Д. Васильєва: про мотивацію та автоматизацію дистанційки

Якою має бути організація дистанційного навчання в сучасних реаліях і з урахуванням потреб учнів

Д. Васильєва: про мотивацію та автоматизацію дистанційки

Автор: Дарина Васильєва, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України, вчитель ліцею «Престиж» м. Києва.

Підростаюче покоління сьогодні кардинально відрізняється від попередніх поколінь, а тому сучасним учням не можна пропонувати навчання, «аналогічне» попередньому. Їм потрібне навчання, що відповідає цифровій епосі – постійний пошук нової інформації в Інтернеті, активність у соціальних мережах, обмін «лайками», використання різноманітних ґаджетів і мобільних додатків тощо.

На часі використання таких взаємопов'язаних інструментів (форм, методів, прийомів і засобів), такої педагогічної взаємодії суб'єктів освітнього процесу, які забезпечують вирішення не тільки конкретних дидактичних завдань, сформульованих у нормативних документах, а й у повній мірі задовольняють потреби, інтереси та бажання учнів покоління Z.

В умовах дистанційного навчання сьогодні активніше використовуються елементи електронного навчання. Але однією з проблем широкого запровадження електронного навчання є відсутність Інтернету в учнів і кількість часу, яку вчитель має витратити для того, щоб організувати такого виду навчання.

Нам відомо, що в період карантину МОН започаткувало проект Всеукраїнська школа онлайн. Його основна мета – забезпечити подачу теоретичного матеріалу у вигляді відеолекцій. І це чудова можливість донести теорію до учнів не у вигляді тексту, особливо до тих, що не мають Інтернету (адже ці уроки ще й транслюються щоденно по телебаченню).

Але використання відеолекцій (не інтерактивних), статичних презентацій чи комп’ютерного тестування у сучасних учнів не викликають такого захвату й інтересу, як це було 10 років тому. Учні чекають нових видів діяльності: вікторини чи квести, серія підкастів чи блогів від вчителя.

Навчання можна організовувати (і найчастіше так і роблять) з використанням месенджерів для комунікації, наприклад, можна у групу класу вислати учням посилання на інтерактивні відео, що створені вчителем, на створений під це відео онлайн тест, на вебінарну кімнату, де пройде консультація. Але, якщо врахувати, що у учнів не один предмет (а у вчителя не один клас), то найбільшою проблемою в таких умовах стає велика кількість таких груп і постійна поява повідомлень у них. Уже через місяць ми спостерігаємо суттєве навантаження на нервову систему як учнів, так і вчителя, і виснаження кожного учасника навчального процесу (беручи до уваги і батьків).

Незнання тайм-менеджменту, невміння самостійно організуватися та нестача комунікації призводить до втрати в усіх учасників навчального процесу мотивації.

У таких умовах бажано б було в автоматизувати якісь процеси. Наприклад, чудово, коли вчитель використовує готові ресурси, що є комплексними (забезпечують і подачу теоретичного матеріалу, і його закріплення). Ідеально, якщо ці ресурси надають вчителям доступ до учнівських статистик.

За таких умов виграють всі:

  • учні самостійно за певним (визначеним вчителем) алгоритмом проходять уроки;
  • вчителі не мають перевіряти кожну роботу учня, бо система це робить за нього;
  • учні і вчителі бачать кількісну оцінку роботи учнів та динаміку.

Вибираючи сервіси для організації дистанційного навчання, врахуйте , що навчальні матеріали мають бути подані українською мовою і укладені відповідно до діючої програми.

Для того щоб максимально зацікавити учнів роботою на цих сервісах, необхідно вчителю «прорекламувати» такого виду роботу та познайомити з інтерфейсом та основними правилами роботи.

Полегшує роботу вчителю, якщо на навчальних платформах є ігрова складова. Це створює додаткову мотивацію для учнів заходити на платформу та проходити уроки. Наприклад, проходячи уроки з математики на українській платформі GIOS, учні 5-9 класів заробляють бали (переглядаючи інтерактивні відео та виконуючи завдання у різних формах), відслідковують свій прогрес, збирають додаткові життя, колекціонують досягнення та купляють за зароблені бали аватарки. Причому навчатися вони можуть не лише за допомогою комп’ютера чи планшета, а навіть за допомогою улюбленого власного смартфону.

Чудово, що сервіси, які існують для дистанційного навчання, ввійшли у становище вчителів, що змушені були перейти на дистанційне навчання, і надають на час карантину безкоштовне використання. Наприклад, щоб отримати доступ до безкоштовного використання платформи GIOS, досить просто заповнити вчителю математику 5-9 класів гугл форму.

Мотивувати учнів до здобуття знань можуть і батьки. Адже саме від них залежить, чи створені відповідні умови для дистанційного навчання. Навряд батьки самостійно задумуються про умови, що мають бути створені ними для дистанційного навчання, чи про те, як можна мотивувати свою дитину. Тож вчителям доцільно ділитися з батьками порадами від психологів. Наприклад, можна запропонувати переглянути вебінар «Мотивація дитино до навчання» від психолога Ірини Губеладзе.

Все ж будь-яка криза – це можливість для розвитку. Правильно організоване і певним чином автоматизоване дистанційне навчання дає можливість раціонально структурувати навчальний матеріал і освітній процес, забезпечити зворотній зв'язок, подати навчальний матеріал яскраво і наочно, врахувати індивідуальні особливості учнів, розвинути вміння учнів вибудовувати свою власну освітню траєкторію та планувати свій час, сприяти формуванню в учнів активної життєвої позиції, розвитку в них навичок самоконтролю та самокорекції, підвищити мотивацію учнів до навчання.

Освіта.ua
23.04.2020

Популярні блоги
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Тетяна Сердечна: зарплати у вчителів мають бути різні Є шанс, що колись держава буде в змозі оплачувати роботу людей, які працюють із її майбутнім
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Мііко
ДУРЕПА КОНЧЕНА ТА ВАСИЛЬЄВА!
Оксана Шевченко
Для Мііко: ну почему же? Напротив, очень умная скрытая реклама. Бесплатно они сделали только на время карантина и то не для всех, зайти на эту платформу может только учитель с классом, карантин пройдет, ученики останутся.
Коментувати
ДепартаментДюсолей
Таке враження що педагоги мають бути якимись творчими людьми, шоуменами, продюсерами, блогерами і т.д., але без матеріального забезпечення і з жебрацькими зарплатами, а плоди пожинати будуть різні афільовані до МОН структури, користі від яких ніякої!
Се ля ви
Для ДепартаментДюсолей: забей на все большой болт; нет денег - нет разговора, молодёжь задаром пахать не станет, пенсионеры эту хрень не тянут, пусть оно катится ко всем чертям, это проблемы родителей, есть бабки, наймут репетитора, нет бабок - ну тогда, физрук почитает математику и английский, на типа бесплатно хотят, за копейки
Коментувати
Точно
Для Достали: в самую точку, 100%. А те,кто предлагает подобный бред,просто хотят оправдать своё существование имитацией " бурхливої діяльності". Всякие там Институты модернизации и др.Пусть для начала оснастят мат- тех.базу школ. Во многих школах она с 60- х годов прошлого века!
Достали
Цитата: "Учні чекають нових видів діяльності: вікторини чи квести, серія підкастів чи блогів від вчителя". А "Циганочку"с выходом им не станцевать? При объяснении, например, второго закона Ньютона или основного свойства пропорции? КАК ДОСТАЛИ эти "сопли" про "новое" поколение, игровые подходы и т.д. Учеба в школе- это труд, ежедневный и нелегкий, именно это надо объяснять! И в жизни так же, кто сказал, что будет легко? Это во- первых. А во- вторых, насчёт квестов или " блогов від вчителя". Покажчик хоть одного хирурга, например, кто приходит на операцию со своим скальпелем? Или стоматолога, который изобретает "новую" бормашину? А учитель, видите ли, должен готовить квесты, викторины, блоги, чтобы ублажить новое поколение Z , которому гаджеты мозги отшибли (извините за мой французский). Короче, в учителей есть учебники, программа, а эта самодеятельность в виде вышеизложенных дебильных квестов и т.д. - сами пляшите!
Eugen Zimmermann
Для Достали: вот это вот словечко "квест" уже лет десять как вызывает рвотный рефлекс. Насчет готовых материалов - лично для меня чужие наработки - это как напялить чужие вещи не своего размера. У меня свой темп, свой подход к изложению материала, но с другой стороны, на своих три класса сделать по две презентации, по тесту, причем я делаю презентации из того расчета, что дети будут их смотреть со смартфона, потому что школа сельская и интернет никакой, речь об онлайн уроках не идет в принципе. В итоге времени на создание контента уходит непозволительно много. И когда я читаю бодрые отчеты от некоторых учителей, как они и контент готовят на десяток классов, и онлайн-уроки проводят, и работы проверяют, и все дети без исключения участвуют - я думаю: или меня пытаются обмануть, или я дурак.
Коментувати
Теодор
Шановна, пані Васильєва. Це все чудово написано. Розвиток технологій. Але ви ж знаєте наші умови. В селі, де я народився мобільного Інтернету навіть немає. Є Інтертелеком, але його швидкість у чудову погоду 20 кБ. І оплата у місяць 150 грн.