Osvita.ua Блоги Віктор Громовий: 8 «чому» і 12 «тому» в українській освіті
Віктор Громовий: 8 «чому» і 12 «тому» в українській освіті

Чому метод «барона Мюнхгаузена», тобто спроби освітньої системи реформувати саму себе, приречений на невдачу?

Віктор Громовий: 8 «чому» і 12 «тому» в українській освіті

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Чому?

Чому будь-які починання в освітній сфері, які йдуть зверху, обертаються імітацією тут внизу?

Чому метод «барона Мюнхгаузена», тобто спроби освітньої системи реформувати саму себе, приречений на невдачу?

Чому у нас ніяк не виходить перетворити педагогічне «болото» в «річку», створити у наших школах привабливе творче середовище?

Чому вся енергія освітянського потягу традиційно спускається у «свисток» (ми зосереджуємось на зовнішньому, суто поверховому «декорі» і відвертому піарі й навіть не підступаємось до зміни базисно-смислових підвалин сучасної школи)?

Чому всі наші «добрі наміри» щодо індивідуалізації та гуманізації перетворюються на лише декларативні розпатякування на задану тему?

Чому ми й надалі не використовуємо головний ресурс розвитку освіти – свободу педагогічної думки та дії, а «без надії сподіваємось», що прорив до нової якості освіти зможе зробити невільний вчитель, який запрограмований на тупе виконання «вказівок» та має «навчену безпорадність»?

Чому вітчизняна система освіти замість того, щоб вивільняти енергію усіх учасників освітнього процесу, намертво сковує їх «по руках і ногах»?

Чому сфера освіти далеко не завжди показує дорогу до Світла і мотивує тягнутись до Світла усіх, хто до неї потрапляє?

Бо!

Бо освіту нового тисячоліття взагалі неможливо реформувати зверху, це можна зробити лише знизу.

Бо є декларації, але не створені адекватні механізми реалізації задекларованого на практиці.

Бо у нас усе перетворюється на каргокульт (і чужому не навчились, й свого відцурались).

Бо для здійснення якісних перетворень потрібні кошти.

Бо школа продовжує лишатись територією суцільної брехні.

Бо «мы ленивы и нелюбопытны», а «сильно вумних» ми звикли затоптувати.

Бо ми досі не витягнули вітчизняну освіту зі світу архаїки та задушливої атмосфери традиціоналізму, де немає вільного вибору, а є системне придушення особистості, жорстке підпорядкування та поділ на «своїх» (до їх кола, звісно, потрапляють відверті дуполизи) і «чужих» (яких сприймають винятково як огульних критиканів).

Бо принцип «бути не таким, як усі» (роби різноманітність тощо) не став для нас нормою, а ми досі знаходимось у полоні радянського «Я – остання літера алфавіту!»

Бо ще нікому не вдалось робити радикальні зміни, реально нічого не змінюючи.

Бо у нас не вистачає сміливості замахнутись на освітянських «священних корів» (класно-урочну систему, МОНоцентрованість тощо) і взятись за побудови школи, яка не школа.

Бо ми навіть не уявляємо іншої системи освіти, якою неможливо управляти по-старому, адже там переважають самодостатні люди, які самі знають, що їм слід робити.

Бо в освітній сфері не діє логіка приказки про те, що «Титанік збудували професіонали, а Ноїв ковчег дилетанти». Дикий непрофесіоналізм і відверте дилетантство тут справляє винятково руйнівний вплив.

P.S. « - Стой, кто идет?
- Ша, никто уже никуда не идет!»

Бо, перефразовуючи відому фразу Рональда Рейгана, погляди «тих, хто приймає рішення» на механізм «реформування» освіти зверху, як правило, є вкрай простими:

1. Усе, що в освітній сфері ще трохи рухається, треба зарегламентувати.

2. Якщо і після цього воно якимось дивом продовжує функціонувати, тре зарегулювати до нестями.

3. Якщо чомусь досі ще щось подає ознаки життя, жорстко законтролювати.

4. Якщо і після «контрольного пострілу» вже не рухається, але ще трохи дихає, слід остаточно намертво перекрити кисень лавиною безкінечних «вказівок».

5. Щоб навіть не думало очуняти, покласти «надгробний камінь» постійного звітування.

6. Якщо вже не подає ніяких ознак життя, необхідно про всяк випадок закатати в асфальт (закреслено) домоніторити до самого краю.

7. Якщо «Бобік здох» і реанімації не підлягає, розпочинати новий проєкт із дебюрократизації освіти, який призведе до ще більшого забюрократизування й так забюрократизованої системи освіти.

Оригінал

Освіта.ua
09.01.2020

Популярні блоги
І. Лікарчук: зникають вчителі, які можуть мотивувати ЗНО з математики апріорі не може впливати на якісне поліпшення математичних знань випускників
Віктор Громовий: 8 «чому» і 12 «тому» в українській освіті Чому метод «барона Мюнхгаузена», тобто спроби освітньої системи реформувати саму себе, приречений на невдачу?
В. Мисан: результати залежать від організації навчання Добре, що батьки цікавляться успіхами дітей, але чому цей інтерес виникає в кінці навчального циклу?
Сергій Колебошин: PISA як точка відліку, а не паніки Результати PISA для багатьох виявилися шоком і «зрадою», хтось насміхався, комусь взагалі нецікаво
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Остап
1. Вставай, проклятьем заклеймённый, Голодный, угнетённый люд! Наш разум — кратер раскалённый, Потоки лавы мир зальют. Сбивая прошлого оковы, Рабы восстанут, а затем Мир будет изменён в основе: Теперь ничто — мы станем всем! Время битвы настало Все сплотимся на бой. В Интернационале Сольётся род людской! 2. Никто не даст нам избавленья: Ни бог, ни царь и не герой. Добьёмся мы освобожденья Своею собственной рукой. Чтоб вор вернул нам всё, что взял он, Чтоб дух тюрьмы навек пропал, Ковать железо будем с жаром, Пока горяч ещё металл. 3. Держава — гнёт, закон лишь маска, Налоги душат невтерпёж. Никто богатым не указка, И прав у бедных не найдёшь. Довольно государства, право, Услышьте Равенства завет: Отныне есть у нас лишь право, Законов же у равных нет! 4. Дошли в корысти до предела Монархи угля, рельс и руд. Их омерзительное дело — Лишь угнетать и грабить Труд. Мы создаём все капиталы, Что в сейфах подлецов лежат. Своим же пулям полететь!
Witalina
Головна проблема нашої освіти - НЕБАЖАННЯ вчитися, відсутність мотивації. Всерівно атестат дадуть,потім диплом. А суспільство, МОН шукає виноватих.І головний виноватець - ВЧИТЕЛЬ!!!! А в дійсності,будь ти "семь пядей во лбу" - діти тупо не хочуть вчитися, сидять в телефонах, думають про щось "прикольне" А якщо на уроці і засвоїли матеріал, то на наступному ,- ніби не чули. І плюс все інше - програми, підручники, недодугий держстандарт початкової школи.
Олександр Крук
Погоджуюсь із тезою попередника. ВУкраіні є керівники і міністерств і шкіл, і департаментів ,які здатні організувати якісний навчальний процес. Вони допоможуть вчителям і батькам . Але це не ті, що нині лізуть в очі із своіми безкінечними, як вонище з клозета реформами. Але під зовнішнім управлінням це не можливо. Треба своім умом жити.
Олекса Позняк
Освіта за Позняком. Сортування учнів за здібностями десь після 6 класу. Уже там видно Петю-математика, Васю-гуманітарія, Вовочку - хунвейбіна. Залишати тих хто не вчиться на повторний курс. Вітя, ати знайш що в Італії пята частина учнів залишається на повторний курс а у Франції третина не отримує атестат? А у нас не вчись, повний ідіот і видають атестат -фальшивку. А от коли учень буде вмотивований от тоді без усякої сертифікації батьки викинуть зі школи поганих учителів бо їм потрібен буде результат. Вчитель тоді стане репетитором ( хай буде коучем) який допомагає учню здобути атестат а не клоуном біля дошки, який там пнеться навчить а ми музичку послухаєм
Олекса Позняк
Багато блаблабла безтолкового. З середини реформувати не можна? 1000 прикладів коли стає на чолі толковий керівник і реформує зсередини. Той же новий тренер у футболі - прийшов чи з середини чи ззовні а команда заграла. Тільки не ідіоти типу гриневичновосад.От не хватає нам коштів -дурня. зараз Порох накупив стільки обладнання у школи, що за часів СССР я і мріяти не міг ні про які інтерактивні дошки. А старим ТВ у кабінеті гордилась уся школа. Так тоді 80% дітей учились а тепер телефон дістав і грається. Регламентація заважає? так в СССР така вже була регламетація що і крок від програми ступити не міг. Мою колегу в КГБ тягали , щось не те в літературі сказала. Тепер воля - хоч і на голові стій - а діти все одно не вчать.Куди вже вільніше? Розвалить класноурочну? Ну це остаточно добити освіту.Будем як греки блудить по парках і проповідувать.Вітя , ще багато чого можна заперечить.Ти або дурень або грантодателі тобі вказують що писать
Вікторія
Ось новий міністр освіти! Вчитель, який починав знизу і знає справжню кухню. Саме така принципова людина повинна очолювати міністерство освіти."Будемо разом сіять квітки на морозі..."
Simens
Для Вікторія: міністр? Я знаю його по Кіровограду. Не приведи господь...
Для Simens:
Бачу, адмінам сайту не сподобалася правда про цього випендроса.
Коментувати
Олег Шевчук
Всілякі розмови про корупцію слушні, але вони часто - густо перебільшуються агентурою , агентами впливу , грантоідами для прикриття своіх мільярдних махінацій, злочинноі діяльності. А вона довела Украіну до ручки. І ось приклад - деякий Володимир пише про міліардні кражі із освітньоі субвенціі. Для фахівця - це повна туфта! Навіть теоретично вкрасти із 500 районів і міст , 16 тисяч шкіл неможливо. Це повна дурь. І брехня. Тому будтмо уважними!!
Володимир
КОРУПЦІЯ, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088. Показник обсягу освітньої субвенції для місцевого бюджету визначається за формулою, яка займає сім сторінок. Така банальна, але величезна формула у людини, далекої від математики, викличе благовійний страх. Це ж які голови мати потрібно, щоб створити таке! А щоб обрахувати? Насправді, це парад шахраїв. І рахують шахраї-економісти, якими насичені органи управління освітою, різноманітні відкати, як правило, 10%. Якщо на освітню субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам заплановано 77 533 320,8 тис. грн., то, виходячи зі сталої практики, в Кабмін по лінії освіти має повернутися 7,7 мільярдів гривень готівкою. А формула – то «дах»! Кого обдурити хочуть?
Симерак Олег
Віктор !! Все правильні слова. Але головне- добра школа і освіта нашим владцям не потрібна. Транснацкомпаніям, олігархам потрібні наймити . От тобі і 13 -e “тому що»!!!
Вчитель
Справедливо, точно, краще не скажеш!!! До болю, до нестями,... Надiя тiльки на Булгакова :" Нет ничего такого, что тянулось бы вечно".

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!