О. Мірошниченко: про складне питання виховання

Я не бачу в самому понятті «сімейне виховання» місця для допомоги в засвоєнні шкільної програми

О. Мірошниченко: про складне питання виховання

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Критичне нерозуміння. Численні дискусії. З повним нерозумінням, про що, власне, іде суперечка.

Вчителі переконують, що виховувати повинні батьки. Батьки переконують, що школа.

Що мають на увазі вчителі? Якщо чесно. Мова йде про те, що батьки повинні займатись навчанням дітей в обсягах шкільної програми. Себто бути другим вчителем. А іноді замінником. Вчити з дитиною вірші, пояснювати незрозуміле, примушувати читати нецікаве і таке інше.

У батьків дещо відмінна точка зору. Виховання - це не дублювання функцій школи. Це взагалі не повинно пересікатись. Виховувати - це допомогти дитині стати особистістю, пояснити їй важливі в житті речі, допомогти в життєвих проблемах.

Я не бачу в самому понятті «сімейне виховання» місця для допомоги в засвоєнні шкільної програми. Бо шкільна програма - це просто хаотичний набір інформації. І від того, чи засвоїть дитина ці хаотичні знання, чи ні, мало що залежить у її майбутньому. Формально, звичайно, залежить. Але лише і тільки формально.

Тому «займатись дитиною» - це не означає дублювати функції вчителя. Це взагалі про інше. Хоча, звичайно, так легше. Простіше.

Але в чому тоді сутність педагогіки? Для чого тоді всі ці дипломи?

Для мене виховання дитини - це, перш за все, виховання думаючої людини з відчуттям власної гідності. І ось тут проблема. Для школи часто думаюча дитина з відчуттям власної гідності - це погано, це складно, це дискомфортно. Тому «гарне виховання» розглядається школою як здатність батьків перетворити свою дитину в слухняну ляльку, яка не приносить проблем своєю індивідуальністю.

Звичайно, є певні кордони та червоні лінії. Але чомусь здатність бути особистістю часто опиняється для шкіл за цими червоними лініями. Так дійсно простіше. Але про що ми тоді говоримо? Про виховання? Чи про клонування матриці слухняної біомаси, яке і подається як зразок виховання?

Складне питання, на яке варто почати давати відповідь…

Оригінал

Освіта.ua
12.02.2020

Популярні блоги
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
В. Волчан: у прогулах винні діти, а школа ні до чого? Ми стараємось, проводимо реформи, міняємо міністрів, а ситуація в освіті кращою не стає
М. Хоменко: треба мотивувати, а потім ставити завдання Тривалий період попередніх реформ в освіті не дав очікуваних результатів через невмотивованого викладача
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Сirius
Читаєш ваші дописи шановні колеги і страх бере. Шльондри,алкоголь, клуби.... Так, це наші реалії, а що далі? Ми коли небудь виліземо з цього болота?
Арго
Для Сirius: і тут вчитель винен? Це питання більше до керманичів держави
Вчителька
Для Сіріус: Реальна ситуація: привозить патрульна поліція підлітка, 14 років, додому о 2.40 ночі; виходить сонна мати і запитує - чому так рано. Складаючи протокол поліціянти записують інформацію про класного керівника і його номер телефону і в цю ж мить ставлять його до відома, що відбувається з його вихованцем - серед ночі!!! Це нормально?
Коментувати
пані Леся
Не знаю, якого рівня сценарії пише автор статті, але він не розрізняє понять "навчання" і "виховання", а тому допис - типова маніпуляція людини, що далека від освіти.
Вчитель
Якщо у тата в голові випивка і шльондри, а у мами спасалони і клуби - то чому школа винувата у вихованні дитини?
Дмитро Мосейчук
виховання це не навчання, дитина це копія поведінки батьків,їхнє світосприймання,відношення до членів соціуму в якому живе, батьки п`ють,дитина вчиться цьому від них і повторює їхні дії із своїми однолітками,все що робить дитина вона бере від старших і 80% від батьків, розповідями яким ти повинен бути дитину не виховаєш
батько
Нормальная статья, все так и есть. Учителя любят погнобить детей, особенно в начальной школе, за что потом и получают от старшеклассников...
Бббб
Ну Мирошниченко и чудик) Не понимает элементарных вещей. Лучше бы " самовдосконалювався" в своей профессии)
Випускник
п. Мірошниченко ніяк не може збагнути, що батьки не повинні виконувати домашні завдання з учнями. Їх функція: проконтролювати виконання домашніх завдань! Невже цей автор такий недолугий, що не бачить, як більшість учнів ігнорують виконання домашніх завдань, тиняються вечорами чортзна-де, а батькам начхати!
Sergik
Недолуга стаття. Нормальний вчитель має виробляти компетенції учнів, і чим більше - тим краще. Щодо того, що батьки допомагають дітям з домашнім завданням - в цьому нічого поганого немає. Але якщо це всім учням - значить компетенції вчителя нульові... Але виховання має йти від родини, і не слід плутати з навчанням.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!