шкільної програми та гарні оцінки — це відповідник «твердих навичок». Його можна напрацювати завдяки продуманій побудові дистанційної освіти, сумлінній роботі педагогів та відповідального ставлення батьків та, звісно ж, бажання самих учнів.

Однак з «гнучкими навичками» все набагато гірше. Жодна повністю дистанційна система освіти не зможе тренувати те, що має бути відпрацьоване у живому колективі під час очного спілкування. І якщо у більш старших класах діти вже мають бодай якісь навички чи уявлення про них, цьогорічні першокласники прийдуть до школи «стерильними» у цьому плані. І ця проблема не може бути проігнорована чи відкладена: наша система освіти до карантину мала багато інструментів для відпрацювання «гнучких навичок», що просто не можуть бути ефективно перенесені в онлайн. Але без них діти не зможуть повноцінно соціалізуватися, а в подальшому — ефективно інтегруватися у суспільство.

Отож, як бачимо, дистанційна система освіти у новітній українській школі в цілому можлива, але категорично не підходить для найменших учнів. До пандемії початкова школа успішно виконувала функцію первинної соціалізації дітей, що потребує тісного живого спілкування за участю педагогів та учнів разом. Тому вважаю, що єдиним можливим виходом зі ситуації із запровадженням дистанційного навчання може бути комбінована форма занять.

Дітям просто необхідно проводити певний час разом, а значить — потрібно врахувати це і організувати навчальний процес відповідним чином. Це може бути як позмінне навчання, так і робота в невеликих групах учнів одного класу. Але для першокласників це має бути обов’язковим, інакше матимемо значні проблеми з молодим поколінням, представникам якого буде надзвичайно важко у суспільстві.

Приємно, що такої ж думки дотримуються в Уряді. В.о. міністра освіти С. Шкарлет у своєму нещодавньому інтерв’ю висловив занепокоєння щодо долі цьогорічних першокласників та говорив про необхідність правильного підходу до дистанційної освіти у разі її запровадження. Тому маємо надію, що спеціалісти знайдуть рішення проблеми навіть на тлі загрозливої ситуації з поширенням коронавірусу в Україні.

Освіта.ua
06.07.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Не так страшний коронавірус, як ті, хто його розносять по світу й в освіті.
Едуард - вчитель хімії
Пані І. Ящук може віддайте свою дитину у 1 клас, бо їй треба соціум. :). А мозок їй здоровий треба. 21 століття навколо інформаційні технології. Це чудово, дистанційно наразі всі будуть здорові. НУШ потертить і пагони для Вас тоже зачекають.
Лариса
Як тим дітям які живуть в селі,де немає інтернету і немає на кого залишити в дома дитину саму?Таке відчуття-наче навмисно роблять щоб діти у селах були попуасами!І недай Боже щось з дитиною станеться в дома без нагляду дорослих,судитимуть батьків.Це,як по вашому?Алеж да,хіба у селах люди живуть?Тільки у столиці і у великих містах люди!
О да!
Для Лариса: У вас особисто була прекрасна можливість навчатися в школі, але, судячи з вашої "грамотності", навчатися не хотіли. Отже, якщо дитина має бажання вчитися - буде вчитися за будь-яких умов. Якщо не хоче - вчитель не змусить. Здається, вас більше турбує те, що школа при дистанційному навчанні не є камерою схову чи дитсадка, щоб хтось няньчив ваших дітей.
Бой
Как по мне дистанционно хорошая возможность . Во- первых гибкий график , во-вторых психика детей восстановиться от гнобления со стороны как сверстников так и учителей. И к тому же большая часть детей не умеет работать в ворлде , только благодаря дистанционному обучению дети и преподаватели получили новый опыт работы с программами гугл класс , мид и тд . Поэтому это даже лучше отдохнут друг от друга .
Коментувати
Олена
Ситуація погіршується тільки в телевізорі. Перестаньте повторяти брехню. Пандемія видумана.
Олекса Позняк
Дурепа на дурепі ті наші ехперди. Не було ще навчання а в 4 школах Києва вже массово позаражувались учителі. Уявіть , почалось навчання. Вчителька захворіла - півшколи на самоізоляцію. Яке може бути навчання крім дистанційного? Яккщо з 1 вересня не буде дистанційки - буде массове звільнення учителів. Залишаться лише ті хто вірить що вірусу немає і Земля пласка. Тобто придурки. Вони научать....
бункер
Для Олекса Позняк: пора уже на пенсию, а на вой устраивать на платформе, без меня все погибнут и умрут, как-то переживут, а может с облегчением вздохнут, что наконец-то здихалися.
Олекса Позняк
Для бункер: не відпускають. Зараз піду з поважної причини
Коментувати
Ганна
Ну да... Якщо всі будуть навчатися дистанційно, бо є ризик інфікування коронавірусом, а "першачки" підуть "соціалізуватися"! Адже це головне! З 2 по 11 класи переймаємося за здоров’я, а першачкам навіщо те здоров’ я? Найголовніше - це СОЦІАЛІЗАЦІЯ!!! (Як мама майбутнього першокласника в першу чергу переживаю за здоров’я, а не за соціалізацію!!!
упукп
Для Ганна: А сейчас он в садике?
Сива ластівка
В чому питання? Нехай продовжать дошкільництво ще на рік. Ходили ж раніше в 7 років до школи перший раз? І нічо! Яка зараза перевела шестирічок з садочка?
Правда
Для Сива ластівка:в 7 років в школу+12 років-все точно садочки в школі потрібно буде відкривати! Я вам скажу,хто зробив 12 років-Гриневич!А за шестирічок,може я помиляюся,але це діти(зараз 41річні),1979року народження,говорили про них скакали,а при кому це було(міністр хто? І хто це придумав?).Це до всіх і до міністерств(освіти і здоров’я).Діти до 7 років як скоріше було мають бавитися більше відпочивати не мати такої нагрузки з навчання,в них з психікою все добре,вони не є такі роздратовані.Зараз добре,що з пеленок(памперсів),не вчать іноземні мови,(букви,рахувати -те,що діти мають знати коли йдуть в перший клас,а тоді що в першому класі будуть вчити?).Може все,що робиться в освіті,радяться з МОЗ.Але дивитися по деяких питаннях(скільки уроків на день,коли додому приходять,чим і як в школі харчуються)добре було б щоб два міністерства разом працювали на рахунок садочків школи.
Коментувати
Правда тут
Якщо суспільство не підтримає дистанційну освіту під час карантину, то є ймовірність того, що наші діти залишаться взагалі без будь якої освіти. Українська влада доурядувалась до того що ми всі в довгах. Можете загнати дітей в масках в школу 1 вересня, то діти самі не захотять бути в школі, а вчителі вчити дітей. Вчителям вигідна дистанційна освіта і це правда. Менше стресів за копійки які вони отримають. Дистанційно можливо вчити якщо є бажання вчитися у дітей. Якісний інтернет, і програмне забеспечення і вчителі навчать і медведів танцювати.
Тралівалі
Для Правда тут: ти розписалося за всіх учителів? Кому що вигідно?
Коментувати