І. Лікарчук: 20% надбавки - не стимул для сертифікації

Черги із вчителів початкової школи, бажаючих пройти сертифікацію, щоб отримати 20% надбавки, немає

І. Лікарчук: 20% надбавки - не стимул для сертифікації

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Черги із вчителів початкової школи, бажаючих пройти сертифікацію, щоб стати «агентом змін» і отримувати 20% надбавки до зарплати, НЕМАЄ. Про це свідчать результати завершення реєстрації бажаючих взяти участь в сертифікації у 2020 році.

Як відомо, рішенням Уряду була встановлена кількість тих, хто може пройти сертифікацію - 2000 осіб. Виявили бажання - 1700. Так, це у два рази більше, ніж в минулому році, Але у 2019 була квота - 1000 тис. осіб. Тож черги таки немає. На мою думку, відсутність, образно кажучи, «черги» пояснюється наступним:

1. 20% надбавки до зарплати - не той стимул, який може надихнути вчителя пройти кілька кіл випробувань, щоб цю надбавку отримати. Якщо взагалі він її отримає.

2. Дивакуватий, м’яко кажучи, зміст випробувань. Школярське за змістом та сутністю ЗНО, яке до виявлення професійних здібностей педагога має таке ж відношення, як морська свинка до свійської свині. Шалена кількість паперово-цифрових та інших презентаційних матеріалів, які потрібно підготувати, знайшовши для цього час, гроші та фахівців. І, звичайно, оте сумнозвісне вивчення практичного досвіду: з відвідуванням уроків так званими «експертами», які, у багатьох випадках, такі уроки ніколи не проводили; з надмірним порпанням у особистості того, хто сертифікується; з використанням інших технологій, від яких фаміамить душком радянських фронтальних перевірок; з т. зв. вивченням думки про вчителя, котре, як правило, перетворюється в збирання різної інформації про нього методами, що далекі від професійних соціологічних досліджень тощо;

3. Цілком позитивна риса учительської ментальності, котра характерна для величезної кількості успішних педагогів: «Я працюю, а в шоу нехай беруть участь інші».

Чи означає написане вище, що від сертифікації потрібно відмовитися?

Абсолютно не означає. Потрібна інша сертифікація. Для тих, хто вже працює, вона має стати:

  • іншою за змістом. У результаті сертифікації має констатуватися рівень професійної зрілості педагога. Досягнення кожного наступного вищого рівня - автоматично означає дуже і дуже великий плюс до зарплати. Або відсутність такого «плюса» взагалі;
  • іншою за статусом. Вона має замінити існуючу систему атестації;
  • іншою за рівнем експертної оцінки. Сертифікація - справа фахових професійних об’єднань педагогів, а не державних інституцій. Лише фахівець зможе оцінити професійний рівень іншого фахівця, а не методисти, працівники ДСЯО, заступники директорів шкіл та ін. «експерти».

Тобто для працюючих педагогів сертифікація - фактичне продовження дозволу займатися педагогічною діяльності та визначення розміру його посадового окладу залежно від рівня професійності.

Для тих, хто лише прочинає працювати, сертифікація - надання дозволу на право здійснювати педагогічну діяльність, отримання ліцензії. До сьогодні таке право надавав диплом про вищу освіту. Хоч насправді диплом є лише свідченням того, що його власник, начебто, здобув відповідну освіту, але не право прийти на урок...

P.S. Сьогодні у багатьох регіонах учителям, які беруть участь в конкурсі «Учитель року», виплачують матеріальну винагороду. Щоб лише згодилися і не випасти з рейтингу. Боюся, щоб таку ж допомогу не довелося в майбутньому виплачувати й тим, хто наважиться на участь в сертифікації в наступні роки. Якщо вона суттєво не зміниться. Адже не секрет, що вже цього року в деяких областях педагогів умовляли до участі в сертифікації, щоб виконати план... Але його спромоглися виконати лише з десяток областей...

Оригінал

Освіта.ua
04.02.2020

Популярні блоги
Т. Єфімова: як і чому школа вбиває мотивацію в дітей Чому в школі досі знижують оцінки за відступи, неправильний запис і колір малюнка
О. Бобкова: участь в олімпіаді не має бути примусовою Життя і здоров’я дітей і вчителів є вищою цінністю, аніж результат у олімпіад
І. Лікарчук: олімпіади - традиція совкової освіти Жодним законом чи нормативним документом обов’язковість участі школи у олімпіадах не передбачена
О. Українець: ЗНО з літератури дійсно не потрібне Шкільна програма передбачає читання текстів і біографій, а не вивчення літератури, і це дві дуже різні речі
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
12345
Наивность поражает! Та скоро спрашивать не будут - нет сертификата - до свидания!
Олекса Позняк
Для 12345: учителей математики-физики просто нет. Ну скажете математику до свиданья и на уроки математики пойдёт сертифицированный учитель физкультуры? А кто поедет в глухое село где учитель не прошла сертификацию? Думаете многие учителя держатся за своё место? Сертификация будет последней каплей которая заставит учителя плюнуть на любимую работу с зарплатой технички пойти нормально зарабатывать. Я , например, предупредил начальство что в этой клоунаде участвовать не буду. Я видел как приехали 2 бл9ди и смешали с грязью нормального педагога.Мне нужна эта нервотрёпка? Останутся те кому идти некуда.У меня 100 вариантов
678
Для Олекса Позняк: Ну во-первых, в школах из-за часов всегда грызлись и грызутся, значит не всем хватает, значит есть "лишние" учителя. А вот когда после 9 класса сделают ЗНО и отправят большинство детей в училища, лишних станет еще больше.
Олекса Позняк
Для 678: у нас в Киеве математику историки читают - никто не грызётся. Может где по сёлам - не знаю. Я знаю одно - "лишними" будут самые лучшие учителя. Вы создали систему при которой учитель за 20% должен унизительно лебезить перед любовницами местного начальства, которые как министерка и урока ни одного не дала а поучает как работать. Профессионалы люди гордые -пошлют вас с вашей сертификацией -нам есть где работать. Останутся те которые больше нигде не нужны -бездари и посредственности.Они будут зубами держаться и в опу начальство целовать. Но не мы.Пошли вон, уроды.Мы вольные люди и работы у нас океан
Коментувати
Віктор Логвін
визначати якість вчителя і розмір його зарплати повинні учні і їх батьки, а МОН потрібно лише розробити і втілити відповідні механізми реалізації цього (гроші за дитиною, свобода вибору вчителя, можливість відмовитися від "послуг" вчителя на користь іншого, чи на користь репетитора і т.і.), а потім саморозпуститися і зайнятися нарешті корисною діяльність замість робити шкоду державі і суспільству за їх гроші.
Местный
Для Віктор Логвін: ну да, ученики и родители ещё те определяки зарплаты.
Лариса Попова
Права можете качати в приватній школі. А то податки платять одиниці, а держава має всі забагнки виконувати. А від неадекватних учнів і батьків тоже можна відмовитися? Як на базарі- не подтакється, то іди в інше місце. За кордоном в державних школах батьки не рипаються, а вчителі не напружуються( так-так там процвітає репетиторство за 50€ година), а діточок невихованих зразу забирають соцслужби.
88
Для Лариса Попова: Ну так вали за кордон и качай там права, кто мешает?
Коментувати
Светлана Жукова
"Шалена кількість паперово-цифрових та інших презентаційних матеріалів, які потрібно підготувати..." Це не відповідає дійсності. У мене це зайняло менше, ніж годину.
Ганна
Для Светлана Жукова: ви не знімали відео свого уроку? І портфоліо не готували? Просто цікаво, я не вчитель початкових класів
89
не правда, навіть відкритий захід готувати потрібно більше ніж годину.
Светлана Жукова
Для Ганна: Ні, відео не знімала. А у портфоліо загрузила два своїх робочих конспекти
Коментувати
Олекса Позняк
Колись атестувались 2 учительки англійської мови у моїй школі. Одній дали вищу категорію а іншу директор тормознув.Після цього вона приходила на урок з газетами, казала : діти читайте наступний параграф і культурно почитувала газетки. Коли донесли директору , відповіла - це моя така методика викладання, маю право вибирать методику. Боюсь що ці 20% розділять людей і лише погіршать викладання.Багато учителів скажуть - нехай передовики пашуть, їм багато платять а я відпочину
123
Для Олекса Позняк: а що поганого в читанні газет англійською мовою? Тому, що там інші теми ніж в підручнику? А ще можна фільми дивитись англійською та пісні слухати. Це значно більше допомагає опанувати розмовну мову ніж повторювання одних і тих же діалогів з підручника.
Олекса Позняк
Для 123: та ні вона комсомолку читала, або просто брала детективчик і читала. Вона вважала що її принизили і недооцінили і таким чином протестувала проти несправедливості. Як ви до мене так і я до вас. У нас весь час талдичуть про довіру до вчителя а в дійсності чмирять його постійно
Коментувати
Горбань Віктор
"Сертифікація - справа фахових професійних об’єднань педагогів, а не державних інституцій" - тільки так! Такі об’єднання повинні формуватися знизу: районні (окружні) - рядовими педагогами, обласні - районними, загальнодержавне - обласними. Такий порядок відповідатиме принципу "народовладдя". Тільки от у новому "Законі про повну загальну середню освіту" зберігається абсолютна нікому не непідконтрольна, ні перед ким непідзвітна освітянська монополія міністерства освіти. Це - не недогляд комітету Верховної Ради, це - свідома диверсія цього комітету проти шкільної освіти, проти всьго нашого народу!
В Ч И Т Е Л Ь     UA
Сертифікація - це знову хомут на шию вчителя і не йдеться про зменьшення учнів у класах , про кращі програми та підручники, про заборону гаджетів у школах.А вчитель мовчіть та працює і влада робить все, щоб в школах нікому було працювати... І мабуть освіті приходить кінець!!!
Val
А сам Дед сможет пройти эту сертификацию?_