В. Тарабан: про віртуальний навчальний процес

Учителі зіткнулась із проблемою особистого перевантаження та перевантаження учнів

В. Тарабан: про віртуальний навчальний процес

Автор: Володимир Тарабан, завідувач ММК відділу освіти Очаківської міської ради.

Шановні колеги!

Добігає перший тиждень вимушеного припинення занять під час усеукраїнського карантину. За екстремальних умов керівники та педагогічні працівники переймаються не лише власною безпекою щодо враження підступною інфекцією, але і намагаються налагодити у віддаленому доступі повноцінний навчальний процес (якщо слово «повноцінний» доречне в сучасних умовах). Але віртуальний освітній процес ускладнили такі фактори:

  • відсутність (недостатність) апаратних засобів - персональних комп’ютерів, мережевого обладнання, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо;
  • недостатня якість інформаційно-комунікаційного забезпечення із необхідною пропускною здатністю програмного забезпечення загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб із особливими потребами);
  • недостатня кількість і якість веб-ресурсів навчальних дисциплін тощо.

Технічні недосконалості, на жаль, наклалися на відсутність (повністю або частково) персонально напрацьованого досвіду вчителями щодо використання дистанційних технологій навчання. Та й звідки було взятися цьому досвіду – з такими викликами освітянська спільнота стикається вперше.

Та незважаючи на складну ситуацію, шляхом спроб та помилок, кожен освітній заклад взявся за надскладну справу: налагодження комунікаційних зв’язків з учнями для подальшого відпрацювання програмового матеріалу. Хтось до цього підійшов з повною відповідальністю, хтось знехтував вимогами часу, пославшись на об’єктивні причини (вказані вище). Та згодом вчителі опинилися вдома біля власних ПК, за допомогою яких розпочали (подекуди самотужки) дистанційне навчання.

Я вдячний вам, колеги, за зворотній зв’язок під час карантину, за ту інформацію, якою ви поділилися зі мною для того, щоб розповісти про ваші здобутки та невдачі першопрохідців у царині дистанційного навчання.

Налагодивши освітній процес в онлайн-режимі, переважна більшість учителів зіткнулась із такою проблемою: особисте перевантаження та перевантаження учнів.

Зазвичай для початку роботи в звичному середовищі (тобто в класі) необхідно дві умови: наявність учителя та учнів. В умовах карантину, тобто логістичного віддалення, вчителю кожного разу в режимі онлайн необхідно встановлювати інтернет-зв'язок з учнями. Навіть за умови вирішення цього суто технічного питання виникають труднощі іншого характеру, а саме: відсутність володіння навичками (подекуди культурою) лінійного спілкування в інтернеті, переобтяженого великою кількістю суб'єктів. Тому виникає ситуація, яка призводить до емоційного (не інформаційного) перевантаження, а іноді і до психічного виснаження вчителя та латентного спротиву навчальному процесові учнів.

Зважаючи на це, хочу порадити педагогам, які організовують навчання на відстані:

  • мати чіткий виважений розклад зв’язків з учнями (заняття, консультації, надання виконаних робіт тощо);
  • завчасно обладнати власне робоче місце необхідними допоміжними дидактичними засобами, потрібними під час навчання;
  • попередньо усунути імовірні сторонні фактори впливу, які можуть відволікати як учителя, так і учнів під час онлайн зв’язку. Це зробити надзвичайно складно за умови, коли члени родини також знаходяться на карантині;
  • не чекайте миттєвих результатів. Пам’ятайте: настановчо-адаптаційний період із застосуванням дистанційних технологій зазвичай триває 3-5 днів, після чого викристалізуються оптимальні форми спільної роботи, встановлюються зрозумілі системні «правила гри», до яких звикнуть і учні, і вчитель;
  • не намагайтеся встигати зробити все те, що ви встигали робити в звичайних умовах (у класі). Краще опрацьовувати менші обсяги матеріалу, ніж намагатися понад усе виконати програму. Надавайте перевагу проектно-пропедевтичним завданням для самостійного опрацювання, які розраховані на довшу перспективу;
  • пам’ятайте про використання заохочувального оцінювання в нестандартних формах, особливо в молодших класах. Не загострюйте увагу дітей (батьків) на невиконаних (недовиконаних) завданнях;
  • не забувайте про розвантажувальні вправи релаксійного характеру, які можуть не стосуватися навчального предмету, але позитивно впливатимуть на відновлення  психоемоційного стану.

Шановні колеги, пам’ятаймо, найголовніше на сьогодні - розпочати заняття після карантину в тому складі, як і до його початку. Бережіть себе та своїх близьких!

Освіта.ua
23.03.2020

Популярні блоги
І. Лікарчук: карантин у системі освіти в совковому стилі Карантин все-таки - це додаткові витрати для кожного, хоча б на оплату доступу до Інтернету
Олександр Мірошниченко: аналіз міфів від освітян В освітньому просторі України побутує певна кількість міфів, які кардинально викривляють реальність
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немає коментарів

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!