А. Заможська: про бумеранг в освіті, який повернувся

В освітянських спільнотах можна прослідкувати, що найнетерпиміше до помилки учителя поставились колеги

А. Заможська: про бумеранг в освіті, який повернувся

Автор: Алла Заможська, співзасновник ГО "Батьки Полтавщини".

Я думала пройти мимо. Бо навчена вибачати помилки. Виправити можна все, окрім смерті. Але третій день палають сторінки, ламаються списи і сиплються слова. Про що я зараз - про нашу освіту. З понеділка почались онлайн уроки на телебаченні. І все б нічого, якби перша вчителька не припустилась помилки. І почалось цькування - справжнісінька українська ментальна нетерпимість. У ній закладено заздрість, зверхність і оте правічне - у сусіда здохла корова.

Насправді все дуже просто. Оця ситуація, яка наростає, як лавина - бо та помилка виявилась не єдиною - дуже сильно виявила проблеми освіти, освітянсько-учнівського світу і вибору середньостатичного українця нашої нової влади в режимі діджиталізації. Ідея дуже не погана, бо 90 % шкіл виявились не готовими до онлайн навчання.

На їх думку, онлайн навчання – це самостійне опрацювання матеріалу, а батьки, які не хочуть вчити уроки з дітьми замість них – мало приділяють уваги своїм дітям. Ну і плюс наклалось те, що дехто з батьків відправив дітей у село, де з інтернету хіба що вітряк на горі, а 4G в телефоні не завжди рятує і не скрізь є.

Деякі вчителі задавали стільки завдань, що діти цілісінький день не піднімали голови від зошита. Телевізор є майже в усіх ( у кого нема є інтернет) – тому уроки по ньому - таки не поганий вихід , бо про малозабезпечені родини в нашій країні забули, як і про ті, де є більше одної дитини різного шкільного віку. Ми ще не доросли до Америк з Європами за рівнем забезпечення гаджетами – тому не всі мали той доступ до завдань.

Але повернемось до помилок.

Сама по собі помилка - явище звичне і нормальне. І в усьому цивілізованому світі дозволено помилятися. Там діти з першого класу і майже всю початкову школу, а іноді навіть і в середній, пишуть олівцем. Стер – виправив, і ніхто тебе за це не карає. Бо помилятись - то нормально.

Що у нас. Є методичні рекомендації, які говорять: у першому класі починають писати олівцем, акуратні виправлення не враховуються, сам знайшов помилку - бал не знижується. Реальність, на жаль, трішки інша.

Олівцем починають писати, але дуже часто вже через місяць дітей переводять на писання ручкою. Ще й ставлять це собі в якусь заслугу. За виправлення карають і пишуть червоним НЕ ОХАЙНО. У шість років.

Ага – я пам’ятаю, що червоною пастою теж не рекомендовано, але ми ж так вчились – то що, наші діти не можуть? Моя донька отримала червону пасту аж в третьому класі – і мене це різонуло . От чисто візуально – таки різонуло в очі.

Іноді навіть дозволяють собі сказати – а от Вася пише некрасиво… Бо є пунктик – це дуже важливо - каліграфія. Як і рахування клітинок – які теж не рекомендують рахувати… і єдиним аргументом звучить – ну так це ж красиво. І за це нещадно карають – не красиво написано, не там написано, так ти ж перекреслив і виправив - все це знижує оцінку на один бал і за всі шкільні роки виховує абсолютну нетерпимість і навіть невміння визнавати помилки і думати – що то нормально.

Зайшовши до освітянських спільнот, можна прослідкувати це досить чітко, бо найнетерпиміше до помилки колеги поставились саме вони. Далі йдуть батьки і учні. Учні – ті сучасні, і створили вже безліч мемів. Навіть мій син, якому не цікаве питання – а що там у телевізорі, прислав мені в телеграмі меми про ведмедя.

Саме освіта і створила бумеранг, який зараз повернувся. І от мені дуже хочеться , щоб після цього щось змінилось.

Я мрію, що МОН зробить наказ, яким заборонить знижувати оцінку за виправлення, дозволить працювати олівцем усю молодшу школу і п’ятий клас середньої, відмінить оцінку за перевіряння зошита – бо в більшості це минулий вік. Я насправді не розумію, чому перші чотири шкільні роки ніхто не перевіряє зошити і не ставить ніяких оцінок за його ведення, а з п’ятого класу це стає архіважливим. При тому, що ніхто там не оцінює роботу в ньому, а просто – чисто пишеш – отримуєш хорошу оцінку, маєш перекреслення – погану.

В освітянській групі знайшла таку «відмазку» - це добре, що знайшли помилку, значить, уважно слухали. Любі мої, коли ви перші почнете казати своїм учням – ти помилився, нічого страшного, ми це виправимо – тільки тоді, і не раніше, діти будуть ставитись до вас толерантно. А в багатьох школах працює позиція: я 12 тобі поставити не можу. На 12 знає тільки Бог і вчитель. А тут виявилось, що на 12 не знає навіть вчитель. Знаю маразми, де дитина приносить дві оцінки- 11 і молодець, замість одної дванадцятки.

Ця ситуація дає надію, що після вимушеного карантину вчителі зрозуміють: помилятися нормально, і діти знаходяться в одній площині з ними. І що саме від вчителів залежить – як діти будуть сприймати їх помилки.

Було б несправедливо написати про те, що всього оцього не було б, якби зйомкою цих уроків займались професіонали. Ця зйомка робилась не в прямому ефірі- а значить, її зняли , змонтували і видали на-гора. Іншими словами – ні режисер, ні монтажер, ні хто там мав за цим слідкувати - не побачили помилки. І це, особисто мене, жахає. Я не буду давати оцінку непрофесійним діям, але мене дуже цікавить питання: яка сума з наших кишень пішла на цей непрофесіоналізм?

Хочу звернутися до Міністерства освіти – давайте ми разом зробимо нашу освіту кращою. Давайте зробимо так, щоб наші діти могли помилятися і виправляти свої помилки і за це їм не знижували оцінки в школі. Бо, на жаль, освітяни не можуть просто виконувати рекомендації. Вони розуміють мову наказів. Шановні батьки, може, напишемо колективного листа в МОН? Заодно і попрохаємо відмінити перевірку зошитів? А може, підемо далі – і МОН навчить вчителів робити контрольні тести? Бо, як виявилось, вони прекрасно це вміють. Тоді оцінка за ведення зошитів відпаде зовсім.

Оригінал

Освіта.ua
10.04.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
просто людина
Шановні батьки! Ви вже зразу просіть Міністра освіти,щоб вашам дітям із свідоцтвом про народження видали свідоцтво про повну загольну середню освіту, а ще краще оберіть дітям професію і попросіть диплом. І відчепіться від вчителів,дайте їм працювати. А допущені помилки? То мали б сидіти на уроці адеквати, а не ті, що не побачили в 5 класі помилку.Напевно мами тих,що були на уроц,і їм випросили документ про закінчення школи. А МОН хай заставить своїх працівників дати уроки, як не може створити умов вчителям для запису
Мама-держслужбовець
Для просто людина: шановні вчителі! Виконуйте, будь-ласка, вже нарешті свої обов’язки! Досить надіятися на батьків (розумію, зараз вам ще вигідніше). Піднімайте, нарешті, свої зади й починайте працювати! Досить скиглити й обливании брудом тих, хто за вас працює, починаючи з 1 класу! Зрозумійте, що ви не є небожителями, ви зганьбили себе своєю лінню та надмінністю. Не подобається - змініть професію!
Коментувати
А як же Вікіпедія?
Останнім часом часто лунали публічні заклики: «Для чого все оте вчити, що у підручниках, адже в Інтернеті все є? Якщо потрібно, то за мить можна знайти будь-що!». Практика показала, щоб щось знайти, потрібно зрозуміти, що ти чогось не знаєш... Виявляється, потрібно досить багато знати, що б це зрозуміти.
Може підемо далі?
Якщо вам дантист запломбує зуб косо-криво, то ви скажете, «то нічого, і так нехай буде», бо усі ж помиляються. Можна продовжити до нескінченності. Головне питання: чи навчиться людина уже в дорослому віці охайності, точності, працьовитості, якщо в дитинстві можна аби-як? Чи зможуть ці діти у майбутньому управляти літаками, робити складні операції, підтримувати важливі об’єкти у безпеці, якщо зараз їм дозволено аби-як, або і зовсім нічого, «бо ліньки»? Напевне, ці вчителі, (які переплутали – Арктику з Антарктикою), і жалкують, що раніше не вчились так, як слід, бо тепер – соромно. І чого до Януковича прискіпувадись?
)))
Для Може підемо далі?: Та що, ніхто не в курсі, як зараз в педах навчаються? Особливо на заочних відділеннях. Приїхав, пропив, прогуляв і додому)
М
Заочна форма навчання це взагалі ?,як ще перед тим вчилися в училищі,... то ще щось знають,а зараз після школи на заочно,не знаю чи з того щось вийде?,маю на увазі спеціалісти.
Коментувати
Віктор
Чому ви вирішили, що вчителі будуть критикувати колег за помилки? Якраз навпаки, ми краще від інших розуміємо природу тих помилок і ситуацію, в якій вони виникли. Дуже добре, що реалізовується цей проект. Не все тут бездоганне, але сама робота в цьому напрямку викликає повагу. Адже саме за такою формою освіти майбутнє і від цього нікуди не дітись.
Олена
Дуже влучно сказано, підтримую. Те що демонструють - це не онлайн-урок, а відеозапис уроку. Тому його можна перевірити і відредагувати. Погано, що цього не роблять (куди йдуть наші податки - на помилки чиновникам?). Тому питання не до вчителя - всі можуть помилятись, а до чиновників МОНу - ви чим займаєтесь? Стосовно перевірки зошитів: в 10-11 класі раз на місяць вчитель математики зобов’язаний перевірити ведення зошиту і виставити оцінку (інакше не заплатять надбавку за перевірку зошитів), але при цьому він не повинен враховувати цю оцінку при виставленні тематичного оцінювання (це вже верх маразму). Це стосується математиків - їм за перевірку хоч доплачують 10 %. А інші природничі дисципліни: фізика, хімія, біологія - вчителі перевіряють масу самостійних і лабораторних робіт, оплата - нуль. Кажуть - вам же платять за навчальні кабінети, а от вже чотири роки, як не платять. Кабінети - перевіряють, цілі комісії ходять (щось не так - аяяй, кабінет не відповідає вимогам), а наказу що ти зав. кабінетом керівництво не видає - економія коштів. Висновок - проблем в освіті безліч, але ніхто в МОНі їх вирішувати не збирається. Сумно.
Olga
"Моя донька отримала червону пасту аж в третьому класі – і мене це різонуло . От чисто візуально – таки різонуло в очі." У цій фразі все: дітям без різниці, яким кольором будуть виправлені помилки. А батькам насправді ріже очі не колір, а те,що в улюбленої дитятки знайшли помилки, і це вдаряє по батьківському самолюбству. "Яжематям" завжди буде різати очі будь-який колір. Постійні поступки нашого МОНу ось таким мамашам, які на нічого більше в житті, окрім підглядання за вчителями, не здатні, вже привела до повної деградаціїї освіти. Куди далі?
Yyy
Для Olga: Ви самі себе зганьбили, а не батьки вас
Коментувати
Witalina
п.Алло, моя вчителька української мови щодня перевіряла всі роботи 40 учнів,бо вважала,що не можна навчитити писати грамотно,не виправляючи помилки .І це вона робила до 8 класу включно. ( 70-і роки). Якщо не перевіряти ,можна і не перевіряти,але тоді не вимагайте знань і грамотності. А ми,вчителі,Вам спасибі скажемо. Баба з воза кобилі легше. А то проблему зробили.
Тетяна Кіба
Давайте підемо далі: будемо дітей вчити набирати тест на клавіатурі! Навіщо паперові носії? І тоді вже точно вчителям не потрібно буде перевіряти зошити )))
Григорій
У нашій школі дітям дозволяють писати олівцем , навіть у 11 класі, за виключенням контрольних робіт. Можна писати, будь яким кольором зелений, червоний , жовтий...зауважень вчителі не роблять з приводу кольору або олівця. Мабуть це залежить від адміністрації школи.
Мілка
Для Григорій: може, вони кольорів не розрізняють....
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!