М. Хоменко: треба мотивувати, а потім ставити завдання

Тривалий період попередніх реформ в освіті не дав очікуваних результатів через невмотивованого викладача

М. Хоменко: треба мотивувати, а потім ставити завдання

Автор: Микола Хоменко, заслужений працівник освіти.

Оптимізація закладів освіти, виведення коледжів з структури університетів і передача на місцевий бюджет, запровадження нових критеріїв для визначення рівня фінансування, єдині державні кваліфікаційні іспити, визначення мінімальної вартості контрактного навчання. Це не повний перелік змін, які відбудуться в освіті в найближчий час. Враховуючи, як швидко реалізуються наміри щодо перерозподілу фінансування закладів вищої освіти, думаю, що чекати на інші зміни довго не доведеться. Що це – шокова терапія? А можливо, навіть хірургія ? Принаймні, десь дуже близько.

Якщо вже переходити на медичну термінологію, то потрібно розуміти, що такі операції, напевно, без наркозу не робляться. Взагалі, необхідно враховувати, як це вплине на людей, зайнятих у цій сфері діяльності. Запровадження нових підходів можливе тільки, якщо будуть змінені підходи до формування фінансових статків викладача. Ніколи не втіляться в життя наміри, навіть найблагородніші, якщо їх виконавці не будуть достатньо мотивовані.

До того ж, спочатку необхідно мотивувати, а потім ставити завдання. Примарні обіцянки, що це колись відбудеться, вже не сприймаються. Заробітна плата у п’ять, і навіть десять, тисяч для викладача не просто низька, а принизлива – враховуючи те, що мінімальна складає 4723 гривні.

Безперечно, 36 тис. заробітної плати для міністра освіти – це теж замало, якщо порівняти з мільйонними статками керівників окремих державних структур. Стільки має отримувати якщо не кожний викладач, то, однозначно, висококваліфікований.

І не потрібно планувати підвищення на 150 і 170 гривень в рік, разову допомогу молодим педагогам, що породжує додаткову конфліктну ситуацію в освітянському середовищі. Необхідно забути про різноманітні коефіцієнти співвідношення між заробітною платою освітянина і працівників виробничої сфери, закладені ще 30 років тому, які ніколи не працюють.

Тривалий період попередніх реформ в освіті не дав очікуваних результатів, у першу чергу, через невмотивованого викладача. Отож, якщо вже «замахнулися» на грандіозні зміни в галузі, то потрібно думати не про економічну вигоду від оптимізації університетів та передачі коледжів на місцевий бюджет, а вишукувати фінансові можливості для гідної оплати праці тих, хто ці реформи буде впроваджувати.

Інвестувати необхідно в першу чергу не в абстрактну освіту, а в зовсім неабстрактних людей.

Освіта.ua
27.01.2020

Популярні блоги
І. Ящук: справжні вороги майбутньої дистанційної освіти Концепція майбутньої дистанційної освіти ще далека від ідеалу, однак динаміка її розвитку просто вражає
С. Мудрук: «ліквідація ЗНО у два кроки» (impact analysis) Хтось вірить, що відміна ДПА у формі ЗНО лише цього року не має реальних шансів закріпитись і в подальшому?
О.Мірошниченко: про виклики в новому навчальному році Спроби ігнорувати проблеми, з якими школа зіткнеться вже 1 вересня, – шлях до конфліктів
А. Ночкін: чому не варто скасовувати ДПА у формі ЗНО Скасування ДПА у формі ЗНО вкрай негативно вплине на випускників 2020 року і з організаційного боку, і на їхні результати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Міністерство освіти корумповане й забюрократизоване. Для чого їм напружуватися на солоденьких посадах?
Володимир
Кілька років назад спілкувався зі знайомим з Німеччини. Він мені розповів одну дуже цікаву історію. Суть історії. У Німеччині страйкували шахтарі. Вимагали підвищення заробітної плати. Аргументи звичні - тяжка, брудна, травмонебезпечна робота, - підніміть зарплату. Ніякі контраргументи про те, що у них (у шахтарів) і так висока заробітна плата, що у державі є ще чимало місць, куди треба вкладувати гроші і т.п. на страйкарів не діють. Ангела Меркель збирає ініціаторів страйку й каже: "Якщо вам піднімемо зарплату, то вона буде вищою, ніж у ваших вчителів (тих, хто вас учив у школах, професійно орієнтованих навчальних закладах і т.п.) Невже ви вважаєте, що ви повинні отримувати вищу заробітну плату, ніж ті, хто вас учив?" Все. Страйк припинився. Я не хочу знизити чи принизити вартість (цінність) жодної професії, всі види діяльності важливі і потрібні, але держава повинна регулювати рівень оплати праці більш справедливо, ніж це є.
Анастасія
Молодий спеціаліст, перший рік працюю в школі після університету. Моє тижневе навантаження 24 години, за місяць зарплата складає 5800. В Києві за ці гроші навіть орендувати однокімнатну квартиру не можливо, не говорячи вже про нормальне життя. З однокурсників "по спеціальності" працюють двоє, щоб не "полетіти в армію". Роботу свою люблю, але щоразу ловлю себе на думці, що чи може вчитель навчити дітей самоповазі, якщо він сам себе не поважає, бо ж чомусь серед сотень інших професій з кар’єрним ростом і нормальною зарплатою, справою життя обирає вчителювання. Вчителювання, яке зараз рясно обливають брудом, створюють цілу стигму, комплекс.... Бо покликання це круто, але ми ж не афонські старці - аскети. Швидше за все, цей навчальний рік для мене стане останнім. "Шокова терапія" треба знизу, це суспільство зрозуміє свою помилку, тільки коли втратить вчителів. Але чи не буде запізно?
Педагог-звучить "гордо"
Для Анастасія: моя донька теж лише рік витримала своє вчителювання у Київській гімназії на 2 ставки. Не дивлячись на мої сльози, однозначно відповіла:"Що тобі дала твоя освіта окрім болячок? Я такого життя не хочу, щоб весь вік бути старцем" Здобула ще одну вищу, тепер має все. А я шкодую, що свого часу , що не вчинила так само, бо думала,що освіта це все, що бачу за вікном...здобувши найвищі категорії та звання, і відмінника освіти, маю мізерну пенсію, змушена підроблятися, ще і те скоро відберуть.. Чи стоїть все це отих атестацій та сертифікацій?
Анастасія
Мене ще просто надзвичайно цікавить ситуація з цією одноразовою допомогою-премією молодим вчителям. Складається таке враження, що це зроблене для того, щоб посварити вчителів всередині, виходить "розділяй і владарюй" - стовідсоткова методика усіх часів і народів.
Witalina
Для Анастасія: На цю зарплату працювати - себе НЕ ПОВАЖАТИ!!! Ви що ущербні, ні на що не здатні???? Ви варті кращого!!!!
Коментувати
Олексій
Приниження більше нікуди. Прибиральниця, вахтер отримує стільки, як викладач початківец. Це при тому, що прибиральниця працює від сили 2 години в день, а вахтер добу через 3 дні. Не спонукайте займатися поборами, репетиторством та іншими лівими доходами. І перестанемо бути "вечными строителями коммунизма", які комусь постійно щось зобов’язані.
Наталія Білозор
Якби ж то чули, Миколо Павловичу... Імітація, фарс. Але найгірше - зневага, яку в суспільстві відчувають освітяни
Владимир Белый
МОН на такому рівні планування розвитку своєї сфери відповідальності у нас ще ніколи не сприймалося ні Кабміном. ні жодним Президентом. Попри отриману з рук вчителів/викладачів освіту.
Софія Олександрівна
Для того щоб отримати мінімальну заробітну плату певній категорії освітян, необхідно ще доплачувати по тарифній сітці. Правильно було сказано, що започатковуючи якісь зміни необхідно визначитись, як зацікавити безпосередніх виконавців.
Тарас
Ніщо так не ображає і не принижує людину, як занижена оцінка її роботи, особливо якщо вона нижча порівняно з іншими. Мінімальна заробітна плата біля 4800 гривень –це не менше того що повинен отримувати кожний працюючий українець, навіть той який просто ходить на роботу не переживаючи за її результат. Не набагато більша зарплата вчителя. ПОЗОР. Зарплата повинна бути на рівні міністра освіти, а в неї до речі не така вже і велика.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!