Osvita.ua Блоги Наталія Слободянюк: чому уроки нудні?
Наталія Слободянюк: чому уроки нудні?

Саме «умови навчання», а не «утримання» роблять освітній процес цікавим, корисним та результативним

Наталія Слободянюк: чому уроки нудні?

Автор: Наталія Слободянюк, ГО Демократичний Альянс Жінок.

Якщо у Вас є діти-школярі середньої та старшої школи, Ви, мабуть, часто чуєте від них, що їм на уроках нудно.

Сьогодні багато говорять про професійність й вмотивованість педагогів, але є ще дещо важливе. Чи бачили ви учнів, яким на кожну парту видали навчальне обладнання? Обладнання «вмикає» інтерес дітей. А де інтерес - там і вчитель гарний, і результат кращий.

Іграшки, розвивальні ігри, спортивний інвентар, навчальні комп'ютерні програми (з комп’ютерами), лінгафонні кабінети, ілюстративні матеріали, приладдя, інструменти, таблиці, прилади, мапи, демонстраційне та лабораторне обладнання для уроків з природничих наук, розхідні матеріали для уроків з трудового навчання, захисту Вітчизни, мистецтва... - чому всього цього немає у достатньому обсязі?

Бо роками для освітнього процесу «немає коштів у бюджеті». Коли навчальне обладнання останній раз закуповували для вашої школи за кошти бюджету (крім обладнання для НУШ)? Років 30 тому? Керівників, педагогічних працівників, батьків мала б хвилювати ця проблема, чи не так? Чому ж тоді близько 90 % переданих закладам грошових внесків батьків йде на господарські товари, меблі, ремонтні послуги?

Під час публічної консультації «Як забезпечити навчальні заклади Житомирської МОТГ потрібними матеріалами?» ми почули від директорів шкіл, що питання господарського утримання вони вважають більш нагальними, ніж питання відновлення запасів навчального обладнання. Присутні представники департаменту освіти утримались від коментарів.

Отже, можна припустити, що органи управління освіти надмірно перекладають питання господарського утримання приміщень на керівників закладів та вважають такий стан речей задовільним. Керівникам бракує як часу, так і фінансів займатись питаннями підвищення якості освітнього процесу, вся увага - на господарське утримання. Батьки відгукуються на прохання «допомогти створити дітям умови навчання». Батьки не є спеціалістами з освітніх питань, тож підміна понять – «умов навчання» на «умови утримання» - вдається легко. Таким чином, благодійні внески, які могли б покращувати результат навчання дітей, направляються на утримання приміщень - а засновники та органи управління закладів освіти звільняють себе від обов’язку вирішувати ці питання.

Крім того, списки потреб керівники закладів складають під визначені фінансовими органами засновників граничні видатки, то ж потребу у навчальному обладнанні не лише не задовільнено бюджетними коштами - її взагалі не розраховують, про неї взагалі не оголошують. Як приклад, наведемо показники житомирської школи № 7 (зверніть увагу, що офіційні потреби, під тиском громадськості, суттєво зростали з року в рік). Разом за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» та КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування») у 2015 році потреби школи складали 23,4 тис. грн; у 2016 - 68 тис. грн; у 2017 - 223,5 тис. грн; у 2018 - 194,6 тис. грн; у 2019 - 7 млн грн. Офіційна потреба школи в товарах протягом 4 років збільшилась у 300 разів. При цьому список містить переважно господарські товари, меблі, а з навчального обладнання за всі ці роки 10 комп'ютерів з мишами, 10 принтерів, 10 акустичних систем, 1 мультимедійний проєктор і шкільна крейда. Можливо, навчальне обладнання не стане пріоритетом у фінансуванні, але його брак варто хоча б визнати.

Отже, першою справою керівник має офіційно заявити про потребу у навчальному обладнанні. Як визначити, чого не вистачає? За переліками навчального обладнання, затвердженими Міністерством освіти і науки. Просто перевірити, що є в наявності - і включити до списків потреб те, чого бракує. Так зробив керівник житомирської школи № 1 і... отримав потребу у навчальному обладанні 9,7 млн грн. Чи дивує таке число? Ні. Адже десятки років для освітнього процесу «немає коштів у бюджеті».

А хіба ті мільйони виділили школам?. Ні. Школа № 7 на товари у 2019 році отримала за кошторисом 281 тис. грн (замість 7 млн грн), а школа № 1 на навчальне обладнання 120 тис. грн (замість 9,7 млн грн). Це тупік? Ні. Керівник має знову і знову звертатись до засновника, сприяти розвитку громадського самоврядування батьків для забезпечення підтримки, шукати благодійників.

Як керівник може звернутись до благодійників та одночасно забезпечити дотримання їхніх прав? Через онлайн-сервіси! І такі сервіси вже створені. Зокрема Житомир наразі у процесі підключення шкіл до Відкритої системи бюджетів шкіл OpenSchool.in.UA, яку підтримує Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні.

Електронні платформи відкривають нові горизонти:

  • доступно візуалізують інформацію про фінанси та надають батькам і керівникам закладів освіти нові можливості для контролю, аналізу і комунікації;
  • дозволяють здійснювати індивідуальні, у тому числі цільові, благодійні внески на реєстраційні рахунки закладів з отриманням квитанції; квитанція у свою чергу може стати підставою для отримання податкової знижки;
  • створюють умови для раціонального використання благодійних внесків;
  • необмежено розширюють коло потенційних благодійників та надають можливості краудфандингу.

Умови «утримання» важливі. Але саме «умови навчання» роблять освітній процес цікавим, корисним та результативним. Давайте спробуємо знайти баланс.

Освіта.ua
15.11.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: конкурсна машина працює Чи потрібний державний конкурс «Учитель року» взагалі? А якщо потрібний, то для чого?
Микита Андрєєв: про проєкти двох цікавих документів Наївно було думати, що зі зміною влади зміниться спосіб мислення менеджменту середнього рівня
Володимир Онацький: про шкільні олімпіади Олімпіада – це можливість продемонструвати знання з предметів на рівні школи, району чи міста
Ігор Лікарчук: про булінг стосовно вчителів на канікулах Учителя, який не прийде на методичні витребеньки, обов’язково будуть цькувати, вимагаючи пояснення
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вчителька
Знаєте що я вам на це скажу: розумному і кмітливому вдається сколотити капітал з рябої торби, а як не капітал, то ,принаймі, підприємництво якесь таке-сяке розпочати, а дурневі ледачому мільйон подаруй чи готову справу, що гроші приносить - і він все прос..е до копійки. Не в обладнанні справа, не в ремонтах, і навіть не у зручних і теплих туалетах, не в смачних обідах... Чим комфортніше середовище - тим нижча мотивація! Це закон!!!! Немає у дітей чітких цілей, немає великої потреби у їх досягненні, сила волі не стимулюється, а , навпаки, гальмується; і ,найголовніше-дитиноцентризм- роблять свою справу. Усвідомлено живуть одиниці дорослих, а що вже казати за дітей!
Вчитель-КА
Чого тільки не понавидумують - кому цікавий процес пізнання тому навчатись не нудно - бо вони слідкують за розповіддю вчителя. А чебурашкам нудно - бо це не їхнє - навчання - особливо абстрактним наукам типа математики. Диференціюйте дітей - як це роблять в усьому світі. Відпаде проблема навчити тих кого неможливо навчити. Хто не вірить - запрошую в профтех наших всіх професорів педагогіки показати свою майстерність і забезпечити гідну якість навчальних досягнень у таких учнів.
Ірина
По-перше, діти залежні, і сидять навіть на уроках в планшетах в соц.мережах або грають в ігри, де постійна висока стимуляція мозку. І яке б круте обладнання навчального кабінету не було, темп уроку не може проходити в такому ж ритмі як гра на планшеті. Тому їм скучно навіть у найкрутішого вчителя. По-друге - держава за часів незалежної жодного разу не виділяла кошти на придбання обладнання для кабінетів. останні два роки обладання для кабінетів закупляються за рахунок економії освітньої субвенції протягом бюджетного року. Тому деякі директори "економлять" і не виплачують обіцяні 30% надбавки, завідування кабінетами, заміни, щоб придбати обладнання для школи. По-третє у держави і суспільства вцілому, якщо просто поглянути на політичний "бомонд", немає запиту на розум. А діти не дурні, вони все бачуть і розуміють.
Санна
Нашим дітям наразі і гратися нудно Вони не вважають, що навчання , то наполеглива робота З вчителів вимагають «цирк на дроті», щоб, не дай Боже, дитятко не нудилися на уроці. Можливо, вже прийшов час, допомогти сучасним дітям усвідомити, що навчання то не гра, і життя - то серйозно???
Ігор
У нас навіть крейда за свій рахунок, учителі оплачують поломки у газовій котельні, міняють шини на шкільному автобусі, страховка на шкільний автобус, східці у школу, підвіз на конкурси у інше місто тощо...
Вчитель-це звучить гордо))
Чому уроки нудні-тому що вчитель це ПОКЛИКАННЯ, а повинна бути ОПЛАЧУВАНА професія((( На сегодняшний день Баканов получает 57 тыс. гривень в месяц. В законопроекте предлагают установить ставку главе службы на уровне 75 прожиточных минимумов, начальников департаментов Центрального управления - от 60 до 65. Напомним, по состоянию на конец 2019-го прожиточный минимум для трудоспособных граждан составит - 2270 грн. Кроме оклада, законопроект также предусматривает многочисленные надбавки.
Роман
Яка країна, такі і школи. Звідки у бідної країни гроші на обладнання? Вже по замовчуванню не забезпечуються кабінети фізики. хімії. біології. Жоден проектор з дошкою не замінять лабораторне обладнання. Вбили матеріальну базу , тоді програми перекроїли так, що чорт роги зломить, а тепер вивели з предметів, що потрібні для вступу практично всі природничі дисципліни. Дійшло до того, що для вступу на хаміко-технологічні спеціальності хімія не дуже і потрібна. З України зробили " сучасну сільськогосподарську країну". Всі багаті держави розвивають промисловість, а ми " лани широкі"
Володимир
Для Роман: і все то та корупція.
Коментувати
Володимир
Питання господарського утримання приміщень - це має бути питання засновників. І не потрібно залучать директорів шкіл в корупційні схеми обкрадання освітнього процесу.
Анастасія
Правильно, матеріали дуже важливі. Навіть у НУШ половини немає, а те що є не завжди можна повноцінно використати в класі з 35+ учнів при малому приміщенні класу.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!