В. Круглов: 10 кроків побудови власного дослідження

Тільки глухий не чув про «найновішу новацію» фінської системи шкільної освіти – «навчання через явища»

В. Круглов: 10 кроків побудови власного дослідження

Автор: Віктор Круглов, генеральний директор корпорації «Ранок».

Phenomenon-based learning: 10 кроків побудови власного дослідження

Напевно, тільки глухий нині не чув про «найновішу новацію» фінської системи шкільної освіти – Phenomenon-based learning («навчання через явища», «навчання, що базується на феноменах»), яке замінило традиційне «навчання через шкільні предмети».

Ця система має гарячих прихильників і полум’яних ненависників. Перші бачать у підході панацею від «відірваних від життя» знань, якими «начиняє» голови дітей традиційна школа, а другі стверджують, що це прямий шлях до руйнування освіти та отримання на виході випускників, які взагалі не здатні до абстрактного мислення.

Насправді, все не так страшно. Шкільні предмети нікуди не зникають, і проекти з вивчення «феноменів» не виключають інших форм роботи. Йдеться просто про зміну вектору: джерелом навчання стає життєва проблемна ситуація, для осмислення якої залучають знання з різних галузей. Тобто замість того, щоб вивчати якусь дисципліну і потім шукати відповіді на запитання, де і як можна застосувати отримані знання, навчальний процес відправляється від пекучого питання – певної теми, яка висвітлюється з різних сторін за допомогою різних навчальних дисциплін.

Теми при цьому можуть бути абсолютно різноплановими: міграції, поновлювані ресурси, проблема абортів, винаходи... Учитель при цьому не тільки не дає «правильних відповідей» – він навіть не ставить правильних питань. Його місія – підвести своїх учнів до генерування таких питань.

Однак його як роль вчителя при цьому ніхто не скасовує. І, зрозуміло, перш ніж запропонувати тему своїм учням, кожен учитель в індивідуальному порядку повинен поставити ряд правильних питань собі самому. Цій меті служать наведені нижче 10 карток з питаннями, які задають собі фінські педагоги, наближуючись до вивчення нового феномена.

Відомий у галузі освіти журналіст і письменник Олександр Мурашев, який об’їхав півсвіту з метою вивчення досвіду різних шкіл в різних країнах, побачив цю «покрокову інструкцію запитування» в одній з фінських шкіл і поділився своєю знахідкою в соціальних мережах. Можливо, хтось із наших педагогів захоче зробити щось подібне для своєї роботи в українських школах? Адже для цього зовсім не обов’язково бути фанатом фінської освітньої системи і революційних методик: якщо розібратися, цей метод сходить ще до «майевтики» Сократа, який виходив з пункту «початкового незнання» і допомагав співрозмовнику «народити знання» в діалозі – за допомогою правильних питань. А вже дорікнути грецьку філософію в спрощенні і нездатності до абстрактного мислення навряд чи хто зважиться.

1. Вибір явища

  • Яке явище ви вивчаєте?
  • Що ви вже знаєте про явище?
  • Де ви будете збирати спостереження, здогадки і матеріали для навчального процесу?

2. Натхнення явищем

  • Де ви знаходите досліджуване явище?
  • З чим це явище співвідноситься?
  • Що вас цікавить і надихає в цьому явищі?

3. Постановка цілей навчання

  • Що ви хочете дізнатися про це явище?
  • Які у вас цілі в процесі вивчення феномена?
  • Що вам допомагає тримати ці цілі в голові в процесі роботи?
  • Як ви оцінюєте навчальний процес і досягнення поставлених цілей?

4. Пошук інформації та придбання знань

  • Як ви шукаєте інформацію і отримуєте знання?
  • Як ви розумієте, що знайдена інформація правдива?
  • Як ви шукаєте інформацію і отримуєте знання разом з іншими?

5. Спільний навчальний процес

  • Як ви поділяєте навчальний процес з іншими?
  • Якими способами ви можете зробити ваші навчальні результати помітними для інших?
  • Як ви оцінюєте ваш навчальний процес і досягнення поставлених цілей?
  • Що ще ви хотіли б вивчити?

6. Оцінювання

  • Як ви оцінюєте ваш навчальний і робочий процеси?
  • Як ви розумієте, що саме ви повинні дізнатися?
  • Як ви розумієте, що ви вже вивчили?
  • Який тип зворотного зв’язку допомагає вам дізнаватися нове?
  • Як ви оцінюєте досягнення цілей і вивчене разом з іншими?

7. Навчальні цілі

  • Які у вас цілі у вивченні цього явища?
  • Як ви тримаєте ці цілі в розумі?
  • Яким чином поставлені цілі допомагають вам вчитися?

8. Участь

  • Яким шляхом ви можете активно вести навчальний процес? (Наприклад, щоденник навчального процесу, інтерв’ю, оцінка себе і колег, письмовий опис, розповідь іншій людині про вашу роботу...)
  • Як ви можете залучити до вашого навчального процесу друзів, родину і оточуючих?

9. Внесення різноманітності в процес

  • Як ви можете використовувати технології в навчальному процесі (наприклад, технології XR, моделювання за допомогою ігор та анімації, використання різних медіа і додатків)?
  • Яке місце найкраще підходить для вивчення і дослідження явища?
  • Як ви можете вчитися у інших?

10. Дія

  • Як ви можете використовувати набуті знання і навички?
  • Чи можна масштабувати вивчене вами для блага інших людей (есе-роздум, громадська кампанія тощо)?
  • Чи вирішують ці дії проблему повсякденного життя або інший тип проблем?

Освіта.ua
16.01.2020

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Єва
Нічого інноваційного тут немає, це старий, добрий американський метод проєктів з 19 століття.
Небайдужий
Знов всі ці питання є чисто гуманітарними. Відповіді на них - це просто болтологія. Чи є щось конктретне? Конкретні завдання? Зараз дуже важко поставити питання учню/студенту, яке б вимагало дослідницької роботи учня. Просто всі питання швидко гугляться в інтернеті. Тому цікаво саме, які завдання ставляться перед учнями та як організовується навчальний процес.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!