Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: зникають вчителі, які можуть мотивувати
І. Лікарчук: зникають вчителі, які можуть мотивувати

ЗНО з математики апріорі не може впливати на якісне поліпшення математичних знань випускників

І. Лікарчук: зникають вчителі, які можуть мотивувати

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

У освітньому і навколоосвітньому середовищі не стихає дискусія щодо запровадження обов’язкового ЗНО з математики.

Про власне бачення проблеми ЗНО з математики я вже писав не раз і не два. Повторюючись, знову спробую акцентувати увагу тих, хто думає, і тих, хто приймає рішення (?), лише на одному питанні: «А для чого потрібно запроваджувати обов’язкове ЗНО з математики?»

Якщо, запроваджуючи обов’язкове ЗНО, ставиться мета домогтися рішучого поліпшення математичних знань у випускників шкіл - то це рівносильно меті побудови комунізму. Бо, по-перше, у переважної більшості випускників шкіл відсутня мотивація вивчати математику. По-друге, примусити навчатися (а запровадження обов’язкового ЗНО - це фактично вияв того ж примусу) можна, але, як свідчить величезний пласт суспільного досвіду, таке навчання реальної користі не принесе: силоміць милим не будеш, складуть ЗНО і забудуть.

Тим більше, якщо йдеться про ЗНО з математики в українському виконанні та з українським порогом «склав/не склав», котрий, як правило, не перевищує поріг вгадування.

Тобто, запровадження обов’язкового ЗНО з математики - абсолютно формальна процедура, яка апріорі не може мати реального впливу на якісне поліпшення математичних знань випускників шкіл.

Про студентів коледжів і технікумів, у яких математика не є профільним предметом, то це взагалі окрема тема. Бо для них це ЗНО, на мою думку, є не чим іншим, як сумним шоу з можливими достатньо негативними наслідками.

Іншими словами: серйозної та глибокої мотивації у контексті вивчення математики обов’язкове ЗНО з цього предмету не матиме. Мотивувати може лише вчитель. Із першого класу. І далі.

А от із вчителями, які можуть мотивувати вчитися, а не просто провести урок, із кожним роком стає все складніше і складніше. Вони зникають, як мамонти. І процес їхнього зникнення зупинити не вдалося. Більше того, не бачу навіть концептуальних спроб це зробити. Крім розмов.

Між іншим, мамонти зникали упродовж достатньо тривалого історичного періоду. Зникнення вчителів, які можуть мотивувати, а не лише проводити уроки, відбувається страшенно швидко. Ось у чому проблема. А не в необхідності запровадження обов’язкового тесту з математики.

Між іншим, тест з української мови та літератури обов’язковим для випускників шкіл став таким кілька років тому. Чи поліпшилися суттєво знання випускників шкіл з української мови після запровадження обов’язкового тесту? НЕ ПОЛІПШИЛИСЯ. Цьогорічні результати ЗНО про це переконливо свідчать. І не лише результати ЗНО. Тож не потрібно, як кажуть в народі, шукати сокирку під лавкою. Вона не там лежить.

P.S. Лише дуже прошу не думати і не писати, що гарні знання абітурієнтів із математики потрібні нашим університетам. Маємо досвід 2014 року, коли ми спробували запровадити тест із математики двох рівнів: стандарт і більш складний. Тоді лише два чи три (!!!) університети умовою вступу визначили наявність результатів тесту складнішого рівня...

Оригінал

Освіта.ua
13.01.2020

Популярні блоги
І. Лікарчук: зникають вчителі, які можуть мотивувати ЗНО з математики апріорі не може впливати на якісне поліпшення математичних знань випускників
Віктор Громовий: 8 «чому» і 12 «тому» в українській освіті Чому метод «барона Мюнхгаузена», тобто спроби освітньої системи реформувати саму себе, приречений на невдачу?
В. Мисан: результати залежать від організації навчання Добре, що батьки цікавляться успіхами дітей, але чому цей інтерес виникає в кінці навчального циклу?
Сергій Колебошин: PISA як точка відліку, а не паніки Результати PISA для багатьох виявилися шоком і «зрадою», хтось насміхався, комусь взагалі нецікаво
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр Циганок
Подвійне відчуття від прочитаного. З одного боку, проблема поставлена вірно - вона таки існує, і вона має значний вплив на результат освіти. З іншого боку - на жаль, у статті відсутня логіка. Ставити питання про проблему замалої мотивації вивчення математики і при цьому попонувати прибрати єдиний реальний на сьогоднішній день стимул їй навчатися - нелогічно.
Олекса Позняк
Для Олександр Циганок: ЗНО не мотивує якщо у ВИШі немає при вступі математики.
Коментувати
Анастасия
Учителям то на зарплату не влияет мотивация и не влияет на сколько кто напишет.Вот и делают свою работу и относятся до учеников на "отстань".Иногда даже переходят на личностные темы,вследствии вообще занижают балы.Общаються с учениками как с каким-то ничтожеством.
Мая
А чим мотивувати? Тим, що освічена людина матиме безбідне життя? Так це- маразм. Чи може держава гарантує випускнику "відміннику" чи "хорошисту" роботу з достойною зарплатою. Ще більший маразм. Навіщо вчитись коли на хату і авто молодь за кілька років заробить на забугровій полуниці.
Наталія
ЗНО не панацея. До складання ЗНО діти багато років вчать шкільну програму. А вона вже давно викликає подив Аж занадто вона "насичена" чи краще сказати що вивчається багато, але поспіхом. Сьогодні нова тема, а післязавтра по ній контрольна( Самостійні, доповіді, реферати і т.п. А кожен день по 7-8 уроків. Для засвоєння матеріалу немає часу. Тема вчителів окрема. Той хоче викладати, той не хоче, а там діти не слухають...Проблема комплексна і для батьків і для дітей і для вчителів і для країни. І запровадження обов`язкового ЗНО не вирішить проблему. Навіщо тоді школа якщо можна піти на курси підготовки до ЗНО? Хіба що таким чином держава "хоче" мати неосвічених громадян. Чому? Тому що у нас багато робітничих спеціальностей - комусь же треба на заводі працювати.
Олександра
Для Наталія: ну все правильно. Комусь і на заводі треба працювати, не всі можуть бути адвокатами, економістами чи філологами
Коментувати
Местный
Через пару лет "І. Лікарчук: зникають вчителі".
Директор
Для Местный: Ни... "Зникли вчителі"
Коментувати
Буде гірше
Всі розмірковування про необхідність обов’язкових тестів Зно з математики у відриві від стану суспільства, школи - є пустопорожніми словесами. Чому? Що після цього - змінили програми, добавили години, підняли зарплату, пояснили навіщо дітям це, бізнес прибіг радий - радий з преміями, закупили нові Тзн. Ні ! Нічогісенько! Просто розгонять молодь в безробітні, за бугор, буде привід закрити школи.... Ось і весь підсумок. Якісь зміни варті в системі комплексного розвику краіни і освіти. А оці смикання- це просто імітація реформ, не більше.
Taya
Які б "перевірялки" не ввели це ніяк не вплине на отримання атестату і на можливість вступити до ВНЗ. Нажаль прибрали головний мотиватор - отримання або НЕОТРИМАННЯ документу про середню освіту. До того ж нам тонко натякпють, що і вступ треба зробити ще простішим, бо за кордоном бач як легко... А вчитись там теж легко? І екзамени як у нас "здають"???
Taya
До чого тут вчителі? За результатами ЗНО (1-3 бали) атестат не видавати, поки не вивчать і не здадуть на прийнятні бали!!!
Коментувати
Віктор Логвін
цікаво читати цього дядьку, завжди розумні речі каже, але цього разу не згодний. Дворівневе ЗНО з математики потрібне наприклад учням зі знаннями більшими за "200балів", яких поки що фактично штучно "обмежують", фактично зрівнюють з учнями які знають менше. Це, до речі, одна з найбільших вад ЗНО, завдання повинні бути такої складності і об’єму, щоби НІХТО не зміг скласти ЗНО на найвищий бал. Якщо складання ЗНО на 200 балів стало, хоч і не масовою, але реальною буденністю, то це означає лише що ми визначили такий собі "допустимий поріг розумності" і "занадто розумні" нам нецікаві. Теж саме стосується умови прийому до вузів, що показують їх абсолютну байдужість до тих учнів що 11 шкільних років демонстрували захоплення і здібності до "профільного предмету", наприклад перемагали на різних етапах олімпіад, адже при вступі "враховуються" тільки перемога у 4 етапі олімпіаді 11 класу (крім міжнародних).
Надія Кудюкова
Для Віктор Логвін: Навеяло: на "5" знает только Бог )))) Дурню написали, т.к. умные дети вполне могут и должны сдавать на 200. Только опыт показывает, что умных - кот наплакал.
Логвін Віктор Анатолійович
а хто на 250 здатний здати то вони вже "занадто розумні" і хай не зазнаються та не вилазять за загально прийняте сприйняття "розумні діти"?
Коментувати
Віктор
Чому ДПА має складатися лише з української мови та математики? Слід задіяти всі предмети шкільної програми на БАЗОВОМУ рівні. 1. Гуманітарний цикл: українська та іноземна мови; історія та географія. 2. Природничо-математичний цикл: фізика та математика; хімія та біологія. Рейтинг 200 = найкращому результату учасника тестування, але не нижче 90% від максимального можливого. Інші рейтинги пропорційні набраним балам в межах кожного циклу. Для вступу до ЗВО, в залежності від вибраної спеціальності, один з циклів враховувати з коефіцієнтом 0,15, інший - з кофіцієнтом 0,30. Крім них, з коефіцієнтом 0,05 враховувати бал атестата та з коефіцієнтом 0,45 - бал фахового ЗНО на ПОГЛИБЛЕНОМУ рівні з предмета, визначеного МОН для даної спеціальності (або творчого конкурсу). Призерам заключних етапів олімпіад та конкурсів МАН додається 5% від балу фахового ЗНО. Мінімальний конкурсний бал - 100, бал на бюджет - 130; для медичних спеціальностей - 130 та 160 відповідно. МАУП і т.п. це теж стосується.
Анна
Для Віктор: А вчитися діти повинні 48 годин на добу. Що стількох нема? А що дадуть знання багатьох предметів в обсязі сучасної шкільної програми? Які вміння та компетентності? Навіщо з голови робити флешку?
Коментувати
совесть
А скільки ще помилкових рішень на совісті Лікарчука? Зізнався лише у кількох у дописі... Ну що може про математику сказати історик?, д-р педнаук? Що він не знав і не знає математики. Сьогодні вже повно істориків, політологів, псевдоюристів, ... "голів, що говорять". Але розмовами економіку країни не побудуєш. Все купуємо за кордоном! Догуманітаризувалися! Відроджувати важче, ніж втрачати. Нехай молоді думають про майбутнє країни. І рішення прийняли, з Лікарчуком, правда, не узгодили... Головне, щоб заяви про рік математики й рішення на повернення до більшої ваги математики у подальшому русі учня до вищої освіти не стало просто красивою відпискою на результати Піса для міжнародних донорів. Повністю підтримую рішення про повернення обов’язкової математики - дпа.
Любомир Камінецький
Математику треба знати. Всьо. Крапка! Базовий рівень хоча б, бо потім в житті кубатуру хати не вичислять і оплату за газ не правильно обчислять!
Dev
Для Любомир Камінецький: а еще инеграл может понадобиться брать или квадратное уравнение решать...
Надія Кудюкова
Математику в школе учат для того, чтобы умели думать. И интегралы, к вашему убогому сведению, не "берут", а "тянут". "Берут" производные.
Для Надія Кудюкова:
Звідки ти "така розумна" взялася?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!