І. Лікарчук: варто менше святкувати, а більше вчити

Українську мову у наших закладах освіти не вивчають, а «проходять» - пройшли й забули

І. Лікарчук: варто менше святкувати, а більше вчити

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Це свято, безумовно, потрібно відзначати. Хоч я абсолютно переконаний, що у переважній більшості шкіл, університетів, ПТНЗ, навіть у дитячих садочках його відзначать, як кажуть, «за протоколом». Відсвяткують за сценарієм і у вишиванках, та відразу після свята перейдуть, у кращому випадку, на суржик, якщо не на «язык».

Тому що так «заведено». Адже українську мову у наших закладах освіти не вивчають, а «проходять». Пройшли й забули.

Упродовж 11 років навчання в середній школі на вивчення української мови та літератури відведено більше 3000 годин навчального плану. А 16% випускників ЗНО з цього предмету НЕ СКЛАДАЮТЬ.

А прочитайте пости десяти чи одинадцятикласників у ФБ. Там не мова, а жахливий суржик, або «язык».

Побувайте між студентами, скажімо, у студентській їдальні чи на спортивних площадках. Яку мову там почуєте?

Але що ми хочемо від учнів чи студентів? Якщо експерти від ДСЯО, проводячи інституційний аудит у школах, не звертають жодної уваги на те, ЯК володіють українською мовою ті, хто навчає, або навчається. У будь-якому випадку, у висновках за результатами такого аудиту ви про це не знайдете жодного слова. Це службова байдужість чи спеціальні дії тих, хто укладав програму інституційного аудиту і виписував його показники та індикатори?

Про відсутність туалетного паперу чи не скошену траву у висновках знайдете запис, а про те, як у цій школі навчили української мови - не знайдете. Як не знайдете і про те, чи навчені учні математики. Та і висновки за результатами інституційного аудиту, виписані експертами, навряд чи можна назвати зразковими з точки зору української словесності. Хоча, на мою думку, рівень володіння українською мовою учнями і вчителями в конкретному закладі є одним із найважливіших індикаторів якості його освітньої діяльності. Адже мова - це не лише правила написання...

То, можливо, нам варто менше святкувати, а робити те, задля чого існують заклади освіти – вчити? Й відповідати за результати навчання. Думаю, що упродовж 3000 годин навчального часу за 11 років можна вивчити не лише українську, а ще кілька мов. Було б бажання та відповідальність.

P.S. Сьогодні в машині із радіоприймача почув таке: «Існуючу програму з української літератури для середньої школи, мабуть, укладали в радянському КДБ. Щоб із шкільних літ виховати ненависть до української літератури». Не у брову, а в око...

Оригінал

Освіта.ua
10.02.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
rjynhfrn
В некоторых странах есть дебилы, а у наших дебилов есть своя страна... Празднуйте свой пир во время чумы
Елена
А що поробиш, якщо кращі спеціалісти замість того, щоб вивчати з дітьми українську мову йдуть працювати в управління освіти, в комісію з реформування професійно-технічної освіти, в експертну раду Державної акредитаційної комісії з ліцензування та атестації професійно-технічних навчальних закладів, в Український центр оцінювання якості освіти? Вчитель сьогодні схожий на людину, що на велосипеді везе дітей розбитою дорогою, а оточуючі з чистим сумлінням кидають в неї камінням, вимагачи, щоб довіз діточок швидко, вчасно, з комфортом.
Петрович
3000 рівно 3 роки одна українська мова? -
Всё просто
Да всё же просто! Верните нормальную программу,нормальные учебники! Уберите эти бредовые новшества типа " міністерка" и другие " извращения"! Когда вводят регулярно " новий правопис"- всё время думаю,что это подвох, связанный с разделом " юмор". Но нет... Не юмор,а горькие реалии.
М
Для Всё просто: ті слова"міністерка..."-то маразм.Новий правопис-це не подвох-це знущання над дітьми(людьми)і заробіток на друкування нових книжок.
Коментувати
Валентина
Питання до автора:звідки він узяв 3000 годин на вивчення української мови і літератури ув середній школі? У 5-11 класах за навчальним планом відводиться усього 48,5 годин. Це за сім років навчання. Ще менше у початковій школі. То ж звідки діти будуть знати рідну мову?
страшне перо не в гусака
Для Валентина: а він сам знає? З якої це мови спортивна ПЛАЩЯТКА?
М
Для Валентина:укр.м. спростити,а не видумувати,і всі будуть знати,в школі вчуть9 -11років,а диктант 1чи ск правильно написали і того Авраменка пора гнати, вже аж за дуже зациклений.
Оксана
А ви не пробували 48,5 тижевих годин помножити на 35 навчальних тижнів у році? Окрім итого, є ще вивчення укр.мови в початковій школі...
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!