І. Ящук: деградація чи новий виток сучасної освіти?

Пандемія сприяла глобальному експерименту з переходу до віртуальної освіти методом шокової терапії

І. Ящук: деградація чи новий виток сучасної освіти?

Автор : Інна Ящук, декан факультету початкової освіти та філології ХГПА.

Те, про що всі говорили як про майбутню перспективу в царині освіти, вже настало. За останні місяці мільйони молодих людей по всьому світу вчилися, проходили підсумкову атестацію, складали випускні іспити і навіть отримували дипломи онлайн. Пандемія планетарного масштабу, як би то не прозвучало, сприяла глобальному експерименту з переходу до віртуальної освіти методом шокової терапії, і вже зараз людство стає свідком результатів такої освіти. Які ключові висновки можна зробити вже сьогодні, які прогнози для майбутнього глобальної освіти, зокрема вищої? А головне: віртуальна освіта — це занепад чи новий розквіт цивілізації? Пропоную власні міркування з цього приводу, засновані на власних спостереженнях та загальнодоступних фактах.

У березні українське суспільство стикнулося з небаченими досі проблемами: епідемія невідомої раніше хвороби, загальнонаціональний карантин, зачинені заклади й навчання учнів та студентів онлайн або ж з екранів телевізорів. Для одних така освіта стала шоком, для інших — нісенітницею, дехто знаходив у новітніх процесах раціональне зерно, але всі без винятку були вимушені взаємодіяти з інноваціями. Громадяни багатьох інших розвинених країн на початку пандемії про освіту-онлайн мали напрацювань більше, однак у таких масштабах цілком віртуальною освіта ще ніколи не була.

Головний висновок, який вже чітко окреслений для всього людства — за допомогою мережі Інтернет та сучасної техніки організувати та проводити масове навчання можливо. Звісно, на перших порах були різні непередбачувані ситуації, ні педагоги, ані учні чи студенти не були готові, й траплялися помилки. Однак освіта не перестала існувати, а значить, ідею віртуальної освіти можливо розвивати й інтегрувати більш рішуче та глобально. Тому сподіватися, що пройде час і все повернеться на круги своя, вже не доводиться: переконана, що надалі освіта буде все більше диференціюватися й переміщуватися у глобальну комп’ютерну мережу.

Як педагогу-практику, спершу така думка у мене викликала відразу. Але як системній людині, яка здатна думати й об’єктивно аналізувати процеси та явища, така ідея з кожним днем починає відкривати все нові можливості.

Отож які однозначно негативні сторони має віртуальна освіта порівняно з традиційною? Більшість одразу скаже, що це низька якість таких освітніх послуг. Ніщо не замінить живий контакт з педагогом, в онлайні неможливо вийти за рамки екрану й торкнутися досліджуваних препаратів, деталей різноманітних машин, природніх матеріалів та взагалі всього, що має фізичне втілення. «Як же тоді хірург зможе робити операції ?» — можна часто почути найбільш розповсюджене й контрастне запитання. Іншим мінусом вважається відсутність мотивації в учнів. Вони просто можуть вдавати увагу, відмикати звук та займатися власними справами, не слухати або ж слухати, але не розуміти, з’ясувати ступінь їхнього залучення в навчальний процес практично неможливо.

Ще один негативний фактор, і це найголовніше, як на мене, криється не в самій освіті, а у ставленні до неї. Більш старші люди просто не сприймають віртуальну освіту як щось серйозне. І навіть найкраща теоретична програма, що буде транслюватися в онлайні, як аналог лекції, не викличе в таких людей довіру лише тому, що це віртуальне. Таким чином проміжним результатом оцінки онлайн-освіти можна вважати її низьку якість, нездатність вирішувати основне завдання – передавати одночасно певні знання великій кількості учнів, й технічну відсутність практичних навичок.

Але це була тільки одна сторона медалі, а на реверсі можна знайти декілька цілком вагомих переваг. Найяскравіша з них — загальна доступність. Для того щоб вчитися у омріяному закладі, тепер не потрібно навіть його відвідувати, достатньо мати комп’ютер та доступ до Інтернету. Не потрібно їздити на навчання, витрачатися на житло й харчування, що завжди становило певні труднощі для батьків студентів. Із цього випливає й інша, вже економічна вигода — навчання онлайн може бути набагато дешевшим. Скільки, приміром, студентів може прийняти на своїй лекції одночасно один викладач у лекційній аудиторії в університеті? У великій фізичній КПІ, наприклад, це може бути 350 чоловік. А скільки можуть «відвідати» лекцію в онлайн? Теоретично — всі бажаючі. Таким чином вивільняються витрати на утримання реальної інфраструктури навчальних закладів. На жаль, те саме стосується і трудових ресурсів: онлайн-освіті не потрібна така велика кількість педагогічного колективу, тому в разі переходу до віртуального навчання на них чекає великий удар.

Ще одним великим плюсом віртуальної освіти, що опирається на дві попередні переваги, є можливість вчитися постійно або змінювати напрями навчання. Насправді людина повинна вчитися усе своє життя. За великим рахунком так воно і є, адже всі спеціалісти постійно проходять різноманітні семінари, конференції, симпозіуми, курси тощо. Тому доступність освіти разом з її відносно меншою вартістю може якісно сприяти розвитку особистісних та професійних навичок.

У другому випадку онлайн-освіта також вирішує одну з найбільш драматичних проблем для молодих людей. Адже за багатьох студентів вирішують батьки, інші можуть помилятися стосовного свого необдуманого чи швидкого рішення освоювати професію, що не приносить задоволення. І дилема кинути заклад вищої освіти чи просто закінчити почате й забути про нього сильно гнітить мільйони студентів по всьому світу. А у випадку з онлайн-освітою такі зміни можуть відбуватися як завгодно часто, аби лише особистість, зрештою, знайшла своє покликання.

Тож ми бачимо, що віртуальна освіта не є настільки однозначною, як її можуть сприймати на перший погляд. Дійсно, людина, яка пройшла всі класи школи та пожила незабутнім студентським насиченим життям, ніколи не визнає серйозності освіти вдома перед екраном комп’ютеру. Однак для підростаючого покоління сучасна техніка та інформаційний простір мають вже зовсім інше значення, ніж, приміром, навіть для людей 6-10 років тому. Для них це вже невід’ємна частина повсякденного життя, тому, якщо тут можна ще й вчитися, чому б і ні?

Звісно, не всі професії можна здобути онлайн. Тому традиційна освіта не може зникнути цілком. Очевидно, теоретична частина підготовки лікарів, інженерів, та інших спеціалістів буде перенесена в онлайн, однак практичні навички все ж доведеться здобувати в реальних умовах. Але, певне, така освіта буде вважатися привілейованою та мати відповідну ринкову вартість, однозначно в рази вищу за ціну віртуальної освіти. І такі правила будуть дійсними для всього світу, а не якихось конкретних держав чи їхніх співтовариств.

Світ вже ніколи не стане таким, яким він був до пандемії. За всіма ознаками онлайн-освіта готується до квантового стрибка, і нам слід бути до цього готовими. У будь-якому випадку незмінним лишиться той факт, що акцент в освіті як ніколи раніше зміститься в бік самого учня. Перед ним буде відкрито тисячі можливостей, і головне, аби у ньому домінувало прагнення використати це найбільш ефективно. У такому разі людина дійсно досягне успіху. А інакше, коли такого бажання немає, то і за звичайних освітніх умов студент, на превеликий жаль, навчатися не буде.

Освіта.ua
27.05.2020

Популярні блоги
І. Ящук: справжні вороги майбутньої дистанційної освіти Концепція майбутньої дистанційної освіти ще далека від ідеалу, однак динаміка її розвитку просто вражає
С. Мудрук: «ліквідація ЗНО у два кроки» (impact analysis) Хтось вірить, що відміна ДПА у формі ЗНО лише цього року не має реальних шансів закріпитись і в подальшому?
О.Мірошниченко: про виклики в новому навчальному році Спроби ігнорувати проблеми, з якими школа зіткнеться вже 1 вересня, – шлях до конфліктів
А. Ночкін: чому не варто скасовувати ДПА у формі ЗНО Скасування ДПА у формі ЗНО вкрай негативно вплине на випускників 2020 року і з організаційного боку, і на їхні результати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Денсяо
Деградація освіти прискорилась із приходом соросогратоідів в Мон. Недалекі, самозакохані, нахабні особи. Квіт- Гриневич - Новосад - мандзій +Шаров, фініков, стадний, Совсун, бабак ....Горе!!
Олекса Позняк
В следующем году я соглашусь читать физику только если предмет переведут на удалёнку. Мне 60+, в массовой школе я смертник, зачем это мне надо.Но МОН не разрешит, пенсионеры уволятся, кроме тех кто в безвыходном положении или особо тупых
Учитель переживший стресс
Для Олекса Позняк: С сентября шаров уйдут опять на дистанционку, но фокус с том, что учитель на дистанционном загружен в разы больше - 7-11 классы, в каждом 25-35 детей, каким образом проверять все работы детей, это сколько времени надо... нагрузка должна рассчитываться по другому, с учетом проверки письменных работ на одного ребёнка, учителя физически не потянут, в сутках 24 часа, да и оно уже не актуально, бесплатно пахать и жертвовать родными и семьей никто не станет, школа превратится в профанацию.
Олекса Позняк
Для Учитель переживший стресс: Согласен полностью.Я тоже пахал до упаду. Нужен пересмотр нормативов. Но если не будет дистанционки пенсионеры уйдут - в классах как в ЕС по 10 человек не сделают, а 35 это корона 100% и смерть
Коментувати
Реалии
Все давно очевидно, для плебса - виртуальные школы с модераторами-кураторами; для людей с деньгами - элитные, по 10 детей в группе, с продвинутыми учителями. Карантин показал, что эпоха бесплатных МарьИван прошла, учитель, репетитор, толковый наставник нынче будет стоить денег, а не у всех они есть. Но это уже не наши с вами проблемы.
Eugen Zimmermann
Для Реалии: згоден на всі 100%. Елітна платна очна освіта та умовно безкоштовна для широкого загалу у онлайні. З одного боку не порушується Конституція - формально всі отримують освіту, а з другого боку - традиційна школа стане конкурсна і платна.
Олекса Позняк
Мужик, я в детстве и мечтать не мог о таком громадье ресурсов для обучения. В библиотеке было пару томиков Ландсберга да выписывал мощный журнал Квант. Кто хочет учиться тому сейчас раздолье. А дурака немотивированного учить - зря время тратить
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!