О.Мірошниченко: ідеологія школи як інституції застаріла

Замість того щоб навчити дитину жити в колективі, у школі її привчають пристосовуватись до цього колективу

О.Мірошниченко: ідеологія школи як інституції застаріла

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Карантин поставив перед нами одне велике питання. Розумію всю ступінь обурення, яке зараз спалахне. Тим не менше питання потрібно сформулювати і шукати на нього відповідь. Навіть якщо не дуже хочеться. Бо саме від відповіді на це запитання залежить подальший шлях розвитку школи.

Отже! Просте та елементарне питання. А для чого власне потрібна школа? Вже бачу, як наливаються кров’ю очі деяких педагогів у готовності кинутись на ідіота, який має нахабність задавати такі питання. Тим не менше. Крім пафосу. Крім гучних слів. Є відповідь?

Відповідь у стилі «школа потрібна для отримання знань» - в умовах карантину проявила свою фейковість. Ну не є сьогодні школа єдиним і потужним джерелом інформації. Більш того! Часто не є найкращим джерелом. Відкритість інформаційного простору дозволяє дуже швидко та в потрібній для того чи іншого учня формі знайти інформацію без посередництва шкільних вчителів.

Відповідь у стилі «школа потрібна для контролю знань» теж не є правдивою. Хоча б з огляду на те, що контролювати рівень знань сьогодні можна на програмному рівні, і для цього аж ніяк не потрібні живі вчителі.

Так для чого все ж таки існують такі інституції, як школи? Я далекий від думки вбачати в домашній освіті панацею. Це рецепт далеко не для всіх. Але уроки карантину чітко показали нам, що сама ідеологія школи як інституції застаріла років на двісті. Для себе я спробував сформулювати три мети, заради яких має існувати школа:

1. Пошук мотивації до навчання. Це мабуть найголовніше. У цьому і полягає талановитість педагога. Не викласти інформацію, а зробити інформацію цікавою для кожного учня, враховуючи його індивідуальні особливості та таланти.

2. Практичне втілення знань. З цим у нас взагалі погано. Якщо та ж американська школа дуже любить такі речі, як навчальні проекти – у нас це скоріше виняток, ніж правило. Мова іде про те, щоб показати дитині, як отримані знання реально застосувати в житті. І тоді самі знання стають не метою, а засобом. Що власне і виправдовує саме існування школи як інституції.

3. Колективна комунікація. Ось тут виникає те, що не може дати домашнє навчання. Вміння вибудовувати взаємини в колективі. І саме навчання тут виступає приводом. Але сьогодні ми бачимо рудименти радянського бачення колективу. Тоталітарність чітко проявляється в тих же закликах «поважати вчителя» за ознакою посади, а не особистих талантів. Це проявляється в спробі жорстко регламентувати шкільне життя дітей аж до регламентації походів до туалету. Зрозуміло, що тут іде підміна понять. Замість того, щоб навчити дитину ЖИТИ в колективі – її привчають ПРИСТОСОВУВАТИСЬ до чужого бачення ідеалу цього колективу.

Такі от три основні мети. Лише вони можуть виправдати подальше існування школи як окремої інституції. Без цих трьох складових ми займаємось безглуздою справою, намагаючись видати за ексклюзив знання, які сьогодні не є ексклюзивом.

Я чудово розумію, наскільки болюче для педагогів питання поставив. Бо доведеться не просто змінювати щось локально, а й кардинально по-іншому почати дивитись на саму професію педагога.

Але життя у вигляді карантину чітко показало нам реальну картину. І ця картина разюче відрізняється від того, що велика частина педагогів малювала собі. Так, може, варто почати відповідати на неприємні запитання?

Оригінал

Освіта.ua
25.05.2020

Популярні блоги
І. Ящук: справжні вороги майбутньої дистанційної освіти Концепція майбутньої дистанційної освіти ще далека від ідеалу, однак динаміка її розвитку просто вражає
С. Мудрук: «ліквідація ЗНО у два кроки» (impact analysis) Хтось вірить, що відміна ДПА у формі ЗНО лише цього року не має реальних шансів закріпитись і в подальшому?
О.Мірошниченко: про виклики в новому навчальному році Спроби ігнорувати проблеми, з якими школа зіткнеться вже 1 вересня, – шлях до конфліктів
А. Ночкін: чому не варто скасовувати ДПА у формі ЗНО Скасування ДПА у формі ЗНО вкрай негативно вплине на випускників 2020 року і з організаційного боку, і на їхні результати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Иванов
Любая правильная пуля любит свой пулемет..._
Eugen Zimmermann
О, наш драматург та митець розродився. А я все чекав - коли ж він щось свіженьке народить після свого потужного проносу про "освітянські міфи"!)) Обурення? Та заради бога! Обуритися можна, якщо людина, яку ви вважали розумною та такою, що розуміється у предметі обговорення, раптом починає верзти відверті дурниці та маячню. А коли людина, яка не "рубить фішку" від слова зовсім, починає видавати якісь прописні істини змішуючи з якимись нісенітницями - ну що ж, у відповідь можна вбитися фейспалмом, зітхнути і забути, посміятися. Але обурюватися? Багато честі. А давайте краще, дорогий наш митець, поговоримо про український сінематограф та велику та глибоку ДУПУ, у якій вищеозначений знаходиться! Шановний наш режисере - чому ви говорите про освіту? Про освіту ми самі знаємо все прекрасно! Розкажіть краще нам про всесвітньо відомі українські театральні постановки (які, мабуть є) та українські блокбастери, що збирають мільйони доларів у світовому прокаті, а не такі, на які держава виділяє 5 мільйонів доларів, а вони у кінотеатрах збирають бодай тисяч сто, бо на цю маячню ніхто не ходить! Де ВАШІ, зрежисовані твори, а не "РЖАКА", про яку ніде не написано, скільки грошей на ній попиляли? "Дмитро Томашпольський: Успіх фільму вимірюється не бокс-офісом і не фестивалями класу «А»" - ось як відмазався режисер цього геніального шедевру, у якому драматург та режисер Олександр Мірошниченко чомусь працював актором, як і в інших шедеврах, як зазначено на його сторінці у вікіпедії! То, що шановний митець - де наш кінематограф та сучасний - не класичний - театр, відомий у світі?
Антиягольник
Для Eugen Zimmermann: Ягольник. Іди в дупу
Eugen Zimmermann
Для Антиягольник: іди проспись, ноунейм.
Даёшь " Кузюки"!
И про успех " Кузюки" хотелось бы тоже услышать от Мирошниченко как профессионала.
Коментувати
ДепартаментДюсолей
А Мірошниченко то частково правий. Світ змінюється, а наша система освіти залишилася далеко в минулому, десь в 70-80 роках XX cт. Ми це добре всі розуміємо, але боїмося про це вслух сказати, бо тоді багато хто залишиться без роботи. Переважна більшість не хоче змін і сасому змінюватися. Ця ж сама більшість хоче все законсервувати як є, адже вже є побудована вертикаль, яка приносить прибуток. Корупційна вертикаль. Ми робимо здивоване обличчя, коли нам кажуть, що освітня ланка пасе задніх. Займаємося самообманом вважаючи, що ми педагоги, краще розбираємося в новітніх технологіях ніж молодь і т.д. І взагалі ми відстаємо від сучасних освітніх тенденцій так на років 50....Але, що прикріше, що ніхто цього не хоче усвідомлювати і щось кардинально змінювати!
Олекса Позняк
Работаю с американскими школьниками по иннету. Готовлю в хорошие вузы. Не заморачиваюсь их мотивацией. У них мотивации учиться больше чем у всей моей школы в Украине. Никакого "практычного втилення знань".Просто мощные олимпиадные задачи, сугубо теория. И никакой компетенции без знаний. Знают наизусть сотни формул и не считают что это плохо. Я патриот и могу на достойном уровне научить украинских школьников. Но им пофиг. Кроме нескольких толковых и те уедут . Если физика не в ЗНО тупо не учат ведь оценка атестата сейчас практически не учитывается. Система США мотивирует.Не знаю как. Наша система не мотивирует учеников учиться и быть дисциплинированным. Учитель не виноват меняйте систему
без обид
Для Олекса Позняк: Система уже начала меняться, не переживайте! В нашем городе из 146 школ для 10-11 классов оставят только 14 (набор в них по конкурсу)! Вот там будут такие мотивированные и ученики, и учителя! Интересно, а какая нагрузка будет у учителей после такого изменения системы? Думаю, что грядут большие сокращения. Да и карантин показал, что учитель в образовании - лишнее звено!
Олекса Позняк
Для без обид: учитель не лишнее звено а должен смещаться в сторону репетитора и наставника. На дистанционке я 800 учеников не потяну как сейчас в реале - глаза на лоб вылезут. В моих классах сейчас 35-38 учеников. Но по сути из них в лучшем случае 20% хоть что то делают. Остальные просижывают время с музычкой в наушниках, тусуются и всё.Теперь о системе. Что стало меняться? В моём районо в СССР было 4 человека и занимали 3х комнатную квартиру. Сейчас 50 человек и забрали у детей садик. И это в Киеве где люди годами стоят в очереди на место. Так тогда у меня 80% училось и я в селе !выростил учёных с мировым именем.То есть изменения Системы должны привести к резкому сокращению бюрократов -ворюг, созданию мощной мотивации учителю (тогда я получал 250 рублей а чиновник 90 -120) и ученику. Ну а выгнать на улицу 10-11 класс и учителей и сохранив при этом дикую средневековую вертикаль власти и воровства это не изменения. Я не за возврат к совку, создайте своё. Могут же эстонцы
Eugen Zimmermann
Для без обид: а куди підуть екс-дев’ятикласники, які не пройдуть "по конкурсу" у ващі чудові 14 шкіл? Не забувайте - у нас поки що обов’язкова середня освіта та рівність доступу до неї ВСІХ дітей.
Коментувати
картина маслом
1. Пошук мотивації до навчання. 2. Практичне втілення знань. Я вас умоляю! У каждого так называемого "учителя" есть "программа", которую он трактует как ему заблагорассудится. От полного РАВНОДУШИЯ к ученикам (если кому не понятно - за деньги после уроков) до полного ИЗДЕВАТЕЛЬСТВА этими самыми "пошуками мотивації" и "практичного втілення знань" (все опыты по химии из лабораторной тетради должны быть отсняты на видео, и "как это не знать формулу соли - ты же ее ешь каждый день!). Карантин превратился в элементарное заваливание заданиями, которые никто не проверяет. Все понимают, что оценки будут поставлены по принципу "кто как учился". Или классика жанра - "не сделал - 2, сделал - тебе за это ничего не будет". А 3. Колективна комунікація - так при чем здесь учителя? Дети в своем котле варятся, вот и все.
Eugen Zimmermann
Для картина маслом: анон іде в дупу разом зі своїми замордованими лічинками - щире побажання від так званого "вчителя"))
Коментувати
!!!
Це правильно. Школа зараз не виконує ніяких функцій, навіть і до карантину. Навчають батьки.
гість
Напиши щось по спеціальності, ти ж драматург, роди щось. Чи тебе хватає на ось такі дописи і все?

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!