І. Лікарчук: про організацію дистанційного навчання

Тривалий карантин та перспективи його продовження виявили величезну проблему нашої шкільної освіти

І. Лікарчук: про організацію дистанційного навчання

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

В освіті сьогодні одним із найпопулярніших словосполучень стало «дистанційне навчання».

Карантин страшенно активізував цю проблему і, як мені здається, дуже надовго. Бо, дивлячись на розвиток ситуації, можна прогнозувати, що навряд чи 3 квітня заклади освіти розпочнуть стабільний аудиторний навчальний процес. І, як наслідок, те, що ми називаємо сьогодні «дистанційним навчанням», може бути надовго.

На мою скриньку надходить чимало листів від батьків, які не можуть зрозуміти, що відбувається. Бо переважна більшість нашого вчительства організацію дистанційного навчання зрозуміли, як трансляцію учням з допомогою Viber, Telegramm, Messedger, e-mail домашніх завдань з паперових підручників та їхню перевірку, або надання доступу до примітивно створених презентацій та якихось pdf-файлів, котрі, на їхню думку, несуть навчальне навантаження. Чим, власне, і спотворюється ідею організації дистанційного навчання.

І лише достатньо незначна кількість закладів та педагогів здійснюють системну (?) організацію такого навчання з допомогою тих же Google-сервісів та інших апробованих систем дистанційної освіти.

Коротше кажучи, українська система загальної середньої та професійної освіти виявилися не готовою до організації дистанційного навчання своїх учнів, що в умовах можливого довготривалого карантину стає реальною загрозою її існуванню взагалі.

Не готовою виявилися не лише школи, ПТНЗ чи вчителі. Візьму на себе сміливість стверджувати, що і МОН також. Бо, прочитавши їхні останні рекомендації щодо організації дистанційного навчання, іншого сказати не можу. А організація підготовки до ЗНО на сайті МОН взагалі розвіяла всі мої сумніви щодо спроможності вищого освітянського відомства на суттєві реформи в цій царині. Бо МОН не підготовку до ЗНО потрібно дистанційно розвивати, займаючись натягування абітурієнтів до його складання, а забезпечити розгортання потужної електронної освітньої платформи, на базі якої організувати справжнє системне дистанційне навчання для закладів освіти всієї країни...

Та ідея такої платформи, з котрою іще рік тому носилися, як дитина з яскравою іграшкою, уже, здається, вмерла... Хоч і коштувала та цяця, якщо мені не зраджує пам’ять, 47 млн…

У організації дистанційного навчання в системі загальної та професійної (професійно-технічної) освіти є три великі проблеми.

Перша - це готовність, уміння та бажання пересічного педагога здійснювати дистанційне навчання. Проблема надзвичайно складна, зважаючи насамперед на професійну ментальність нашого учительства та рівень освітнього менеджменту, зокрема менеджменту персоналу. У нашій системі величезна кількість директорів закладів освіти та освітніх чиновників з більшим задоволенням примусять вчителя скласти, скажімо, якийсь план роботи на час карантину, аніж організують роботу так, щоб вчителя терміново дистанційно перенавчити і створити йому умови, необхідні для роботи в системі дистанційної освіти. Прикро, що багатьох учителів це влаштовує, бо задовольнити дурненькі забаганки чиновників щодо складання іще одного плану, у якому неминуче повинні бути слова «дистанційне навчання», їм звичніше та простіше, аніж серйозно перенавчатися із фронтального урокодавача до організатора та учасника (на засадах співучасті), дистанційного навчання. Бо чиновникам, які в своїй переважній більшості також не розуміють сутності справжнього дистанційного навчання, «План роботи вчителя на час карантину» укупі із домашніми завданням у viber, й будуть видаватися вершиною досягнень.

Друга проблема - це готовність, уміння та бажання учнів оволодівати знаннями дистанційно. У нашій системі загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти ми так довго і наполегливо шляхом примусу привчали учнів до формального відвідування школи, що вони звикли до «потрібно ходити до школи», але не до «потрібно в школі вчитися». Потреба в оволодінні знаннями в більшості старшокласників не сформована. Натомість, чиновники, школа та батьки сформували потребу успішно скласти ЗНО. Робота школи оцінюється за формальними зовнішніми ознаками та рейтингами за результатами ЗНО, а не за тим, як вона забезпечує якість освіти. Тобто фактично відбулася девальвація ціннісних орієнтирів у функціонуванні системи загальної середньої освіти. А тут іще й МОН включився у «натягування» до складання ЗНО. І якість роботи шкіл оцінює за результатами ЗНО...

То чому віддасть перевагу пересічний учень та вчитель: підготовці до ЗНО у формі «натягування» чи системному оволодінню навчальним матеріалом та ще й дистанційно? На жаль, віддають перевагу першому. І система їх до цього штовхає.

Третя проблема - контент навчального матеріалу для дистанційного навчання. А його практично немає. За винятком спеціалізованих Інтернет-ресурсів, багато із яких платні... А те, що може зробити пересічний вчитель, то це, у кращому випадку, якісь презентації, посилання на той чи інший ресурс, скан якогось pdf-файла. І чергове домашнє завдання...

Отже. Довготривалий карантин та перспективи його продовження виявили величезну проблему нашої шкільної освіти. Вона полягає в тому, що за прикрашанням стін і створенням нового освітнього простору в закладах, ми виявилися не готовими до впровадження інших, крім фронтальних, технологій організації освітнього процесу.

Між іншим, якби були готовими, то не було б потреби і закривати малокомплектні школи... Така неготовність може зумовити надзвичайно глибоку кризу в освітній системі. Набагато глибшу, аніж та, що є сьогодні. Аж до втрати системи.

Чи можна врятувати ситуацію? Так, ще можна. Але діяти потрібно негайно. З учорашнього дня. Що робити - плани є. Людей, які здатні це зробити, можна знайти. Вони також є. Але це не ті люди, що готували останні рекомендації МОН із питань організації дистанційного навчання.

Оригінал

Освіта.ua
18.03.2020

Популярні блоги
І. Лікарчук: карантин у системі освіти в совковому стилі Карантин все-таки - це додаткові витрати для кожного, хоча б на оплату доступу до Інтернету
Олександр Мірошниченко: аналіз міфів від освітян В освітньому просторі України побутує певна кількість міфів, які кардинально викривляють реальність
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Лариса Скачко
Щоб підготувати один курс наприклад для учнів старшої школи потрібна велика підготовча та методична робота викладача, вона не оплачується додатково.
Den
Дед говна не скажет..._
Казимир
Ви ж стояли у руля освіти, а тепер все погано! Хто вам не давав хоча провести курси з дистанційної освіти, критикувати кожен може. З вашим досвідом надайте допомогу,а не констатуйте факт! Соромно за Вас!
Директор
Ситуацію врятує наступне: 1) зменшення кількості шкільних предметів; 2) диференціація в оплаті праці вчителів, які викладають предмети ЗНО і інші більш комфортні; 3) переведення фізичної культури, мистецтва, технологій тільки в категорію ’’ на вибір’’; 4) прибирання з освіти всякої дурні на кшталт конкурсів і т. д.; 5) оплата праці вчителя не від кількості годин, а від якості його роботи, ото для того й ДСЯО-, а не сайти шкіл моніторити. Тоді діти засвоюватимуть набагато більше матеріалу саме в школі, а д/з стане менше. При карантині буде менше відпрацювань, учні вмітимуть навчатися самостійно, а час на розвиток талантів вивільниться. А то по 7-8 уроків щодня, а ще домашка. Нам треба ретельно реформувати освіту, бо їй уже гаплик. Зрівняйте відповідальність за якість дистанційного навчання у вчителя математики і фізкультури. Правда, вона однакова? А пан Лікарчук все правильно сказав- кожен дистанційне навчання викручує в зручний для себе бік.
bogdan
А хто згадає державну програму розвитку дистанційного навчання на 2002-2004 рр. і який прогресивний міністр був тоді при владі?
доигрались
Поздравляю! В новостях передали, что начались массовые увольнения врачей из-за нехватки средств защиты! Вот кого нужно было защищать и зарплаты поднимать! А у нас учителя сидят по домам с сохранением зарплаты!
Moodle
Учителі і викладачі давно уже мали б оволодіти дистанційними технологіями і не було б проблем. Безкоштовних платформ дистанційного навчання вистачає, тільки не вистачає викладачів, які могли б в повній мірі використати ресурси цих платформ. Використовую платформу Moodle: https://moodlecloud.com./ Зручна навігація, багатофункціональна.
Виктор
Никакое дистанционное обучение не проводится! Только задания учителя присылают! Так неужели нельзя тогда по центральным каналам в новостях по утрам эти задания давать одинаковые на всю страну? Учителя пусть сидят за свой счет!
Андрій
Ні слова не сказано, як же потрібно дистанційно навчати. "Примітивні презентації, якісь pdf-файли". Покритикував, а далі - ніякої конкретики. Хоча б дав посилання на якусь "примітивну презентацію" чи якийсь файл, в якому б описав, як же потрібно досконало організувати дистанційне навчання. Схоже на власний піар.
sacura
Не проблема з ресурсами годин 7-8 в інтернеті (тестування, реєстрації, роботи з платформами) обираєш потрібне тобі, в класі де я класний керівник 70% працюють вже дистанційно. Можливо комусь буде потрібно використовую viber,.classtime, тести "на урок",besmart,NK Bohdan,itknyga, найважча друга проблема, тільки частина дітей виконує завдання в інших класах.
Ірина
Це дійсно так - головне " задовольнити дурненькі забаганки чиновників", щоб все на сайті школи було так, як сказалИ методистка.
Олекса Позняк
старыйдурак родитель. Учителя могут всё. Если их снабдить соответсвующими ресурсами и поддержкой. Вот я работаю с бесплатным Муддлом. Наиболее нормальная платформа где можна работать а не баловаться.Хоть и бесплатная а хранилище, сервера надо покупать. Ну у меня бизнес, могу позволить . А пересичный педагог будет деньги на ваших детей тратить?.Осиновый кол в твою дурную голову
хотим зрелищ
Для Олекса Позняк: Пришел ваш "звездный час" господин Позняк. Где можно посмотреть ваши чудесные уроки?
Олекса Позняк
Для хотим зрелищ: а домашний адрес и ключ от квартиры где деньги лежат не желаешь? Думаешь я тут под своей фамилией МОН и районо крою?
Дрегор
Для Олекса Позняк: Ccилку пожалуйста на Ваши ЧУДО-уроки!
Коментувати
стара людина
Якщо ці вчителі не на що не здатні - нехай їжу літнім людям розносять. Чому держава повинна їх годувати дарма?
родитель
Большой жирный кол всем учителям - от высшего до низшего звена! Теперь вы показали свое истинное лицо!
Лисий
МОНу, всіляким "академіям", "інститутам модернізації", "методкабінетам" - велика жирна двійка. Ганяйте чаї і дальше.
м
Что ж поделаешь. Карантин покажет кто есть кто. Те дети, которых нельзя было заставить учиться в школе - конечно ничегошеньки не сделают. Может и правильно. Это будущий рабочий класс, неграмотные чернорабочие, которые нужны олигархам. Такими легко будет управлять. Зачем им мыслящие, задающие вопросы? Нужно вытянуть хотя бы способных детей, поговорить с ними, с их родителями. Пусть решают задачи из учебников "початкового" и "середнього" уровня, сверяясь с ГДЗ. Объяснить, что если ты хочешь чего-то достичь, нужно учиться всю жизнь и сейчас ты начинаешь это делать. Учебники по устным предметам читать всей семьей - ведь интересно же! Смотреть экранизации литературных произведений... Хотя все это такие мелочи. Такая беда надвигается. Всем здоровья.
Учитель
Для м: 100% зготден!!! Работаю дистанционно каждий карантин. Тех, кто хочет учится надо поддержать дистанционно, это наша работа + со стороны родителей поддержка и контроль. Как практик скажу дистанционно работают 10-12 % проверено. Ну остальные.. Это их выбор и их родителей..
м
Для Учитель: я не учитель, я мама
Коментувати
042
Дед прав... 100%

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!