І. Лікарчук: про вчителювання без педосвіти (продовження)

Хороші вчителі, хоч і не офіцери, але мають честь. І однією із її складових є професійна освіта

І. Лікарчук: про вчителювання без педосвіти (продовження)

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Продовжую роздуми про вчителювання без педагогічної освіти. Попередній пост я закінчив словами, що розумію технократів, які внесли до нового освітянського закону норму про те, що вчителем може працювати й той, хто не має вищої педагогічної освіти.

Так от. Працювати він зможе, але вчителем навряд чи стане. Бо вчитель - це не лише бажання та знання математики чи історії. Справжній вчитель володіє педагогічними технологіями, знаннями про дитину, її психіки, фізіології та іншим. А іще педагогічною майстерністю. Як актор - акторською.

Пишу це, й згадую численні розмови з деякими авторами цих законодавчих змін. «Я викладаю в університеті не перший рік. І не маю педагогічної освіти. Але це не заважає мені добре викладати», - казав мені особисто один із ідеологів вищезазначених змін до закону... «У країні сотні тисячі хороших математиків, комп’ютерщиків, істориків, хіміків, які б могли працювати в школах вчителями, але не мають відповідної освіти», - пише інший... «Дивіться, он приїжджають в школи волонтери без педосвіти, і в них виходить не гірше, ніж в учителів», - розмірковує третій.

Слухаючи чи читаючи подібні думки, згадую історію з доктором Пі, який не маючи відповідної освіти та практики , робив операції на головному мозку. І в нього, у деяких випадках, щось виходило. Правда, наслідки отого «виходило» були гіркими... І це в медицині, де результат роботи лікаря можна побачити достатньо швидко.

В освіті швидко не побачиш нічого. Хіба-що під час теперішньої сертифікації чи інституційного аудиту: прибіг, попорпався в паперах, побесідував, пообідав - і готово... Але то не бачення і тим більше не оцінка. То є шоу, базоване на емоціях.

На жаль, у нашій країні немає ефективних методик оцінювання якості роботи окремого закладу освіти чи окремого педагога. Існуючі оцінки базуються або на суб’єктивному сприйнятті, або на основі невалідних паперово-бюрократичних індикаторів. Тому й вірити їм не можна. І вибудувати освітні стратегію й тактику не можна. Але, хто про це думає...

Не помилюся, якщо напишу наступне. Вчитель без педагогічної освіти у сьогоднішній школі може бути:

а) недовготривалим яскравим спалахом у тому чи іншому колективі. І не більше. Професійні педагоги навряд чи його сприймуть «своїм». Хороші вчителі, хоч і не офіцери, але мають честь. І однією із її складових є професійна освіта, яка хорошому і справжньому вчителю просто не далася. І не за гроші куплена;

б) потенціальним самогубцем, який «спалиться», якщо не на першому уроці, то на десятому чи двадцятому. Особливо, якщо йому накинуть ставку чи півтори, і той же, як і вчителям із професійною освітою, обсяг виховної роботи, роботи з батьками, вивчення та впровадження перпеддосу, МАН, олімпіади, позакласну роботу, класне керівництво, методичну роботу, паперову бюрократію... Дай Бог, щоб він витримав усе це, як те витримують вчителі з професійною освітою. І тоді йому його робота до школи буде вважатися раєм... У який він неминуче захоче повернутися;

в) посміховищем і об’єктом жорстокого булінгу із сторони учнів. Тоді навіть присутність директора чи заступника на кожному уроці не допоможуть. Не допоможе і наставник.

Тож я добре розумію технократів. Абсолютно поділяю їхні погляди на стан українських сучасної педагогічної науки та сучасної педагогічної вищої освіти. Але й добре знаю, що справжня педагогічна наука є, і може та повинна бути якісна вища педагогічна освіта.

Між іншим, якісна вища педагогічна освіта - не лише чотири роки навчання в університеті. Це і величезна профорієнтаційна робота, плекання майбутнього вчителя в школі, відповідний відбір майбутніх педагогів. Це і ставлення держави та суспільства до працюючих педагогів. Не їхнє приниження (а зневага до вищої педагогічної освіти - це також одна із складових цього приниження), а підтримка та повага. Звичайно, до такої, як в Японії, підтримки і поваги вчителя нам страшенно далеко, але ж маємо хоч щось робити для того повсякчас...

А у найближчий час, якщо цей закон все-таки набуде чинності, вирішальне значення у контексті «вчитель без освіти» матиме позиція директора школи. Бо він відповідає за прийом педагогів/непедагогів на роботу. Щоправда, наша директорська команда то також проблема...

Оригінал

Освіта.ua
27.01.2020

Популярні блоги
Олександр Мірошниченко: аналіз міфів від освітян В освітньому просторі України побутує певна кількість міфів, які кардинально викривляють реальність
В. Співаковський: навіщо оцінки, що травмують дітей Для відмінників оцінки дуже важливі, адже без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію
Н. Азарова: усім потрібна безвідмовна вчителька Все життя вчителя крутиться навколо правильних відповідей, йому їх краще завчити і довести до автоматизму
В. Волчан: у прогулах винні діти, а школа ні до чого? Ми стараємось, проводимо реформи, міняємо міністрів, а ситуація в освіті кращою не стає
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
А є ще дидактика - мистецтво навчати.
Alfa
В сучасному світі вища освіта - це, перш за все самоосвіта. Що заважає хорошому математику/філологу/фізику тощо опанувати методику викладання, вікову фізіологію, психологію он-лайн? Порівняння з Пі недоречне. Вчителювання можна опанувати самотужки, хірургію - ні.
Лариса  Стрихоцька
Складається враження, що багатьох реформаторів навчали учителі типу доктора Пі.Чим закінчилася ,, епопея’’ доктора Пі, відомо: смертями значної кількості людей, довготривалим розслідуванням, в’язницею.Увага! Доктор Пі на волі, його ідеї беруться за основу нововведень...А ми просто даремно сперечаємося, реформатори уже давно все вирішили ...Просто, дітей батьки здадуть у школи, як у камери схову, на 9 або на 12 років.З часом прийдуть нові реформатори, запропонують ще щось новіше, посперечаємося, поговоримо... А,,віз’’ й надалі залишиться на місці.Сумно.
Роман
Може хто не знає, але є такий предмет як методика навчання. Якщо людина класно розв’язує задачі з фізики чи хімії, не факт, що зможе навчити цьому інших. А як вчити - це і є методика. Дітям в школі потрібен вчитель,що може доступно пояснити,а не самому розв’язати складну задачу біля дошки
123
Для Роман: Ви праві. Фахівець своєї спави не завжди є гарним викладачкм, але й незавжди вчителі є гарними вчителями. Свого часу (ще в радянські часи) до нас прийшла вчителька, яка закінчила пед, вивчала психологію, методику, а все, що вміла - вибігати в сьозах з класу. Нажаль при вступі до педів не проводять співбесіду у психолога на спроможність працювати з дітьми.
456
Для 123: И у нас точно такая была. Она еще решение задач из тетрадочки своей на доску переписывала. Ничего не знала...
Горбань Віктор
Для 123: Психологів не навчають як виявляти "спроможність працювати з дітьми", не сподівайтесь, що володіють неодхідними психодіагностичними методиками.
Коментувати
Олекса Позняк
Одно дело самому хорошо играть в футбол, другое дело научить. В Германии что бы тренировать дворовую команду из соседских мальчишек надо иметь кучу допусков (а вдруг маньяк) и получить лицензию прослушав минимум 100 часов теории работы с детьми. Думаю и нашим неучителям необходим хотя бы какой то педминимум сдать и курс прослушать иначе наломают дров.Я в своё время наломал прилично пока разобрался что к чему
все логично
Для Олекса Позняк: Много чего сдать придется всем - впереди сертификация. Поэтому и допускают "неучителей"
Олекса Позняк
Для все логично: сертифікація-ЗНО по предмету , я не проти. Але коли до тебе будуть бігать усілякі коханки начальства і оттопиреним пальчиком указувать як треба працювать щоб мати наступну категорію, то я цього не бажаю Пошлю їх на ... і кину ключі від кабінета в морди, нехай працюють
Олекса Позняк
Для все логично: надо быть совсем тупым чтобы верить что сертификация высветит самых лучших учителей. Прав Ликарчук с его большим опытом - лучшие просто уйдут. Ну не будут лучшие ни за какие деньги мира лебезить перед ничтожествами-проверяющими. Меня тоже пару раз в молодости пытались проверять - выгонял вон. Заработай международные премии по физике а затем приходи ко мне с проверкой. Скандалы были, но я стоял на своём- не суйте своё свинное рыло в мой огород. На этот раз уйду я. начальство предупредил
Коментувати
магистр
Сомневаюсь, что кто-то с приличным образованием захочет учителем стать - это так унизительно....
Тетяна
Для магистр: оСЬ І ВІДПОВІДЬ-принизливо бути вчителем.Який ужас...Ви ж всі колись навчалися у школі, брали приклад з учителів, а тепер що?
Ll
А чого ви дозволяєте себе принижувати?
Мда
Для магистр: Супер! Вот результат всех псевдореформ, честно и правдиво, то что реально думает молодежь
Коментувати
qwerty_qwert
Професійна освіта має до честі дуже далекий стосунок, як у педагогіці, так і в інших сферах - це кожен може підтвердити власним життєвим досвідом. Чи, можливо, педагогам в університетах викладали "честознавство"? Уявляєте - "задовільно" з такого предмету, або ж навіть "добре"? Чи, можливо, достатньо "зараховано"? Чи, можливо, педагогічний диплом автоматично честь забезпечує? А хто не вчився на педагога - честі немає?
luchija
Для qwerty_qwert: Є ще поняття професійної честі.
Коментувати
Ll
А ну дайте ссилку)) почнемо з кращого вузу Америки, Гарварду. Зараз ми знайдемо все, що треба
називається заїхали
Закордоном, левова частка країн, у ВНЗ існує спеціальність "Державна освіта" з нахилом на предмет. "Освіта" з нахилом на предмет. "Викладач або учитель" і т.д. А тим хто хоче апелювати, раджу зайти на сайти ВНЗ, Канади, США, Європи, СНД, та навіть Азії. Існують норми та законодавство. Зараз вирішується доля не тільки школи, а країни в цілому. Або влада буде будувати дійсно конкурентно-спроможну освіту, або набируть людей з вулиці і завлать те що лишилося.
Ll
Для називається заїхали: освіта СНД і США не може рівнятись, як небо і земля. І що це за Державна освіта? State education? зараз подивимось
не пишіть дурниці
Для Ll: Хочете шкати, тоді шукайте "Рейтинг стран мира по уровню образования". Білорусь 30 у рейтину, Росія 33. Це країни СНД. Україна 46. Після України у рейтингу Судівська Аравія, Барбадос, Тонга...
Ll
І що з того, що Тонга?
Коментувати
Ll
Я теж йому лайки ставила, о Боже))) ВІН БЕЗ ПЕДОСВІТИ!!! короче, якийсь унтерменш
Ll
А за кордоном як, там взагалі нема педінститутів)) і нічого, не повмирали. От закінчив чоловік Кембриджський університет, історичний факультет, захистив PhD і викладає. І на ютубі його лекції є, і з усім світом в коментах переписується) То не людина він, чи що??
Галина
Для Ll: у нас також у вишах викладають спеціалісти своєї галузі. В університеті викладає історію не вчитель історії, а історик (це різні спеціальності).
Ll
То він всюди викладає, на курсах, семінарах, в вузах, дітя навіть
Тетяна
В школі прочитати лекцію...---далеко не вся робота.
Коментувати
11
В техникумах, училищах уже десятки лет работают преподаватели без педобразования. Какой пединститут нужно закончить, чтобы вести "Доменное производство" или "Парикмахерское дело"?
Галина
Для 11: не плутайте одне з другим. Спеціальність скрізь виклдають спеціалісти з даного фаху. А тут мова йде про середню освіту. В тих же ПТУ і коледжах предмети шкільної програми викладають педагоги, які закінчили пед.
олд
Для 11: Мало того, преподаватели колледжей сами полностью обеспечивают предмет - пишут своего рода учебники, методички и тд. А школьные учителя всем готовым обеспечены
Коментувати
не учитель
"посміховищем і об’єктом жорстокого булінгу із сторони учнів. Тоді навіть присутність директора чи заступника на кожному уроці не допоможуть. Не допоможе і наставник" - это правда, учитель - это тот, кто умеет профессионально унизить ребенка, поставить себя - только вот за этим всем часто только пустой пшик. Они привыкли учить других, а сами получат какой-никакой диплом с "знаннями про дитину", и на этом их учеба заканчивается. А детям ЗНО сдавать. Надеюсь, с новым законом будет по-другому.
Смішно
Для не учитель: ти придурок, це я тобі професійно кажу.
Коментувати
Witalina
Більшість вчителв - істориків нашого району закінчили університети,педагогіку не вчили і є класними учителями. І серед наших колег є вчителька,яка не має історичної освіти. Але вона вчитель-професіонал, займається пошуковою, дослідницькою роботою... При бажаннні всьому можна навчитися. Так що не потрібно драматизувати!
Роман
Для Witalina: Раніше в дипломі був запис - історик, вчитель історії.
Коментувати
Небайдужий
Складається враження, що вчителів вважають за таких собі ідіотів, які після університету нічому вже не навчаються. Педагогіка - це не наука, а практика. Студенти, які отримали профільну спеціальність, дуже легко здобувають практичні навички з педагогіки, працюючи в школі. А от випускники пед.вузів вже нічого по спеціальності вивчити не здатні. Всі кращі вчителі, яких я бачив, НЕ мали педагогічної освіти.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!